A genfi Promenade de Bastion-on kőbe faragott prédikáció, hatalmas emlékfal
hirdeti a történelem Istenének szíveket és az egész világot megrengető erejét.
Az éjszakai, gyér megvilágításban is jól olvasható a latin felirat: POST
TENEBRAS LUX, azaz „Sötétség után világosság.” Nem mértem meg a Reformáció
emlékművek teljes hosszát, ezt Illyés Gyula költő már rég megtette: 143 lépés.
Méregetés közben azon elmélkedett, hogy volna
olyan-amilyen/Magyarság,
ha nincs Kálvin?/Nem
hiszem – vonta le a
következtetést (A reformáció genfi
emlékműve előtt). Ha nincs Kálvin,
talán Károlyi Gáspár sem lett volna a „nagy Biblia-óceán első magyar
átrepülője” (Németh László), és nem jön létre költészetünk remekműve, a
Psalterium Hungaricum sem; Kálvin nélkül nincs Bethlen Gábor, így nincs Erdély
aranykora sem, nincs az anabaptisták betelepítése Alvincre; nincs 1848 eszméje,
és még annyi egyéb.
A reformátor alakja
egy fél fejjel kiemelkedik az ötméteres Béza, Farel és Knox társaságából. Egy
fél lépéssel előrébb áll, mint ők, kezei a megnyitott, szent Bibliát tartják.
Kálvin nélkül nemcsak olyan-amilyen magyarság nem lenne, hanem a baptizmus,
azon belül a magyar baptizmus sem lenne olyan, amilyen. Ez év július 10-én
éppen 500 esztendeje annak, hogy a franciaországi Noyonban megszületett Kálvin
János. Édesapja püspöki titkárként azt szerette volna, ha fiából jól kereső pap
válna, de később – talán az egyházvezetéssel támadt összetűzése miatt – úgy
döntött, hogy az orleansi jogi akadémiára küldi. 1531-ben Kálvin visszatér
korábbi tanulmányainak helyszínére, Párizsba, ahol a humanista filozófia
tanulmányozása mély hatást gyakorolt rá. Ebben az időszakban talál rá Isten
kegyelme: Mivel túlságosan csökönyösen
hittem a pápista babonákban ahhoz, hogy könnyűszerrel kiszabadulhassak a
mélységesen mély veremből, Isten hirtelen megtérésemmel uralmába hajtotta és
tanítható keret felé terelte elmémet, mely ifjonti koromhoz képest szokatlanul
megszilárdult. 1533. november 1-én Nicolas Cop egyetemi tanévnyitó beszédét
Kálvin szerkesztette meg. Az előadásban kifejtett, még kiforratlan reformátori
eszmék miatt mindkettőjüknek el kellett hagyniuk Párizst. Kálvin elkezdett
komolyabban foglalkozni a teológiával – úgy képzelte ugyanis, hogy
szobatudósként könyveket írva lehet leginkább hasznos Isten szolgálatában. Az
1536-ban Bázelben kiadott Institutio
Religionis Christinae (A keresztyén vallás rendszere) című fő művében
összefoglalta a keresztyén teológiát, amelynek középpontjába az Isten
mindenhatóságáról szóló bibliai tanítást állította. A könyvet a franciaországi
protestánsok ellen erőszakosan fellépő
I. Ferenc királynak szóló ajánlásával indította forradalmi útjára. Az
Institutió végleges, bővített változatát 1559-ben adta ki. 1536-ban Strassburg
felé tartva Kálvin egyetlen éjszakát szándékozott a reformáció útjára lépett
Genfben eltölteni. Farel, a genfi reformátorok vezére ráerőltette, hogy a
városban maradjon, és szervezze meg a református egyházat. Szigorúságát és
vasfegyelmet követelő magatartását nagyon nehezen viselték a genfiek, ezért
1538-ban száműzték a városból. Bázelbe ment, hogy folytassa tanulmányait és az
írást, de Bucer kényszerítésére hamarosan Strassburgba került, ahol a menekült
franciák kicsiny gyülekezetének pásztora lett. Innen hívták ismét vissza
Genfbe, 1541-ben. 1540 augusztusában Kálvin János egy anabaptista prédikátor
özvegyét, Idelette de Bure-t veszi feleségül. E tény ismeretében egyes
történészek próbálták kimutatni a genfi egyház és az anabaptista közösségek
szervezete közötti összefüggéseket. Kálvin szolgálata idején a város jelentős
átalakulásokon ment át mind szervezeti, mind lelki értelemben. Knox, a skót
reformátor mondotta róla: Itt található
Krisztus legtökéletesebb iskolája, az apostolok ideje óta nem volt ilyen a
földön. Vallom, másutt is hallani Krisztus igaz hirdetését. De ilyen őszintén megújított
magatartást és vallást sehol másutt nem láttam. A szinte emberfeletti
szellemi munka, a kevés pihenés, a rendszertelen táplálkozás hamar
felemésztette Kálvin amúgy is gyengélkedésre hajlamos szervezetét. A tudós
reformátor 1564. május 27-én hunyt el Genfben. Nagyságát a kor történelmének
összefüggésében vizsgálva érthetjük meg igazán, akárcsak azon
megnyilvánulásait, amiket ma is gyakran rónak fel neki a felszínes
ítélkezők.
Kálvin tanításai új
arculatot adtak a tudományok, a művészetek, a politika, a gazdaság
értelmezésének. Teológiáját öt pontba foglalták össze követői, amik lényege
nagy vonalakban ez: az ember a bűneset következtében teljesen megromlott,
képtelenné vált minden jóra. Isten az Ő jótetszéséből úgy döntött, hogy
üdvösséget ajándékoz a kegyelem által megtérő bűnösöknek (predesztináció).
Jézus Krisztus vére nem érvényes azokra, akik sohasem fognak megtérni. Isten
üdvösségre való hívása hatékony azokra nézve, akik felé irányul. Az
újjászületett embert Isten kegyelme őrzi hit által az üdvösségre. A kálvinizmus
öt pontja az üdvösségre jutás Isteni oldalát hangsúlyozza ki, de nem úgy, hogy
kizárja az emberi felelősséget. E tanítások félreértelmezése sok értelmetlen
vitát és feszültséget okozott a keresztyénségen belül, így oszlottak a
baptisták is a történelem során a „generálisok” (arminiánusok) és a „partikulárisok” (kálvinisták)
csoportjára. A prédikátorok fejedelme, C.H. Spurgeon a Tabernákulumot megnyitó
prédikációjában kijelentette: Nem
szégyenlem soha, hogy magamat kálvinistának valljam, de valóban Kálvin szerint
való kálvinistának, nem az újabb elfajzott módúnak. Nem habozom magam
baptistának nevezni; a bemerítő medence itt van előttetek világos bizonyságul,
hogy én Urunknak ezt a rendelkezését nem szégyenlem. De ha valaki tőlem
hitvallásom után érdeklődik, akkor azt felelem: vallásom a Jézus Krisztus!
Letagadhatatlan történelmi tény, hogy Kálvinnak többek között a magyar
baptizmus kialakulásában és fejlődésében is jelentős szerepe van. Ezt a múlt
század eleji kiadványainkból vett néhány idézettel bizonyítom. Bondár Ferenc Kornya Mihály a románok között c. dolgozatában megjegyzi,
hogy az első szalontai hívők mindnyájan a
kálvinista egyházból kerültek a baptista közösségbe, de továbbra is őrizték és
fontosnak tartották a kálvini tanításokat (…). Mindketten, Kornya és Tóth
Mihály nagyon fontosnak tartották ezt a tanítást, mert valahányszor erről
prédikáltak, mindig a hatása alatt voltak (1989. nov. 27., Gyula). Nem ő az
egyetlen, aki ezt állítja Kornya Mihályról – az úttörő teológiai
beállítottságáról több román nyelvű dolgozatban is szó esik. Az első magyar
baptista hitvallás (1905), ami Onckenék hamburgi hitvallásának fordítása,
tagadhatatlanul kálvinista szemléletű. Az 5-ik cikkelyt idézem: „Hisszük, hogy
örök időktől fogva volt Istennek szabad, semmi kívüle levő által be nem
folyásolt tetszése és határozott eltökélése, hogy a bűnösök megváltassanak. Ez
okból, valamint már a világ alapjának megvetése előtt az istenség
kinyomozhatatlan könyörülő szeretete által elhatároztatott, hogy a Jehova
legyen emberré levése által a Megváltó, azonképpen az elkárhozott emberi
nemzetség közül azon egyének, kiknek az idők folytán a megváltás tényleg
sajátjokká váljék, az Atya által el is választattak, neveik az égben
felírattattak, ők magok a Megváltó kezeibe adattak, mint az Ő tulajdon népe,
mint nyájának juhai, kikért életét adni készen volt, mint öröksége, mint
halálos küzdelmének zsákmánya s mint menyasszonya. Ezeknek adatott az örök élet
a Krisztusban, s egyszersmind elrendeltettek azon eszközök, melyek őket a
Krisztusban való hithez s az örök élethez juttassák. Istennek ezen rendelete
változhatatlan és örök, úgy, hogy azok, akiket illet, az elválasztottak, a
Krisztus kezeiből ki nem ragadtathatnak, sőt inkább Istennek ereje által a
Krisztushoz való hitben és szeretetben megtartatnak, míglen dicsőségének örökös
társai lesznek.” E hitvallásban mindenik mondatot igeversek gazdag
felsorolásával támasztották alá. „…mi, baptisták, nagyobb joggal mondhatjuk
magunkat kálvinistáknak, mert a mi egyházi berendezkedésünk gyakorlat dolgában
teljesen azonos Kálvinnak genfi gyülekezeti berendezkedésével – írja ifj.
Bordás István, a Szövetség főtitkára a Szeretet
1928. okt. 15-i számában (…). Hogy a
baptista gyülekezetek legnagyobbrészt a kálvinista reformátusokból alakulnak
ki, abban leli magyarázatát, hogy a komoly kálvinista-református nemhogy
ellentétet látna a baptizmus és Kálvin között, hanem a mai baptizmusban látja a
gyakorlati kálvinizmust, kiegészítve az őskeresztyénség bibliai igazságával.”
Varga Árpád írja, ugyancsak a Szeretetben
(1929. máj. 1.): „…a baptisták puritán életmódja, hitélete 90%-ban közelebb áll
a nagy reformátusok bármelyikéhez, s különösen Kálvinhoz, mint a történelmi
egyházak bármelyike (…). Ma épp a baptisták protestálnak a legjobban azon
keresztyénekhez nem illő tettek, cselekedetek, életmódok ellen, ami ellen más
egyebek régóta nem protestálnak.”
Az, hogy baptista
énekeink inkább mély lelkületű, hitvallásos énekek, mintsem megbomlott ritmusú,
ismétlésekből álló „dicsőítő” zengemények, egyértelműen kálvinista örökség,
akárcsak az, hogy imaházaink falait meghagyjuk a maguk puritán
dísztelenségében. Istentiszteleteink központja mindig az Ige olvasása és
hirdetése, minden egyéb mozzanat ezt készíti elő illetve mélyíti el. Ez is kálvinista
örökség. Valljuk, hogy Isten szuverenitása és az ember felelőssége az üdvösség
tekintetében egymástól elválaszthatatlan bibliai igazságok. Egyik vagy másik
túlhangsúlyozása tévtanításhoz vezethet. A mai magyar baptista közösség
teológiai szempontból nem mondható egyértelműen kálvinistának, de nem mondható
egyértelműen nem kálvinistának sem. Tagjai között vannak, akik vallják az öt
pontot, és vannak olyanok is, akik vitába szállnának vele. A történelmi
hagyományok és hitvallások ellenére így vannak ezzel más felekezetek is.
„Csak kérdezzétek meg
saját magatoktól: mi lett volna Európából és Amerikából, ha a tizenhatodik
században fel nem tűnik hirtelen a kálvinizmus csillaga Nyugat Európa
látóhatárán? Abban az esetben Spanyolország összetörte volna Németalföldet.
Angliában és Skóciában a Stuartok megvalósították volna végzetes tervüket.
Svájcban az elvtelenség szelleme diadalmaskodott volna… Az egész amerikai
kontinens spanyol tulajdon marad.” Folytatva Abraham Kuyper és Illyés Gyula
gondolatait: Volna olyan-amilyen magyar baptizmus, ha nincs Kálvin? Nem hiszem.
A kontinentális Európa baptista missziójának 400-ik és Kálvin János
születésének 500-ik évfordulóján emeljünk az ég felé tiszta áldozatként égő,
lángoló szívet (Kálvin választott jelképe a felemelt, lángoló szív volt)!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése