Adoniram Judson burmai szolgálata a pogánymisszió
felé irányította az Amerikai Egyesült Államokban lévő protestáns egyházak és
felekezetek figyelmét. Korábban az amerikai hívők társadalmát ez a kérdés nem
foglalkoztatta különösképpen – így bátran mondhatjuk, hogy Judson a modern
amerikai misszió elindítója.
Adoniram
1788. augusztus 9-én látta meg a napvilágot Boston egyik elővárosában,
Maldenben. Édesapja, akinek nevét is örökölte, egy kongregacionalista
gyülekezet lelkipásztora volt. A kis Adoniram puritán neveltetésben részesült,
és már gyermekként ábrándozott arról, hogy költő, szónok vagy politikus lesz.
Alig volt három esztendős, amikor megtanult olvasni. Játszópajtásainak többször
prédikált székre állva, és énekelte legkedvesebb énekét, amelynek Watts volt a
szerzője: „Menjetek, és hirdessétek az én evangéliumomat – mondja az Úr!”
Tízéves korában a szülei Morton kapitány keze alá adták, hogy elméleti és
gyakorlati ismereteket szerezzen a hajósmesterségről. Ekkor még senki nem
tudhatta, hogy ezeknek a tanításoknak milyen nagy hasznát fogja venni, amikor
az evangélium elkötelezett hirdetőjeként száll majd hajóra. 1804-ben
beiratkozott a Rhode Island kollégiumba, három évvel később pedig, tizenkilenc
évesen leérettségizett.
Az
északi államokba tervezett körútja során hirtelen nevet változtatott, és
hozzácsatlakozott egy new-yorki színtársulathoz. Teljesen elfordult az otthon
tanultaktól, a Bibliától, de édesanyja imáit és könnyeit sohasem tudta emlékei
közül kitörölni. „Nem vagyok veszélyben – írta egyik levelében – csak látni
akarom a világ sötét és napfényes oldalát egyaránt.” Egyik alkalommal vidéki
fogadóban szállt meg éjszakára. A tulajdonos elnézést kért a kellemetlen zaj
miatt, ami a szomszéd szobából szűrődött át – ott ugyanis egy súlyosan beteg
fiatalember volt elszállásolva. Az ismeretlen haldokló hangja egész éjszaka
ébren tartotta Judson lelkiismeretét. Az örök élet és az örök kárhozat kérdése
gyötörte. Reggel, amint kíváncsiságtól hajtva belépett a szomszéd szobába,
megdöbbenve ismerte fel egykori iskolatársát, Ernestet a halottas ágyon.
Tékozló fiúként, megváltozott életszemlélettel tért haza szüleihez, és
rövidesen, 1808-ban beiratkozott az Andover Theological Seminary-ba.
Elhatározta, hogy egész életét az evangélium szolgálatára szenteli, és édesapja
példáját követve kongregacionalista lelkész lesz. 1809 szeptemberében kezébe
kerül egy vékony füzetecske, amelyben Dr. Buchanan az Indiában zajló
missziómunka sikereiről és nehézségeiről számol be. Judson szívében az
olvasmány hatása alatt olthatatlan vágy ébredt a pogánymisszió iránt. A
következő év januárjában néhány társával együtt megalapítja a Pogányok Közötti
Amerikai Missziótársulatot. 1811-ben viszontagságos úton érkezik meg Angliába,
hogy a London Missionary Society vezetőivel burmai szolgálatának megkezdéséről
tárgyaljon.
1812
Adoniram Judson életének jelentős esztendeje: február 5-én feleségül vette Anne
Hasseltine-t, másnap lelkipásztorrá avatták, 17-én pedig feleségével együtt
hajóra szállt Kalkutta felé. Az utazás során élete ismét fordulóponthoz ért:
személyes beszélgetések és a Biblia tanulmányozása révén felismerte a hitvalló
bemerítés szükségességét. Kalkuttában már William Carey várta a misszionárius
házaspárt. Szeptember 6-án bemerítkeztek egy Ward nevű misszionárius által, és
a város baptista gyülekezetéhez csatlakoztak. Amikor ennek híre Amerikába
eljutott, az ottani testvérek 1814. május 18-án megalakították a Baptista
Missziótársaságot. Judsonék uticélja Rangun volt, a több tartományból álló,
független Burma egyik legnépesebb, 8-10.000-es lakosú városa. 1813. június
13-án megérkeztek Rangunba. Sok más kortárssal és azóta élt misszionáriussal
ellentétben Judson nem a gyermekek, hanem a felnőttek között kezdte el a
munkát, mert számolt a hatóságok és a buddhista társadalom részéről fenyegető
üldözésekkel. Felismerte, hogy ilyen körülmények között balgaság lenne a
missziót gyermekekre alapozni.
Adoniram
Judson jó példát mutatott abban is, hogy hogyan kell viszonyulnia a
missziómunkásnak egy egészen más kultúrájú lakossághoz, ha igazán hatékony
szeretne lenni. Nagy szorgalommal tanulmányozta a burmaiak nyelvét, történetét,
szokásait, és igyekezett az ő fejükkel gondolkozni. Életvitelében,
öltözködésében is azonosult velük. Nem különcködött, az emberek szemében nem
amerikai volt többé, hanem burmai. Amikor valaki megkérdezte tőle, hogy „Hol vannak
a ti szent könyveitek?”, elhatározta, hogy a teljes Bibliát lefordítja a
burmaiak nyelvére. Az Újszövetséggel kezdte. 1817. május 10-én készen volt a
Mété írása szerinti evangélium végleges fordítása. Hozzáfogott egy angol-burmai
szótár elkészítéséhez is, azonban utolérte a halál, mielőtt e művét
befejezhette volna. Később F. Stevens nyelvész egészítette ki, amit Judson
félbehagyott. 1819-re Judson elérkezettnek látta az időt ahhoz, hogy nyilvános
istentiszteletet tartson, és a burmai Bibliából a burmaiak nyelvén prédikáljon.
Április 4-én került sor erre a történelmi jelentőségű istentiszteletre. Ennek
eredményeképpen fokozatosan elkezdődtek a megtérések. Június 27-én
alámerítkezett az első burmai férfi. Az alkirály, aki éppen Rangunban lakott,
nem nézte jó szemmel a misszionárius ténykedését, ezért Judsonék egyenesen a
császár elé járultak, hogy oltalmát kérjék az esetleges üldözések ellen.
Fővárosi útjuk nem járt sikerrel – a császár is ellenségesen viszonyult az új
tanokhoz és hirdetőikhez. Ez azonban nem szegte Judson kedvét, lelkesen végezte
tovább a missziómunkát. 1823-ra elkészült a teljes Újszövetség fordítása, ezen
felül néhány ószövetségi könyvé is.
Burma
és az indiai angol kormány közötti feszültség háborút idézett elő, ami újabb
megpróbáltatást hozott Judson és a misszió életébe. Mivel Burmában minden
külföldi állampolgárt ellenségnek tekintettek, 1824. június 8-án kémkedés
vádjával börtönbe vetették Judsont is. Tizenegy hónapi fővárosi börtön után
Quang Pen La börtönébe szállították át, ahol szintén embertelen körülmények, és
leírhatatlan szenvedések várták. Három pár bilincset raktak rá úgy, hogy
kifeszítve mozdulni se tudjon. Voltak olyan rabok is, akiknek lábait
befalazták. Celláján nem volt ablak sem, így gyakran volt az az érzése, hogy a hőség
és a por miatt megfullad. Éjszakára lábait a feje fölé kötötték, hogy még
keservesebbek legyenek kínjai. Nyomorúságos helyzete ellenére szíve szabad
maradt – ezt azok a hitvalló, dicsőítő énekei bizonyítják, amik a börtönben,
testi fájdalmak között születtek (Our
Father, God, Who art in Heaven; Come
Holy Spirit, Dove Divine).
A
békeszerződés aláírása után, 1826-ban Judson kiszabadult a fogságból.
Tizennyolc tagú gyülekezetének tagjai a háború és az üldözések közepette
szétszéledtek, ketten a hitüket is megtagadták. Szinte mindent elölről kellett
kezdenie. Hűséges segítőtársa, Anne, aki a börtönben is meglátogatta, amikor
erre alkalom adódott, rövid idő múlva, október 24-én meghalt alig 37 évesen.
Kislányuk, Mária-Erzsébet szervezete sem bírta a sokféle megpróbáltatást, egy
esztendő múlva elhunyt ő is. E fájdalmak mellé társult az a csalódás is, hogy
Amerikában még most sem ért meg annyira a keresztyénség, hogy a pogánymisszió
támogatására a gyülekezetek lelkimunkásokat küldjenek.
1827-ben
Judson elhagyta Rangunt, és Moulmein városába költözött, ahol egy Boardmann
nevű misszionárius irányítása alatt számottevő, látványos eredményeket ért el a
misszió. Judson felkereste a város legsűrűbben lakott, igen piszkos környékét,
és ott vert sátrat. Folytatta a Biblia fordítását, és hirdette az evangéliumot.
Moulmeinben az evangélium hirdetésének négy központja alakult ki, egyre többen
és többen csatlakoztak a baptista gyülekezethez. Rövidesen egy ranguni testvér,
Ko Tah-A kereste fel Judsont, hogy tanácsot kérjen, a Rangunban virágzásnak
indult misszióval a bemerítésüket kérő megtértekkel kapcsolatosan. Judson,
akinek hat esztendei kemény munkája után tért meg az első burmai, nagy örömmel
látta, hogy erőfeszítései nem voltak hiábavalók. A misszionáriusok gyülekezeti
vénné avatták Ko Tah-Át, így ő lett a legelső felavatott burmai lelkimunkás.
Rangunban mély gyökeret vert az evangélium: 1892-re a városban már 86
gyülekezet alakult közel 5000 taggal. A moulmeini és a ranguni sikerek nem
elégítették ki Judson lélekmentői vágyát. Azt kezdte fontolgatni, hogy az
Ivardi folyó mentén végig misszióállomásokat hoz létre – ugyanis itt voltak az
ország stratégiai fontosságú települései. Missziós kezdeményezései ezeken a
területeken kudarcba fulladtak, de az evangélium egyre csak terjedt Burmában. „Nehezebb
egy embert megnyerni, mint egy élő tigris szemfogát kihúzni.” – állapította meg
fájdalmas, de nem lankadó szívvel. Judson, akinek vágya volt, hogy halála előtt
befejezhesse a Biblia fordítását, és hogy egy legalább 100 tagú gyülekezetet
hagyjon maga után Burmában, megérte azt, hogy 63 baptista gyülekezetben 163
lelkimunkás szolgáljon több mint 7000 bemerített hívő között.
1834.
április 10-én Judson újabb házasságot kötött. A három esztendeje özvegy Sarah
Boardmann lett a felesége, aki jó segítségnek bizonyult néhai férje számára a
misszióban. Nyolc évi özvegység után Judson nagy reményekkel nézett a jövőbe, s
lelkesen végezte elkészült bibliafordításán az utolsó simításokat. A fordítás
felülvizsgálata nem kevesebb mint hét esztendeig tartott! 1840. októberében
végre nyomda alá került a burmaiak nyelvére átültetett teljes Biblia, amelynek
történelmi és szellemi jelentőségét Luther német bibliafordításáéhoz szokták
mérni. A művet neves tudósok is elismeréssel méltatták.
Amikor
hívták, hogy Amerikában beszámoljon Hátsó-indiai munkájáról, Judson nem
tartotta magát és teljesítményét erre méltónak. 1845. április 26-án újabb
hívásra feleségével és négy idősebb gyermekével hajóra szállt azért is, mert
meggyengült szervezetük igényelte az éghajlatváltozást, a tenger sós levegőjét.
A három fiatalabb gyermek Moulmeinben maradt. Mire elérték a Jóreménység-fokot,
Sarah rosszabbul lett, és augusztus 1-én meg is halt nagy bánatot hagyva férje
és gyermekei szívében.
1846.
június 2-án harmadjára lépett házasságra. Felesége az a Emily Chubbuck lett,
aki Fanny Forester álnév alatt jelentős szépirodalmi sikereket ért el. A
kritikusok és az irodalomkedvelők féltek, hogy ezzel a házasságkötéssel az
irodalom egyik ígéretes művelőjét veszíti el a társadalom, a keresztyén körök
pedig attól tartottak, hogy egy „világi írónő” rossz hatással lesz Judsonra és
munkájára. Judson jó munkatársat kapott harmadik feleségében is.
Házasságkötésük után hat héttel már útban voltak Burma felé. Eközben Rangun a
hívők üldözésének színtere lett: a kormányzó mindent elkövetett a gyülekezetek
elfojtásáért és az ige terjedésének megakadályozásáért. Az összejöveteleket
csupán titokban lehetett megtartani. Kevés idő múlva Judsonékat a város
elhagyására kényszerítették, így ők visszatértek a korábbi szolgálatok
színhelyére, Moulmeinbe.
1849.
novemberében Judson megfázott, belázasodott nagyon, ráadásul a vérhast is
megkapta. Hónapokig szenvedett, állapota nem fordult jobbra a kezelések
ellenére sem. Azt javasolták, szálljon hajóra, hogy a tengeri levegőn
megerősödjön és mihamarabb felépüljön. Ez a rövidnek tervezett hajóút a végső
volt számára. Nemhogy nem javult, hanem válságosra fordult az állapota. Négy
napi út után, 1850. április 12-én egy francia hajó fedélzetén Adoniram Judson
kilehelte lelkét. Kihűlt tetemét a legegyszerűbb temetési szertartás nélkül a
tenger vizébe dobták. Tíz nappal később megszületett utolsó gyermeke, aki még
két napot sem élt. Egy évvel a misszionárius halála után, 1851-ben Burmában
elismerték a keresztyén vallást.
Judson példája a
világmisszió felé irányította az amerikai hívők tekintetét, és idővel számos
missziótársaság alakult az Egyesült Államokban. Az Egyesült Államok és India
után ma Burmában (1990 óta Mianmar) él a legtöbb baptista hívő. Közel 40
gyülekezet viseli Adoniram Judson nevét az USA-ban, ugyanakkor a Judson
University in Illinois és a Judson College in Alabama is. Ez utóbbi intézmény
Judson feleségéről, Anneről kapta a nevét, aki missziós beszámolói által számos
amerikai keresztyént nyert meg a külmisszió számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése