A gyertya halvány fényénél komor férfi hajol a papírlap fölé – levelet ír
szeretett feleségének: „Engedj meg, drága Elizem, ha az életben valaha
fájdalmat okoztam neked! Most már nem hallgatom szavadat, de szívem azt súgja,
hogy megbocsátasz. És óh Istenem! hát szeretett gyermekeim!... Neveld föl őket
az Úr félelmében és jó emberekké! Én már nem őrködhetem fölöttük… Ah! Kezeimet
még egyszer tehetném áldólag fejükre! Ah, csak még egyszer pillanthatnék
szemeikbe! Talán jobb így! Teljesedjék az Úr akarata!” Leiningen-Westerburg
Károly tudta jól, hogy még néhány perc, talán egy óra, és tizenkét társával
együtt kivégzik, mint egy alávaló bűnözőt. Az aradi várbörtönben Lázár Vilmos
is levelet írt: „Adj gyermekeink mindegyikének, ha kilép a világba, egy emléket
tőlem, élő jeléül annak, hogy az, aki becsületesen és tisztán élte egész
életét, nyugodtan bír meghalni, ha ártatlanul is – mint én.” Amint bevégezte
feleségének szánt sorait, Leiningen sógorához is intézett egy rövidke üzenetet:
„Írj nyomban Claire-nek, talán elmehet Pozsonyba a szegény Liza gyámolítására
az ő nehéz keservében, hisz a testvéri könnyük bizonyára a legjobb vigaszt
nyújtják néki. Éppen most szenvedtek ki közülünk négyen, még visszahangzik
szívemben a lövések zaja. Most mireánk kerül a sor, még egyszer Isten veled!
Egy jobb hazában viszontlátjuk még egymást – Isten áldjon meg mindnyájatokat,
derék bajtársaim. Isten veletek! Isten veletek!”
A tizenhárom aradi
vértanú történetét és neveit gyermekkorom óta ismerem, de most, mikor haláluk
160-ik évfordulójára emlékezve újra elolvastam naplóikat, leveleiket, eddig nem
tapasztalt borzongás futott végig rajtam. Jellemük, elszántságuk lelket
nemesítő példa volt népünk számára több, mint másfél évszázadon át, ami alatt
igencsak nagy szükség volt az egyenes gerincre, bátor kiállásra. A tábornokok közül
nem volt mindegyik magyar, és egyik sem volt baptista, és nem tudjuk biztosan,
melyiknek milyen kapcsolata volt az élő Istennel. Nem az evangélium
hirdetéséért, Krisztus nevéért kerültek börtönbe, hadi törvényszékre, majd
bitófára vagy kivégzőosztag elé. Miért emlékeztek meg róluk mégis sok éven át a
magyar baptista gyülekezetekben október 6-án, és miért emlékezett meg e
tragikus eseményről évről-évre központi lapunk, a Szeretet októberi száma?
1939-ben az aradi börtön egyik cellájában raboskodva miért írta le ifj. Bordás
István, a Szövetség titkára „Az Aradi Tizenhárom” című verset? A 24 soros vers
1941-ben, a Kürt októberi számában meg is jelent.
Mint tudjuk, az
1848-49-es forradalom és szabadságharc a sok győzedelmes csata és jelentős
eredmények ellenére megbukott. Görgey Artúr ’49 augusztus 13-án Világosnál, az
osztrákok segítségére siető cári csapatok előtt letette a fegyvert. Ezt
követték a megtorlás szörnyű évei: a szabadságharc vezető személyiségeit, akik
életben maradtak, és nem menekültek el, hadbíróság elé állították. Legtöbbjüket
kivégezték. Az aradi tizenhárom elítélése lényegében még a császáriak követte
jogelveknek sem felelt meg – a cél az elrettentő példa statuálása volt. 1849.
október 6-án, a bécsi forradalom és Latour osztrák hadügyminiszter halálának
első évfordulóján golyó általi halállal halt meg az aradi vár közelében Kiss
Ernő, Dessewffy Arisztid, Schweidel József és Lázár Vilmos. A másik kilenc
tábornokra (Aulich Lajos, Damjanich János, Knezich Károly, Láhner György,
Leiningen-Westerburg Károly, Nagy Sándor József, Pöltenberg Ernő, Török Ignác,
Vécsey Károly) kötél várt.
Miért kell nekünk most
ezzel foglalkoznunk? Azért, mert ezek az emberek az utódok szabadságáért, a mi szabadságunkért adták életüket. Lelki szabadságot nem adhattak, mert erre
egyedül csak Jézus Krisztus képes, de mi is részesei vagyunk annak a
történelemnek, aminek kialakulásában őket használta az Isten. Mi nem
szégyelljük a történelmünket, és nem szégyelljük, hogy igazi jellemek, egyenes
gerincű emberek jártak előttünk. Irányi Dániel, a felszabadított Pest
kormánybiztosa (aki később elszántan pártfogolta a baptista felekezet állami
elismertetésének ügyét az országgyűlés előtt), így jellemezte Aulich Lajost:
„…komoly férfi volt, akinek katonás magatartása, megfontolt beszédje
tiszteletet és bizalmat gerjesztett. Én bennem legalább mindjárt az első
találkozásunk után ezeket az érzéseket keltette. S ezt a véleményt táplálta
felőle a kormány maga s az egész hadsereg. A megtestesült kötelességtudás és
jellemszilárdság volt, egyéb hadvezéri tulajdonait nem is említve.” Ez
jellemezte a többi vértanút is. Tudnak-e ilyen bizonyságot tenni rólunk, mai
baptistákról szomszédaink, munkatársaink? Elmondják-e, hogy egyenes emberek,
kötelességtudók, megbízhatók vagyunk? Ha a tábornokok közül nem is volt
mindegyik igazi hívő, emberségükben mindenképpen követendő példák. Ha magunkba
szállunk és őszinték vagyunk, van mit tanulnunk tőlük, pedig mi nem egyik-másik
hadsereg, hanem Jézus Krisztus katonáinak tartjuk magunkat! Csak a hiteles keresztyén
élet tud hatékony lenni, és csak akkor tudjuk teljesíteni küldetésünket, ha
Isten és emberek előtt tiszta lelkiismeretünk van mindenkor.
Az aradi vértanúk
tudták, hogy harcuk és haláluk előbb-utóbb gyümölcsöket fog teremni. A végsőkig
kitartottak e hitük mellett, és nem hátráltak meg a kötéltől, golyótól. Nem
dicsőségért, nem pénzért küzdöttek. Mi, akik egy komolyabb pofonra sem voltunk
méltók a Krisztusért, könnyen állíthatjuk őket Fischer András, Hubmayer
Baltazár és a többiek mellé hasonlítgatásképpen – de az igazi hívő ember nem
lehet elfogult, hanem kész tanulni abból, ami nemes, ami tanulható, és
értékeseknek tartja saját népe, saját felekezete történetének valódi értékeit.
Így érti meg jobban az őt körülvevő világot, így nemesedik a jelleme, és így
lesz hatékonyabb a szolgálata is.
Október 6 a magyar
nemzet gyásznapja. Azok számára, akik életébe igazi szabadságot hozott a
feltámadott Jézus Krisztus, a hálaadás és az öröm napja is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése