2013. február 14., csütörtök

Elmélkedés Megyesi József képeivel (IX.)


29.



…meg vagyon írva: Elnyeletett a halál diadalra.
Halál! Hol a te fullánkod? Pokol! Hol a te diadalmad?
A halál fullánkja pedig a bűn; a bűn ereje pedig a törvény.
De hála az Istennek, a ki a diadalmat adja nékünk
a mi Urunk Jézus Krisztus által.
(I. Kor 15: 54c-57)

            Gyertyás körmenetek, éjféli harangkondulások, tavasznak kifeslő virágerdői, friss illatok a fényesedő levegőben ragyogják, hirdetik, zsongják, hintik a csodás hírt szerteszéjjel: Feltámadt Jézus! Bizonnyal feltámadt!  Árnyak rebbennek szét, falak visszhangoznak, kicsiny fűszálak, óriási tölgyek köszöntik egymást: Feltámadt Jézus! Bizonnyal feltámadt! Orgona búg fel ünnepi hangon, szellő hárfáz az ágak között. Íme, készen minden díszlet a betöltekezéshez – de te nem akarsz felegyenesedni!
            Ádámi szorongások terepszínű ruhájában a gyertyás tömegben lopva elvegyülsz; harangot is kongatsz, ha kell; simogatsz szirmot, gyermekkorod szemeivel néznél kergetőző lepkék után, s kopott-szürke mozdulattal emelsz kalapot: Feltámadt Jézus! Feltámadt bizonnyal! – csak épp nem akarsz végre felegyenesedni.
            Pedig a sötétség: legyőzve! A lélek zord tele: legyőzve! Az átok: feloldva! A bűn-teher: leoldva! A lét kérdése: megoldva! A halál kötelei: kioldva! Az adósság: kifizetve! A Sátán: megtaposva! A pokol: legyőzve! A büntetés: letöltve! Az ígéret: betöltve! Feltámadt Jézus! Bizonnyal feltámadt! Íme, minden készen a betöltekezéshez! Nem akarsz végre felegyenesedni?
Megnyílt a sír, feltört a zár,
Ím, véget ért a küzdelem.
Megtört hatalmad, ó, halál,
Az életé a győzelem!
Hála, feltámadt Jézus, Isten szent Fia!
Feltámadt, feltámadt!
Hála, feltámadt az Úr,
Halleluja! Halleluja![1]
           
               
30.



Monda néki harmadszor is: Simon, Jónának fia, szeretsz-é engem? Megszomorodék Péter, hogy harmadszor is mondotta vala néki:
Szeretsz-é engem? És monda néki: Uram, te mindent tudsz; te tudod,
 hogy én szeretlek téged. Monda néki Jézus: Legeltesd az én juhaimat!
(Ján. 21: 17)

            A világmindenséget atomjaira széthullni nem engedő, a csillagok milliárdjait pályájukon megtartó, a föld alatti magvacskák titkos csiráit fölpattintó, roppant erő: Isten szeretete! Szeretet által jött létre minden, és szeretet által áll fenn minden a látható és a láthatatlan világban. Olyan mély ez a szeretet, hogy alját nem éri soha, aki belézuhan. Mélyebb, mint a bűn. Olyan magas, hogy millió gyémánt-szárnyunk kopna el az emelkedésben, s még mindig csak a kapujában lennénk mégis. Magasabb, mint az átok és a harag. Magasabb és mélyebb, mint a halál.
            A Tibériás-pocsolya partján összeszorult a homokszemnyi Péter szíve, mikor hozzálépett ez az átszegzett kezű, egyetlen agapé.[2] Magasabb volt, mint az összes Sinaik, Golgoták és Himaláják. Hangja morajlóbb volt, mint a kozmosz óceánja, miben a naprendszerek talán egy-egy cseppecskényik sincsenek. Országló mozdulatában benne volt minden hatalom és dicsőség, az alázat és szelídség teljessége:
            „Péter! Mondd, szeretsz-é engem?” És Péter elszomorodott. Fülében csengtek nagy fogadkozások kongó szavai, s egy hajnali kakas éles kiáltása. „Filó sze!”[3] – felelt könnyesen.
            „Péter! Mondd, szeretsz-é engem?” Ó, már megint kérdi? Hát milyen az én szeretetem? Milyen? „Filó sze!” – mert Ő az agapé!
            „Péter! Mondd, szeretsz-é engem?” Kivetem a hálót, ha akarod; aláereszkedő lepedők tisztátalan, hemzsegő állatait magamhoz veszem; ha akarod, feszítsenek keresztfára fejjel lefelé, de feltámadok én is! Igen, Uram! Mert Te előbb szerettél engem: szeretlek, szeretlek, szeretlek Téged!


 31.



Elmegyek, hogy helyet készítsek néktek. És ha majd elmegyek
és helyet készítek néktek, ismét eljövök és magamhoz veszlek titeket;
hogy a hol én vagyok, ti is ott legyetek.
(Jn 14: 2b-3)

             Szépségével, nyugalmával elveszett számunkra az Éden örökre – de örökre megnyílt minden lelki áldásával a mennyeknek országa. Az Éden kapuját kérubok őrzik tűzláng pallosával – a mennyek országának kapujában kitárt karokkal vár ránk az Isten. Az Édentől megfoszttatni: fájdalmas, halálos veszteség – a mennyek országát megnyerni: felfoghatatlan, dicsőséges ajándék.
            „Elmegyek – mondta Jézus – hogy helyet készítsek néktek, hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek.” Velünk akarja ékesíteni a romolhatatlan királyságot: szenvedésének gyümölcseivel. Ránk néz majd, és nem szégyenkezik: az Ő igazságával, az Ő szentségével, az Ő szépségével felöltöztetett Menyasszonya leszünk. Mi a rang, mi a népszerűség ahhoz a boldogsághoz képest? Mi az arany, mi a gyémánt ahhoz a gazdagsághoz képest?
            Addig is várunk türelmesen, és csendben munkálkodunk.
            Jól esik néha felhők között feledkezett tekintettel kutatni ruhája szegélyét, sóhajt küldeni a vándormadarak után. Úgy elmennénk mi is, jaj, de elrepülnénk – sírni egy utolsót Megváltónk ölében! De le kell botorkálni az Olajfák hegyéről, s elvegyülni, mint a só, az élet forgatagában, mint világosság. Ő akarta így. Ezért kalapálunk, téglát égetünk, papír fölé hajlunk, fákat ültetünk, tesszük, amit kell – Édennek háttal, a mennyek országával szemközt. Testben még, de már nem e világ szerint.
            Izmaink feszülése, elernyedése, minden lélegzetünk vágyva esdekel az ígéret után: „Jöjjön el a Te országod!”


32.
  


„…vesztek erőt, minekutána a Szent Lélek eljő reátok:
 és lesztek nékem tanúim…”
(ApCsel. 1: 8a)

            A hideg-borzongásos, tűzlángú theofániák[4] idejének kegyelmi alkalmain arcára borult az ember, mert szívét két marokra fogta a halálos félelem. Az isteni dicsőség hasonlatossága formájának ideig-óráig tartó látványa velejéig megremegtette, és nem tudta elfelejteni soha, soha, hogy szólott hozzá a Szentséges. Elmondta fiainak és unokáinak, mit hallott, mit látott, és mindannyiszor végigfutott a remegés a hátán – mert Ő, maga a mindenható Jahveh mutatkozott hatalmasan! De elment, visszatért kérubjai és szeráfjai közé, s nem fog már többé visszatérni talán soha. Milyen rettenetes volt! Be szép is volt!
            De eljött az időnek teljessége, és a betlehemi jászol-bölcső gyermekénél, a názáreti „ács fiánál”, a Golgota közbülső keresztjének eltorzult, néma szenvedőjénél magasztosabb theofániát még nem látott a világ! Benne lakozott az istenség egész teljessége testileg, közénk jött és mindenki láthatta az Ő dicsőségét! Bűnös kezeinkkel ragadtuk meg Őt mégis, átvertük rajta a szegeket; kinevettük, akik hódolattal beszéltek Róla, mert mi voltunk a magunk istenei – repedezett, megkopott, kongó cserépkorsók.
            Aztán fújni kezdett a Szél. Hogy honnan jött, s merre tart, nem tudtuk, de éreztük, hogy lepallja rólunk a port, fényesedni kezdünk, s áramlani kezd rajtunk az Élet vérének körforgása. Éreztük, hogy betölt valami nem sejtett frissesség, valami földöntúli hév – és ez már hit volt, tántoríthatatlan meggyőződés. „Én vagyok a világ világossága – mondta a Krisztus – és ti vagytok a világ világossága! Maradjatok meg az én szeretetemben!” Örök életre buzgó víznek kútfeje lett bennünk az Ige, a nem halkuló testimonium internum Spiritus Sancti.[5] Romolhatatlan kincsek hordozói lettünk, küldetéses emberek, szerves részei az utolsó idők szép theofániájának. Micsoda nagy kegyelem!


33.



Lévén annakokáért nagy főpapunk, a ki áthatolt az egeken,
Jézus, az Istennek Fia… Járuljunk azért bizodalommal
a kegyelem királyi székéhez, hogy irgalmasságot nyerjünk
és kegyelmet találjunk, alkalmas időben való segítségül.
(Zsid 4: 14a; 16)

            A hitből való imádkozás egyedüli módja a társalgásnak, amelyhez egyetlen érzékszervünkre sincs feltétlen szükség. Aki Jézus nevében, a Szentlélek által jő az Atyához, az szemek nélkül is valóságnak látja a remélt dolgokat, s meggyőződött a nem látható dolgok felől. Tisztán hallja Isten hangját, még ha süket is; szólítgatja, beszél Hozzá, még ha néma is. „Tiszta téboly!” – mondják a világ értelmesei, lesajnálva a hitből imádkozókat. Ők pediglen nem védekeznek, nem vitatkoznak – szívükben kitárulkozva borulnak a Szent elé: „Köszönöm, köszönöm határtalan kegyelmedet!”
            A hitből való imádkozás akaratunk teljes feloldódása annak akaratában, Aki tudta nélkül egy hajszálunk le nem eshetik. Az Ő tervének, céljának felismerése, és csak annak akarása a békességes, hívő lelkület, imádkozás előfeltétele – mert más az, ha valaki imát mond, és merőben más az, ha valaki imádkozik. Veretes szavaink, míves mondataink, bősz igényünk, kívánságunk nem tesznek minket imádkozókká, mert imádkozni csak Jézus jelenlétének életterében lehet. Amely szárnyak alá az Ő szellője kap, azok tudnak feljebb, egyre feljebb szállani, így nem lesz szükség fáradságos, megfeszült, meddő csapkodásra.
            „Mit lehet annyit imádkozni?” – kérdezik a világ értelmesei. A hitből való imádkozás terhe és fáradsága: a lélegzetvétel terhe és fáradsága – halhatatlan részünk lélegzetvételéé. Tikkadozunk, megtántorodunk, eszméletünket vesztjük nélküle. Van, hogy erre is sor kerül. De ilyenkor, életünk könnytelen, ájulásos mélypontjain is segítségére van a Lélek a mi erőtlenségünknek: esedezik érettünk kimondhatatlan fohászkodásokkal. Felocsúdásunk első, bágyadt sóhaja mindig ez: „Köszönöm, köszönöm kegyelmedet! Taníts tovább, taníts imádkozni – határtalan Kezdet, végtelen Omega!”[6]
                                                             



[1] Az Evangéliumi Karénekek 285-ik számú énekének refrénje. A szövegíró ismeretlen.
[2] (gör.) feltétel nélküli, isteni szeretet
[3] (gör.) Szeretlek téged (baráti szeretettel)!
[4] az Ószövetség Isten-jelenései
[5] a Szentlélek belső bizonyságtétele (Kálvin)
[6] a görög ábécé utolsó betűje

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése