2013. július 5., péntek

Az erdélyi magyar baptista ifjúság története II.


Magyarországon eleinte a német ajkúak között indult meg a baptista misszió, a magyarokra csak később terjedt ki. A megtértek közül sokan a Brit és Külföldi Bibliatársulat alkalmazotaiként, munkatársaiként vitték, terjesztették a Szentírást országszerte. Az alapszabályzat előírta, hogy a bibliaárusnak, vagyis a „kolpoltőrnek kötelessége a társulat által kijelölt területeken házról-házra menni minden válogatás nélkül, és mindenkinek felajánlani a Szentírást...” A feljegyzések szerint Oncken több mint 2 millió Biblia terjesztésében működött közre. A bibliaárusok munkája nyomán bibliatanulmányozó házicsoportok alakultak, amik aztán később alapul szolgáltak a baptista gyülekezetek létrejöttéhez.
Vojka János (1824-1895) Skóciába költözött, de levelei bizonyítják, hogy mindvégig figyelemmel kísérte a magyorországi missziót. Marschall József (1820-?)  itthon maradt ugyan, de olyan lánnyal kötött házasságot, aki később nemhogy csak nem értékelte az ő szolgálatait, hanem még akadályozta is. Marschall halálos ágyán állítólag meghagyta, hogy ahol róla a baptista misszió kapcsán szó esik, intő példaként beszéljenek az ő házasságáról is, hogy a hívő fiatalok gondolják át jól, kivel akarják életüket összekötni.
Rottmayer János 1866-ban Erdélybe, Kolozsvárra költözött. Kolozsvár volt az a város, amelyben az idők folyamán a reformáció és az anabaptizmus sorsát befolyásoló döntések születtek. Mintegy tíz éven át itt hirdette Dávid Ferenc a gyeremekkeresztség elleni tanokat és más anabaptista jellegű hitelveket. Rottmayer azt a feladatot kapta a Skót Missziótól, hogy létrehozva egy bibliaterjesztő központot, a lehető legtöbb személyhez juttassa el a Szentírást. Ebben a szolgálatban később munkatársakra is talált, akik közül Grommen Mihály és János a szászok között, Spies Fülöp a Bánságban, Novák Antal és Barabás Gáspár pedig Székelyföldön, Brassó és Nagyszalonta környékén terjesztette az evangéliumot.
Novák Antal (1828-1877) volt az, aki Nagyszalontán a Lajos János puskaműves házában létrejött bibliatanulmányozó csoportban igét hirdetett, amikor Kornya Mihály (1844-1917) megtérése megtörtént. Novák a Bibliatársulat kerületi konferenciáján találkozott Meyer Henrikkel (1842-1919), aki 1873-ban került Budapestre a Brit és Külföldi Bibliatársulat munkatársaként. A fővárosban nemsokára megalakult a Wesselényi utcai németnyelvű gyülekezet. Mivel az alapszabályzat szerint az alkalmazottak nem végezhetnek missziómunkát egy felekezet javára sem, Meyer pedig szinte minden energiáját a baptista misszióba fektette, a bibiatársulat 1875-től megvonta tőle az anyagi támogatást. Ettől fogva még nagyobb bevetéssel dolgozott a baptista misszió terjedéséért a Wesselényi utcai gyülekezetből irányítva, szervezve a nagy területre kiterjedő munkát. A gyorsan növekvő baptista közösség 1873-tól számított két évtizedében mind a munkatársak, mind a gyülekezetek vezetését Meyer Henrik egy személyben látta el.  
Beszámolva a nagyszalontai eredményekről Novák megkérte Meyert, hogy jöjjön el Békés-Gyulára bemerítést tartani. 1875. augusztus 26-án, csütörtökön, hajnali három órakor Kornya Mihályt és hét társát - közöttük Tóth Mihályt – Meyer Henrik bemerítette a Fehér-Körösbe. Ez a dátum nagy jelentőségű azért is, mert Magyarországon mindezidáig szinte kizárólag a német ajkúak között zajlott a baptista misszió. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése