A baptista gyülekezetek a szilágysági magyarok
történetének nem csupán szereplői, hanem jelentős mértékben formálói is. Szinte
minden magyar faluban van baptista gyülekezet vagy misszióállomás. Ebből a
szempontból a történelmi Szilágy vármegye a világon egyedülálló régió. A
településeken méretükben is tekintélyes imaházak hirdetik, hogy erős és
életrevaló közösség a baptistáké. Az ének- és zenekarok jelenléte a lelki
értékek képviselése és közvetítése mellett mind a mai napig minőséget jelent a
kulturális életben is. Ha kijelentjük, hogy a Szilágyság gyülekezeteinek
meghatározó szerepük volt és van Erdély magyar baptista missziójában,
egyáltalán nem túlozunk – hiszen szinte mindenik ma élő, erdélyi lelkipásztor e
régióban született, vagy itt formálódott hosszabb-rövidebb időn keresztül.
Ahhoz,
hogy a baptista felekezet alig több, mint százéves históriája alatt ilyen
szintre emelkedjék lelki és fizikai vonatkozásban is, komoly, odaszánt munkások
kellettek, akiket hűséges eszközökké formált az isteni kegyelem. Egyik ilyen
eszköz Szabó László volt. Életének története szorosan összefügg nemcsak a
Szilágyság, hanem az egész Erdély magyar baptista történetével. Abban a korban
jött világra, amikor a missziómunka bontakozni kezdett. Fiatalon átélte az I.
Világháború viszontagságait, a Trianon utáni traumákat, az újjászervezés
korszakát, később a II. Világháborút, a rendszerváltásokat, és megérte a rég
várt lelki ébredést is. Személyének nagyságát és munkásságának jelentőségét
most csak felvázolni tudjuk – a kiértékeléshez hosszú, alapos egyháztörténeti
és szociológiai tanulmányozásra lenne szükség.
Szabó
László, a Toldiak hajdani fészkében, Szilágynagyfaluban született 1881. október
23-án. Ebben az esztendőben indul el Kornya Mihály az első hosszabb misszióutakra,
és első bemerítését is ebben az esztendőben végzi. Az édesapa, István, szolga a
Bánffy család nagyfalusi kúriájánál; az édesanya, Székely Sára, a környék
legbuzgóbb templombajáró, istenkereső asszonyaként volt nevezetes. László
egyetlen gyermek volt a Szabó családban. Alig négy esztendős, amikor édesapját
elveszítette, és két mostoha testvért kapott: Erzsébetet és Ferencet –
édesanyja ugyanis férjhez ment a szintén özvegy Ozsváth Ferenchez. Ekkor még
senki sem gondolhatta, hogy évekkel később a két fiú, László és az ifjú Ferenc
lelkileg is testvérekként, mint felavatott munkások fognak együtt szolgálni a
baptista misszióban. Az ital rabságában nyomorgó mostohaapa miatt rengeteg
szenvedést kellett Lászlónak és édesanyjának kiállnia. Annak négy esztendő
multával bekövetkezett halála után Erzsébetet és Ferencet rokonok vették
magukhoz, a tizenegy éves Lászlót pedig kénytelen az édesanya cselédnek adni.
Ifjúsága sok megpróbáltatásokkal járó cselédsorsban telik több gazdánál, köztük
a báró Bánffyak udvarában is. Eközben elvégzi az elemi iskola négy osztályát
szülőfalujában. Özvegyasszony egyetlen fiaként csupán nyolcheti katonai
szolgálatot töltött, majd 1903-1906 között Fórizs János ács és kőműves mester
segédmunkása volt.
Édesanyja
vallásos buzgósága és hite mély hatással volt ifjú lelkére, és azok a könyvek
is, amit a református lelkész kölcsönzött nekik. A világ nyomása azonban
erősebbnek bizonyult úgyannyira, hogy László egy idő után sokkal szívesebben
időzött a kártyázó és nótázó fiatalok társaságában, mint a templomban és a
lelki olvasmányok mellett.
Ebben
az időszakban a Szilágyságot átszelő vasútvonal kiépítésén dolgozó MÁV
alkalmazottai Szilágynagyfalu határában tették le a síneket. Közöttük voltak
olyan emberek is, akiknek hamar hírük ment a faluban, mert nem ittak, nem
káromkodtak, sőt a déli szünetekben felolvastak a Bibliából, és magyarázták is
azt. Bihar megyei baptista hívők voltak. Ezidőben kémeri úttörő missziómunkások
is eljöttek Nagyfaluba, és az alszegi Tőtős Ferenc megnyitotta házát a
rendszeres házi istentiszteletek megtartásához. Székely Sára nagy szomjúsággal
hallgatta a hirdetett igét ezeken az alkalmakon, és nagy öröme volt, amikor a
sok unszolásra végre László is eljött Budányi Andrást meghallgatni. Az ige
néhányszori meghallgatása határozott döntést érlelt meg benne. Nem törődött
vele, hogy korábbi cimborái gúnyos dalokat szerkesztenek róla, és azokat
kiáltozzák végig Nagyfalu utcáin.
A
lassan gyülekezetté fejlődő misszióállomás híre eljut Kornya Mihályhoz is, aki
hamarosan eljön Szilágynagyfaluba, és a fiatal Lászlóban felismeri a
jövendőbeli lelki vezetőt. Igei szolgálattal bízza meg még a bemerítése előtt.
Attól kezdve, hogy Tőtős Ferenc házának ablakait egy éjszaka kővel beverték, a
kicsiny közösség Szabó Lászlóék házában tartotta összejöveteleit. Székely Sára
addig járt a szilágysomlyói szolgabírói hivatalba, amíg ki nem harcolta, hogy a
házi istentiszteletek idején csendőrök felügyeljék a ház nyugalmát.
1903.
szeptember 6-a jelentős dátum a szilágysági baptizmus történetében: az Ippon
tartott bemerítési ünnepély alkalmával megalakult a szilágynagyfalui és az ippi
gyülekezet, ugyanakkor a kémeri 40 tagúra szaporodott. Az öt szilágynagyfalui
alapító tag között ott volt a már vezetőnek számító Szabó László is édesanyjával
együtt. Ettől kezdve a Berettyó folyó gyakori színhelye az újszövetségi,
hitvalló bemerítéseknek.
A
Kornya Mihály általi bemerítését követő, már említett rövid katonai
szolgálatának letelte után Szabó László kilépett a Bánffyak szolgálatából, hogy
segédmunkásnak álljon Fórizs János mellé – így több ideje és lehetősége nyílt a
misszióra, a bizonyságtételre, a gyülekezeti szolgálatokra. Azév telén házról
házra járta a falut a Bibliával és különféle baptista kiadványokkal, sőt
úttörői munkásságát a környékbeli falvakra is kiterjesztette. Szilágybagosra,
Szilágyborzásra, Valkóra, és a távolabbi Szilágyballára is elvitte az
evangélium jó hírét. A kémeri gyülekezet munkásai és Szabó László
ugartöréseinek nyomán rövid idő alatt egyre több és több gyülekezet alakult meg
a Szilágyságban. A szilágynagyfalui közösség 1905-re elérte a 25-ös
taglétszámot. Szabó László példájára és ösztönzésére a szilágysági gyülekezetek
beindítják a vasárnapi iskolai oktatást gyermekek számára.
1908-ban,
huszonhét éves korában feleségül veszi a kémeri Fazekas Erzsébetet. Két
gyermekük születik: Erzsébet (akinek gyermeke a New Yorkban élő Kulcsár Sándor
lelkipásztor) és László. Az ifjú édesapa egyre többet van az otthontól távol:
új helyekre viszi az evangéliumot, gondozza a már meglévő közösségeket. 1910-re
már 26 gyülekezet működik a Szilágyságban. Kornya Mihály és Sámsoni István nem
győzik a megsokasodott munkát, ezért kiválasztják a szilágysági úttörő lelki
munkások közül a legalkalmasabbnak mutatkozót a kerületi vénné avatásra: Szabó
Lászlót. Ezidőben a szilágynagyfalui gyülekezet istentiszteleti helye Deák
András házánál volt, így a felavatás is itt történt 1910-ben. Az avatóbizottság
tagjai: Kornya Mihály Bihardiószegről, Kerekes Bálint Biharfélegyházáról,
Sámsoni István Margittáról és Oláh Imre Kémerről. Ettől kezdve Szabó László még
távolabbi vidékekre is eljár igét hirdetni – gyülekezetek alakulnak a
Kraszna-mentén, a Tövisháton, Hadadon és környékén. Szabó László a felavatása
utáni első években Kornya és Sámsoni testvért hívja a nagy tömegeket megmozgató
bemerítési ünnepségekre, ő csak később kezdi el e látványos szolgálatot. A
vasárnapi iskolák mellett szorgalmazza az énekkarok megalakítását, a baptista
kiadványok széleskörű terjesztését, és arra törekszik, hogy minél több kisegítő
lelkimunkás (ún. „téli munkás”) álljon a misszió és a gyülekezetgondozás
szolgálatba.
Felavatása
után nem sokkal elveszítette szeretett feleségét, és szolgatársai javaslatára
újraházasodott: a perecsenyi gyülekezet egyik alapító tagját, Kulcsár Esztert
vette feleségül, aki egyébként a perecsenyi gyülekezet és körzet későbbi jeles
prédikátorának, Kulcsár Istvánnak testvére volt. Látva a szilágysági kiterjedt
misszióterületet (és Kornya ösztönzésére is) 1911-ben Kerekes Bálint
(1862-1941) mindenét eladja, és Biharfélegyházáról Ippra költözik. 1913
októberében a Szabad Baptista Szövetség két nagy részre osztja a szilágysági
munkaterületeket: a szilágynagyfalui körzet 12 gyülekezettel Szabó László, a
szilágyballai pedig szintén 12 gyülekezettel Kerekes Bálint felelőssége lett. A
tagok gyarapodásával fokozatosan növekedett az épülő imaházak száma is. A
szilágynagyfalui gyülekezet Szabó László megfontolt irányítása alatt a
legtekintélyesebb gyülekezetté nőtte ki magát, később a Szövetség központja is
lett.
Az
I. Világháború nagy csapást mért a baptista közösségre is: 1914-ben a
férfitestvérek, lelkimunkások nagy részével együtt Szabó László is a frontra
került. Ezidő alatt az összes Szilágy- és Bihar megyei gyülekezet – mintegy 102
gyülekezet – pásztorlásának terhe az idősebb korú Kerekes Bálintra hárult.
Kornya Mihály 1917-ben bekövetkezett halála után ő lett az Erdélyben lévő
„szabad” gyülekezetek vezetője. A Trianoni diktátummal az egymástól elszakított
területeken lévő baptista közösségek kénytelenek voltak új szervezeti formát
keresni. Magyarországon valamennyire elcsendesült az elismert és el nem ismert
baptista tábor közötti viszály, azonban Erdélyben erre még sokáig várni
kellett. 1920-ban Nagyvárad és Szilágynagyfalu központtal két szövetség alakul
meg. A „szabad” (ún. kornyista) szövetség elnöke Alaffy Zsigmond lett. Szabó
László csak egy év múlva, 1921-ben szabadult a szibériai hadifogságból. A
fogolytáborban sem szűnt meg az igét hirdetni – szolgálatai nyomán baptista
gyülekezet alakult ott is.
Hazatérése
után megválasztották a Szabad Baptista Szövetség elnökének. Elnöksége alatt
ismét fellendült a misszió a Szilágyságban. Újabb lelkimunkások álltak
szolgálatba, felépült több mint húsz imaház, különféle központi pénztárak
létesültek a szegény családok és az építkezések támogatására. 1925-ben
Szilágynagyfaluban Szabó László felelős szerkesztésével újra az olvasók kezébe
kerül az Országos Szabad Baptista Szövetség hivatalos közlönye, Az Igazság Tanuja. Mindezek mellett
központi könyvtár és Biblia-lerakat létesül szintén Nagyfaluban, és A Hit Hangjai újabb, bővített kiadásával
egy darabig enyhül az énekeskönyvhiány. Szabó László hatalmas szervezői
munkássága során arról is gondoskodott, hogy külön leltári szám alatt szereplő
bemerítési ruhák készüljenek, amiket az igényeknek megfelelően kölcsönözhettek
a Szövetség gyülekezetei a központi raktárból.
A
két baptista tábor közötti nézeteltérések évtizedeken át sok keserűséget
okoztak minden oldalon. Szabó László nagy elszántsággal egyengette az
egyesüléshez vezető utat. 1929. január 16-ra sikerült egy konferenciát
összehívnia Szilágynagyfaluba, melyen az elismertek képviselői is megjelentek a
székelyhídi körzet prédikátorával, Szabó Sándorral együtt. Erről az egyesülést
szorgalmazó konferenciáról megoszlott a szilágyságiak véleménye. Sok
erőfeszítésbe és harcba került, míg az egyesülés és az állami elismerés
problémája megoldódott. 1933-ban a román állam olyan rendeletet adott ki, ami
alapként szolgálhatott volna az újbóli üldözésekre, de ugyanakkor lehetővé
tette a körzetek hitközséggé alakítását. Felismerve ebben az egyesülés
lehetőségét, dr. Simonka György ügyvéd vállalta az irányító szerepét a
hitközségek létrehozásában. Ebben a munkában Szabó László, Ilonka Mihály
(Brassó) és Molnár Károly (Temesvár) is nagy részt vállalt. A nyelvi szövetségek 1933.
november 8-10 között Körösbökényben (Buteni) megtartott országos konferenciáján
a magyarokat képviselő 10 hitközség küldöttei a Magyar Baptista Szövetségben
való egyesülésről döntöttek. A Magyar Baptista Szövetség ügyvezető elnöki
tisztségébe dr. Simonka Györgyöt, az első alelnöknek Szabó Lászlót,
másod-alelnöknek Ilonka Mihályt, főtitkárnak pedig Molnár Károlyt választották meg. A négy vezető nagy hozzáértéssel
irányította a Magyar Baptista Szövetséget.
A
teljes egyesülés érdekében új szervezési és működési formát kerestek. 1935.
december 7 és 8 között Kolozsváron találkozott a hitközségek és gyülekezetek
130 küldötte. Ekkor alakították meg a Romániai Magyar Baptista Konvenciót,
amelynek elnökéül Szabó Lászlót választották meg. A Konvenció létrejöttének sok
áldott következménye lett: lehetőség nyílt magyar diákok szakszerű képzésére a
bukaresti teológián; különféle szakbizottságok alakultak; sokfelé gyülekezeti
Biblia-tanfolyamok tartására került sor dr. Everett Gill közreműködésével;
különféle egyletek jöttek létre a gyülekezeteken belül; stabilizálódott a
lapok, kiadványok helyzete.
1940.
őszén Észak-Erdélynek az anyaországhoz való visszacsatolásával megszűntek a
hitközségek – a gyülekezetek beolvadtak a budapesti hitközségbe. Dr. Somogyi
Imre egyházelnök mindig nagy tisztelettel nézett fel Szabó Lászlóra, aki
puritán lelkiségével, bölcs irányításával nem csupán a Szilágyság, hanem az
egész magyar baptizmus kiemelkedő alakjává vált. Szabó László átélte sokféle
rendszer és korszak felemelkedését és bukását. Gyermekkorától élete végéig
magánemberként és vezető személyiségként is szüntelenül terheket cipelt, mindig
nagy felelősség terhelte vállait. Az ’50-es évek elején, mikor idős kora miatt
kénytelen volt visszavonulni a széleskörű, nyilvános szolgálatoktól, és amikor
a kommunista hatalom az Erdélyi Magyar Baptista Konvenciót rákényszerítette a nyolcszor nagyobb Romániai
Baptista Hitközségek Uniójával való összeforrásra, sokat bánkódott a
gyülekezetek lelki életének ellaposodása, felszínessége miatt. Igehirdetéseiben
gyakran ostorozta, ébresztgette hallgatóit. Isten megadta neki azt az örömet,
hogy lássa a szilágysági ébredést kibontakozni.
Nyolcvan
esztendős korában teljesen lemondott mindenféle felelősségéről a nagyfalui
gyülekezetben, de a közösség azután is tiszteletbeli vezetőjének tekintette.
Alkalmanként, egészségi állapotától függően szószéki szolgálatokat vállalt,
tanácsokat osztogatott. „Szeretném – írta Az
Igazság Tanuja XVIII. évf. szeptemberi számában – hogy az ifjúság, mely a
jövő nemzedék megalapozására hivatott, értse meg, hogy az úttörő elődjeiket
milyen törhetetlen akaraterő és munkavágy hevítette az egyetlen jutalom, a
hervadhatatlan korona elnyerése érdekében.” Életének utolsó hónapjaiban már nem
tudott elmenni az imaházba, sokat gyengélkedett, majd az ágyból sem tudott már
felkelni. 1966-ban szólította haza az Úr megpróbált, hűséges szolgáját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése