Kornya
testvér alakja, szinte mindig egyféleképpen tűnik föl előttem: amint kissé
előrehajolva, hátán botra akasztott nagy csomagban a „jaj, de nehéz
Szentírással” rója a végtelen utat szelekkel, hófúvással és tűző nappal
szemben. Lábán egyszer poros, máskor vizes a magas szárú csizma, szívében
végtelen az öröm és mélységes a fájdalom. Vannak még eldugott, kicsi falucskák,
széles tereikkel kőházas városok, ahol még sok választott edénye van Istennek –
és addig ő nem tud nyugodni, amíg az emberek meg nem értik ott is, hogy Jézus
Krisztussal személyesen is lehet, sőt kell találkozni.
Kornya
Mihály egymagában több mint tízezer felnőtt embert merített be (igaz, köztük
„sok ördögöt is”), és gyülekezetek sokaságának létrejöttében használta az
aratásnak Ura abban a korban, amikor a teológiai liberalizmus ártalmas válfaja
eltávolította az egyszerű emberek tömegeit templomtól, Bibliától. Erdély-szerte
sokat beszélnek róla most is, megilletődve emlegetik idősek és fiatalok;
arcvonásait fába, kőbe, bronzba merevítik a művészek; munkásságát ünnepélyes
istentiszteleteken méltatják – és történik mindez olyan hangulatban, amelyben
futótűzként terjedt a hír annakidején: „Meghalt Kornya, nincsen Kornya!”
Szemünkben nem lett az halála után, ami életében nem volt, alakját nem cifrázta
legendává a megszépítő történelem, de érezzük a felelősség súlyát: hogy lelki
tartásban és szolgálatban követőivé kell válnunk, mint ahogyan ő is követője
volt a Krisztusnak.
Amikor misszióról van szó, gyakran
hallom az efféle kérdéseket: Kornya testvér vajon most hogyan tenné? Kornya
testvér vajon mit szólna hozzá? Milyen lenne a kornyai lelkület és magatartás
az Internet, a számítógépes programok, a sok lóerős autócsodák, padlófűtéses
fürdőszobák, irodák és imaházak világában? Döbbenetesen átváltozott itt
sokminden, de az ördög ravaszsága, a bűn hatalma, és Isten kegyelme ugyanaz
maradt. A nagy misszióparancs is ugyanaz maradt. Vajon közömbösen hagyná-e –
gondolkodom én is magamban – a csíksomlyói Nyeregben pünkösd szombatján összegyűlt
sokszázezer fős tömeg látványa, vagy csak a puszta híre is? Ha látná azokat a
szerkesztőségi szobákat, médiapalotákat, nyomdákat, amelyekből nem röppen szét
a világba a Jézus drága neve, vajon annyiban hagyná-é? Ha tudna azokról a
magyarokról, (és szinte egész falvakról) akik súlyos pénzeket hagynak ortodox
kolostorokban, hogy meg legyenek óvva a „rontástól”, vagy hogy „rontást
kérjenek” szomszédjukra, családtagjukra? Ha lenne autója, vajon nem igyekezne-é
eljutni azokhoz a csángókhoz ott, a végeken, akik évente csupán egyszer
hallhatják az igét anyanyelvükön?
165 évvel ezelőtt (1844-ben) egy olyan
emberrel ajándékozott meg minket a mindenség Ura, aki később iskolázottság,
látványos felkészítés és minden technikai segédeszköz nélkül jelentősen
befolyásolta Erdély szellemi térképének megrajzolását - ezét a gyönyörűséges
„Tündérkertét”, amelyben a szalontai rónaságtól a vadregényes Gyimesekig
sokminden megváltozott, csak az ördög ravaszsága, a bűn hatalma, és Isten
kegyelme nem. Nem változott a nagy misszióparancs sem.
Az, hogy ő közülünk való volt, minket, magyar
baptistákat összetörettetésre és mélyebb odaszánásra kötelez. Mennünk kell
szelekkel, hófúvással és tűző nappal szemben, hiszen Jézust akarjuk követni!
Előttünk a kereszt! Nincs visszaút!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése