2013. július 5., péntek

Kerekes Bálint (1862-1941)


A magyar baptista misszió történetében szembetűnő, hogy a különböző történelmi korszakokat általában három-három szellemi vezető munkássága indította el, illetve jellemezte. Ezek a személyek egymással szoros testvéri és munkaközösségben élő, közös célokért küzdő, lelki emberek voltak, akik nevével történelmi kutatásaink során lépten-nyomon találkozunk. Három férfi volt, aki 1846-ban Oncken hamburgi gyülekezetéből magyar földre hozta a baptizmus bibliai tanításait: Rottmayer János, Marschall József és Vojka János. A misszió kibontakozása és a gyülekezetek megszervezése szintén három, nagyhatású lelkimunkás nevéhez fűződik: Meyer Henrikéhez, Kornya Mihályéhoz és Tóth Mihályéhoz. Három fiatalember volt, aki a felekezet állami elismeréséért és a német vezetéstől való függetlenedéséért indított mozgalmat: Balogh Lajos, Csopják Attila és Udvarnoki András. Erdélyben az elismertek táborának három kiemelkedő vezetőegyénisége volt: ifj. Bordás István, Darabont Gyula és Molnár Károly. A szilágysági misszióban és a megalakult gyülekezetek vezetésében is három úttörő munkás vitte a zászlót: Szabó László (1881-1966), Kerekes Bálint, akiről ez alkalommal bővebben szó lesz, és Simon István (1858-1941). Kiss László (1934-2004) lelkipásztor, az erdélyi magyar baptista történelem legnevesebb kutatója szerint ők hárman képezték a Szilágysági Szabad Baptista Szövetség „triumvirátusát.”
                Talán egyetlen szilágysági gyülekezet sincs (kivéve a később alakultakat), amelynek krónikájában ne szerepelne Kerekes Bálint neve, vagy amelynek történelmi tablójáról az ő képe hiányozna. Jellegzetes, hosszú, fehér bajszával, magas homlokával hamar kitűnik a többi lelkimunkás közül. Tekintetéből szigorúság, szelídség és műveltség egyaránt sugárzik. Abban az időben, amikor a legtöbb családban a Biblián, a baptista folyóiratokon és kalendáriumokon kívül más olvasmányt nem lehetett találni, Kerekes Bálint könyvtárában képes, történelmi atlaszok, nyelvtankönyvek, református prédikációs kötetek, gazdálkodással foglalkozó könyvek és szépirodalmi művek egyaránt fellelhetők voltak. Szüleiről, testvéreiről szinte semmit nem tudunk azonkívül, hogy reformátusok voltak Biharfélegyházán. Bálint is e faluban született 1862. szeptember 19-én. Élete során háromszor kötött házasságot. Első felesége Ercsey Zsuzsánna volt, akit 1885. december 16-án vett feleségül. Egyetlen gyermekük, Eszter csupán kilenc hónapot élt (1886. szept. 27.-1887. jún. 21.). 1888. december 9-én elhunyt Ercsey Zsuzsánna is. Nem sokkal később, 1889. február 6-án újra megházasodott. Felesége Kóródi Juliánna (1871. febr. 13.-1921. okt. 6.) lett, aki később engedelmességével és áldozatkészségével hűséges támasza volt a misszióban. Ebből a házasságból hat gyermek született: Juliánna (1890. dec. 5.-?), Eszter (1893. márc. 29.-1893. máj. 5.), Zsuzsánna (1894. márc. 23.-1899. jún. 11.), Eszter (1896. máj. 5.-1965. márc. 11.), Bálint (1898. jún. 11.-1971. febr. 25.), Benjámin (1906. aug. 4.-1969. márc. 4.).
                Kerekes Bálint Kornya Mihály biharfélegyházai munkálkodásának legelső gyümölcsei közé tartozott. Megtérésének körülményeit nem ismerjük, de a Kornya-Krónikából és a gyülekezet írott történetéből tudjuk, hogy a biharfélegyházai gyülekezet alapító tagjai között ő is bemerítkezett Bihardiószegen, 1894. május 11-én. Ez az ünnepély sokáig emlékezetes volt, mivel ezalkalommal különböző helyekről 72 személyt merített alá Kornya Mihály. Kerekes Bálint felesége csak később, 1895-96 között csatlakozott a baptista hívőkhöz. Az első pillanattól kezdve Kornya Mihály Kerekes Bálintot tekintette a gyülekezet vezetőjének, és leendő segítségnek a helyi misszióban. Azonban Kerekes Bálint az első szeretet tüzétől fűtve nem csupán szülőfalujában, hanem a környező falvakban is munkálkodni kezdett. Rövid idő múlva munkaterületévé vált az egész Érmellék, és a Szilágyság nyugati része. A család padlásáról nemrég előkerült egy megsárgult foszlány az asztali Biblia hátsó lapjai közül Kerekes Bálint saját keze írásával: „Felavatva lettem 1904. február 4-én.” Korábban csak az évszám volt ismert. Kornya Mihály általi felavatásától kezdve kerületi vénként úrvacsorát oszthatott, tarthatott bemerítéseket is.
                Az 1900-as évek első évtizedében egyre nagyobb gondot fordít a szilágysági ugartörésre, és a már meglévő gyülekezetek gondozására. Ünnepélyekre, közgyűlésekre hívják Biharfélegyházától egész távol eső településekre is, így egyre kevesebb időt tud családjára és tekintélyes gazdaságára fordítani. Korábban neves ácsmesterként is sok munkája volt, de a misszió miatt ezt a foglalkozását is hanyagolja. Sok próbát és szenvedést kellett kiállnia Krisztus szolgálatában. A Bihar megyei hívők között sokáig fennmaradt annak emléke, hogy Nyüveden a csendőrök milyen rettenetesen összetörték. Látva odaszánását és a szilágysági eredményeket, Kornya Mihály azt javasolja Kerekes Bálintnak, hogy családjával együtt költözzön a Szilágyságba, ahol a lelkimunkásra ezekben az időkben igen nagy szükség van. 1911-ben Kerekes Bálint elhatározza magát a nagy lépésre: eladva biharfélegyházai földjeit, jószágait feleségével és három fiatalabb gyermekével (a többiek korán meghaltak) a Szilágynagyfalu és Kémer szomszédságában lévő Ippra költözik. Itt már 1903-ban megalakult a baptista gyülekezet. Nagy földterületet vásárolt meg a Fő utcán: az első telket a gyülekezetnek adományozta imaházépítés céljából. Ezen a helyen áll az imaház – immár a második – ma is. Az imaház mellett ő maga lakott kisebbik fiával, Benjáminnal és családjával. Ebben a házban átutazóban otthonra találtak az úttörő lelkimunkások, közöttük több alkalommal Meyer Henrik is, amikor Erdélybe látogatott. A következő ház ifjabb Kerekes Bálinté lett, az övé melletti pedig a leánygyermeké, Eszteré, a kémeri kanyarban. Ezek a területek máig a leszármazottak tulajdonában vannak.
                A gyülekezet a kezdettől fogva sajátjaként használta a kapott területet, de a hivatalos papírokat csupán évekkel később, 1926. január 17-én lehetett aláírni. Ennek oka lehetett az időközben kirobbant I. Világháború, Erdély Magyarországtól való elszakítása, a baptista közösség szervezeti kérdéseinek megoldatlansága. A missziómunkás a telek használatát az ige alapján meghatározott, általánosan elfogadott baptista rendszabályokhoz való  ragaszkodás feltételéhez kötötte. „Alulírott Kerekes Bálint – olvashatjuk a Nyilatkozatban – szabad akaratomból az ippi 1119 telekkönyvi szám alatt foglalt 423 helyrajzi számú ingatlanomból kb. 800 öl területet a nyugati oldalon Gruber Emil és Mária szomszédságában saját területök magasságáig terjedő hosszúságban, szélességben saját határomtól a határig visszavonhatatlanul a szabad baptista gyülekezetnek imaházhelynek ajándékozom oly módon, hogy azt a területet el nem adhatja, sem meg nem terhelheti, sem haszonbérbe ki nem adhatja, s így csak önmaga marad örökös haszonélvezője. (…) A gyülekezet bármely tagja ha elhagyja erkölcsi színvonalát, vagy átlépi a Szabad Baptista Szövetség erkölcsi szabályai határjait, minden jogait veszti, valamint a gyülekezet összessége, ha átlépi a szabad baptista testületi határokat, a testületi megbízottak felszólítására a helyet köteles azonnal otthagyni, s tehermentesen visszaadni.” A biharfélegyházai gyülekezetnek is Kerekes Bálint adományozta a telket, amelyen ma is áll a nagy befogadóképességű imaház.
                Látva a kiterjedt missziómezőt, Kornya Mihály a hatékonyabb munka érdekében, a Szabad baptista Szövetség vezetőségével egyetértésben jónak látta, hogy a Szilágyságot két nagy körzetre osszák fel. 1913. októberében a Kémeren megtartott konferencián a megjelentek eldöntötték, hogy a szilágynagyfalui körzetet 12 gyülekezettel Szabó László, a szilágyballai körzetet pedig (szintén 12 gyülekezettel) Kerekes Bálint vezetésére bízzák. A szilágyballai körzetben Balla Sándor volt a leghűségesebb munkatárs, aki évekkel később átvette a munkát, hogy Kerekes Bálint felszabadultabban végezhesse a missziót a Tövisháton, a hadadi körzetben.  Egyre többen és többen lettek hívőkké a Szilágyságban, egyre erősödtek a jól szervezett gyülekezetek, épültek az imaházak. Azonban hamarosan kitört a Világháború, ami sok tervet meghiúsított, sokféle megkezdett munkát  derékba tört. A férfiak többségét frontra vitték, közöttük gyülekezetvezetők, énekkari tagok, missziómunkások sokaságát. Szabó Lászlót is elvitték katonának  1914-ben, majd orosz hadifogságba került, ahonnan csak 1921-ben került haza.
                Kerekes Bálintot életkorára való tekintettel nem sorozták be, így rámaradt a Bihar-Szilágy Megyei Szabad Baptista Szövetség gyülekezetei nagy részének gondja. 1914-1921 között 102 gyülekezetett látogatott rendszeresen. Útjait esőben, sárban, tűző napsütésben legtöbbször gyalog tette meg. Egyik „Havi jelentésében” arról tudósít, hogy júniusi hónapban 27 napot töltött a lelki munkában. 322 km-t utazott gyalog, 34 prédikációt tartott és 6 imaórát 18 különböző gyülekezetben. „…családi körben odahaza csak mint vendég szerepelt.” – olvashatjuk a Békehírnök 1941. május 25-én megjelent gyászjelentésében. Munkálkodása nyomán 1913-1916 között 21 új gyülekezet alakult. Szinte emberfeletti teljesítményéért a magyar baptista közösségben haláláig nagy tisztelet övezte. Bizottsági tag volt a Bihar-Szilágy Megyei Szabad Baptista Szövetségben. 1917-ben elhunyt Kornya Mihály elnök, Kocsis Imre alelnök pedig a harctéren vesztette életét. Ettől kezdve úgy tekintettek rá, mint a Szövetség vezetőjére, aki az otthon lévő lelkimunkások közül a legeredményesebbnek és leghűségesebbnek bizonyult. 1918-ban az Országos Szabad Baptista Szövetség 35 tagú Nagybizottságának névsorában Kerekes Bálint nevét is megtaláljuk közvetlenül Meyer Henrik elnök és Scheffler Reinholt alelnök neve után, ahol korábban a Kornya Mihályé szerepelt. Később többszörösen újraválasztott alelnök volt a Szilágysági Szabad Baptista Hitközségben, melynek Szabó László volt az elnöke.
                1921-ben elhunyt hitvese, gyermekeinek édesanyja, Kóródi Juliánna. A prédikátor házasságra lépett harmadjára is: a karcagi születésű Major Juliánnát (1868. máj. 27.-?) vette feleségül a margittai gyülekezetből. A házasságkötés időpontja nem ismeretes, csak annyit tudunk, hogy Major Juliánnát Kerekes Bálint merítette alá 1925-ben, Érszöllősön. Később, férje halála után az özvegyen maradt asszony Ippról visszaköltözött Margittára.     
                Szolgálatai során jócskán akadtak gondjai is Kerekes Bálintnak. Egyes területeken nagyon szigorú volt és határozott. Ez a lelkülete akkor is megnyilvánult, amikor Kornya Mihály mellől sok munkatárs félreállt, sőt támadták őt, de Kerekes Bálint többek között Szabó Lászlóval és Simon Istvánnal együtt harcot vívott a nagy úttörő mellett. Erről a Kornya-Krónika is tudósít. Később közvetlen munkatársaival is szembekerült, amikor velük ellentétben helytelenítette az „elismert” és „szabad” baptisták egyesülését. Ebben a kérdésben csak nehezen tudott véleményt változtatni. Az 1929. január 16-án megtartott szilágynagyfalusi konferencián, amelyen az elismert székelyhídi körzet képviselői is megjelentek, a küldöttek (az egyesülést előkészítendő) közös bizottságot választottak. Ebben a bizottságban már Kerekes Bálint is tagságot vállalt.  1930. augusztus 10-én azt látjuk, hogy Szabó Lászlóval és az „elismertek” egyik vezető egyéniségével, Molnár Károllyal közösen merített be 56 személyt Szilágyballán. Más területeken szabadelvűbbnek tűnt munkatársainál, ezért nyilvános megrovásokban is részesült. Az 1922. augusztus 13.-i országos konferencia jegyzőkönyvéből kiderül, hogy a szabályokkal ellentétben egyes menyegzőkön nem tiltotta meg, hogy a menyasszony „koszorút” viseljen. Egyik szolgatársának pedig, aki a koszorút eltávolíttatta a menyasszonyról, azt mondta, hogy „több kárt tett ezen fellépésével, mint hasznot”. Hasonló vitás ügyek, egyes gyülekezetek rendszertelen látogatása, és az ebből fakadó mulasztások miatt keletkezett elégedetlenkedések okán az 1927. szeptember 21-én, a Szilágynagyfaluban megtartott országos misszióbizottsági gyűlésen ideiglenesen felfüggesztették működését. Azonban hamar helyreállt a rend, és Kerekes Bálint tovább végezhette szolgálatát, mint annakelőtte, azzal a különbséggel, hogy megsokasodott teendőire hivatkozva felmondott egyes gyülekezeteknek.
                 Az ezres tömegeket megmozgató bemerítési istentiszteletekre, imaházmegnyitókra rendszerint Kerekes Bálintot hívták meg hol egyedül, hol Szabó Lászlóval és Simon Istvánnal együtt. Egyébként mindkét missziómunkás felavatásánál Kerekes Bálint is kézrátétellel imádkozott. 1930. július 29-én ők hárman 84 személyt merítettek alá Szilágyperecsenben. „A távol lakó testvéreink is megérkeztek még szombaton – olvashatjuk a beszámolót Az Igazság Tanuja korabeli számában – Többek  között az Úrnak régi, sok megpróbáltatáson átment, öreg, harcos katonái. Kerekes tv. az Ippi körzet elöljárója, Simon tv. a Micskei körzet elöljárója, Szabó L. tv. a Nagyfalui körzet vezetője és a Hadadi körzet munkásai Wéniger és Löscher tv.-ek. (…) Megindult a mintegy kétezerötszáz főre menő tömeg a vízhez, hol Kerekes B. testvérünk a Márk 16:15-16 versei alapján (…) igen áldásos beszédet tartott, amelynek végeztével a megtértek szép száma, összesen 84-en alámerítve lettek a Kraszna vizében az ő hitök vallomására. Idézet Az Igazság tanuja 1931/12 számából: „A nevezett új stáció (Érendréd –K.L.) és környéke mint új dolgot látni kivonult a vízpartra, és feltűnő érdeklődéssel hallgatták az Úr Igéjét, melyet Kerekes B. tv. lelket áthatóan hirdetett, minek utána 22 fehérruhás lélekkel a vízbe szállt…” Ezekhez hasonló beszámolókat tucatszámra olvashatunk a ’20-as és a ’30-as évekbeli baptista kiadványokban.
                1946-ban, a szilágysági misszió 50-ik évfordulóján rendezett emlékünnepélyen Kulcsár István, a szilágyperecseni körzet elöljárója így emlékezik a hajdani szolgatársra:
Kerekes testvérem, kiről azt mondhatom,
Legtöbbet harcoltál a missziói fronton.
Áldozatkész voltál testben és lélekben,
Az Úr parancsának engedtél mindenben.
A munkának terhét vitted nappal s éjjel,
Tudtad, nemsokára eljön az Úr érted.
Haza is vitt Urad téged, mint hű szolgát,
Hogy odaát elnyerd munkádnak jutalmát.
Emléked előttem amíg élek, áldott,
Te általad nyertem felavattatásom.
                Kerekes Bálint csupán 75 éves kora után vonult vissza szűkebb körzetébe. A Szilágyság akkori legidősebb magyar baptista prédikátora 1941. március 1-én, 79 éves korában hunyt el. Koporsóját prédikátortársai  vitték ki az ippi temetőbe a kémeri gyülekezet ének- és zenekarának és gyászolók százainak kíséretében. Az ige, amely alapján az üzenet szólt a gyászistentiszteleten résztvevők felé, az I. Móz 48:21 volt: És mondá Izráel Józsefnek: Ímé én meghalok, de az Isten veletek lesz és vissza visz titeket a ti atyáitok földére.                                                                                               

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése