2013. január 14., hétfő

Elmélkedés Megyesi József képeivel (VII.)


21.



És én, ha felemeltetem e földről,
mindeneket magamhoz vonszok.
(Jn 12: 32)

            A predesztináció tana a mennyei dicsőség felénk szűrődő, parányi fénysugara, mely elég e földi lét sűrű rengetegén átlábaló hívőt biztonságban hazavezetni. Hogy miként lobbant fel, milyen is lehet teljes pompájában, mi azt a távolból meg nem mondhatjuk – csak haladunk folyton a jelzett irányba, míg romlandó testünk romolhatatlanságba nem öltözik.
            A kereszt győzelmét hirdetni útközben a legfőbb foglalatosságunk – halottak szemhéját feszegetve mutogatunk a menny felé, simogatjuk a dermedt kő-szíveket, hátha felmelegednek. Szavainknak önmagukban semmi ereje nincsen, igyekezetünkre nem száll senkibe vissza az élet. Imádkozunk, próbálkozunk, imádkozunk, sírunk, imádkozunk, megyünk tovább, s imádkozunk.
            Épp ilyen holtak voltunk mi is egykor: képtelenek minden jóra, nem értettük Isten hangját, nem is érdekelt. És egyszercsak, mintegy varázsütésre, érdekelni kezdett, kezdtük érteni! Megsirattuk halott voltunkat, kaptunk egy új, hús szívet, és azóta megyünk életre kelve, megyünk a mennyei dicsőség fénye felé, miből nekünk is jutott egy parányi sugár. Mélységes titok ez! Valami vonz, valami hajt, ezért nem tudunk megállni. Valami megtalált, valami feltámasztott – hát meg tudja tenni másokkal is. Ezért nem csüggedünk. Ez a valami: a mindenható Isten Jézus Krisztusban megjelent, feltétel nélküli kegyelme!
            Miként a delej vonzása összegyűjti a vasreszeléket a fűrészpor közül, úgy egyesíti kikutathatatlanul a hívőket Krisztus keresztje is – örökérvényű szeretettel, teljes hatalommal, pontos terv szerint – megtartásra való néppé, győzedelmes, szeplőtelen Anyaszentegyházzá. Hogy kinek, mikor, hogyan ad életet, az az ég és föld Urának titka, szent joga. Nem kutatgatjuk, nem erőltetjük – mi csak hirdetjük a kereszt diadalát!      


22.



Felkele a vacsorától, leveté a felső ruháját; és egy kendőt vévén,
 körülköté magát. Azután vizet tölte a medenczébe, és kezdé mosni
a tanítványok lábait, és megtörleni a kendővel, a melylyel körül van kötve.
(Jn 13: 4-5)

            Gyémánt csilingeléssel csobbant a víz, mikor a Mester belemártotta kezét – felismerte azt, Aki által és Akire nézve teremtetett, és megilletődve üdvözölte Őt. Tiszta volt az a kéz, gyöngéd; alázat és szeretet áradt minden mozdulatából. Aztán jöttek durva, poros, izgága lábak, s belegázoltak a víz rebegő tükrébe. Dereka köré törülközőt csavarva, mélyen lehajolva simogatta, tisztogatta meg őket a békességes kezű Mester. Hosszú utak izzadságos emlékeit, éles kavicsok nyomát, makacs porszemeket, száradt foltokat törölt le végleg, s míg – miként az idegen rabszolgák – lehajtott fővel buzgólkodott, Máté, Jakab, András, János meg a többi tanítvány végre elengedhette magát! Jól esett nekik a frissítő kényeztetés.
            Péter, a kőszikla, szótlanul várta a sorát, s mikor a Mester a lavórral hozzá érkezett, jó hangosan kiáltott fel: „Az én lábaimat te nem mosod meg soha!” Aztán körülnézett, milyen arcot vágnak a fiúk az ő nagy alázatához. „Akkor semmi közöd sincs énhozzám!” – mondta a Mester, és Péterbe belenyilallt a felismerés: szennyes ő tetőtől talpig! Jaj, de nagyon szennyes!
            Az olajmécses sárga fénye körülölelte a Szolga-királyt, sötét árnyak imbolyogtak a falon.
          „Vegyétek, egyétek!” – szólt a selymes hang, és Máté, Jakab, András, János, Péter és többiek is mind nagyokat törtek a kenyérből. „Az én testem ez!”
          „Igyatok ebből mindnyájan!” – szólt a selymes hang, és Máté, Jakab, András, János, Péter és többiek is mind elégedetten ízlelték a zamatos bort. „Az én vérem ez!” 
            Az árnyak összébb húzódtak a falon. Vajon mit akar ez jelenteni?
            Nem tudták, hogy most teljesedik be az Írás, s a törvény holt kőtáblái közül teljes pompájában most kezd kifesleni az élő Szeretet virága.   
                           
 23.



Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak titeket,
és én rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek,
és a ti gyümölcsötök megmaradjon.
(Jn 15: 16)

            A szeretet tőkéjéből kisarjadt vesszőszálon soha nem fog a türelmetlenség érdes gyümölcse teremni. A szeretet tőkéjéből sarjadt vesszőszálon nincsen az irigységnek, felfuvalkodottságnak haszonleső bimbaja sem. A szeretet tőkéjéből kisarjadt vesszőszálon csakis a szeretet zamatos, vérző, soha el nem fogyó gyümölcse teremhet, mert tőke, vesszőszál, gyümölcs – egy test. Aki a Krisztusban van, az Atyában is van egyszersmind, s árad rajta keresztül az Élet titkosan és győztesen a Lélek láthatatlan fa- és háncsedényein.
            Az Istennek valóságos jelenléte bennünk, és a mi valóságos jelenlétünk az Istenben nem szavainkban mutatkozik meg –  meddő idők szeszélyes szellősusogása lenne az csupán. Nem is megjelenésünkben mutatkozik meg – megtévesztő, karneváli játék lenne az. Nem is jó cselekedeteinkben – mert szép és erős várat lehet építeni vérnek árán is – hanem szavainkban, megjelenésünkben, cselekedeteinkben egyszerre és mindig megnyilvánuló szeretetünkben. Mert aki a szeretet tőkéjéből kisarjadt vesszőszál, semmit sem fogadhat magába, és semmi mást ki nem bocsáthat magából, mint ami a tiszta, romlatlan, krisztusi szeretet. Könnyei a szeretet könnyei. Éneke a szeretet éneke. Álmatlan éjszakáinak verejtékes tusái fölött a szeretet koronája lebeg, nem a félelemé, nem az aggodalmaskodásé.
            Életének nektárját boldogan hagyja kipréselni, mert tudja, hogy kiapadhatatlan a forrás; mert tudja, hogy mindenestül átitatta a feltétel nélküli, megtartó kegyelem.  
           
                   
24.



Amiképpen te küldtél engem e világra, úgy küldtem én is őket e világra;
És én ő érettök oda szentelem magamat, hogy ők is megszenteltekké legyenek az igazságban. De nemcsak ő érettök könyörgök, hanem azokért is,
akik az ő beszédökre hisznek majd én bennem.
(Jn 17: 18-20)

            Tudod, Atyám, milyen gyámoltalan ez a János – szava ritkán hallszik, akkor is olyan, mint a gerlice búgása. Elbódítja a virágillat, megkönnyezi a kis verebeket a piacon… Vajon érdemes lesz ezért a Jánosért? Tudod, Atyám, milyen lobbanékony ez a Péter – dühbe gurul, fogadkozik, szablyához kap, máskor meg elszalad egy szolgalány elől is. Nagy a szája, kevés a tudása… Vajon érdemes lesz ezért a Péterért? Tudod, Atyám, milyen okoskodó ez a Tamás – csak az a biztos neki, amit meglát, megfog, pedig a mennyeknek országa láthatatlan, szellemi ország. Hogy fogja ezt meggyőzően hirdetni a pogányok között? Vajon érdemes lesz ezért a Tamásért? És Mátéért? És Andrásért, és Jakabért vajon érdemes lesz? Állhatatlanok, szélben szétrebbenők, földhözragadt kicsinyhitűek mind! Jaj, Atyám, vajon érdemes lesz?
            Nem! Ó, nem tépelődött így a világ Megváltója! Úgy nézett tanítványaira, mint aki a hernyót látja, de a lepkére gondol; mint az édesanya, aki maszatos, bukdácsoló gyermekében szemléli már a jövendő erős oszlopát. Tudta jól, hogy eget-földet megrendítő áldozatbemutatása a Páthmosz látnokává teszi Jánost; megszilárdítja Pétert a mártíromságra; a reménylett dolgok valóságát megragadó tanúvá formálja Tamást és a többieket is mind. Nem! Egy pillanatig sem tépelődött a világ Megváltója!
            Összehúzta magán a lángoló szeretet efódjának és hósenének karmazsin fonalait, s homlokának arany lapocskáján kápráztatóan tündöklött a pecsétmetszés: „Szentség az Úrnak!” Ruhája peremén lágyan csilingeltek az ígéretek csengettyűi és gránátalmái, amint az oltár felé fordult. „Nem kell több bárány! Nem kell a bakok, tulkok, bikák vére, s még a galambfiaké sem! Őérettük magamat szentelem oda!”        

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése