2013. augusztus 4., vasárnap

Világháborús beszámoló - Furus Lajos

Viszontagságos út hazáig

(Furus Lajos elbeszélését lejegyezte Kiss Lehel
2007. augusztus 19-én, Baróton)

1923. július 31-én születtem Szárazajtán (Kovászna megye, Erdély), baptista szülők gyermekeként. Már egész fiatalon Brassóba kerültem egy csemperakó mellé, hogy a mesterséget kitanuljam. A városban példás összetartásban éltek a magyar felekezetek. A baptista imaházat, mint szerte Romániában, itt is bezáratta a hatóság. A reformátusoktól elvették a kis templomukat, de később kaptak egy épületet a Bolgárszegben, a Kapu utca melletti parkban. A magyarok hol az egyik, hol a másik templomban gyültek össze istentiszteletre. A megpróbáltatások révén erős közösség kovácsolódott Brassóban.
Itt éltem és dolgoztam mindaddig, amíg gyanút nem fogtam, hogy rövidesen engem is besoroznak a román hadseregbe. 1944 tavaszán elkezdték bombázni Brassót. A halottak száma a kétezret is meghaladta. Ekkor határoztam el, hogy valahogy átmegyek a határon haza, Szárazajtára, Magyarországra. Az Olt a román részen maradt Apáca és a magyarokhoz visszakerült Nagyajta között folyik. A híd közepén sorompó jelezte a határt. Azon kellene valahogy átjutni. Nem volt ez egyszerű dolog! Sokakat elfogtak itt, némelyeket meg is lőttek a határőrök. Mivel édesanyám apácai születésű, sok ismerősöm volt a faluban. Az egyik barátom megigérte, hogy haza fog juttani valahogy. Meg is egyezett az egyik román határőr tiszttel, akivel jó ismeretségben volt, hogy én április 22-én éjszaka fogok átmenni a határon. Úgy is történt. Az a tiszt még a három csomagomat is cipelte a híd közepéig. Ott azonban letette, és kijelentette, hogy ő innen visszafordul, nehogy meg találják lőni. Ellátott jó tanácsokkal, s azt is részletesen elmondta nekem, mi vár rám a határ másik oldalán: hogy beleütközöm majd három szegesdrót-kerítésbe; hogy ha azokon sértetlenül túljutottam, találok majd egy kertes házat, ami nem más, mint a határvédők őrhelye. Amellett kell észrevétlenül elsurrannom. Megköszönve a tiszt szívességét, elindultam hazafelé a nagy sötétben.
Átjutottam az első szögesdróton, a másodikon is, de amikor a harmadikon bújtam volna át, megakadt a hatizsákom. Amint próbálom magam kiszabadítani, hangos kiáltást hallok a közelből: „- Állj! Ki vagy?” „- Én vagyok!”- feleltem vissza a magyarul feltett kérdésre. „- Fel a kezekkel!” A nagy kiáltozásra többen is kiszaladtak az őrházból. Megragadtak, bevittek, és rámparancsoltak, hogy mondjak el tövirül hegyire mindent: ki vagyok, honnan jöttem, mit akarok stb. Mindvégig ellenségesen és szigorúan bántak velem. Egy kis idő múlva újra el kellett mondanom mindent. Figyelmeztettek, hogy ha egyetlen kis részletet is elvétek, nagyon meg fog gyűlni a bajom. Második vallomásom mindenben megegyezett az elsővel, hiszen az igazat mondtam. Ott tartottak délután 1-ig, amikoris jött a kocsi Bölönből a váltóőrökkel, ezeket pedig vitte ebédelni. Nekem is menni kellett Bölönbe, s ott harmadjára faggattak ki. Mindent jegyzőkönyvbe vettek. A faluban volt egy unokatestvérem, aki apácai volt, és már korábban hazaszökött. Amikor megtudta, hogy ott tartanak fogva, azonnal jött, és követelte, hogy az ő felelősségére engedjenek szabadon. Annyit el tudott érni, hogy egyedül mehettem be Barótra az erdőn át – ugyanis az ottani járásbíróságon le kellett jelentkeznem. Kivallattak negyedjére is. Kezembe nyomtak egy papírt, és utasítottak, hogy üljek be az épület előtt várakozó kocsiba. A kocsiban már ültek egy jónéhányan. Bevittek Sepsiszentgyörgyre, ahol az utasítás szerint átadtam a Baróton kapott papírt. Azt gondoltam, hogy a sok meghurcoltatás után most már szabadon kell, hogy bocsássanak. De tévedtem. Betuszkoltak a szentgyörgyi menekülttáborba. A  környékről összegyűjtött zsidóktól csak egy vékony fal választott el. Bizonytalanságban, rettenetesen gyenge koszton éltünk itt nyolc napon át.
Ezután átszállítottak Kolozsvárra, az ottani menekülttáborba. Két hónap mulva magyar katonaruhát kaptunk – besoroztak. Volt egy Kulcsár István nevű szakaszvezető, aki, amikor megtudta, hogy két hívő fiú van a szakaszban, rögtön megkeresett minket. A másik fiú neve Kocs Ferenc, muzsnai. Vele szoktam volt énekelni, imádkozni, bibliázni, amikor csak lehetőség adódott. Ez a Kulcsár István, aki szintén baptista volt, nagy örömmel ölelt át minket, és elmondta, hogy mit tervezett felőlünk:          „- Holnap reggel kihallgatás lesz. Én jó helyre akarom magukat beosztani: a tiszti konyhára. Amikor hallják a kijelentést, hogy két, konyhához értő emberre van szükség, akkor azonnal lépjenek ki a sorból!” Úgy is tettünk másnap. A többiek csak irigykedtek, amikor a beosztást megkaptuk. Esténként szabadok voltunk, mehettünk ki a városba. Rendszeresen jártam fiúkörre, s ott voltam az imaházban minden alkalommal, amikor csak lehetett. Gondja volt rám az Istennek. Kolozsváron történt meg a bemerítésem is Dénes Ferenc testvér által, 1944. augusztus 20-án, Szent István napján.
A jólét azonban nem tartott sokáig a tiszti konyhán. Még Brassóban voltam, amikor először hallottam: „Vrem Ardealul! Nici un brad românească nu se uită!”[1] Egyre erősödött ez a hang, aztán jöttek az oroszok is. A front már Kolozsvár és Torda között volt, minden éjszaka zúgott a Sztalin-orgona.[2] A magyar sereg egy darabig sikeresen vissza-visszaverte az ellenséget, de nagy volt a túlerő, mivel a románok összeálltak az oroszokkal. Kolozsváron borzasztó volt a zűrzavar, a felfordulás. Sok halott volt az utcákon, a sebesültek jajgattak. A  németek próbálták valahogyan a rendet fenntartani. Egyik este 10 órakor bevagonéroztak, hogy vigyenek az anyaországba, mert már nyilvánvalóvá lett, hogy a háborút elveszítettük. Menteni kellett, ami még menthető volt. Nagykárolyig jutottunk el, amikor a rettentő kavarodásban feloszlott a csapat. Lehetetlen volt már a fegyelmet megtartani. Egyesek továbbmentek az anyaország felé, mások ott maradtak a Tövisháton, ismét mások, közöttük én is, visszafordultak Erdélybe. Fejünk fölött a kelet felé tartó német repülőgépek zúgtak szüntelenül. A menekülő magyarok közül sokan elestek, mivel partizánoknak vélték őket. Többen jöttek hozzám, és ostromoltak, hogy csatlakozhassanak hozzám. Tudták ugyanis, hogy hívő vagyok, és úgy gondolták, hogy engem nem fog a golyó, elkerül a bomba, mert velem van az Isten. Azt feleltem, hogy hozzám csak az csatlakozhat, aki nem beszél trágár módon.
Mire egy néhányan gyalog visszaértünk Kolozsvárra, a város már a felismerhetetlenségig tönkre volt téve, a városszéli házakban pedig románok szálltak meg. Összebeszéltünk hárman, hogy elmegyünk Tordára, ahonnan már van vonat a Székelyföldre, de végülis csak az apácai Kiss Árpáddal maradtam (ő nem volt hívő). Belebotlottunk két román katonafélébe, akik készségesnek mutatkoztak velünk jönni egy darabig, és mutatni az utat. Az erdőn át indultunk el Torda felé. Alig tettünk meg 1000 métert, amikor elérkeztünk egy menedékbódéhoz. Ekkor galléron ragadott az egyik román, és ránkparancsolt, hogy vetkőzzünk le. „-Az ing a miénk!”- kiáltozott. Valóban az övék volt. Ugyanis amikor a magyarok betörtek a már megszállott Tordára, ruhaneműket koboztak el, amiket majd elosztottak a kolozsvári munkaszolgálatosok között. Az egyik román megmutatta az utat Torda felé, és ránkkiáltott, hogy ne merjünk más útvonalon menni. Ők ott maradtak a bódénál. Torda még mindig ostrom alatt állt, az erdő tele volt halottakkal. Kb. 100 méter megtétele után megpillantottam egy bombagödröt. Késztetést éreztem, hogy beleugorjam társammal együtt, és ott meglapulva elmondjam, ami a szívemen volt: „Ne menjünk mi az ő útjukon! Egyszer már rászedtek, levetkőztettek. Én nem bízom bennük!” Alighogy ezt kimondtam, már süvöltöttek is a golyók a gödör fölött, csak úgy szaggatták a fák lombját! A két román partizán meggondolta magát, és utánunk eredt az úton, amit megmutattak nekünk, hogy csak azon menjünk. Isten megóvott ekkor is. Ő késztetett arra, hogy letérjek az ösvényről, és hogy beleugorjam a gödörbe. Miután csend lett, még legalább másfél óráig nem merészkedtünk ki onnan.
A sötétség és a köd ellenére elindultunk az erdőben. Hosszú bóklászás után kivergődtünk egy tisztásra, ahol egy kis házra bukkantunk. Idős román házaspár lakott benne, és volt ott még egy harmadik, szintén koros személy. Amikor enni kértünk, elmondták, hogy ők sem ebédeltek ma. Egyszer a németek fosztották ki őket, másszor az oroszok, szinte semmijük sincs. Mégiscsak előkerült egy kis köményleves, a háziasszony száraz kenyeret aprított belé. Mindezidáig úgy tartottam, hogy a köményleves nem étel, az csak beteg asszonynak való – de most jobban esett a legfinomabb húslevesnél is! Kedvesen bántak velünk, és részletesen elmondták azt is, mire kell vigyáznunk út közben hazafelé. Figyelmeztettek a partizán-veszélyre, elmagyarázták, merre van a vasútállomás. Tanácsolták, hogy az állomáson ne mutatkozzunk, hanem csak akkor rohanjunk elő a rejtekhelyről, amikor a vonat áthalad, és kapaszkodjunk fel rá. Két megállóig ajánlatos az ütközőn utazni – mondták – aztán fel kell mászni a vonat tetejére, de amikor közelítünk az alagút felé, amelyik itt és itt van, ereszkedjünk le az ütközőre ismét. Így gondoskodott az Úr arról, hogy megtaláljuk az állomást, és hogy szerencsétlenül ne járjunk útközben a vonaton.
Hajnali 4-kor leszálltunk Apácán, mert csak ott állt meg a szerelvény. Kiss Árpád hazament, én pedig a nagynénéméknél szálltam meg. Tudtam, hogy a sorompó már nincs ott az Olt hídján, hiába keresném...



[1] Erdélyt akarjuk! Egyetlen román fenyőt sem felejtünk el!
[2] riasztó

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése