A XX.-ik század első, nagy népirtásáról nem csupán azért
szükséges szólnunk, mert a centenáriumi esztendő ezt indokolttá teszi, hanem
azért is, mert napjaink egyre fokozódó keresztyénüldözései felelevenítik az
1915-ös, rettenetes események fájdalmas emlékét. Az történt ugyanis, hogy míg a
világ országai a háború zűrzavarában saját bajaikkal voltak elfoglalva, addig a
török kormány az iszlám tengerben évszázadokon át kitartó, keresztyén örmény
nép módszeres elpusztítását tűzte ki célul. Mára huszonkét ország ismerte el
genocídiumként, népirtásként a száz esztendővel ezelőtti eseményeket,
Törökország azonban kitartóan azt állítja, hogy a háborús idők természetes
velejárója volt, ami az örményekkel történt, nem pedig kitervezett népirtás.
A hajdani Örményország földje bibliai föld: itt található
az Ararát hegye, melyen Nóé bárkája megfeneklett (ma már Törökország területe).
Az örmények Nóé Jáfet ágán való leszármazottjától, Hajktól eredeztetik népük
történetét, rá utal országuk örmény megnevezése (Hayastan – Hayk országa) is. Több ezer
esztendős kultúráról van tehát szó, mely mára, sajnos, a sok megpróbáltatás,
szándékos pusztítás során elveszítette egykori fényét. A hagyomány szerint
Bertalan és Taddeus apostol vitte el elsőként az evangéliumot az örmények közé
– egyházukat azért nevezik Örmény Apostoli Egyháznak. Az örmények egy része a
későbbi „térítések” során római katolikus lett.
Egyháztörténeti
tény, hogy a világ első országa, amelyben államvallássá tették a keresztyénséget,
Örményország. Erre Kr.u. 301-ben került sor, jóval Nagy Konstantin milánói
ediktuma (Kr.u. 313) előtt. III.Tiridát pogány király nem sokkal azután, hogy
egy általa korábban megkínoztatott, Gergely nevű keresztyén imádkozott érte,
teljesen meggyógyult. Ezt követően megkeresztelkedett, beszüntette a pogány
kultuszt országában, és megbízta Gergelyt (aki nemsokára megkapta a
„Világosító” nevet), hogy szervezze meg, és vezesse a keresztyén államegyházat.
A keresztyén hit és nemzeti öntudat erősödéséhez nagyban hozzájárult az
eredetileg harminchat betűt tartalmazó örmény ábécé megalkotása (Kr.u. 405), és
az oktatás megszervezése is, ami Meszrop Mastoc nevéhez fűződik.
Az évszázadok
során az örményeknek sokat kellett szenvedniük saját hazájukban, elsősorban
hitük miatt. A muzulmán terjeszkedésnek ellenálltak, munkájukon áldás volt – ez
gyűlöletet és irígységet váltott ki irántuk a környező népekből. Az „ezeregy
tornyú” főváros, Ání lakói 1239-ben menekülni kényszerültek, s biztonságosabb
élet reményében a Krím-félszigeten telepedtek le. Nem sok idő múlva a tatár és
török előrenyomulás elől egyik részük Moldva, másik részük Lengyelország felé menekült
tovább. Moldvában a XIV.- XV. században hét várost alapítottak. Mivel
megpróbálták az ortodox vallásra való áttérésre kényszeríteni őket, újra
otthagyták lakóhelyüket, és Erdély felé vették útjukat – mintegy 3000 család. A
Keleti-Kárpátok bércei közül I. Apafi Mihály fejedelem 1672-ben behívta őket
Erdélybe, és letelepedési engedélyt adott nekik. Az évszázadok során, míg
menekülésre, továbbvándorlásra kényszerültek, főként kereskedésből tartották
fenn magukat. A fejedelem – látva becsületességüket és sikereiket – Erdély
gazdasági életének fellendítését remélte tőlük. Az Erdélybe települt kb. 15.000
örmény között a hagyomány szerint egy sem volt írástudatlan, szolga vagy
szegény. Később két várost építettek maguknak: Szamosújvárt (Armenopolis) és
Erzsébetvárost, de jelentős számban éltek Gyergyószentmiklóson és Csíkszépvízen
is. Ma talán nincs is olyan magyar település Erdélyben, ahol ne élnének örmény
származású emberek. A magyar szellemi élet kiválóságai sorába emelkedtek
közülük nagyon sokan – elég, ha csak a Lászlóffy, a Mártonfi, a Kapdebó, a
Murádin, a Jakobovits, a Hollósy, a Patrubány nevekre gondolunk.
A XVI.-ik
században a muzulmán törökök és perzsák osztoznak Örményországon. Miután a
XVIII-XIX. században Oroszország megszerzi az örmény területek keleti részét,
örmények tízezrei települnek át a török és perzsa részről. Ennek az az oka,
hogy a kisebbségi létbe kényszerült örményekkel (és általában a keresztyén
állampolgárokkal) szemben erőteljesen diszkriminatív törvényeket léptettek
érvénybe. Az örmények iránti gyűlölet II.Abdul Hamid szultán uralkodása (1876-1909)
idején csak fokozódott úgyannyira, hogy az Oszmán Birodalom közeli felbomlását
megsejtő örmények között gyakorta rendeztek vérfürdőket. Ezek közül a
legnevezetesebb az 1895-ös erzerumi mészárlás, melyről a New York Times úgy
tájékoztatott, mint „a
kis-ázsiai keresztények megsemmisítésére irányuló nyilvánvaló politikai
törekvésről.” 1909. őszén az
úgynevezett „ifjútörök” kormányzat (Ittihád) veszi át a hatalmat. 1914-ben a
Központi Hatalmak oldalán Törökország is belép a világháborúba. Enver pasa, a hadügyminiszter,
támadást intézett az oroszok ellen Baku városának visszafoglalásáért, de a
kísérlet súlyos kudarcba fulladt. Ez idő közben a török seregek az Oszmán
Birodalom felbomlását előidéző vereségeket szenvedtek a balkáni területeken is.
A veszteségekért Enver pasa az örményeket hibáztatta, akik szerinte az oroszok
pártjára álltak, és elősegítették a birodalom egységének megbomlását. Az
örmények elleni, hosszú idők óta tartó gyűlölet és a kipusztításukra tett
kísérletek egyértelmű igazolását vélték most az ifjútörökök felismerni, és
feljogosultnak érezték magukat arra, hogy az „armeni milleti” (örmény
kisebbség) teljes felszámolásához határozottan hozzálássanak. 1915. április
24-én az örmény értelmiség színe-javát, mintegy kettőszázötven embert gyűjtöttek
össze Isztambulba, és még aznap éjszaka kivégezték őket. Ettől az időponttól
számítjuk a genocídium kezdetét. Létrejött a Deportálási Bizottság, mely
részletes programot dolgozott ki a szörnyű, módszeres népirtásra. Nemsokára
elkezdődött az anatóliai örmények kitelepítése, majd más területekről is
kényszerítették őket lakóhelyük elhagyására. Végeláthatatlan sorok kígyóztak az
utakon, a forró sivatagokban. Sokan már az első napokban elpusztultak az
erőltetett menetben víz és élelem híján, másokat agyonlőttek, lefejeztek. Így
pusztult el több mint másfél millió örmény száz esztendővel ezelőtt az Enver
(hadügyminiszter), Talaat (belügyminiszter) és Gemal (Konstantinápoly
kormányzója, tengerészeti miniszter) pasa kegyetlen intézkedései során. Azóta
április 24-e az örmény nép nemzeti gyásznapja. A népirtás emlékére számos
alkotás született minden művészeti ágban, ezek között talán a legkiemelkedőbb
az osztrák Werfel A Musza Dagh negyven
napja című monumentális regénye.
Örményországban
ma alig több mint hárommillió örmény él, a többi hétmillió szerte az egész
világon. A Szovjetunió felbomlása után az eredeti területének csupán alig egy
tizedét birtokló Örményország volt az első állam, amely önállósult 1991-ben.
Ekkor összesen négy baptista gyülekezet működött az országban, kb. 350 taggal.
Az ateista rendszer alóli felszabadulás után nagy lelki ébredés kezdődött el az
örmények között, amely mind a mai napig tart. A gyülekezetek száma immár
megközelíti a 300-at, a tagoké pedig a 7000-et. Az örményországi baptisták
1998-óta teológiai szemináriumot működtetnek a fővárosban, Jerevánban, mely
intézményben immár több mint hetven személy készült fel a lelki munkára.
Erőteljes missziót végeznek a kurdok között is, szinte napról-napra növekszik a
gyülekezetplántálások és a megtérők száma.
A XX. század
másik nagy népirtásának, a holokausztnak hírhedt szervezője feltette a kérdést
annak idején: „Ki emlékszik ma már az örményekre?” A történelem nem őt igazolta.
Érdekes, eddig ismeretlen tényekről olvastam, köszönöm! Az Úr maradjon veled!
VálaszTörlés