2013. július 5., péntek

Cikkek: 90 éve írták alá a trianoni diktátumot


„A mi kedves Hazánkat keleten a Kárpátok kanyarulata, nyugaton az Adriai-tenger, északon a Magas-Tátra, délen pedig a Száva és a Duna határolja.” – olvasom dédapám egyik jegyzetfüzetében. Keresni kell a földön még egy olyan szépen megalkotott földrajzi egységet, amelynek hegyei, vizei, sík és dombos területei az altalajkincsekkel együtt ennyire szervesen illeszkedjenek egymáshoz. Ennek a „kedves Hazának” mindene megvolt az ezeréves határokon belül, amire egy országnak földi értelemben szüksége lehet, mert a Kárpát-medencét úgy alkotta meg a Teremtő, hogy annak sokféle darabkája egyetlen gyönyörűséges egységet alkosson. Az utolsó pillanatokban sem gondolták sokan, hogy ezt a földet szétvagdalják mégis, és kivételes történelmi hivatással megbízott magyar népét ennyire megalázzák. De megtörtént mégis! „Valahol aláírtak valamit, valahol megalkudtak valamit, valahol elosztottak valamit; valahol egy nyitott ajtót becsaptak, hogy legyen az zárva örökre. Ahová a magunk erejével, ezer esztendő munkájával kapaszkodtunk, és minden lépcsőfokot a magunk izmaival és eszével vágtunk a magunk vérével öntözött sziklába: onnan dobtak le minket” (Kós Károly: Kiáltó szó). Ha ma azt mondjuk: Erdély, kénytelenek vagyunk Nyugat-Romániára gondolni. Ha ma azt mondjuk: Felvidék, tulajdonképpen Szlovákiáról beszélünk. Kárpátalja ma már Délnyugat-Ukrajna, a Muraköz Szlovénia lett, Szlavónia pedig Horvátország. És a felsorolásnak még nincs vége! Az Őrvidék, vagy ha úgy tetszik Várvidék ma Ausztria része, a Vajdaság vagy Bácska Szerbiához tartozik. Dédapám valamikor egyetlen szóval jelölte ezeket a területeket: Hazám – vagy Magyarország.
                1920. július 4-e nemzetünk történetének legfeketébb betűivel írt napja. A Párizs melletti Trianon kastélyban aláírták azt a végzetes diktátumot, az ún. „békeszerződést”, ami annyi keservet és annyi válságot, sőt egy újabb világháborút idézett elő! A számunkra vereséggel zárult I. Világháború után olyan országok is döntöttek Magyarország sorsa felől, akiknek képviselői annak történelmi szerepéről, földrajzi elhelyezkedéséről vajmi keveset tudtak. A végzetes döntés következtében Magyarország területének 71,5%-át veszítette el, lakosságának pedig 63,5%-át. A megcsonkított, picinyke ország szinte megbénult gazdaságilag, hiszen altalajkincseinek legnagyobb része idegen uralmak alá került. Olyan szellemi központokat és történelmi jelentőségű városokat szakítottak el tőle, mint Pozsony, Kassa, Eperjes, Beregszász, Temesvár, Nagyvárad, Kolozsvár, Brassó, Szabadka, Zombor, Újvidék, Fiume.
                Trianonnal megkezdődött a magyar lakosság életének ellehetetlenítése a szülőföldön. Az elcsatolt részekből százezrek menekültek megkeseredett szívvel az Anyaországba vagy az óceánon is túlra. Később erőszakos kitelepítéseknek, tömeges kivégzéseknek lett áldozata a magyar lakosság több utódállamban is. Ősi intézmények számolódtak fel, idegen kézre kerültek történelmi épületeink – már amik megmaradtak a könyörtelen pusztításokban. Trianon következményeként a szélsőséges nacionalizmus mellett kibontakozhatott a kommunizmus istentelen, fizikai és szellemi területen felmérhetetlen károkat okozó eszméje közép-Európában. A kisebbségi sorsba nyomorított magyarság egy része megtisztelve érzi magát, ha anyanyelvén megszólalhat szülőföldjén, egy más része pedig minden értéket és felelősséget feladva beolvad a többségi nemzetbe.
                A Világháborút követően a még egy darabban lévő Magyarország baptistái felmérték, hogy a békeszerződés milyen károkkal fog járni. A Békehírnök 1919/3. számában Csopják Attila egyházi alelnök és pénzügyminisztériumi tanácsos így számolgat: „Román protestáns (kálvinista, evangélikus, unitárius, baptista, metodista stb.) Romániában alig létezik; az ottani protestánsok vagy magyarok, vagy németek, kivéve a baptistákat, kik közül 9000 (erdélyi) román ajkú. Ha tehát az említett területek Romániába bekebeleztetnének, 1.500.000 protestáns jutna oda, és ezáltal elszakadna hittestvéreitől és eddigi összekötő szerveitől. De más felekezetekkel együtt 2.000.000 magyar jutna idegen uralom alá. A magyarországi baptista misszióból is vagy 12.000 lélek szakadna el.” A valóságban 17.000 baptista rekedt a határon túl a 24.000-ből! A magyar protestáns egyházak küldöttséget indítottak Svájcba és Hollandiába, hogy feltárják a fenyegető veszélyt a különféle diplomáciai körök előtt, ugyanakkor emlékiratokat küldtek Wilson amerikai elnöknek és Lloyd George angliai miniszterelnöknek. A küldöttségben Csopják Attila és Scheffer Reinhold, a Wesselényi utcai gyülekezet prédikátora is részt vett. A magyar baptisták képviselői reménykedtek, hogy az ország fölötti ítélethozatalt jelentős mértékben befolyásolni tudják majd, hiszen köztudomású, hogy Wilson presbiteriánus, Lloyd George pedig baptista gyülekezet tagja. Trianonban annyit sikerült elérni, hogy Magyarországot nem számolták fel teljesen, amint azt a franciák és a környező országok kormányai akarták.
                A Csopják Attiláék által fogalmazott emlékiratot H.S.H. Rothermere báró is megkapta, aki Lloyd George kormányának légügyi minisztere és a nagyhatású Daily Mail című lap tulajdonosa volt. Megszívlelve a feltártakat, Rothermere hosszú éveken át fáradozott azon, hogy a Trianoni döntés elhibázott voltát a világgal megismertesse. Az Egyesült Államokban járva megismerkedett Jámbor Lajos baptista festőművész-diakónussal is, aki Budapestről oda költözve az emigráns magyarok jelentős képviselőjévé vált. Rothermere Jámbor Lajossal, a nagyváradi imaház ma már csak másolatban létező falképének alkotójával a találkozás emlékére magát le is festtette. Budapesten a Kálvin tér és a Szabó Ervin könyvtár között 1928-ban „Nagy-Britannia méltó fia” tiszteletére díszes kutat emeltek a „hálás magyarok.”
                Trianont követően a magyar baptisták egymástól függetlenül, a közbevetett határok mögött szervezkedni kényszerültek. „Szükségessé teszi az újjászervezést – olvashatjuk a Békehírnök 1920/11-12. számában – a baptista misszió hivatása a nemzeti életben. A nemzet nagy egészben olyan életet él, amilyenre apróbb alkotó elemei idomítják. A magyar baptizmus egy nem csupán önmagára utalt, önmagának élő felekezet, hanem a magyar nemzetnek egy alkotó eleme. Mentől jobban terjed, annál fontosabb szerep várakozik reá a nemzeti életben. Némely félénk, jámbor hívő irtózik annak a gondolatától is, hogy valaha a baptisták a nemzet életében bármilyen szerepet is töltsenek be. Nagyon félnek az „elvilágiasodástól.” Pedig a dolog éppen ellenkezőleg áll. Nekünk hatni kell a világra, és ha a nemzeti élet irányításából kivesszük a magunk részét, akkor nem a világ hat reánk, hanem mi hatunk a világra. Oda kell jutnunk, hogy a mi tanítóink tanítsanak az iskolákban, a mi gyülekezetünk tagja foglalják el a főiskolák tanári székeit, a mi gyülekezeteinkből kerüljenek ki a magas állású hivatalnokok, s a bírói székekben a mi neveltjeink magyarázzák a törvényeket. Hódítsuk meg a világot, s ne a világ minket!” 1920-ban az erdélyi magyar baptista missziót külön mederbe terelte a trianoni döntés, így alakult meg az elismertek Magyar Baptista Szövetsége Nagyváradon, valamint a Szabad Baptista Szövetség Szilágynagyfaluban. Később a két Szövetség – túlnézve az 1895-ig visszanyúló szervezeti kérdések miatti nézeteltéréseken – egyesült. Fennmaradt írásaik is bizonyítják, hogy olyan erdélyi magyar baptista vezetők, mint ifj. Bordás István, Molnár Károly, később Bokor Barnabás a nemzet egészének érdekeit szem előtt tartva szolgált a közösségben. Makkai Sándor református püspök híressé vált írásában azt vallotta, hogy a kisebbségi sors nem politikai lehetetlenség, vagy lagalábbis nem csak az, hanem erkölcsi lehetetlenség. A mi kisebbségi sorsba jutott véreink, idegen nacionalizmusok testében, legnemesebb életcéljuk szerinti tétlenségre kárhoztatva, mellőzve, teljesen ártatlanul és méltatlanul lenézve, emberi méltóságukban szenvednek olyan kibeszélhetetlen sérelmet, amely a világtörténelem e legsötétebb korszakának valamikor rettenetes ítéletévé fog válni (Nem lehet!, 1937). Hogy nem lehet megmaradni és tovább alkotni a kisebbségi létben, nemcsak Makkai korának számos közéleti személyisége cáfolt rá, hanem 90 éves története alatt az erdélyi magyar baptista közösség is. A kisebbségi lét olyan intézményeket, szellemi alkotásokat, személyiségeket adott a magyar nemzetnek, amelyek és akik erkölcsét tisztogatták, lankadó karjait folyton emelgették.
                A trianoni döntés csúfos és igazságtalan volt csakugyan, de a hívő embereknek más a történelemszemléletük, mint azoknak, akik mindezek mögött és fölött nem akarják meglátni a mindenség Urát. Istennek oka volt arra, hogy ezt a „kedves Hazát”, a történelmi Magyarországot prédává engedje. Ha a mi népünk nem bántotta volna meg annyiszor és olyan durván Őt, és egyedüli reménységét mindenkor Jézus Krisztusba vetette volna, talán megmenekülhettünk volna sok történelmi tragédiától. Kós Károly is belátta, hogy a magunk erejével, a magunk izmaival és eszével, a magunk vérével nem tudtuk országunkat megtartani. Istennek célja is volt Trianonnal. Mindent, amit tesz, az Ő láthatatlan, romolhatatlan országának építéséért teszi – és ha úgy akarja, felbomlani enged erős birodalmakat, szépséges földi országokat. Kemény szeretete megtérésre indítja, alázatban tartja azokat, akik ez igazságokat kegyelem által felismerik. Krisztussal együtt nekünk ajándékozott mindent, ezért hiszünk az ideigvaló és az örökkévaló kárpótlásban. Hiszünk egy isteni, örök igazságban!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése