2013. augusztus 4., vasárnap

Világháborús beszámoló - Fazekas Zsigmond

Fazekas Zsigmond
(sz. 1920. nov. 7. Ipp, Szilágy megye)
visszaemlékezései

(Lejegyezte Kiss Lehel
2007. szeptember 18-án, Ippon)

A magyar hadseregben kihúztam négy évet, és hála a Jóatyának, egyszer sem voltam megbüntetve, a legkisebb büntetéssel sem. Hogy kik voltak hívők körülöttem a háború idején, azt nem tudom megmondani, mert mindig olyan nagy volt a kavarodás, futkosás, hogy azt kideríteni nem lehetett. Néhányra emlékszem a csendesebb időkből -  fel is sorolom mindjárt, amikor odaérünk. 1941. október 8-a volt, amikor berukkoltam Szilágy megye központi városába, Zilahra. A 25-ös gyalogezred II.-ik zászlóaljába osztottak be. Tizennyolc hónapot töltöttem le itt, majd átvezényeltek Nagyváradra, hogy a távbeszélő szakasznál elvégezzem a tisztiiskolát. A tanulási időszak hat hónap volt, amit néhány hét gyakorlat követett. A gyakorlat után mondhattuk, hogy a tanfolyamot sikeresen elvégeztük. Abból állt a gyakorlat, hogy Váradtól Élesden át a Réz-hegységben vonulva árkokat ástunk, lefektettük a távbeszélő eszközökhöz szükséges huzalokat, majd felszedtük, amikor kellett. Különféle felderítő, hadászati feladatoknak is eleget kellett tenni. Így jutottunk el a szülőfalumhoz közeli szlovák településre, Ippzoványfürdőre, ahol a legelőn, meg az erdővel borított Púpos-dombon még két hétig gyakorlatoztunk. Sátrakban laktunk azidő alatt. Ugyanúgy gyakorlatozva, mint útban errefelé, visszamentünk Nagyváradra a felszereléseinkért, hogy azokat, ahonnan hoztuk, Zilahra átpakoljuk. A váradi vasútállomáson fúvószenekar várt minket. Zilahon eleinte huszonhét távbeszélő volt, de miután visszamentünk a tisztiiskolából, már csak heten maradtunk újonckiképzőnek, mert a többieket szolgálatra küldték, kit erre, kit arra. A hívők közül Ady Imre, aki Veress Ernő lelkipásztor apósa volt, a zoványi Bréda Sándor, aki veje volt Osváth Ferenc lelkipásztornak, valamint a szilágynagyfalusi Benedek Mihály és Benedek Sándor teljesített feladatot Zilahon. Én mindig a parancsnokságon szolgáltam, a nagyobb rádióknál. 
Alig vártam március 15-ét 1943-ban, mert a kiszabott idő eltelte után ekkor kellett volna végleg szabadságra engedjenek. Egyik nap a szakszparancsnokunk rossz hírrel állított be: a Dunántúlon most alakult meg a 201-es önálló zászlóalj, és szükségük van egy távbeszélőre. Valakit közülünk kell kiküldeniük a feladatra. Hogy harag ne essék, javasolta, hogy sorshúzás döntse el, ki az, aki nem mehet haza. A sors éppen rám esett – de hiszem, hogy a Jóatya akarta így. Menni kellett az új szolgálati helyre, a Fejér megyei Inotára. Igen elkeseredtem.
Egy ezredben három zászlóalj van, egy zászlóaljban pedig általában kb. 800 katona szokott lenni. De mivel háború volt, a mi zászlóaljunkban voltunk vagy 1500-an. Tudomásom szerint hatvanan voltunk itt távbeszélők. Minden eddiginél nagyobb szigorúság volt. A gyakorlatozást is úgy kellett végeznünk, mintha a fronton lettünk volna: éles töltényekkel, gránátokkal. Nem volt könnyű dolog! Néha átvittek a szomszédos Várpalotára, ami már Veszprém megyében van, hogy a bányászok fürdőhelyén megfürödjünk. Várpalotán voltak aknavetők, tüzérek és páncéltörők is, Inotán csak gyalogosok.  Egyik alkalommal Várpalotán egy filmet is mutattak arról, „milyen hősiesen küzdenek honvéd testvéreink az orosz fronton”. A vásznon süvítettek a golyók, robbantak az aknák, kimondhatatlan felfordulás volt. Hamar felismertem, hogy a filmet Inota mellett készítették, és éppen akkor, amikor a mi zászlóaljunk gyakorlatozott. Rettenetes volt nézni is! ’44. március 15-én akkora hó esett, hogy a deszkabarakkokat szinte teljesen belepte a hó.
1944. október 8-án vittek ki a frontra, ami Szegednél kezdődött, és húzódott nyugat felé. Szegedtől kb. 100 km távolságra voltunk, amikor, az oroszok négy oldalról is körbefogtak minket, nem volt idő árkokat ásni. A gránátok egymást érték a nyílt terepen, nem volt semmi fedezékünk. A földön hasaltunk  egymástól 4-5 méternyire, és kúszva próbáltunk menedéket keresni. Ekkor meg is sebesültem a jobb lábamon meg a jobb oldalamon. Most is sok szilánk van bennem, az orvosok nem merték a hátgerincemből kivenni. 50 méternyire volt egy csusznyacsomó, amiben a főhadnagy húzta meg magát. Amint vánszorogtam felé, megsebesültem másodjára is - azt hiszem, egy gránátszilánk volt. Átfúródott azon a kemény páncélsisakon, majd’ szétverte a fejemet. Azóta is állandóan fáj.
Valahogy sikerült kimenekülni az ellenség szorításából. Az Újpesti tábori kórházba vittek, megfürösztöttek, és ápoltak két hétig. Itt tudtam meg a rádióból, hogy a 201-es önálló zászlóaljból 105 katonát elfogtak az oroszok, a többinek pedig nyoma veszett. Az Úrnak úgy tetszett, hogy én életben maradjak. Aztán átvittek Szombathelyre, mert a front már majdnem odáig elhúzódott. Amíg sikerült lábra állni, ott tartózkodtam Szombathelyen. Rövid idő alatt hadszíntérré vált egész Magyarország, ezért marhaszállító vagonokba gyömöszöltek minket, 40 sebesültet egy vagonba. Az uticél Ausztria volt. Nem lehetett még inni sem. Másnap reggelre az utasok fele már halott volt. A legközelebbi vasútállomásokon kipakolták a hullákat. Akinek volt dögcédulájuk volt, akiknek pedig nem, úgy temették el őket, ismeretlenül. A háború végéig Ausztriában tartózkodtam. Mindössze két hét volt csak, de elég is volt. Először Bécsben húztuk meg magunkat, majd miután azt is elkezdték bombázni, kivittek a környező falvakba. Linzben voltunk, amikor kaptuk a hírt, hogy a magyar hadsereg számára a háborúnak vége. Ez 1945. május 9-én volt.
Visszamentem tehát Bécsbe, hogy onnan vonattal elinduljak hazafelé. Gondoltam, Inotán még megtalálom az otthagyott ruháimat. Bécsben magyar katonákkal találkoztam, akik az amerikai seregben szolgáltak. Ők kísértek ki a Ferenc József pályaudvarra, hogy az oroszok foglyul ne ejtsenek. Valami németektől kaptam egy hátizsákot, abban volt két zsíros-tejes, borzasztó konzerv meg egy katonakenyér. Ekkor már bevezették a jegyrendszert az élelmiszerekre. Hiába lett volna bármennyi pénzünk, nem tudtunk volna vásárolni semmi falnivalót. Az utak, a hidak mindenfelé fel voltak robbantva, a Duna-partot is felaknázták. Az orosz repülőgépek állandóan jártak a levegőben. A vonat sokszor leállt, ilyenkor szaladni kellett a fedezékbe. Amikor csendesedett a helyzet, vissza a vonathoz... ez végig így ment, amíg kiértünk Ausztriából.
 Magyarországon nem volt épp ennyire tönkretéve az úthálózat. Szolnokon egy szerencsétlen asszony elhívott tízünket szállásra 10-10 Pengő fejében. Félkész ház volt. A férjét kivitték a frontra – ki tudja, hazakerült-e valamikor? Kaptunk egy tányér paszulylevest vacsorára, meg egy kevés szalmát alomnak. Reggel vonattal indultunk Nagyvárad felé. Váradon is baj volt, mert nem volt, csak magyar és orosz pénzem – le akartak szállítani a vonatról. A Jóatya velem volt mindvégig: a golyózáporban megtartott, a kórházban erősített, gondomat viselte az utakon. 1945. május 25-én az Ő kegyelméből sikerült hazaérnem Ippra. Éppen pünkösd volt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése