2013. január 14., hétfő

Előadás Kornya Mihályról (Szilágyperecsen)




A kornyai lelkület
és a missziómunka
(2009. május 22., Szilágyperecsen)

            Ebben az esztendőben a nagyvilág protestánsai két jelentős eseményről emlékeznek meg. Mindkettő a misszióhoz kapcsolódik.
            Az egyik esemény Kálvin János (1509-1564) születése. A nagy reformátorhoz nekünk, baptistáknak is sok közünk van. Nemcsak azért, mert a felesége, Idelette de Beure, egy anabaptista prédikátor özvegye volt, hanem azért is, mert később a baptista „mozgalom” a kálvini teológia útján indult el. Évszázadokon át létszámban és jelentőségükben is többen voltak a partikuláris baptisták, mint a generálisok. Az első magyar baptista hitvallás, ami a hamburgi gyülekezet hitvallásának szinte szó szerinti fordítása, és amit a felekezet állami elismerésének évében, 1905-ben adtak ki, kálvinista tanítás. Nem közvetlenül, de a reformáció erdélyi misszionáriusait úgy is tekinthetjük, mint a modern baptizmus meggyökerezésének előkészítőit. Elég, ha csak Dávid Ferencre (1510?-1579) gondolunk, aki a kolozsvári Szent Mihály templomban a gyermekkeresztség ellen szóló prédikációit elmondta, vagy Bethlen Gábor (1580-1629) fejedelemre, aki Alvincre telepítette a Morvaországból menekülő habánokat. Sok esztendő múlva a baptista misszió ott tudott gyümölcsözően kibontakozni, ahol előzőleg a reformátorok már jártak.
            A másik jelentős esemény, amiről megemlékezünk, a modern baptizmus megjelenése a kontinentális Európában. Száz évvel Kálvin születése után, 1609-ben egy Angliából menekült szeparatista csoport John Smith (?-1612) vezetésével Amszterdamban felvállalja a hitvalló keresztséget.
            De van egy harmadik esemény is, amiről az idén megemlékezünk. E köré nem vernek olyan nagy port a világon, mint az előző kettő esetében, de a mi szívünkhöz mégis ez áll közelebb. Ehhez az eseményhez nekünk közvetlenül is közünk van: Isten jónak látta, hogy 165 évvel ezelőtt, 1844. február 22-én, Nagyszalontán megszülessen Kornya Mihály. A mi nyelvünket beszélte, a mi vidékeinken prédikált, a mi dédszüleinket merítette alá, a mi gyülekezeteinket alapította meg, a mi földünkben nyugszik – és „holta után is beszél” mind a mai napig. Ez a mostani istentisztelet is bizonyítéka annak, hogy Kornya testvért ma is használja az Úr: példaként, intő jelként a későbbi baptisták számára.
            Hálás vagyok, hogy egy olyan gyülekezetben kerülhet sor erre a megemlékezésre, amelynek születésénél ez az áldott parasztpróféta is jelen volt. A tablókon jólesett a missziómunkások és lelkipásztorok között Kerekes Bálint (1862-1941) képét is látni – az ő példája indított el a missziómunka felé, mikor még Kornya Mihályról szinte semmit sem tudtam. Ippon élő nagymamám nagyapja volt, Kornya testvér „kévéje” és munkatársa. A szilágyperecseni gyülekezet részt vállal a mezőségi misszióban is, amelyben jelenleg a Jóisten kegyelméből szolgálok – ezért is örülök, hogy éppen itt beszélhetek a nagy küldetésről, amit az Úr minden egyes megváltott gyermekére bízott, s amiben Kornya Mihály nagy példaképünk. 1916. májusában és júniusában Meyer Henrik (1842-1919), a történelmi Magyarország baptista missziójának német származású vezéregyénisége missziói körúton volt Erdélyben feleségével együtt (aki tolmácsa is volt). Ő számol be arról, hogyan találkozott a szilágyperecseni gyülekezettel, és hogy milyennek látta akkor az itteni testvéreket: Pénteken korán eljöttek értünk (Szilágysomlyóra – K. L.) Perecsenyből, hogy az ottani kerületi konferencián részt vehessünk. A konferencia lefolyása kedves és üdvös volt. Az ige kedvesen fogadtatott, és az Úr a szívekben megáldotta azt. A szemek tündököltek, az arcok örömtől ragyogtak. Még jó késő este is tartott a nyilvános istentisztelet. De még azután is együtt maradtak a testvérek imádkozva, énekelve reggelig. Nekünk azonban egy órai pihenő után ismét Somlyóra kellett utaznunk. Adja Isten, hogy ez a mai istentisztelet lefolyása is legyen kedves és üdvös; fogadtasson az ige kedvesen most is; tündököljenek a szemek, ragyogjanak örömtől az arcok! Legyenek olyan lelkülettel a testvérek most is, mint Meyer Henrik, Kornya Mihály és az ébredések idejében, amikor készek voltak együtt maradni imádkozva és énekelve reggelig!
            Nem kívánom részletesen ismertetni most Kornya testvér életrajzát, hiszen akiket érdekel, elolvashatják Kirner A. Bertalan (1884-1973) könyvét. Azzal szeretnék most (épp csak érintőlegesen) foglalkozni, ami Kornya Mihály és a mi küldetésünkben közös, és ehhez jó módszernek találom, hogy inkább a különbségekről beszéljek. Ha kiterítenénk Erdély térképét, és bejelölnénk azt az alig több, mint 230 helységet, ahol magyar baptista gyülekezetek illetve misszióállomások vannak, megdöbbenve látnánk, hány helyen nem misszióztunk még! Márpedig a misszióra komoly parancsunk van, és pedig nem is akárkitől! Amikor 1999-ben Zilahra kerültem iskolába, a Belvárosi Református Egyházközségnek tudomásom szerint kb. 12.000 tagja volt – később osztódtak ők is. Mi, magyar baptisták az egész országban alig vagyunk kilencezren! Gondoljunk bele, hogy Kornya testvér egymaga kb. 11.000 felnőtt hitvallót merített alá! Nekünk most több, mint 60 felavatott lelkipásztorunk van, és vannak felavatott missziómunkásaink és gyülekezeti vénjeink is. Johann Gerhard Oncken (1800-1884), „az európai baptizmus atyja” szerint minden újjászületett baptista egy-egy misszionárius. Sok mindent elértünk, sok mindenben eredményeket tudunk felmutatni - nem is akármilyeneket - de ha nem akarunk elfogultak lenni, be kell, hogy lássuk: a misszió területén egyénileg és mint Szövetség is tehetnénk többet, mert többre van lehetőségünk, tehetségünk, és többre bízott minket az Isten. Sokféle magyarázatot tudunk adni arra, hogy miért nem missziózunk, vagy hogy miért nem missziózunk jobban. Ezek közül csak a két leggyakoribbat említem meg.
            Az egyik kifogásunk az, hogy nincs ember a misszióhoz (I.). Nem azért nincs emberünk, mert nincsenek nagy, több száz tagú gyülekezeteink. Nem azért nincs emberünk, mert már mindenki elaggott volna. Nem azért nincs emberünk, mert nincsenek újjászületett testvéreink, vagy azért, mert az újjászületett testvéreinknek valahogy „nem adatott” missziós feladat. Vannak nagy gyülekezeteink (a világ legnagyobb magyar baptista gyülekezetei éppen Erdélyben vannak), vannak fiataljaink, vannak közöttünk megtértek, és mindannyian kaptuk a nagy misszióparancsot (Mt 28: 19-20). Volt olyan időszak, amikor tényleg nem volt emberünk. Az első világégés ideje alatt Meyer Henrik így ír erről egyik körlevelében: A mindent pusztító háború elragadta már sok lelki munkásunkat, úgy öregeknek mint ifjaknak, kik katonai szolgálatot már teljesítettek (vagy nem), be kellett vonulniok, és még be fognak vonulni. Gyülekezeteinkben testvéreink sorai igen megritkultak, különösen munkás testvéreink száma olvadt össze nagyon, bizottságunk tagjai közül sokaknak be kellett vonulniuk, valamint munkás testvéreinknek is még kell bevonulniok.[1] Nem volt elegendő emberünk, de mégis volt missziónk! Az a kevés, aki nem ment a frontra, minőségi ember volt. Bizonyítják ezt azok a Havi jelentések, amiket a szilágysági és bihari missziómunkások rendszeresen benyújtottak „a magyarországi első szabad baptista gyülekezetek szövetkezetének végrehajtó bizottsága részére, a második elnök Scheffler Reinhold, Budapest VII., Hársfa-utca 33. kezeihez.”[2] A Szövetkezeten belül különféle albizottságok alakultak, amik jellegét tekintve komoly missziós célokat látunk. Később még szó lesz ezekről a bizottságokról. Sokkal kevesebb emberünk volt, mint most, de sokkal nagyobb volt a missziós lelkesedés.
            Miért nincs ma elegendő emberünk a missziómunkára? Az egyik válasz erre az, hogy nagyon elfoglaltak vagyunk, nagyon sok a munka (1). Az egyetemistákkal szemben igen sok a követelmény, sőt olyanok is vannak, akik két egyetemen is tanulnak egyszerre. Egyes diákok még munkát is vállalnak a tanulás mellett, és ez valóban iszonyú megerőltetést jelent. Vannak édesapák, akik olyan korán elmennek otthonról, hogy még alszanak olyankor a családtagjai – és mire hazaér, olyan késő van, hogy már alszanak. Gyülekezeteink életerős tagjainak többsége ennyire elfoglalt. Hogyan lehetne még misszióról beszélni, amikor sem saját magunkra, sem a családunkra nincs idő? Kornya Mihály reggelente kapával a vállán kiment a búzatáblához, ott aztán kinyitotta a Bibliáját, és csak estére csukta be. – Na, van-e még sok gyomlálnivaló? – kérdezte néhány nap múlva a felesége. Kornya a missziómezők feltöretlen, gazos ugaraira gondolt. – Még nagyon sok gyomlálnivaló van! – volt a felelet.[3] Kornya Mihály szorgalmas munkás volt egész életében. Ha nem lett volna az, nem került volna a Patai tanyáról a Rozvány családhoz parádés kocsisnak, és Rozványéktól nem „kívánta” volna el a Geszten lakó gróf Tisza Kálmán. Ha nem lett volna az, mások munkája révén jött volna létre (ha egyáltalán létrejött volna) az a sok-sok gyülekezet, amely benne tiszteli alapítóját. Kornya Mihály életében a fizikai munka és a bizonyságtétel nem volt két különálló fogalom. A mezőn Jézusról beszélt, a csendőrségen Jézusról beszélt, a családban Jézusról beszélt, útközben Jézusról beszélt, a piacon Jézusról beszélt – mindenütt Jézusról beszélt. Ilyen volt a kornyai lelkület! A nagymamákat Isten nem küldi a bölcsészkarra Jézusról beszélni. Azért adott neked néhány kegyelmi évet, hogy te beszélj ott Jézusról! A filozófia szakosok között neked kell beszélni Jézusról, mert te filozófia szakos vagy! Az orvosi egyetemen neked kell beszélni Jézusról, mert te oda jársz! Az egyetemistát nem küldi Isten a pékségbe, a gyárba, hogy ott Jézusról beszéljen. Azért dolgozol ott, kedves testvérem, hogy Jézusról beszélj! Ha árút szállít valaki, vagy üzleti ügyekben jár hajnaltól éjszakáig, nem lehet, hogy ne találkozzék emberekkel. Ha felveszünk egy alakalmi utast, beszélünk-e Jézusról? Munka közben igenis lehet beszélni Jézussal. Munka közben igenis lehet missziót végezni! „A mag el van vetve – mondta egyszer Kornya Mihály – és ki fog kelni, még ha huszonöt esztendő múlva is!”
            A misszióhoz – azt mondják – azért nincs ember, mert nagyon sok a gond a családdal (2) is. Azt a kevés időt, ami maradt a munka után (ha marad egyáltalán), mégiscsak a családdal kell, hogy töltse az ember. Így igaz! Megtanultunk tévézni a családdal. Megnézünk mindenféle hiábavalóságot – ott ül mellettünk a feleségünk, a férjünk, a gyermekünk, és azt sem tudjuk, hogy valójában kicsoda! Megtanultunk úgy élni a családunkért, hogy közben széthull az, ami a Biblia szempontjából jelenti a családot. Ha azoktól vagyunk lelkileg távol, akikhez a legközelebb kellene, hogy legyünk, hogyan tudhatnánk missziózni? Ha nagyon megerőltetnénk magunkat, és tennénk valamit azért, hogy a bibliai család-modell nálunk is érvényesüljön, családunk nem akadályt, hanem eszközt és erőforrást jelentene a misszióban. Kornya Mihálynak egyetlen fia és hat leánya volt. Biztosan sok munkába került őket fölnevelni – de jutott idő az evangélium messzi tájakra való elhintésére, gyülekezetek ügyeinek intézésére is. A gyermekek nem „kanászosodtak el”. Kirner feljegyzései szerint a Kornya gyermekek fegyelmezett, hasznos ifjakká váltak a társadalom és a misszió szolgálatában[4] (azért mondtam, hogy „ifjakká”, mert öten közülük fiatalon haltak meg).  A nagy karénekeket – olvashatjuk Kőrösi István feljegyzésében – amelyek szintén az „Evangyéliomi Zsoltár”-ban lettek kiadva, mint pl. 17, 18, 25, 26, 28, 29, 30-36, 251, 253, 596, stb. Ezeket ebben a fordításban az úttörő Kornya Mihály tv. leánya, Kornya Sára és Matula Gyula nagyszalontai kárpitosmester tv. fordította.[5] Amint említettem: biblikusan megélt élettel a család egyáltalán nem akadálya, hanem eszköze a missziónak, és erőforrás a misszióhoz.
            Azt is szokták mondani, hogy  kevés a képzett ember (3), ezért nem működik a missziónk úgy, ahogyan működhetne. Gondoljunk csak bele: amikor Kornya Mihály szívében megszületett a gondolat, hogy a Szilágyság felé kéne fordulni, és ott is el kéne kezdeni a lelki munkát, akkor Szilágyperecsenyben egyetlen egy baptista sem volt még! Nem volt egyetlen egy baptista Szilágynagyfaluban sem. Sem Zilahon. Sem Krasznán. Sem Kémeren. Mégis mert misszióban gondolkodni! Némelyek, mint maga Kornya testvér is, vállalták azt, hogy eladják mindenüket, amijük van, és átköltözzenek előttük addig szinte ismeretlen régiókba csak azért, hogy ott Jézusról beszéljenek. Közülük egy sem volt képzett ember. Később tartottak ugyan néhány napos tanfolyamokat, de az első erdélyi, igazán képzett emberünk a nemrég Amerikában elhunyt Dr. Bíró László (1907-2009) volt, aki Nagyváradon szolgált a ’30-as évek második felében. A történelem azt igazolja, hogy a képzettség nem feltétele az eredményes missziómunkának. Kornya Mihály egyetlen tankönyve a Biblia volt. A többi úttörőé is. A mai, felgyorsult, igényes világban nem tehetjük, hogy ne fejlesszük magunkat, ne tanuljunk. De tény az is, hogy nem kell ahhoz mindenképpen teológiát végezni, hogy embereket az igazságra vezessünk, és hogy tanítsuk őket megtartani mindazt, amit az Úr parancsolt nekünk. Hiteles hívő embereknek kell lennünk jellemünkben és saját szakterületünkön. „Könnyű volt akkor! – mondhatja valaki – A parasztpróféták is, a misszióterületek lakói is tanulatlan emberek voltak. Ugyanazon gondjaik voltak, az életstílusuk hasonló volt. Könnyű volt megtalálni a közös hangot!” Akkor ma, testvérek, még könnyebb! Különféle szakterületeken képzett (vagy képzés alatt álló) emberek is hamar megtalálják a közös hangot - éppen a képzési folyamatok hasonlósága révén. Ma is ugyanazon gondjaink vannak, még ha különböző színvonalon állunk is szellemi vagy anyagi vonatkozásban. Segítségünkre van az is, hogy a mai korszak embere nyitott az érzelmi és a misztikus dolgok felé. Igaz, hogy az evangélium sem nem érzelem, sem nem misztika, habár boldogságos titok. Táplálkozzunk minden nap belőle, hogy készek legyünk alkalmas és alkalmatlan időben továbbadni másoknak!
            A másik nagy gondunk, amikor missziómunkáról van szó, az, hogy nincs anyagi fedezet a misszióhoz (II.). Napóleon mondta, hogy a háborúhoz három dolog kell: pénz, pénz és pénz! Pénz kell a misszióhoz is. Kell az erszény, a saru, a pálca, kell a nyugati autó.
            Vannak felavatott lelkimunkások, akik kénytelenek polgári foglalkozást is keresni maguknak, mert a gyülekezet, amelyben szolgálnak, nem tudja biztosítani a fizetésüket. Ilyen körülmények között új misszióállomások létesítéséről gondolkodni merész dolognak tűnik. És amíg a lelkimunkás pénzt keres, addig nem a misszióban fogy az idő és az energia. De vajon csak a felavatott lelkimunkások feladata-e a misszió? A Biblia, az Úr Jézus parancsa rácáfol erre.
            A gond tehát az, hogy kevés a pénz (1). A misszióhoz távolságokat kell megtenni, épületeket kell emelni és fenntartani, különféle programokat kell szervezni, ráadásul ott a mi gyülekezetünk nagy-nagy anyagi terhe is, és ne felejtsük el a saját családunkat sem! Ez mind tény. Meyer Henriket a Brit- és Külföldi Bibliatársulat alkalmazta. A Bibliatársulatnak az volt az egyik alapelve, hogy munkásai nem végezhetnek propagandát egyik felekezet javára sem. Meyer nagy erőbedobással végezte a baptista missziót. Figyelmeztetések után a Bibliatársulat megvonta tőle a támogatását – erre még nagyobb lendülettel vetette bele magát a baptista misszióba. Amikor Magyarországra érkezett (1873), hiába kereste, nem talált baptistákat sem Pesten, sem Budán, sem vidéken. Amikor meghalt (1919), hívők ezreit és baptista imaházak, misszióállomások százait hagyta maga mögött. Ebben a nagy munkában Kornya Mihály volt a leghatékonyabb segítőtársa. Ezek az emberek hittek abban, hogy az igazán megtértekről Isten minden szempontból gondoskodni fog. Minden egyes bizonyságtétel egy-egy új helyen óriási hit-lépés volt. Ezek az emberek hittek abban, hogy akik igazán megtérnek, mindenüket készek lesznek odatenni az Úr oltárára, mint ahogyan a Szentírás tanítja is. A friss hívők nem is várták a külföldi segítséget: imaházakat építettek saját erőből, később új misszióterületekre merészkedtek. Kornya Mihálynak Isten így adott munkatársakat, akik tovább tanítottak olyan, megbízható embereket, akik mások tanítására is alkalmasak lettek. Sarmaságról kevés pénzen el lehet jutni Lompértig (3 km). Lompértról kevés pénzen el lehet jutni Selymesilosváig (3 km). Gyalog vagy kerékpárral menni semmibe sem kerül, ráadásul egészséges is. Kornya testvér naponta átlag 20 km-t gyalogolt! Egy kicsi, szilágysági gyülekezetre az Úr valószínűleg nem bízza a moldvai csángók terhét. De a közeli települést valószínű, hogy rábízza! Van tehát pénz a misszióra! Volt az I. Világháború idején is, amikor – mint már említettem – a férfiak többsége a fronton harcolt. A Szabad Baptista Szövetség ebben az időben tíz bizottságot tartott fenn:
1.       végrehajtó-misszió-irodalmi bizottság[6]
2.       hadi bizottság
3.       vagyonkezelő bizottság
4.       nyomdai bizottság
5.       vasárnapi iskolai bizottság
6.       kápolnaépítési bizottság
7.       szegényügyi bizottság
8.       a magyar gyülekezetek szövetkezetének bizottsága
9.       a román gyülekezetek szövetkezetének bizottsága
10.   a német gyülekezetek szövetkezetének bizottsága
Megfigyelhető, hogy Kornya Mihály egyetlen olyan bizottságban sem volt tag, ami anyagiakkal, pénzzel foglalkozott. Ő csak a misszióra, a gyülekezetek lelki életére összpontosított. Nem volt tagja sem a hadi, sem a vagyonkezelő, sem a nyomdai, sem a kápolnaépítési, sem a szegényügyi, és természetesen a német gyülekezetek szövetsége bizottságának sem, mivel nem beszélt németül. A jókedvű adakozást azonban a hívő élet egyik ismertetőjelének tartotta: Hogyha körülöttetek valaki beteg, és nem mehet el az imaházba, küldje el a perselypénzt, mert csak így igazi hívő![7] Egy másik előadásban majd rámutatok arra, hogy az adakozásnak kiemelkedően nagy szerepe volt a Kornya-vezette bihardiószegi gyülekezet és körzet életében. Ha kevés a pénz, legyen sok hit! Ha kevés a pénz, mindet az Úr dicsőségére használjuk fel, és vagy elegendő lesz, vagy megsokasodik! Ezt tanulhatjuk Kornya Mihály példájából.
            Amellett, hogy általában kevés a pénz, sok a kiadás (2). Luxuscikkek rendszeres vásárlását igaz, hogy nem sokan engedhetik meg maguknak, de ma egy átlag polgár sokkal jobban él, mint néhány száz évvel ezelőtt egy király. Valaki rámutatott a hátizsákjára: „Ami ebbe nem fér bele, az fölösleges!” Akkor elmosolyodtam rajta, de utólag kezdem belátni, hogy van benne valami. Sok a kiadás, mert igen sok dolgot birtoklunk, amit nélkülözni tudnánk. Annyira megszoktunk bizonyos dolgokat, hogy az életünket el sem tudjuk már nélkülük képzelni – pedig nincs rájuk feltétlenül szükség. Az egyik testvér, mikor még egészen friss hívő voltam, egy kérdést tett fel nekem: „Ha van 100 lejed, és abból 10-et az Úrnak adsz, mennyi marad meg neked?” „90!”- válaszoltam gyorsan. „Nem. Csak az a 10 lej marad meg, amit az Úrnak adtál, a többit elveszítetted!” Az a pénz, amit nem az Úrnak adunk, elveszett. Díszíthetjük belőle az imaházat, korszerűsíthetjük belőle a berendezéseit – de nem biztos, hogy az Úrnak adtuk! Megtörténhet, hogy a gyülekezetnek szüksége van olyan pénzre, amire az Úrnak nincs szüksége – és megtörténhet az is, hogy az Úrnak szüksége van olyan pénzre, amire a gyülekezet úgy gondolja, hogy nem jó befektetés. Bölcsesség kell ahhoz is, hogy meglássuk, mi az Istennek tetsző.
            Ismét az I. Világháború időszakát idézem fel. Elgondolhatjuk, mennyi „fölösleges” pénzük volt ekkor a baptistáknak! A Szövetkezet mégis kilenc (!) különböző pénztárt működtetett! Az 1918. november 20-22 között Budapesten megtartott konferencián Scheffler Reinhold számol be a pénztárakról, amik közül több már korábban megalakult:[8]
1.       központi pénztár (…gyülekezeteink adakozásai egy, közös pénztárba fognak folyni. Minden missziómunkás ebből lesz fizetve. Ha nincs is erről bibliai utasításunk, de közelebb jutunk az apostoli példához: „senki sem mondta vagyonáról, hogy az övé.” Egy gyülekezet se gondoljon csak magára, hanem „Egy mindenkiért, és mindenki egyért!)
2.       kápolnaépítő pénztár
3.       országos segélyező pénztár
4.       a rokkant prédikátorokat, a misszionáriusok özvegyeit és árváit segélyező pénztár
5.       pogánymisszió pénztár
6.       országos misszióiskola pénztár
7.       hadiözvegyeket és árvákat segélyező pénztár
8.       katonai missziópénztár (Ez év folyamán 6.834 hasznos olvasmányt tartalmazó csomagot küldtünk szét katonáinknak. Azoknak, akik nélkülözik a prédikációkat, nagy szolgálatot tettünk, alkalmat adva, hogy társaik között missziózzanak.) [9]
9.       „Az Igazság Tanuját” segélyező pénztár
A mai generációk nem is hallottak az efféle pénztárakról. Hogyan volt lehetséges, hogy a gyülekezetek (mármint ami megmaradt belőlük a háborúban) képesek voltak fenntartani ezeket a pénztárakat? Úgy, hogy volt missziós látásuk! Úgy, hogy komolyan vették a Bibliának a tized beszolgáltatásával kapcsolatos tanítását! Semmi anyagi gondjuk nem lenne a mostani gyülekezeteknek, ha a tagok a tizeddel is szolgálnák az Urat, ahogy Ő el is várja. Vannak olyan vállalkozók, akik egyedül is biztosítani tudnák egy missziómunkás fizetését. Nem mondom, hogy ezt kell tenniük, hanem csupán a tized beszolgáltatásának bibliai parancsát kívánom hangsúlyozni minden hívő számára. A szilágyperecseni gyülekezet a Biblia tanítását és Kornya Mihályék nyomdokait követi, amikor egy meghatározott időre részt vállalt egy távolabbi (mezőségi) misszióterület anyagi terheinek hordozásában. Ez alkalommal szeretném megköszönni a testvéreknek ezt!
            Szövetségünknek ma nincs kilenc pénztára. A tagsági- illetve a teológiai járulékot szoktuk befizetni, és a „missziós kasszába” be kéne küldjük az úrvacsorai istentiszteletek alkalmával összegyűjtött adományokat. Hogy mennyire elég ez az árva „missziós kassza” az erdélyi misszióban, jól tudjuk. Még az is megterhelő sokaknak, hogy „missziós kassza” egyáltalán létezik! Mert „nem futja!” Kétfajta mobiltelefon szolgáltatóra, na meg a vezetékesre, internetre, kábeltelevízióra, kocsira, lakásra, evésre „futja.” És még sok egyébre is. Valami természeti csapás kéne bekövetkezzék, hogy meglássuk, mennyi fölösleges dolog köti le energiánkat, időnket, pénzünket. Vagy elég lenne odafigyelni a rozsda és a moly percegésére? Hála az Úrnak, most is vannak olyanok, akik kevés pénzzel is misszióban gondolkodnak!
            Egy harmadik nehézség az anyagi területen az, hogy lassan, de biztosan (főleg mióta Románia az Európai Unió tagja lett) kiapadnak a külföldi források (3). Kétségbeejtő tény, nem igaz? Azért kétségbeejtő, mert hozzászoktunk a külföld ilyen-olyan segítségéhez. Meyer Henriket éppen a baptista misszió miatt nem volt tovább hajlandó a Brit- és Külföldi Bibliatársulat támogatni. Kornya Mihály a fizetésként megszavazott 60 koronából 20-ról lemondott más missziómunkások javára, nemhogy még külföldről is támogatást várt volna. Áldás, ha vannak ideiglenes vagy állandó külföldi támogatók. Segítségük nélkül most nem tartanánk ott, ahol tartunk. Segítségük nélkül talán csak a hitbe kapaszkodnánk, és térdünkön a nadrág kopottabb lenne. Isten gondviselésével visszaélni mindig kísértés volt. A mannaszedők is biztosítottak maguknak a másnapra valót a pusztában, de amit az Úr fölöslegnek tartott, megbűzhödött mind (II. Móz 16: 19-20). Így lesz mindenünk, amin nincs rajta az Isten jótetszése! Ha kiapadnak a külföldi források, lesznek „belföldi” források: Aki hisz énbennem, a mint az írás mondotta, élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből (Jn 7:38).
            Láthattuk múltunk eseményeiből, hogy sem az emberhiány, sem a pénzhiány nem tartóztathatta fel Isten munkáját. E kettő mellett most nagyobb gond az, ha nincs missziós látás; ha egymást (szellemi értelemben) mozdíthatatlan kövérre etetjük az imaházak négy fala között. Istentiszteletre nem hagyománytiszteletből megyünk, nem is szórakozásból, hanem közösségben hálát adni a kereszt missziójáért, és erőt kérni az erről való bizonyságtételre. Legalábbis ezért kéne menni. Végignézve szép Erdélyünk tágas szellemi területén, van-e Istentől kapott missziós látásunk?
            Ha nincs missziós látás, annak három fő oka lehetséges. Az egyik az, hogy sohasem volt újjászületés, a megtérés nem volt igazi. „Ahol élet van, ott mozogsz van!” – mondta az egyik nem magyar testvér. Mozgás általában ott nincs, ahol élet sincs. Ott sincs mozgás, ahol alvás van. A másik oka tehát annak, ha nincs missziós látás, az, hogy eltévesztettük a célt, elaludtunk. Amit megélünk, kultúrbaptizmussá lett. Megnehezedett a szívünk az élet gondjainak miatta, ahogyan előre figyelmeztetett az Úr Jézus (Lk 21: 34). A harmadik oka a missziós látás hiányának az lehet, hogy nem az Úrtól kérjük a vezetést. Lehet, hogy valaki más adott nekünk „látást.” Buzgólkodunk, áldozatokat is hozunk, mégsem működik a misszió. Lehet, hogy valaki vagy valami más adott nekünk „látást!” Kornya Mihály újjászületését, céltudatosságát és Istentől kapott látását a ma is fennálló gyülekezetek sokasága igazolja.
            E többszörösen is jubileumi esztendőben emlékezzünk úgy elődeinkre, mint akik nemcsak nosztalgiáznak, hanem érzik a felelősség súlyát is! Gyönyörűséges misszió bízatott ránk! Minket, akiket vérén megváltott, nemcsak gyermekeinek, hanem munkatársainak is tart a Krisztus. Arcunk pirulásával mondjuk: Hála érte!



[1] Meyer Henrik: Testvéreinkhez, gyülekezeteinkhez és stációinkhoz!, Bp., 1915. nov. 1.
[2] Kerekes Bálint Havi jelentésének két eredeti példánya Kiss Lehel birtokában
[3] Kirner A. Bertalan: Kornya Krónika, 47. old.
[4] Kirner: 65-66. old.
[5] Kőrösi István In: Bányai Jenő: A magyarországi baptista egyházzene története, Baptista Kiadó, Bp., 1996, 138. old.
[6] A vastagított betűkkel írt bizottságoknak Kornya Mihály is tagja volt
[7] Kirner: 140. old.
[8] A konferencia jegyzőkönyvének írógéppel írt másolata az Erdélyi Magyar Baptista Levéltár tulajdonában
[9] Az 1916. október 17-19 között megtartott konferencia jegyzőkönyvének írógéppel írt másolata az Erdélyi Magyar Baptista Levéltár tulajdonában

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése