2013. február 13., szerda

Elmélkedés Megyesi József képeivel (VIII.)


25.



Mondom pedig néktek, hogy mostantól fogva
nem iszom a szőlőtőkének ebből a terméséből mind ama napig,
amikor újan iszom azt veletek az én Atyámnak országában.
És dícséretet énekelvén, kimenének az olajfák hegyére.
(Mt 26: 29-30)

            A lelki ének: az  Isten szépségébe való önfeledt bemerítkezés – a testi ének: dallamba idomított jajszava a lüktető, kapaszkodó vérnek. A lelki ének felemel, mert onnan felülről való, és mindig felfelé vágyik – a testi ének csak a tekintetet képes felfelé emelni, mert a szív neki igen nehéz.
            Hajnalban kibomló, ezerszínű virágkelyhek, szikrázó jégcsapok gyémánthárfái, trillázó madarak, szélfútta nádasok, viharok, szférák: mindannyian címzetes zenetanáraink. Egyetlen igaz, léleknyitogató mesterünk az egyetlen, igaz Evangélium. Ha a szíven titokzatosan átszüremlik, mint a szélharang csillogó orgonasípocskái között a szellő, dalra fakad a rozsdástorkú, a néma is! A lelki ének számára nincs lakat, nincs bilincs, nincs kaloda: mohos pincemélyben, élénk utcazajban utat tör magának felfelé, és kilövell győztesen sokak ámultára.
            Miután Megváltónk a páska utolsó vacsoráját elköltötte, néhány tanítványától kísérve kilépett a sűrű éjszakába. Köröttük sóhajtozott a szél, lábaik alatt sercegett a kavics, fölöttük bágyadoztak a csillagok. És ekkor Jézus dalra lobbant, mint egy hatalmas fáklya. A tanítványok érezték, hogy Ő nem úgy énekel, mint a léviták, nem úgy, mint más énekesek, hanem, mint akinek hatalma van – s bekapcsolódtak ők is, mert ismerték a régi zsoltárt. Énekeltek, énekeltek ők is, mint a füstölgő gyertyabél. A városon kívül kutyák vonítottak, a fák között megrebbent egy-egy riadt galamb szárnya. Énekszóval, lassan az Olajfák hegyének kapujához ért néhány sötét kis ember meg a Törvény, a Próféták és a Zsoltárok testté lett Szava: a teljes Evangélium.


26.



Szomorú az én lelkem mind halálig; maradjatok itt, és vigyázzatok!
És egy kevéssé előre menvén, a földre esék, és imádkozék,
hogy ha lehetséges, múljék el tőle ez az óra.
(Mk 14: 34-35)

            Péter aludt, János aludt, Jakab aludt, és a többiek is mind aludtak a kiadós vacsora után. Fáradt szempilláikra álmot csurgatott a Hold, s a sűrű est, mint roppant denevérszárny[1], arcot legyintett. Nedves volt az az arc – az az egyetlen egy arc, melyből ragyogó szempár villant elő az évszázados fák alatt. Megborzongott a sötétség: hideg verítékhez ért, vérrel kevert, súlyos cseppekhez, s késztetést érzett azonnal eloszlani. „Apa, miért más ez az éjszaka, mint a többi?” Valóban: miért más, mint a többi? Pszt! János mocorog, álmában talán báránykát simogat. Péter nagyokat csettint nyelvével, és mosolyog édesen. Jakab meg se moccan. Alusznak a gyermekek és az apák, alszik a város, aluszik az egész világ. Csak a sötétség borzong elevenen, mert hideg verítékhez ért, vérrel kevert, súlyos cseppekhez.
            „Atyám!” – az örökkévaló világosságban összeszorult az Atya szíve. „Ha lehetséges…” – közelebb húzódtak egymáshoz az angyalok. „…múljék el tőlem e pohár!” És csend. Mélységes csend. „De mindazáltal ne az én akaratom legyen meg, hanem a Tiéd!” „Ámen! Ámen! Ámen!” – visszhangozták a mennyei csarnokok.
            …és az Emberfia ajkához emelte a poharat: minden fájdalmunknak, minden betegségünknek poharát; békességünk büntetésének poharát; ecetes lelkek keserű poharát; haragnak és méregnek és igazságos ítéletnek mérhetetlen, öblös poharát. Ha rájuk öntötte volna, kihunytak volna mind a csillagok. Egyetlen cseppjétől megaszalódott volna a Föld. Ivott, ivott az Emberfia kínos verítékben remegőn, és sem a Júdás csókja, sem a menekülő tanítványok, sem a botos pribékek nem tudták kiverni kezéből azt a szörnyű, keserves poharat. 


27.



És emelvén az ő keresztfáját, méne az úgynevezett Koponya helyére,
 amelyet héberül Golgothának hívnak: ahol megfeszíték őt,
 és ővele más kettőt egyfelől és másfelől, középen pedig Jézust.
(Jn 19: 17-18)

            A Golgota közbülső keresztje alatt úgy szeretné dicsőíteni Megváltóját a jámbor hívő ember, hogy köréje gyűljenek minden madarak és mind az angyalok. Az égbolt kifeszített vásznára festené szíve hálájának millió színét, minden árnyalatát, és szimfóniára hangolná az óceánt is. A Golgota közbülső keresztje alatt lelkébe döbben a felismerés, hogy szétmálló a szavak szép edénye, s Róla szólni hamuszín a gyémánt-ragyogás; dadogás a szférák muzsikája, kong csupán az ihletett hárfa is. Összeszorítja hát ajkait, hogy a hódolat ne bucskázzon magánhangzók, mássalhangzók, zöngések és zöngétlenek egyenetlen szántásán; szemét is becsukja, hogy tisztábban lásson a jámbor hívő ember a Golgota közbülső keresztje alatt.
            És lát: bűn és vakság és hitetlenség és félelem meghasadt kárpitja mögül minden gátat elsodorva hömpölygő kegyelmet, melyben immár véglegesen elmerült, amely immár véglegesen átitatta őt. És lát: egyetlen csepp vérben a frigyláda kérubjai közöttinél milliószorta áradóbb sekinát.[2] És hall: hajdan volt próféták, zsoltárosok és eljövendő, dicsőséges lények „Ámen!”-szózatát az „Elvégeztetett!”-re. És hall: sötét birodalmak meglazult eresztékeinek recsegéseit.
            Ezért a Golgota közbülső keresztje alatt úgy kívánná dicsőíteni Megváltóját a jámbor hívő ember, hogy minden madarak és mind az angyalok köréje gyűljenek. Szíve hálájának millió színét, minden árnyalatát az égbolt kifeszített vásznára festené, és szimfóniára hangolná az óceánt is.
            A Golgota közbülső keresztje alatt térdre hullva csak könnyezik a jámbor hívő ember, és csak mosolyog, mosolyog…          
                     
28.



És aki látta, bizonyságot tett, és igaz az ő tanúbizonysága;
 és az tudja, hogy ő igazat mond, hogy ti is higgyetek. Mert azért lettek ezek, hogy beteljesedjék az írás: az ő csontja meg ne törettessék.
Másutt ismét így szól az írás: néznek majd arra, akit általszegeztek.
(Jn 19: 35-37)

            Előre nézett Ábrahám, és számolgatni kezdte az éjszaka szikrázó csillagait. Előre nézett Mózes, és epekedve sóhajtozott ama nap után, mikortól kezdve nem kell többé bikák, bakok, tulkok vérét oltárra csurgatni. Tekintetét a hegyek fölé emelve előre nézett Dávid, és úgy kívánta volna koronáját letenni a nagy Király elé! Előre nézett Ézsaiás, Dániel – birodalmak érckapuin, vészterhes világkorszakok hömpölygő ködén túlra – és beleborzongott a gyönyörűségbe.
            Visszafelé nézett Péter, és mosolyogva lépett hóhérai elé. Visszafelé nézett Augustinus[3] – arénákon, porba omló kürioszokon[4] túlra – és nyugtalan lelke gyermekivé szelídült. Püspöki paloták gőzölgő csarnokain keresztül, mindenféle skolasztikán[5] és humanizmuson[6] át visszafelé nézett Kálvin,[7] és lángoló szívét ég felé emelte. Kétezer esztendő távolából visszafelé tekint a szabad és meghurcolt hívők tarka serege, mégis előre lát – és beleborzong a gyönyörűségbe.
            A hit által előre és visszafelé nézők tekintete egyetlen, mozdíthatatlan pontban találkozik; misztikus unióban ebben az egyetlen, mozdíthatatlan pontban egyesül: a Golgota közbülső keresztjének ártatlan áldozatában a világtörténelem véres tengelyén. Ebből az egyetlen, mozdíthatatlan pontból mennyei távlatok nyílnak: a feltétel nélküli kegyelem, a megváltó szeretet, a győzelem, a megtarttatás, az öröklét, a dicsőség sehol máshonnan nem látható távlatai.
            A megtöretett, véráztatta testben a tér és idő korlátai között felaprózódott Egyház oly erőnek részese, min a pokol kapui sem vesznek soha diadalmat!                                  




[1] A hasonlat Dsida Jenő Nagycsütörtök c. verséből való
[2] (héb.) sekina – Isten jelenléte, dicsőségének kiáradása
[3] Augustinus/Szent Ágoston (354-430) egyházatya
[4] (gör.) küriosz – úr, uralkodó
[5] (gör. – lat.) középkori merev vallási filozófia
[6] (lat.) az emberi egyéniséget központba állító eszmei áramlat a XIV-XVI. században.
[7] Kálvin János (1509-1564) reformátor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése