2014. március 4., kedd

Temesvári Pelbárt prédikációjának elemzése

TEMESVÁRI PELBÁRT
(1435k. – 1504)
Pünkösd utáni 14. vasárnapon, második beszéd arról, hogy a gazdagságot nem kell szeretni, mert veszedelmes és káros
(Máté 6: 24)



A most  terítékre kerülő mű, amit különböző nézőpontok szerint fogunk megvizsgálni, Temesvári Pelbárt Pomerium cím alatt kiadott beszédminta-gyűjteménynek egyik jellegzetes darabja. A Pomerium három latin nyelvű kötete 1498-99-ban jelent meg Hagenauban, és már Mohács előtt mintegy húsz kiadást ért meg. A könyvek száz éven át nagy érdeklődésnek örvendtek szinte az egész Európában, ami egy középkori magyar író esetében hatalmas sikernek számít. Pelbárt neve 1458-ban ott szerepel a krakkói egyetem hallgatóinak névsorában. Ekkor már minden valószínűség szerint tagja volt a ferences rendnek. Első művének megírásával a pestisjárvány idején tett fogadalmát teljesítette. A nyolcvanas évek elején a budai ferences kolostorba került a rendi teológia tanáraként. A kiválasztott beszédre vagy beszédvázlatra úgy kell tekintenünk tehát, mint a ferences szónoklás hagyományainak egyik őrző, kiteljesítő darabjára.
            Hogy mennyire nincs igaza Jelenits Istvánnak, amikor azt mondja, hogy „a mai olvasó némi csalódással olvassa majd Pelbárt szövegét”, a későbbiekben látni fogjuk. Ő ugyanis hiányolja „a szónoki beszéd lendületét, amely a nagy szónokok beszédeit évezredek múlva is megragadóvá teszi”. Pelbárt beszédét minden előítélet nélkül, alapossággal olvasva a mai, sok nagy szónok művészi szintű előadásán kifinomult fülű ember is tétovázás nélkül állíthatja Pelbártot a megragadó beszédű, lendületes szónokok sorába. Ha szem előtt tartjuk, hogy Pelbárt „nem magukat a beszédeket írta le, hanem anyagot adott egy-egy beszéd megszerkesztéséhez”, még inkább megerősödhetünk abban a meggyőződésünkben, hogy ez a ferences tudta, hogy mit beszél, és azt is, hogy mondanivalóját milyen formába kell öntenie.
            Jó már az elején leszögeznünk, hogy lendület alatt nem feltétlenül a nyelvi-stilisztikai eszközök használatában való virtuozitást kell érteni, hanem azt a meggyőző erőt, a mindent beleadás katarzisát, amellyel a rétor tárgyát előadja. Ennélfogva a világos, rövidmondatos, könnyen áttekinthető, racionális prózai alkotás is lehet lendületes. Fontos megfigyelnünk, hogy Pelbárt már a beszéde elején kialakítja azt a kapcsolatot hallgatóival, amelynek légkörében mondandóját a leghatékonyabb módon elméjükbe, szívükbe csepegtetheti. A Hegyi beszédből az érett retorikus éleslátásával legprecízebben kiválasztott, a beszéd fő gondolategységeinek egészét átszövő igevers felolvasása után szeretetteljes gyengédséggel szólítja meg a rá figyelőket: „Kedveseim…”. A gondoskodó atya szerepét vállalja fel itt, akinek alakja most a legmegfelelőbb szellemi táplálékot nyújtja a hallgatók felé. Ugyanezzel  a megszólítással él a beszéd első gondolategységének negyedik pontjánál („Ímé, kedveseim, mennyi nyomorúság vár a kapzsikra…”), és a befejezésnél is („Ó azért kedveseim, arra kérlek mindnyájatokat…”), mintegy bizonyságát adva, hogy a sokféle szellemi ösvény feltérképezése és különféle aromák megízlelése közben nem szűnt meg atyának lenni mindamellett, hogy időközben más szerepeket is felöltött magára. Pelbárt mindig tanít, nevel, figyelmeztet, gondolata tárgyát olyan fontosnak tartja, hogy nem hagy sem időt, sem tartalék energiát pihegő lélegzetét megfigyelnünk. Ha valóban ez a lélegzetvétel a szónoklatok legcsalogatóbb érdekessége, amint Jelenits vallja, akkor minek nevezhető az a közvetlenség, mégis papiasság, az a realitás, mégis misztika, amellyel Pelbárt a hallgató/olvasó teljes figyelmét és érzelemvilágát a tárgyához láncolja? Pedig nem kidolgozott beszédről, hanem csupán annak vázáról van szó!
            Annak ellenére, hogy Pelbárt a pap, ha kell, a gyóntató szerepét is felvállalja az atyai és a tanítói szerep mellett, semmiféle gesztusában nem érzékelteti, hogy hallgatóinak szintjénél magasabban lenne bármely területen. A gyermekhez való lehajlást vagy a gyermek magához való emelését úgy oldja meg, hogy az ebből semmit észre nem vesz: oktat anélkül, hogy kioktatna; kér, de nem parancsol; a megváltást hirdeti, mint aki teljes mértékben rá van utalva a megváltásra.
            Beszédének igazi tárgya, amint ő maga is meghatározza a bevezetőjében, nem a gazdagság, hanem az evangélium. Az alapige kategorikus kijelentésében foglalt hatalmas ellentétpár feszültsége lüktet végig az egész szövegen: „Nem szolgálhattok Istennek és a mammonnak”. Tehát nem a gazdagság a téma, amint a felületes olvasó gondolja, hanem az, hogy „a gazdagságot nem kell (rendezetlen vonzalommal) szeretni, mert veszedelmes és káros”. Ebből következik, hogy a gazdagság megvetése, vagy az igazi értékeknek való alárendelése üdvös és hasznos. Már a beszéd elején is lépten nyomon ellentétpárokba botlunk, hogy figyelmünk állandóan az alapige üzeneténél maradjon: földi javak szeretete vs. istenszeretet, alacsonyabbrendűség vs. magasabbrendűség, szeretet vs. kapzsiság, pénzgyűjtés vs. bűnbánat, „Isten imádása és a bálványimádás együtt meg nem állhat”. „Mi egyezség lehet Krisztus és Béliál között?” A tündöklő arany és ezüst fekete vonalat húz, arra figyelmeztetve az embert, hogy a gazdagság beszennyezi nemcsak a kezet, hanem a lelket is.
            A bevezetőnek lélektani és hídépítői funkciója mellett logikai-szisztematológiai jelentősége is van. A textusból kikövetkeztetett gondolatok tételbefoglalása által a prédikáció diszpozícióját adja: „…ebben a beszédben a gazdagsággal kapcsolatban három misztériumot tárgyalunk meg.” Az első „misztérium” négy pontban való kifejtésében megtudhatjuk, miben áll az Isten és a Mammon szolgálatának ellenkezése. A második rész ugyancsak négy alpontra tagolódik, és a gazdagság kárhozatos szeretetének jeleit vonultatja fel. A harmadik egység kilenc alpontjában „a kárhozat veszedelméről” értekezik. A három nagyobb gondolati egység között azon kívül, hogy a gazdagság bűnös szeretetét ítélik el, nincs szoros kapcsolat. Akár egyenként is önálló beszédet képezhetnének. Az alpontokról is ugyanez mondható el (kivéve a harmadik főpontnál, amint látni fogjuk): nem lenne hiányérzete senkinek, ha egyiket közülük elhagynánk, nem okozna zavart, ha a sorrendjüket felcserélnénk, és nem tűnne terjengősnek, ha egy-két újabb ponttal kipótolnánk. A kohéziós erőt az alapigéhez és a beszéd tárgyához való ragaszkodás adja meg. Az életbevágóan fontos etikai kérdést metafizikai elemek beszövésével tárgyalja. Az értelmet célozza meg („Ha … azt kérdeznéd, hogyan jutottak el ezek a pogány filozófusok arra a belátásra, hogy a gazdagságot méltán veti meg az ember, azt feleljük: a józan ész alapján.”) úgy, hogy az érzelmekre is a lehető legnagyobb mértékben hasson.
Külön fejezetekben tárgyalhatnánk a jelzők használatát, az illusztrációk, szemléletes képek az akkori és a mai hallgatókra/olvasókra való hatását, Pelbárt következetességét az idézetek megválogatásában, a ferences szónoklat hagyományaihoz és a katolikus teológiához való ragaszkodását. Most csupán arra a kijelentésre reagálunk, miszerint „az ősi retorikai elv, a crescat oratio … itt csak nagyon mértékletesen érvényesül.”  Való igaz, hogy Pelbártot nem ragadtatja el a hév annyira, hogy jelentősebb hanghordozásbeli változásokat észlelhetnénk beszédében. De nyomon követhetjük, amint hallgatóiban a befejezésig egyre fokozódó érzelmi hullámzásokat módszeresen idézi elő. A beszéd folyamán összesen kilenc alkalommal kiált fel az „ó” szócskával. Érdekes, hogy ahányszor elhagyja szívét (mert a szónok ajkairól ez esetben nem beszélhetünk) az „ó” felkiáltás, annyiféle érzelmet közvetít a „hallgató” felé. Ha tudatosan építette be ezeket beszédébe, akkor a nagy szónok precizitását és pszichológiai érzékét csodálhatjuk, ha pedig ösztönszerűen, beleélő tehetségét és rutinját. Érdekes megfigyelnünk, hogy az első főpontnál hiányzik a felkiáltás, a másodiknál már háromszor (ítélet-kihirdetés, figyelemfelkeltés, szánakozás kifejezéseként) a harmadiknál pedig hatszor ( csodálkozás, három esetben csodálkozó megszólítás, majd elrettentés és kérlelés kifejezéseként)  támadja meg a hallgatók/olvasók érzelemvilágát.
Hogy Pelbárt nem világi szónok - amellett, hogy az egyház tekintélyébe vetett hitét két ízben is megerősíti („… ha valaki… kész megtenni, vagy meg is tesz valamit Isten és az Egyház parancsolata ellen…”; „…ha valaki szántszándékkal megkíván olyasmit, amit halálos bűn nélkül nem lehet birtokolni, például egyházi javadalmat…”) – abból is láthatjuk, ahogyan illusztrációit, a beszédébe szőtt idézeteket megválogatja. Összesen 10 keresztyén szerző nevét idézi,  többségükben a keresztyén filozófia és igehirdetés kezdetének nagy alakjait (Ágoston –  8 alkalommal idézi, Chrysostomos, Gergely, Jeromos, Ambrus, Bernát, Meffret, Halesi, Cluny Péter), míg világi szerzők közül csak háromét (Seneca, Tullius, Lyra). 15 különböző igeverset idéz – rendszerint biztos alapként a fő- és alpontok legelején. Ezzel szemben nem kanonikus szerzőktől 14 idézetet alkalmaz. 11 esetben utal szerzőkre, művekre, ebből két alkalommal magára a Szentírásra. Összesen 8 pontos műcímet nevez meg: LXV.-ik homília, De Trinitate, Levél Lucillushoz, Levél Silvanushoz, De Officiis, Compendium, Summa Angelica, Példák Könyve. Most azt fogjuk megfigyelni, hogy ezeket a segédeszközöket fegyelmezett crescat oratio érdekében miként osztja szét előadásában. A hallgató nincs tudatában ennek a tudatos vagy tudattalan elosztásnak, csak tapasztalja, hogy a hallottak egyre nagyobb és nagyobb hatással vannak rá. Az igei idézetek száma főpontok szerint csökken ( az elsőben 7, a másodikban 5, a harmadikban pedig csak 3 ige van). Mivel az igének a legnagyobb tekintélye van, és már a beszéd elején többször elhangzott a gazdagság szeretetével ellenkező kijelentés, Pelbárt hagyja, hogy az ige megtegye a hatását. Vigyáz arra, hogy újabb igeversekkel ne kapjon újabb szellemi impulzusokat a hallgató, hanem legyen ideje a már hallottakat megemészteni. Erre szolgál az is, amint a felkiáltások számát – az igeversekével ellentétben - a beszédben előrehaladva egyre növeli. Az első főpontban nincs felkiáltás, a másodikban már három, a harmadikban pedig hat található.
Az illusztrációk elrendezése is arra szolgál, hogy a hallgatók érzelemvilágát a tárgyhoz, az igéhez kösse. A hallgató maga előtt látja a lehajló gyertya füstölgését, érzi a máglya körül terjengő bűzt. A halálraítélttel együtt baktat fel a kötélhez vezető lépcsőkön, a monachusszal tesz egy vérfagyasztó sétát a pokolban. A harmadik főpont két nagyobb és két kisebb illusztrációt tartalmaz. Érdekes az is, ahogyan a kilenc alpontot felbonthatatlan egységgé teszi: megalkotja a cupiditas szót, amelynek minden betűjével egy-egy olyan szó kezdődik, amely az elkárhozás okára mutat rá.
Hosszan sorolhatnánk még azokat a tényezőket, amelyek Pelbárt beszédének hallgatását, tanulmányozását esztétikai élménnyé (is) teszik. Akár a kritikus szemével vizsgáljuk a történelmi, lélektani, retorikai, homiletikai, teológiai, nyelvi, irodalmi stb. szempontokat, akár laikus hallgatóként/olvasóként kerülünk e beszéddel kapcsolatba, megállapíthatjuk: egy pásztori szívvel megáldott, tudós emberrel van dolgunk. A hosszú évszázadok hangzavarán is átcseng figyelmeztető szava: „a gazdagságot nem kell szeretni, mert veszedelmes, és káros.”

 (2006)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése