2013. január 11., péntek

Előadás Kornya Mihályról (Margitta)





Kornya Mihály meglátásai
a gyülekezeti élet néhány összetevőjéről
2009. május 23., Margitta

            Nagy szeretettel köszöntöm mindkét gyülekezetet! Azért mondom, hogy mindkettőt, mert a látszat ellenére két gyülekezet van most jelen ebben az imaházban. Amit mi magunk előtt látunk, hivatalos névvel nevezve Margittai Magyar Baptista Gyülekezet. Ebbe beletartoznak olyanok is, akik a láthatatlan, az Isten szerinti gyülekezet tagjai, és beletartoznak olyanok is, akiknek az Isten Lelkének dolgaihoz semmi közük sincsen. A jelenlévők egyik csoportja az igazi gyülekezethez tartozik: a Krisztuséhoz. A jelenlévők másik csoportja a hamis gyülekezethez tartozik: a saját magukéhoz, az ördögéhez. Így van ez rendszerint mindenütt, nemcsak Margittán: ahol létrejön a látható gyülekezet bármilyen, intézményes formája, ott élő és halott tagok egyaránt vannak. Gondolom, nem kell magyarázni senkinek, hogy nem feltétlenül az az élő, aki rettenetesen tevékeny, vagy szépen tud beszélni Jézusról – és nem feltétlenül az a halott, aki csendben, szinte alig érzékelhető módon van jelen a közösségben. Az tagja az igazi Gyülekezetnek, akit az Úr maga tart annak, és az nem tagja az igazi Gyülekezetnek, akit az Úr maga nem tart annak. Ez ennyire egyszerű – elméletben. A gyakorlat ennél sokkal bonyolultabb: élő és élettelen tagok vannak együtt az adott szerkezetben (ami a látható gyülekezet). Ha tagok, ugyanazon jogokkal rendelkeznek, ugyanazon kötelességeik vannak. Lelki síkban és fizikai síkon mozognak egyszerre – a mennyei igét kell hirdetni, lelkeket kell menteni, lelkeket kell gyógyítani, lelkek felé és lelkekkel együtt kell szolgálni, ugyanakkor alkalomadtán különféle választásokat kell tartani, ki kell fizetni a számlákat, karban kell tartani az épületeinket és így tovább. Tehát a látható gyülekezetnek van egy lelki, ugyanakkor van egy fizikai vetülete is. A dolgokat még az is bonyolítja, hogy a lelki emberek néha testi módon gondolkodnak, és úgy is viselkednek, és a testi embereknek pedig néha, vagy folyamatosan, olyan megnyilvánulásaik vannak, mintha lelkiek volnának. Nem egyszerű dolgot vállnak fel azok, akiket Isten lelkipásztorokként, presbiterekként, elöljárókként, bizottsági tagokként kirendel a látható gyülekezet sokféle ügyeinek intézésére!
            Kornya Mihály feladata sokszorosan nehéz volt: olyan helyekre kellett mennie, ahol a baptista gyülekezetnek hírét sem hallották (vagy ha hallották is, alaptalanul rossz hírét hallották). Ő kellett, hogy megtalálja azokat az embereket, akiknek az evangéliumot és a bemerítés fontosságáról szóló bibliai tanítást elmondhatta. Ő kellett, hogy elvezesse őket az igazi megtérésig, a hitvalló keresztség önkéntes felvállalásáig. Neki kellett a gyülekezeteket megszerveznie, és folyamatosan felügyelnie. És tette ezt nem egy, nem tíz, és nem száz helyen, hanem sokkal több helyen. Később szervezte a baptista missziót és gyülekezeti életet országos szinten is – haláláig, több, mint negyven esztendőn keresztül ebben a szolgálatban égett mind lelkileg, mind fizikailag.[1]
            A gyülekezeti életnek szinte felsorolhatatlanul sok apró részlete van, amik közül egy sem mellőzendő, egy sem elhanyagolandó. Ez alkalommal nem térek ki minden ilyen részletre, hanem csak hat dolgot emelek ki ezek közül. Nagy vonalakban meg fogjuk látni, miként viszonyult Kornya Mihály azokhoz az emberekhez, akik felvételüket kérték a baptista közösségbe. Meg fogjuk látni, milyen meglátásai voltak a lelkipásztori, vezetői tisztségről; a fiatalokról; a szolgáló csoportokról, mint pl. az énekkar; az adakozásról és a gyülekezet missziójáról. E Kornya testvérre emlékező és emlékeztető hétvégének nem csupán az a célja, hogy nagy elődünk alakját felidézzük, és hogy nevét az újabb és újabb korosztályok szájába adjuk, hanem főképpen az, hogy a 165 esztendővel ezelőtt született parasztpróféta életében és munkásságában Isten ma is ugyanolyan erővel megnyilvánulni kívánó kegyelmét lássuk meg.
1.      Kornya meglátásai a gyülekezeti tagfelvételről
            Az új tagok felvételét a baptista gyülekezetbe már maga Meyer Henrik – nyílván Oncken hatására – nagyon komolyan vette. A kikérdezést nem siette el: alaposan megvizsgálta, hogy a bemerítésre jelentkezők mennyire járatosak a Biblia tanításaiban, hogy valóban újjászülettek-e, hogy milyen jellembeli erényeik illetve hibáik vannak. Az efféle alkalmak sokszor hosszú órákat vettek igénybe. 1875. augusztus 24-én a bemerítkezés szándékával érkezik Békés-Gyulára az a nyolc személy, aki a nagyszalontai gyülekezet alapítója lett. Meyer Henrik, „az ország prédikátora” másnap délelőtt elkezdi a kikérdezést: Először Lajos János tett bizonyságot - írja naplójában -, aminek egész szívemből örültem. Ezután az idős Bordásné, aki jó bizonyságot tett az ifjú Bordásnéról. Ezután Kornya Mihályt vizsgáztattam. A nyolcadik személy meghallgatásával úgy eltelt az idő, hogy már hajnali 2 óra volt.[2] A saját bemerítése előtti kikérdezés izgalma és komolysága minden valószínűség szerint mély nyomokat hagyott Kornya Mihályban úgyannyira, hogy később ő maga is minden adódó alkalommal igen szigorúan felülvizsgálta a jelentkezőket. Ezek a tanácskozással egybekötött vizsgáztatások nemcsak a „barátkozó” jobb megismerésére, hanem egyszersmind a gyülekezet tagjainak nevelésére is irányultak. A „barátkozók” számára nem tartottak külön előkészítő, felkészítő órákat (katekézist). A szükséges ismereteket egyéni bibliatanulmányozás és az összejövetelek rendszeres látogatása révén sajátították el. Akik a közösségi alkalmakról ki-kimaradoztak, azok nem is jelentkezhettek a „meghallgatásra”.
            Nagyon ritkán történt meg, hogy Kornya testvér tizenéves, még kiskorú fiatalokat sorolt be a bemerítkezendők közé. Mindig közel tudott férkőzni hozzájuk, sok esetben a pártjukat fogta az idősebbekkel szemben - de amikor bemerítkezésre jelentkeztek, különösképpen szigorú volt velük, főleg, ha azok szülei már baptisták voltak. A családból lett hívők olyanok, mint a szelídített rókák, vagy mint a vadlibák: felnőnek, de nem maradnak meg. Egyszer aztán ősszel elrepülnek.[3] – hangoztatta.
            A kikérdezés a gyülekezet tagjai előtt két fő részből állott: Kornya testvér előszöris a jelentkezők bibliaismeretét mérte le. Nem is a lexikális tudás érdekelte legfőképpen, hanem az a belső hozzáállás, amivel a „barátkozó” a hit alapigazságaihoz viszonyul. Ahogyan Jézusról, a Szentírásról, a különféle történetekről beszélt, hamar nyilvánvaló lett, hogy jelen van-e a nála megtérés gyümölcse, vagy pedig nincsen. Aki az efféle „ismeretekben” hiányosnak mutatkozott, elhagyhatta a termet, már nem is kellett, hogy feleljen a másik típusú kérdésekre. A kikérdezés második kérdéscsoportja a személyes életre, a megtérésre, a Jézus Krisztussal való személyes találkozás nyomán beállt változásokra vonatkozott. Ellene volt a borfogyasztásnak – ezt nagyon sokszor hangoztatta is. A Szabad Baptista Szövetség  1913. május 1-2 között megtartott bihardiószegi konferenciáján felállásra kérte azokat, akik nem fogyasztanak szeszes italt. Szomorúságára csak 14 személy jelentkezett.[4] Akikről kiderült, hogy nem szakítottak a borfogyasztással, Kornya „zárt óráin” nem volt esélyük, hogy felvegyék a gyülekezeti tagok közé.
            Kirner feljegyez egy történetet, miszerint Kornya „egy gazdag ifjú felvételénél, mikor a bibliai kérdésekre jól megfelelt, hirtelenül azt kérdezi (…): - Hát a macskátok tudja-e már, hogy hívő akarsz lenni, vagy felrúgod még?”[5] Ugyanez a kérdés ismétlődött meg sokkal később, 1931-ben Selymesilosván, amikor Szabó László (1881-1966), Kornya munkatársa (a perecseni Kulcsár István és a székelyhídi Szabó Károly jelenlétében) hallgatta meg a sarmasági gyülekezet alapító tagjait.[6] Ez a tény is bizonyítja, hogy Kornya testvér hatása – a stílusát, módszereit utánzó utódok révén – még nagyon sokáig érezhető volt az erdélyi gyülekezetekben. Ma már sajnos egyre kevesebb közösségben veszik olyan alapos komolysággal az új tagok felvételét, mint ahogyan elődeink, ezért is mosódik el a látható gyülekezetben a valódi és a csupán név szerinti tagok közötti határvonal. Sokkal érdemesebb bemerítési ünnepély nélkül maradni, mint beláthatatlan időkig szenvedni és szégyenkezni az újjá sohasem született, de teljes joggal bíró gyülekezeti tagokkal!                         
2.      Kornya meglátásai a lelkipásztori tisztségről
            Kornya Mihály idejében a „lelkipásztor” kifejezés nem volt annyira elterjedt kifejezés, mint manapság. Egyetlen korabeli baptista írott forrást sem találunk, amely Kornyát lelkipásztorként határozná meg. Amíg nagy városok gyülekezeteinek felavatott, vezető munkásait – mint például a hamburgi Johann Gerhardt Onckent, a Wesselényi utcai Meyer Henriket – lelkipásztoroknak nevezzük, a teológiai végzettség nélküli, főként földművesekből kikerült lelki munkásokat nem illetjük ezzel a címmel. A mi gondolkodásmódunkban valamiképpen úgy rögzült, hogy aki teológiailag képzett, és szolgálatát tekintve egy (vagy nagyon kevés számú) gyülekezethez kötött, az a lelkipásztor. Valahogy nem jön, hogy a csizmásan sok száz kilométert gyalogló, tanulatlan, rendszerint a földműves vagy gazdálkodó réteghez tartozó lelki munkásokat lelkipásztoroknak nevezzük. Az, hogy másképpen nevezzük őket, egyáltalán nem jelenti azt, hogy ezek az áldott emberek nem lelkipásztori munkát végeztek volna. Szolgálataik középpontjában a misszió, a gyülekezetplántálás állt, és mivel nagy volt a munkaterület, természetesen nem tehették, hogy rendszeres családlátogatást és lelkigondozást végezzenek minden egyes tag felé – mint a mostani gondolkodásunk szerinti lelkipásztor. Kornya munkatársai közül talán csak Tóth Mihály volt az egyetlen, aki saját területéről (a nagyszalontai körzetből) nem szívesen mozdult ki, és minden energiáját szinte csak arra az egy munkamezőre összpontosította.
            1877. november 11-én Nagyszalontán Kornyát Tóth Mihállyal és Balogh Lászlót együtt diakónussá avatták. Az ünnepségen id. Rottmayer János, Oncken és Meyer Henrik is jelen volt. Ettől kezdve jogában állt bemerítést is tartani, de az első bemerítését csak később, 1881-ben tartotta meg, miután gyülekezeti vénné avatták. Addig ezt a szolgálatot az egész ország területén Meyer Henrik egyedül végezte.
            Az egyik megnevezése tehát Kornya Mihálynak: gyülekezeti vén (nem szokás Kornyát diakónusnak nevezni). A legtöbb korabeli kiadványban Kornya neve mellett a „prédikátor”, a „kerületi/körzeti prédikátor ill. elöljáró” címeket találjuk. Gyakran találkozunk a „misszionárius”, „missziómunkás”, „hitszónok” kifejezéssekkel is. Az ószövetségi tisztségre utaló „parasztpróféta” és az újszövetségi tisztségre utaló „parasztapostol” kifejezés későbbi keletű. A „paraszt” jelzőt sérelmezve valaki meg is jegyezte: „Egyetlen mai, tanult lelkipásztor sem állíthatja magát Kornya testvér mellé, mégis leparasztozzák!” Van ebben is némi igazság, de az bizonyos, hogy Kornya testvér a „paraszt” jelző ellen nem tiltakozott volna, de a „prófétát” vagy az „apostolt” nem fogadta volna el semmiképpen. Munkatársaival együtt „úttörő ill. ugartörő missziómunkásnak” is nevezzük, életében azonban csak „Kornya testvérnek” szólították.
            Kornya Mihály nagy erőfeszítéssel törekedett arra, hogy az új állomásokon mihamarabb alkalmas munkás fejlődhessen a misszió folytatására. Mindenfelé munkatársakat toborzott, és sürgette az alkalmas személyek felavatását is. Kétségtelen, hogy neki volt a legnagyobb tekintélye mind között, de sohasem tartotta magát kivételes személynek, vagy a legkisebb mértékben is feljebbvalónak. Vele ellentétben „Meyer Henrik természetesnek tartotta, hogy mind a német, mind a magyar nyelvű gyülekezetek az ő személyes lelkipásztori, sőt apostoli irányítása alá tartoznak, mind lelki, mind szervezeti, mind anyagi vonatkozásban.”[7] Kornya mindvégig, az állami elismerés körül kialakult nézeteltérések fájdalmas időszakában is kitartott Meyer mellett. Meyer Henrik tudatában volt annak, hogy az ő szolgálata (t.i. hogy egy egész ország prédikátora legyen) egyedi: …az én állásom az egyesületben (itt a Szövetségre kell gondolni – K.L.) a gyülekezetekben olyan, mint amilyent ez országban többé egy testvér sem fog betölteni.[8] Ezt akár Kornya Mihály is mondhatta volna, de ő sohasem hangsúlyozta (habár biztosan felmérte) különleges szerepét a magyar baptista történelemben.
            1912-ben a Körösbökényben megtartott konferencián három rövid mondatban kifejtette meglátását a lelkipásztori szolgálattal kapcsolatban: Azt gondoljátok, hogy a prédikátorok tartják meg a népet? Nem, ők csak a rendet tartják fenn. Nem a törzs terem gyümölcsöt, hanem az ágak.[9] Az egyetemes papság elvének találó, szép és szemléletes meghatározása ez, amelyben a különféle szolgálatokra való elhívás eszménye is benne foglaltatik. Az elmondottakból világosan látható, hogy Kornya Mihály a gyülekezet egészséges működéséhez elengedhetetlenül fontosnak tartotta a lelkipásztor állandó jelenlétét a közösségben (még ha nem is ezt a kifejezést használták e tisztség megjelölésére). A sokrétű gyülekezeti munka tálentumok szerinti megosztásának hírnöke volt helyi és országos szinten egyaránt. Rendszerint visszautasította azokat az előnyöket, amik egy hűséges, valódi lelkipásztort a Biblia tanítása szerint joggal megilletnék.     
3.      Kornya meglátásai a fiatalokról
Mielőtt röviden felvázolnánk azt is, hogy miként viszonyult Kornya testvér a gyülekezethez tartozó fiatalokhoz, tekintsünk át egy részletet az elismert és el nem ismert gyülekezetek 1912. évi statisztikájából.[10] Az el nem ismert (kornyista) gyülekezetek közül a legjellegzetesebbeket választottam ki, az elismertek közül pedig a központi gyülekezetet, a nagyváradit. Ez a sattisztika a többi téma tárgyalásakor is segítségünkre lesz majd.  
Bihardiószeg: vezetők: Kornya Mihály hitszónok, Kovács Gábor gyülekezeti vén, 6 misszióállomás, 9 kisegítő munkás, 8 kápolna ill. gyülekezeti ház, 300 tag, 4 vasárnapi iskola, 19 vasárnapi iskolai tanító, 125 vasárnapi iskolai tanuló, 1 énekkar, 60 énekes, adakozás 8496 korona.
(Az 1915. márc. 9-11 között a Wesselényi utcai imaházban megtartott gyűlésen Kornya testvér - halála előtt nem egészen két évvel - jelentést tesz a bihardiószegi körzet jelentős fejlődéséről: A bihardiószegi gyülekezethez 15 stáció tartozik. 1914-ig 420 lelket merítettek alá, minekutána vallást és bizonyságot tettek az Úr Jézusról.[11])
Nagyszalonta: vezetők: Tóth Mihály vén, Domján Mihály diakónus, Pájer Sándor diakónus, Vass János diakónus, 11 misszióállomás, 1 kisegítő munkás, 5 kápolna, taglétszám 292, 6 vasárnapi iskola, 13 tanító, 96 vasárnapi iskolás, egy 34 tagú énekkar, 1859 korona adakozás.
Körösbökény (Buteni): vezetők: Szida Tódor vén, Bréda M., Vancs V., Lukács V., Berbecar V., 77 misszióállomás, 97 kisegítő munkás, 23 kápolna, taglétszám 2301, 26 vasárnapi iskola, 29 vasárnapi iskolai tanító, 224 vasárnapi iskolai tanuló, 14 énekkar, 356 énekkarista, 4899 adakozás.
Nagyvárad: vezetők: Darabont Gyula vén, Boros Imre vén, 4 misszióállomás, 375 tag, 1 vasárnapi iskola, 12 vasárnapi iskolai tanító, 60 vasárnapi iskolás, 6 ifjúsági egylet, 9 énekkar, 140 énekes (ezidőben, akárcsak ma, a nagyváradi gyülekezetben több ifjúsági csoport és több énekkar működött. Az utóbbi számok tehát nem 6 ill. 9 különböző helyen működő alakulatokat jelentenek – K. L.)
E statisztikából többek között kiderül, hogy a Kornya-irányította missziómunka  különböző területein a gyermekek és ifjak nevelése nagy hangsúlyt kapott. Igyekezett arra, hogy ahol misszióállomás jött létre, és gyermekek is vannak, mihamarabb beinduljon a vasárnapi iskolai oktatás. Nem zavarta, sőt örömmel nyugtázta, amikor istentisztelet közben felsírt egy kicsi gyermek – az efféle jeleneteket gyakran fel is használta tanításában. Az azonban rettenetesen zavarta, amikor egy gyermek az összejövetel ideje alatt tudatosan rendetlenkedett. A Mustármagban már közzétettem azt a történetet, amely anyai dédnagyapám gyermekkorából maradt fenn a családi emlékek között: „A történet a szilágysági Ippon játszódik, annak a Kerekes Bálintnak (1862-1941) a házánál, aki Kornya halála után átvette a Bihar-Szilágyi Szövetség vezetését. Istentisztelet után az ebédnél Kornya rosszallóan mondta munkatársának: - A fiad ma nem figyelt az imaházban! Erre az apa megdorgálta, megfenyítette a fiút. A következő alkalommal, hónapok múlva ismét jött a megrovás: - Bálint, a fiad ma nem figyelt az imaházban! Csodálkozott a fiú, hiszen mindvégig feszülten, mozdulatlanul ült az istentisztelet alatt, főleg most, hogy Kornya testvér prédikált. Minden alkalommal így történt, amikor Kornya Ippra jött: újabb dorgálások, fenyítések... A fiú nem értette, miért panaszkodik Kornya testvér az ő apjának, hogy már megint nem figyelt. Amikor aztán később összetört a szíve, és megnyílott az Ige előtt, boldogan hallotta: - A fiad ma figyelt az imaházban!”[12]
A komoly, megfontolt, hívő fiatalokat  nagyon szerette. Volt olyan eset is, amikor a bemerítésre jelentkező fiatal mindkét kérdéscsoportnál jól vizsgázott a tagfelvételkor, de mivel állandóan mosolygott közben, Kornya javasolta a bemerítés elhalasztását. Pártfogásba vette a menyegzőben nevetgélő ifjak csoportját, amikor az idősek rájuk szóltak komolytalanságukért. A gyermekeket találós kérdésekkel tanítgatta. Jövőt látott az új korosztályokban – de a hívő családból való fiatal tag-jelölteket (amint ezt korábban láthattuk is) rendszerint nem fogadta feltétlen bizalommal. Attól tartott, hogy a fiatalok belenőttek a baptistaságba, és újjászületés nélkül, igazi meggyökerezés, gyümölcstermés nélkül akarnak a gyülekezethez csatlakozni. Kirner könyvének 108-112. oldalain számos történet olvasható, amik hűen tükrözik Kornya Mihály és a fiatalok kapcsolatát. Nincs módunkban, hogy ezt most bővebben tárgyaljuk, ezért tovább haladva hadd nézzük meg, mik voltak
4.      Kornya meglátásai a szolgáló csoportokról!
            A statisztikából kiderül, hogy az el nem ismert gyülekezetek rendszerint nem a különféle szolgáló csoportok kialakítására, hanem inkább a misszióra fektették a hangsúlyt. A bihardiószegi körzetben, ahol 8 imaház volt, csupán egyetlen énekkar működött, akárcsak a 11 misszióállomással rendelkező nagyszalontai körzetben. A körösbökényi román körzet 77 állomásához képest is igen csekély az énekkarok száma (itt 14 énekkar volt). A nagyváradi 4 misszióállomáson azonban 9 énekkart és egyetlen vasárnapi iskolát találunk! Egyetlen eddig ismert beszámolóban és jegyzőkönyvben sem találunk utalást arra, hogy Kornya Mihály szolgáló csoportok létrejöttét szorgalmazta volna. Ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy ellenezte őket, hanem csupán azt, hogy a missziót és a lelki, bibliai nevelést sokkal előrébbvalónak tartotta. Mivel Meyer Henrikéknek nem volt gyermekük, Kornya két lánya, Sára és Teréz, egy ideig Budapesten tartózkodott. Ez idő alatt megtanulták a német nyelvet is, amit karénekek fordításánál hasznosítottak. Ebből is látható, hogy Kornya Mihály nem a fejlődés ellen volt, hanem az olyan tartalmatlan formák ellen, mint a megtért tagok nélküli, vagy megtéretlen tagokat is foglalkoztató „szolgáló” csoportok.           
            Kornya biblikus tanításai és vélemény-nyilvánításai is jelentősen befolyásolták azt, hogy később a Szilágyságban létrejött énekkarok és zenekarok szolgálataiban való részvételnek szigorú feltételei és szabályai alakuljanak ki. Talán kornyai örökség az is, hogy az elismert gyülekezetekben zajló díszletes-jelmezes társas jelenetekről, jótékonysági árverésekről, koncertekről stb. borzongva vettek tudomást a korábban Kornya vezetése alatt álló gyülekezetek.[13] Kornya azokat a dolgokat is kerülte, amik önmagukban nem rosszak, de botránkozásra adhatnak okot, vagy kísértésbe vihetnek. Egy fennmaradt történet szerint Kornya a saját fiát is erélyesen kiutasította az imaházból, amikor az hegedülni akart – ugyanis a falusi ember szemében a hegedű a bálok, a kocsmák, a lakodalmak hangszere volt. Az alázatos, komoly, őszinte, hívőies szolgálatokat – legyenek azok egyéniek vagy csoportosak – mindig támogatta. Az anabaptistákhoz hasonlóan ő is azt szerette volna, hogy a látható gyülekezet csakis hitvalló és a lelki életet a gyakorlatban is megélő tagokból álljon, de szomorúan kellett belássa, hogy „sok ördögöt kereszteltem én meg!”
            A gyülekezeti élet egy másik, természetes és biblikus velejárója az adakozás. Mivel Perecsenben többet beszéltem erről és hasonló dolgokról, most csak éppen felvázolom, mik voltak
5.      Kornya meglátásai az adakozásról.
Amint láttuk, Meyer Henrik az egész magyarországi baptista közösség pénzügyeit is egymaga intézte. Nemcsak, hogy „országos prédikátor” és missziómunkás, hanem egy személyben országos adminisztrátor volt. Kornya Mihály esetében az figyelhető meg, hogy ő elzárkózott szinte minden olyan teherviseléstől, ami anyagi vonatkozású volt. Nem volt tagja sem a vagyonkezelő, sem a nyomdai, sem a kápolnaépítési, sem pedig a szegényügyi bizottságnak. Csakis olyan bizottságokban vállalt tagságot, amik a missziómunkáért, a gyülekezetek lelki életének gyarapodásáért voltak felelősek. Az apostolokhoz hasonlóan ő is úgy látta, hogy nem helyes, hogy mi az Isten igéjét elhagyjuk, és asztalok körül szolgáljunk (ApCsel. 6:2b)! Azt azonban, hogy a tagok rendszeresen és lelkiismeretesen adakozzanak, nagyon fontosnak, bibliai parancsnak tartotta: Hogyha körülöttetek valaki beteg, és nem mehet el az imaházba, küldje el a perselypénzt, mert csak így igazi hívő![14]
            A statisztikát tanulmányozva arra a következtetésre juthatunk, hogy Kornya tanításokat tartott az adakozásról, és buzdította a testvéreket az istentisztelet ilyen módú gyakorlására is. A Kornya közvetlen irányítása alatt működő bihardiószegi körzet 300 tagja 1912-ben 8.496 koronát adakozott. A nem sokkal kisebb, pontosan 292 taglétszámú nagyszalontai körzetben csupán 1.859 korona gyűlt össze. Ennél még sokkal meglepőbb, amit a körösbökényi román körzetben tapasztalunk: a tagok száma itt 2.301, majdnem hétszerese a Kornya a körzetének, az adakozás pedig 4.899 korona – ami alig több, mint fele annak, amit a bihardiószegi körzetben adakoztak! Azt ma már nem tudjuk megállapítani, hogy az adakozásnak milyen módjai voltak jellemzők Kornya gyülekezeteire, de azt biztosan tudjuk, hogy az ő közvetlen irányítása alatt levő területek lelki és anyagi szempontból is túlszárnyalták a többi misszióterületet.
            A látható gyülekezet életének még nagyon sok mozzanata van, de szemelgetésünket most befejezzük azzal, hogy beletekintünk abba is, hogy mik voltak
6.      Kornya meglátásai a gyülekezet szociális feladatairól.
            Mivel Margittán vagyunk, egy ide kapcsolódó történelmi tényt kívánok feltárni. Az Erdélyi Magyar Baptista Levéltárban rábukkantam egy részletes beszámolóra, amelyből megtudhatjuk, hogy – idézem –: „Bihar és Szilágy megyei testvéreink egy házat vettek Margittán,[15] melyet olyan rokkant személyek számára rendeznek be menhelyül, akiknek senkijük nincsen, aki gondjukat viselné. A telken két ház van építve, és mind a kettő jó állapotban van. Átalakítással lehet az egyiket az ottani gyülekezet számára imaháznak berendezni, azonkívül egy szép, tágas lakás bérbe adható, és gondnoki lakásnak való hely is van. A másik épület pedig a telken belül van építve, mintegy 16-17 rokkantnak nyújt menhelyet. A két ház előtt gyönyörű udvar van, ahová később, ha arra szükség lesz, lehet szép kápolnát építeni, vagy pedig bérházat. A hátsó udvar pedig igen alkalmas a kerti veteményezésre, esetleg gyümölcsfákkal is be lehet ültetni. Itt lehetne foglalkoztatni rokkant testvéreinket ebben a kertben, és jó gyümölcstermővé lehetne azt tenni. A kert nagysága kb. 900 négyzet öl.” A beszámoló aláírói: Scheffler Reinhold, Baranyai János és Kornya Mihály. Szinte elképzelhetetlen, hogy a két fővárosi prédikátornak lett volna ilyen gyakorlati rálátása a terület kihasználásának lehetőségiről. Semmi kétség nem fér hozzá, hogy Kornya, a vidéki gazdálkodó elgondolásairól olvashatunk a beszámolóban. A menház gondnoka a margittai Kocsis Imre lett, akiről azt gondolták, hogy Kornya halála után majd utóda lesz a Szövetség vezetésében. Erre azonban nem kerülhetett sor, mivel nem élte túl azt a fejlövést, amit 1916-ban a harctéren kapott.
            Megállapíthatjuk tehát, hogy Kornya Mihály nemcsak, hogy fontosnak tartotta, hogy a gyülekezetek szociális munkát végezzenek, hanem ötletekkel is szolgált a különféle tervek megvalósításához. A rászorulókat támogatók listáiban, amik a korabeli kiadványokban jelentek meg, több helyen találkozhatunk az ő nevével. A hívő élet gyakorlati kérdéseiről, amikről tanított, mindig személyesen mutatott példát.
            A látható gyülekezetnek feladata van a világban függetlenül attól, hogy milyen arányban vannak igazi hívők és álhívők a tagjai között. A vezetés ezért is nagy felelősséget ró az Úr által megbízott ill. a gyülekezet által megválasztott személyekre. Bátran kijelenthetjük, hogy Kornya Mihály komolyan vette elhívását, és jó sáfára volt a rábízott tálentumoknak. Ahogyan tanított a gyülekezeti életről, ahogyan megélte és megkövetelte azt, a történelmi korszakok sokszor drámai váltakozása ellenére követendő példaként állhat előttünk. A margittai gyülekezet szép fejezetekkel gazdagította az erdélyi magyar baptisták történetét. Hadd legyen ez a gyülekezet most is és mindig az, ami valamikor volt: magányosok és betegek támasza, felkarolója Istenünk dicsőségére!                  




[1] Sokat gyötörték testileg is; gyakran tartott bemerítéseket jeges folyóvizekben; utolsó éveiben úgy érezte, mintha az egész teste égne.
[2] Meyer Henrik: Napló (kézirat), 1875. augusztus 24., 25-26. 
[3] Kirner: 141. old.
[4] A jegyzőkönyv másolata az Erdélyi Magyar Baptista Levéltárban.
[5] Kirner: 153. old.
[6] Kiss Lehel: Emlékkönyv 1931-2004képek a sarmasági baptista gyülekezet történetéből, 12 old. A kézirat K.L. birtokában.
[7] Bereczki Lajos (szerk.): Krisztusért járva követségben, Baptista Kiadó, Bp., 1996., 83 old.
[8] Meyer Henrik körlevele a Pest megyei gyülekezeteknek, 1894. nov. 14. A kézirat a Magyarországi Baptista Egyház Levéltárának tulajdona.
[9] Baranyai János: A Magyarországi Baptista Szövetkezet értekezletének Jegyzőkönyve – tartatott Körösbökényben 1912 évi május hó 14, 15 és 16 napjain, Bp., 1912, Magyarországi Baptisták Könyvnyomdája, 21. old.
[10] Az 1912-es év statisztikáját Baranyai János és ifj. Rottmájer János készítette el. A kézirat írógéppel írt másolata az Erdélyi Magyar Baptista Levéltár tulajdona.
[11] A gyűlés beszámolójának kézirata az Erdélyi Magyar Baptista Levéltár tulajdona.
[12] Kiss Lehel: A magyar baptista ifjúság rövid története (4. rész), Mustármag, 2008. március, 7 old.
[13] Körlevél az összes romániai baptista gyülekezetekhez – Szilágynagyfalu, 1929. március hó 5-én – A Szilágymegyei Baptista Szövetség misszió bizottsága – Az Igazság Tanuja, 1929. márc., V. évf. 3. szám, 12 old.
[14] Kirner: 140. old.
[15] A terület a rajta levő épületekkel 15.500 koronába került, 1000 korona volt az átalakítási költség. A menház megnyitójára 1914. szeptember 8-án került sor. Ezen az alkalmon Kocsis Imre hirdetett igét az      I. Kir 8:28 alapján.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése