2016. január 27., szerda

Ami kerülendő, és amire törekednünk kell (1Tim 6: 1-21)

Ami kerülendő, és amire törekednünk kell
(DIÁK MUNKAFÜZET)

Alapige: 1Tim 6: 1-21
Központi bibliai igazság: A gyakorlati hívő élet a Sátántól származó dolgok állandó elutasítását, ugyanakkor az Isten által felkínált javak állandó igénylését jelenti.
Aranymondat: „Te pedig, Isten embere, kerüld ezeket. Ellenben törekedj igazságra, kegyességre, hitre, szeretetre, állhatatosságra, szelídlelkűségre.” – 1Tim 6: 11

Mielőtt alapigénk üzenetén elmélkednénk, olvassunk el egy részletet abból a levélből, amit egy mai hívő fiatal írt kortársai nevében is az ige hirdetőihez: „Mondjátok nekünk, hogy egy óra imádkozás többet jelent, mint 10 óra TV vagy számítógépezés! Mondjátok, hogy nem fogjuk meglátni a Kánaánt, ha azt hisszük, hogy Krisztus csak egy szikla, mit megütünk, ha vízre van szükségünk! Mondjátok azt is, hogy Krisztus nem egy elsősegélydoboz, amelyhez csak akkor kell szaladnunk, ha megütöttük a bokánkat. Krisztus valós segítség életünk minden pillanatában. Mondjátok nekünk, hogy akik délelőtt 9:25-kor jönnek az összejövetelre, és a záróének előtt már el is mennek, hogy Krisztus többet volt a kereszten mint ők a padban (széken)! Mondjátok, hogy a nagyszüleink inkább meglátogatták az árvákat és özvegyeket vasárnap délután, a három óra alvás helyett a két vasárnapi istentisztelet között! Három napot böjtöltek, és kemény fizikai munkát is végeztek, ma pedig sokunknak egy böjtnapja sincs hetente, pedig mi az irodák melegében üldögélünk. Mondjátok, hogy nagyszüleink minden prédikáció alatt sírtak, mi legtöbbször nevetünk!”
A hívő embereknek minden időben mennyből való útmutatásra van szükségük a hiteles és áldott keresztyén élet megélésének göröngyös és meredek útján. Timóteus korával ellentétben ma már kezünkben van a teljes kinyilatkoztatás tökéletes kánonja, az egyedül elégséges Szentírás. Pál apostolt Isten Lelke tette alkalmassá, hogy levelei által helyes irányt mutasson az ifjú szolgatársnak és még nagyon sokaknak az élet kihívásai és kérdései labirintusának közepette. Nekünk is ezekre a tanításokra, figyelmeztetésekre van szükségünk. Az ige alapján két lényeges kérdést fogunk megvizsgálni: mit kell kerülnünk, illetve mire kell törekednünk Urunk akarata szerint, hogy lelki életünk bővölködő legyen az Ő dicsőségére.     

Kerüljük a tiszteletlenséget, a tévtanításokat és az anyagiasságot! (1Tim 6: 1-10)
Az ember természeténél fogva kényelmes, kárörvendő, bosszúálló, tiszteletlen, énközpontú. A hívőt is gyakorta megkísérti, hogy ily módon nyilvánuljon meg – ha nem is látványosan, legalább az érzelemvilág titkos szintjén. Főleg akkor van ez így, amikor alárendeltségi viszonyba kerül embertársával, lelki testvérével, és úgy érzi, méltatlan hozzá ez az állapot. Pál apostol korának hívő rabszolgái sem voltak könnyű helyzetben, mert „iga alatt görnyedező” emberek voltak. Az uruk iránti tiszteletlenség megnyilvánulhatott a kötelesség elhanyagolásában, undor érzetében, hát mögötti becsmérlésben, és folytathatnánk hosszan a sort. Isten arra figyelmezteti a szolgákat – ma már mondhatjuk így: alkalmazottakat – hogy feljebbvalóikat „méltassák teljes tiszteletre, hogy Isten nevét és a tanítást ne káromolják miattuk.” A teljes tiszteletre  buzdító isteni figyelmeztetés vonatkozott a keresztyén rabszolgatartó fennhatósága alatt élőkre is.  Egyszer ilyen tanácsot adott egy egyébbként komoly lelki életet élő, hívő munkáltató egy másik hívőnek: „Csak atyafiakkal ne dolgoztass, mert – testvér ide, testvér oda – azt veszed észre, jól ráfizettél, a munka meg nincs rendesen elvégezve!” Az egy lelki közösséghez való tartozás munkaviszonyban sem szolgáltat semmiféle alapot a felelőtlenségnek, a másik kihasználásának, a méltánytalanságnak, hanem ellenkezőleg: a Krisztusban megváltottak „annál szívesebben” kell, hogy egymás felé szolgáljanak kölcsönös tiszteletadásban és szeretetben.
Egy másik dolog, amit kerülni kell, a tévtanítás, és az abból fakadó világias, sőt ördögi magatartás. A két héttel ezelőtti tanulmányban arról volt szó, hogy a hamis tanítások elleni felfegyverkezés legjobb módja az ige minél alaposabb megismerése, és az abban való gyümölcstermő növekedés. Isten előtt nem csupán az minősül tévesnek, amikor kijelentett akaratát megmásítják, illetve rosszul értelmezik, hanem az is, mikor a helyes ismeret mellett az Ő személyével, az Ő dicsőségével, az Ő szolgálatával nem számolnak a krisztusitól elrugaszkodott lelkületű emberek.
A tévtanítók többségét az évszázadok folyamán önös érdek és pénzsóvárgás ösztönözte áldatlan munkálkodásra. A hívő embernek meg kell tanulnia megelégedettnek és hálásnak lenni minden körülményben, hiszen ez „valóban nagy nyereség” – a földi élet idejére és az örök időtlenségre szóló, nagy nyereség. A pénz szeretetének az Isten személyéhez és munkájához való téves, bűnös viszonyulás az alapja. Éppen ezért kerülni kell a világ pusztulásra fenntartott dolgai iránti indokolatlan tiszteletet és ragaszkodást, mert ez „az embereket pusztulásba és romlásba dönti.”
Miként lehet kimenekedni a tiszteletlenség csapdájából? Lehet-e anyagias a vagyonnal nem rendelkező, sok pénz után nem sóvárgó hívő ember?
                               
Törekedjünk a krisztusi lelkületre, a lelki harcban való győzelemre és a jócselekedetekre! (1Tim 6: 11-21)
Ha már nagy vonalakban láttuk, mit javasol – sőt parancsol! – Pál révén a Szentlélek Timóteusnak és nekünk elkerülni, nézzük meg azt is, mire kell törekednünk az Istennek tetsző és boldog élethez! Ez a „kerülés” és „törekvés” egymástól függetlenül nem gyakorolható.
Első és legfontosabb (mivel mindennek ez a mozgatórugója) a krisztusi lelkület! Jézusnak nem volt szüksége „igazságra, kegyességre, szeretetre, állhatatosságra, szelídlelkűségre” törekedni, mert Ő maga e drága lelki javak teljessége. Nekünk viszont szükséges minél inkább megismernünk Őt, hogy lényének szépsége és dicsősége rólunk visszatükröződjön. Nélküle csak hamisság szeretői, kegyetlenek, gyűlölködők, a jóban állhatatlanok, elvadultak tudunk lenni. A törekvés pontosan meghatározott célt, elszántságot és erőfeszítést feltételez. Mindezekben és mindezek fölött ott van a kegyelem!
Pál apostol arra is buzdít, hogy az élet mindennapi kihívásaival, a kívülről és belülről támadó kísértésekkel úgy álljunk szembe, mint akik elkötelezték magukat a győzelem igérete mellett. Jézus már végérvényesen megnyerte a háborút, így megalapozta hitharcunk csatáinak diadalmas kimenetelét, hiszen Ő „a boldog és egyetlen Hatalmasság, a királyok Királya és uraknak Ura.” Ez igazság feltétel nélküli elfogadása ad erőt pillanatról pillanatra lelki emberként megállani és elszántan küzdeni.
A krisztusi jellem főképpen szeretet általi jó cselekedetekben nyilvánul meg, nem kevésszer lelki harcok árán. Anyagi javaink, a társadalomban és a gyülekezetben betöltött bármilyen szerepünk, tehetségünk, ismeretünk, egyszóval minden, amink kegyelem által van, szolgálatra adatott. Ebből következik, hogy a gazdagság fogalma csakis lelki tartalmában ragadható meg helyesen. A jó cselekedetek általi gazdagodás, önmagunk, valamint fizikai és szellemi természetű javaink önzetlen, szivélyes, ám megfontolt osztogatása „jó alapot” jelent a jövendőre nézve.
Amint láthattuk, a gyakorlati hívő élet a Sátántól származó dolgok állandó elutasítását, ugyanakkor az Isten által felkínált javak állandó igénylését jelenti. Erre kell Timóteusnak törekednie, és ezt kell hirdetnie, tanítania a hívők gyülekezetében. Ez a feladat számunkra is!
  Lelki növekedésed érdekében tűztél-e ki az utóbbi hónapokban pontosan meghatározott célokat, amik eléréséért tudatosan törekedsz?                   


Ami kerülendő, és amire törekednünk kell
(TANÍTÓI MUNKAFÜZET)

Alapige: 1Tim 6: 1-21
Központi bibliai igazság: A gyakorlati hívő élet a Sátántól származó dolgok állandó elutasítását, ugyanakkor az Isten által felkínált javak állandó igénylését jelenti.
Aranymondat: „Te pedig, Isten embere, kerüld ezeket. Ellenben törekedj igazságra, kegyességre, hitre, szeretetre, állhatatosságra, szelídlelkűségre.” – 1Tim 6: 11

A lecke levezetése
Az érdeklődés felkeltése
A lecke tanulmányozását lehet szemléltetéssel kezdeni: mutassuk meg országunk térképét a csoport tagjainak! Tegyük fel, hogy X település (ahol még sosem jártunk korábban) Hársfa utcájának 102-es száma alá kell eljutnunk. A csoport tagjai mondják el, miért nem elégséges az ország térképe, hogy célba érjünk! Milyen segítségek állhatnak rendelkezésünkre az adott címet megtalálni? A hívő élet is egy utazáshoz hasonlít, melynek végcélja az Isten országa. Ez az utazás különféle útszakaszok, célkitűzések láncolata, és hogy biztosan, lehetőleg balesetmentesen, folyton tanulva és erősödve haladjunk a jó irányba, útmutatásra van szükségünk. Minden helyes útmutatásnak, vezettetésnek az alapja a teljes Szentírás, mely tökéletesen elegendő, élő térkép a minőségi utazáshoz és a célbaéréshez. A Bibliából megtudhatjuk, mik azok a Sátán által felkínált „segítségek”, amiket feltétlenül és állandóan el kell utasítanunk, és mik azok az Isten által rendelt javak, miket állandóan igenyélnünk kell a lelki utazásunk során. Mai igeszakaszunkban Pál apostol megnevez néhány dolgot, amit kerülni kell, illetve amire törekedni kell életútunk során. Ha éberen követjük ezeket az Istentől jövő tanácsokat, útmutatásokat, életünk minőségi és áldásokban bővelkedő élet lesz – ugyanakkor alkalmassá válik arra is, hogy eszköze legyen az isteni útmutatásnak az üdvösség felé. Beszéljetek arról, milyen állapotban kell lennie, mire kell figyelnie például egy gépkocsi vezetőnek ahhoz, hogy sem magában, sem másban kárt ne okozzon, miközben a kitűzött cél felé halad!           

Kerüljük a tiszteletlenséget, a tévtanításokat és az anyagiasságot! (1Tim 6: 1-10)
Amint az alcím mutatja, ezt a tíz igeverset három szakaszra lehet osztani (1-2; 3-5; 6-10). Ajánlatos, hogy a csoportból egy-egy személy olvassa el ezeket a szakaszokat hangosan, és minden szakasz felolvasása után közösen beszéljétek meg az ige üzenetét. Mások megbecsüléséről már szó volt az előző leckében, ezért érdemes az akkor tanultakat most feleleveníteni. A tiszteletlenség kerülésének alapja a szeretetre való őszinte törekvés a Krisztus példája nyomán, és a Szentléleknek való engedelmesség, amint az ige által vezet kapcsolataink megélésében. Az evangélium középpontjában Krisztusnak az elveszett emberekért való váltsághalála és feltámadása áll – üzenete elsősorban az elveszett embert célozza meg, hogy üdvösségre jusson, nem pedig a társadalmi rendet, hogy megváltozzon. A megváltozott emberek majd munkálói lesznek a társadalmi rend jó irányba való változásának. Ez az oka annak, hogy sem Jézus, sem Pál apostol nem harcolt a rabszolgatartás ellen. Filemon sem kapott felszólítást arra, hogy a megtért Onézimuszt végleg elengedje, sőt ellenkezőleg! Melyik magatartás táplálkozik inkább az evangélium lényegéből: alárendelt, kihasznált állapotban tiszteletadásra és tisztességes munkára törekedni, vagy pedig szabad, független állapotban, tiszteletlenséget tanusítva haszonra törekedni? Vonjunk párhuzamot a rabszolgatartás és a mai munkaviszonyok között, bemutatva a hasonlóságokat és különbségeket! Volt-e olyan eset, hogy munkádat könnyelműbben végezted, amikor hívő atyafiaknak kellett dolgoznod? Munkaviszonyban az egy lelki közösséghez való tartozás nem jogosít fel sem a könnyelműségre, sem pedig a másik kihasználására.
Vizsgáljuk meg a tévtanítókról szóló verseket (3-5)! Hogyan jellemzi őket Pál apostol? Lehet-e ezt a jellemzést tiszteletlenségnek nevezni? A 4-ik versben olvasható leírás némely esetekben sajnos gyülekezeti tagokra is ráillik. Mi az oka ennek? A Krisztus útjáról – ami a szeretet és az engedelmesség útja – való letérés maga után vonja az ember lelkületének eltorzulását. Az egészséges hívő élethez nem csupán a „mi Urunk Jézus Krisztus egészséges beszédeinek” igazként való elfogadását jelenti, hanem „a kegyesség szerint való tudományt” (3v.), vagyis annak gyakorlati megélését is. Ellenkező esetben a hívő ember magatartása a tévtanítóéval lesz azonos. Emlékeztesd a csoport tagjait a két héttel korábbi leckében tanultakra a tévtanítások kiszűrésével és elutasításával kapcsolatban!
Az életút másik nagy kihívása az anyagiakhoz való helyes hozzáállás kialakítása az ige tanítása szerint. Valaki olvassa fel a 17-ik verset is! Mind a korábban tárgyalt tiszteletlenségnek, mind pedig a tévtanításnak vannak anyagi vonatkozásai. Beszéljétek meg, igeversekkel alátámasztva (2v., 5v.), hogy miképpen! Beszéljétek meg azt is, miért bántja Istent az anyagiasság, illetve hogyan viszonyul Istenhez az anyagias ember? Az istenfélelem megelégedéssel nagy nyereség, a megelégedés istenfélelem nélkül viszont nagy veszteség.
Alkalmazás: Mi az, ami leginkább kiváltja belőled a mások iránti tiszteletlenséget? Hogyan éled meg, amikor veled szemben tanusít tiszteletlen magatartást valaki? Lehet-e mondani, hogy a tévtanítás szellemisége uralkodik olyan közösségben, amelyben az igazságok helyes tanítása mellett pl. félelemből vagy érintettség okán nem intéznek támadást a világias megnyilvánulások ellen? Hogyan kerülöd ki a gyakorlatban az anyagiasság csapdáit?
                       
Törekedjünk a krisztusi lelkületre, a lelki harcban való győzelemre és a jócselekedetekre! (1Tim 6: 11-21)
Láttuk, miket kell elutasítanunk és elkerülnünk biztonságos utazásunkhoz Isten országa felé, most lássuk meg azokat a dolgokat is, amiket a most hozzánk szóló ige elénk tár, hogy azokat megragadjuk! A krisztusi lelkületre, a lelki harcban való győzelemre és a jócselekedekre való törekvés témáit egyben is tárgyalhatjuk, hiszen szorosan egybefonódnak, tulajdonképpen egyet is jelentenek: az egészséges hívő ember magatartását az élet minden területén. Milyennek mutatja be Krisztust Pál apostol ebben az igeszakaszban? Mik azok a tulajdonságok, amikben hasonlíthatunk hozzá? A Timóteus és Krisztus „szép vallástételét” (12v és 13 v.) kifejező martüreo szó tanúskodást, a szemtanú és résztvevő hiteles bizonyságtételét jelenti, ugyanakkor magábafoglalja a vértanúhalálra való készség meglétét is. Előrehaladásunk a lelki élet útján állandó harcok közegében zajlik. Jézus maga is mindenben megkísértetett, és mivel a tanítvány nem lehet nagyobb a mesterénél, nekünk is próbák alatt kell leélnünk a kiszabott esztendőket. Pál apostol „a hit szép harcának” nevezi ezt a küzdelmet, másik helyen pedig „nemes harcnak (2Tim 4: 7).” Ezt a harcot a 11-ik igeversben leírt útmutatás alapján lehet jól megharcolni. Olvasd fel a csoportnak! A csoport tagjai mondjanak egyet-egyet a Lélek fegyverzete közül (Ef 6: 14-17)! A krisztusi lelkületű ember nehézségei és minden harca ellenére a jó cselekedetekre is törekszik, mert ez feladata (18v.), és Jézus is ebben mutatott példát. A jó cselekedeteket előre elkészítette Isten, hogy azokban járjunk. Fontos hangsúlyozni, hogy a jó cselekedeteknek nincs üdvösségszerző szerepük, mert üdvösséget a Jézus vére szerzett és szerezhet egyedül, a hit által. Az Úr előtt is jó cselekedeteknek minősülő megnyilvánulások a már megkapott üdvösségről szóló bizonyságtételek.
Alkalmazás: Hogyan lesz nyilvánvalóvá legegyértelműbben az emberek előtt, hogy krisztusi lelkület van benned? Mik azok a tulajdonságaid, amik ellen a legtöbbet kell harcolnod? Hogyan szoktál tudatosan törekedni a jócselekedetekre?            

Összefoglalás
-          ahhoz, hogy a lelki életben előre haladjunk, szükségünk van Isten útmutatására figyelni, aki a tiszteletlenség, a tévtanítás és az anyagiasság kerülésére szólít fel
-          az előhaladás és célba érés másik feltétele a krisztusi lelkületre, a bűn, a kísértések fölötti győzelemre és a jó cselekedetekre való törekvés        

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése