2013. július 5., péntek

Az erdélyi magyar baptista ifjúság története III.


A kezdeti időszakban a szervezett baptista misszió a gyerekek vasárnapi iskolai oktatásával kezdődött meg a legtöbb helyen. Tudomásunk szerint Magyarországon az első vasárnapi iskolát Rottmayer János szervezte kolozsvári bibliaraktárában, 1866-ban. Meyer Henrik is nagy pártfogója volt a vasárnapi iskolának, mivel felismerte, hogy a gyermekek révén könnyebben el lehetett érni a szüleket, a felnőtteket is az evangéliummal. A vasárnapi iskolai szolgálatok gyümölcse azon két házaspár megtérése is, amely az 1874-ben történt bemerítkezéssel az első magyaorországi baptista gyülekezet (a Wesselényi utcai) alapítója lett. Feljegyeztek egy kedves történetet az egyik vasárnapi iskolai tanítóról, aki az újpesti misszióban munkálkodott: elkezdett vonatost játszani az utcán összesereglett gyermekekkel. Ő volt a mozdony, aki aztán bevezette az egymásba kapaszkodó gyermekek hosszú sorát a vasárnapi iskolába. „A baptisták, ahol csak gyülekezetük támadt, azonnal vasárnapi iskolát alapítottak. A felekezetük vezérembere, Meyer Henrik tudta, hogy milyen erő van az intézményben; gondoskodott arról, hogy a hívek buzgósága e tekintetben ne csökkenjen.” – mondta Victor János református lelkész, a magyarországi vasárnapi iskolai szervezet létrehozója egyik, 1911-ben tartott előadásában. A vasárnapi iskola ma is ugyanolyan fontos elem gyülekezeteink és missziónk egészséges fejlődésében. Igényli a komoly, céltudatos tanítók folyamatos, alapos készülését a tanításra, és a közösségek legodaadóbb támogatását! Az első gyülekezetek megalakulása idején még nem volt lehetőség a fiatalokkal való külön foglalkozásra. A szervezett ifjúsági csoportok általában csak később, a közösség megszilárdulása után jelentek meg színesítve, gazdagítva az istentiszteleti szolgálatokat.
1889. aug. 30-án Meyer támogatásával két magyar fiú (a 24 éves, szadai Udvarnoki András és a 26 éves, földesi Balogh Lajos) megkezdte tanulmányait a Hamburgi teológián. Azért volt erre szükség, mert a németek mellett a magyar ajkú hívők száma is folyamatosan nőtt, és ők igényelték a magyarnyelvű istentiszteletek megtartását is. Meyer Henrik egyelőre csak németnyelvű istentiszteletek megtartásában gondolkodott, ezért összetűzésekre került sor a gyülekezetekben. A nagyjelentőségű 1893-as nagyváradi konferencián Meyerék elhatározták, hogy tanulmányai befejezése után Udvarnoki segítség lesz Tóth Mihály mellett, Balogh pedig Kornya Mihály mellett a missziómunkában. Erre azonban nem került sor, mivel a két fiatalt már várták egyes gyülekezetek; ráadásul nézeteltérés is alakult ki köztük, és a magát a kb. négyezer magyarországi baptista és a többszáz gyülekezet egyetlen lelkipásztorának tekintő Meyer Henrik között (bemerítéseket csak ő és Kornya Mihály végzett). Kornya és Tóth is szembekerült a két fiúval, akik azzal a látással tértek haza, hogy a hatékonyabb munka érdekében a magyaroknak függetlenedniük kell a németektől, és a gyülekezeteknek önként, önálló közösségekként kell szövetséget alkotniuk. A sok viszály mellett és ellenére önállósodott a tahitótfalui gyülekezet Udvarnoki András (1865-1945), egy hozzájuk csatlakozó Wesselényi utcai magyar csoport Csopják Attila (1853-1934) és a hajdúböszörményi gyülekezet Balogh Lajos (1863-1919) vezetésével. Sokrétű tevékenységével ez a három fiatalember is jelentős személyisége lett a magyar baptista történelemnek. Később Kornya Mihályt is nagy szomorúság érte, amikor elfordultak tőle, és a Wesselényi utcától  függetlenedtek egyes gyülekezetek (ezért is költözött át 1900-ban az erdélyi önállósulók központjává alakult Nagyváradról Bihardiószegre, ahonnan kiindulva rendkívül eredményes missziómunkát végzett az Érmelléken és a Szilágyságban). A két tábor között kialakult ellentétet (ami nem hitelvi volt!) az is jelzi, hogy 1895-ben kiadják a magyar baptisták első folyóiratát, a Békehírnököt, ugyanakkor a német nyelvű szövetség is kiad egy folyóiratot Az Igazság Tanúja címmel. A következő évben az Udvarnoki – Csopják – Balogh vezette csoport kérvényezi a kormánynál a baptista felekezet törvényes elismerését, amire csak jóval később, 1905-ben kerül sor. Ők lettek az ún. „elismert” baptisták. A Meyer – Kornya – Tóth vezette tábor minden szempontból független akart maradni az államtól. Ők magukat „szabad” baptistáknak nevezték. A hosszú évtizedekig két síkon haladó magyar baptista misszió Erdélyben is jelentősen meghatározta a gyülekezetek életét és a fokozatosan megjelenő ifjúsági szervezkedések irányvonalát. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése