2013. január 8., kedd

Elmélkedés Megyesi József képeivel (V.)


13.



Példázat nélkül semmit sem szóla nékik, hogy beteljék a mit a próféta szólott, mondván: Megnyitom az én számat példázatokra;
és kitárom, amik e világ alapítása óta rejtve valának.
(Mt 13: 34b-35)

          A művészetek egyen-egyenként, és azok összessége: utalás. Utalás arra, Aki az embernek képességet adott alkotni a meglévőből, és érteni-élvezni a művet, az alkotás folyamatát. Utalás egy elvesztett és egy eljövendő világra, amelyben már nem tükör által, és nem homályosan látunk. Ajándék a művészet, ráadás kegyelem kegyelemre. Kimeríthetetlen lehetőség. Fokmérője az istenismeretnek. Amint a hangok szót alkotnak, a szavak képet vetítenek, a képek gondolatot támasztanak, hidak verődnek, kapuk tárulnak – és mosolyog az Isten, ha itt is, ott is tetten érjük Őt.
          „Ti vagytok a föld sói – mondta Jézus – és a világ világossága!” És kétezer éve hat a szó, mozgásba lendít a kép.
          „Meglátod a felebarát szemében a szálkát – mondta Jézus – de a tiédben vastag gerenda van!” És kétezer éve hat a szó, pirulni késztet a kép.
          „Nézzétek a mezők liliomait, milyen pompázatosan öltözteti őket a mi Atyánk, aki van a mennyekben! – mondta Jézus – Nézzétek az ég madarait, ételük mindig hogy kikerül!” És kétezer éve hat a szó, békével önt el a kép.
          És hazacsámborognak az idegenbe szakadt és az otthoni tékozló fiak; és boldogok, akik sírnak; és mindenét eladja, aki szántóföldben drága kincsre lelt; és boldogok, akik éhezik és szomjúhozzák az igazságot; és vigyázunk a lámpás olajára – mert hat a szó, és hat a kép a nékünk adatott kegyelem szerint.
          Szavainkkal, képeinkkel, zenénkkel, mozdulatainkkal, szándékunkkal tartozunk. Tartozunk dicsőítni Őt, Akiben megjelent az Atya teljessége. Dicsőítni Őt, Aki a hibátlan Szép, a csalhatatlan Jó, a tökéletesen Igaz. Aki az Ars Patris.            


14.



Mert a hol ketten vagy hárman egybegyűlnek az én nevemben, ott vagyok közöttük. Ekkor hozzámenvén Péter, monda: Uram, hányszor lehet az én atyámfiának ellenem vétkezni, és néki megbocsátanom? még hétszer is?
Monda néki Jézus: Nem mondom néked, hogy még hétszer is,
hanem még hetvenhétszer is.
(Mt 18: 20-22)

          Isten számtanának olyan törvényei vannak, amik túlnövik a logika korlátait. A szeretet főtantárgyának gyönyörűséges ága ez. Emberi elme fel nem foghatja, meg nem értheti, felelnünk kell belőle mégis. Hát akkor mire való ez az egész? – kérdezheted. Nekünk, kik ez iskolába beiratkoztunk, az isteni számtan az életünket jelenti. A teljes életet. Vannak e világnak önjelölt, nagy professzorai, ígéretekkel dús, rangos egyetemek – diákjaik bukdácsoló, örök vesztesek mégis, a nullánál tovább e tárgyban nem jutottak. 
          Isteni számtant képtelenség tanulni mástól, mint Aki maga a Szeretet. Ő a mi tanítónk, Aki három személyű egy, örök, igaz Isten. Csak Ő vezethet el minket minden igazságra! Őbenne lesznek ketten egy testté a szerelmesek. Felette nagy titok ez, de működik az Ő szabálya, és napról-napra boldogabb a házasság, melyben a férfit és a nőt Ő szerkesztette egybe. Az Ő kezében öt kenyér és két hal elég lesz ötezer jóllakásához. A Beléje vetett mustármagnyi hit elég lesz kimozdítani helyéből a Himaláját. A szegény özvegyasszony utolsó két fillérét adta oda szeretetből, és az isteni matematika szabályai szerint megnyert mindent – a széles mellényű gazdagok mérlegeltek, számítgattak az emberi matematika szabályai szerint, és mindent elveszítettek. Aki e földön az Ő szabályai szerint oszt múlandót, az a mennyben szoroz romolhatatlant.        
          Tanulni fogunk, míg élünk, s álmélkodunk, míg élünk, mint az utolsó percben érkező napszámosok: Hogy lehet, hogy annyi fizetést kaptunk mi is, mint akik piros hajnal óta Neki dolgoznak? Ez az isteni számtan titka, csodája! 

  
15.



És az Íge testté lett és lakozék mi közöttünk
(és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét),
a ki teljes vala kegyelemmel és igazsággal.
(Jn 1: 14)


          Úgy volna jó járnunk utunkat – köveket átlépve-kerülgetve, sistergő lángnyelvek között, mindennapi Jordánjaink zúgó habjai és örvényei ellenére – mint akiknek szemébe és szívébe a megdicsőült Krisztus arcának képe kitörölhetetlenül beleégett!
          Mi is voltunk Vele a hegyen, és láttuk Mózest megilletődni, Illést hódolni Előtte. Néhanap, a csodalátás megújító, kegyelmi alkalmain fel-felmegyünk Vele újra. A Törvény betőlt: átölelt minket a minden értelmet felülhaladó szeretet és békesség. Megváltottakká lettünk! A próféták szava betőlt: akik nem nép voltunk, lettünk királyi papság, szent nemzet. Csodálkoznak az angyalok is. Megváltottakká lettünk!
          Úgy volna jó – gondoljuk mi – ha sosem kéne lejönni a hegyről, a Krisztus-látás fénylő magaslatairól a völgyi sötétbe, meredélyek, farkasok, tövisek közé. Úgy volna jó – gondoljuk mi – ha lehetnénk a mennyei harmattól borított sátornak a világtól elkülönített, ámuló vendégei egész életünkben.
          De a hegyről le kell jönni. Mesterünk is lejött, mert megcsapdosott arccal, feltört vállal egy másik hegyre kellett felkapaszkodnia. Oda Vele nem mehettünk, oda építeni nem kívántunk volna sátort. Vitte a völgyi sötétet, farkasok vicsorgását, tövises koszorút, izzó lángnyelveket, zord szívek kövét, örvényt és kavargást, és mindent elvégezett. Megváltottakká lettünk!
          Éppen ezért úgy volna jó, éppen ezért úgy kellene járnunk utunkat – köveket átlépve-kerülgetve, sistergő lángnyelvek között, mindennapi Jordánjaink zúgó habjai és örvényei ellenére – mint akiknek szemébe és szívébe a megdicsőült Krisztus arcának képe kitörölhetetlenül beleégett.
                       
16.



És monda a vinczellérnek: Ímé három esztendeje járok gyümölcsöt keresni
e fügefán, és nem találok: vágd ki azt; miért foglalja a földet is hiába?
Az pedig felelvén, monda néki: Uram, hagyj békét néki még ez esztendőben, míg köröskörül megkapálom és megtrágyázom: És ha gyümölcsöt terem, jó; ha pedig nem, azután vágd ki azt.
(Lk 13: 7-9)

          A Kegyelem önmagával szemben igencsak kegyetlen – nem kíméli magát, hogy velünk kíméletesen bánjék. Kiválasztott a fák közül – nem, mintha életrevalóbbak, ígéretesebbek lettünk volna, hanem, mert megszeretett úgy, ahogy voltunk: csenevészen, halálra váltan, vadócan is. Beültetett a saját kertjébe – a próféták, az apostolok, a szentek édes gyümölcsű, terebélyes fái közé, és éppen úgy szeretett, mint azokat. Különös gondot fordított ránk: körülkapált, és megmetszett, és megtrágyázott, és reménykedett, hogy egy szép napon hátha viszontszeretjük, az Ő szeretetének milliomodrésznyi töredékével. De mi nem szerettük viszont. Azt sem tudtuk, mi történik velünk, csak zsigereink érezték, hogy a föld jó föld, a fény jó fény, a víz tiszta víz. Eközben Ő hajladozott, cipekedett, izzadozott, s nem fáradt el, mint egyéb vincellérek.
          Évek suhantak el így. „Hátha terem jövőre! – szólt mindannyiszor, amikor az Igazság fejszéje a gyökerekre vettetett – Körülkapálom, megmetszem, megtrágyázom, öntözgetem, simogatom. Hagyd meg még ez esztendőben!” De mi nem termettünk mást, csak levelet, csupán lenge, zörgő levelet. A Kegyelem nem adta fel: hajladozott, körülkapált, cipekedett, megtrágyázott, izzadozott, megmetszett, és becézgetett, simogatott folyton. Aztán valahogy észrevettük: sebes a keze! Át van fúrva a keze! Aztán valahogy kicsordult egy parányi könnycsepp valahol, az águnk hegyén. Egyből észrevette: „Bimbó! Bimbócska!” – ujjongott fel.                   
          Azóta nem fér el bennünk az ének: Hegyek és halmok, ujjongjatok! Tapsoljatok, erdők, kertek, ligetek fái, mert amilyen távol állt tőlünk a gyümölcstermő engedelmesség, olyan közel jött hozzánk a megtartó Kegyelem!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése