Nem maradt fenn tőle egyetlen leírt prédikáció
sem; nem alapított nagy taglétszámú, erős gyülekezeteket; nem merítette alá
fehérruhások tömegét – mégis egyike lett azon áldott úttörőknek, akikre az
utókor magyar baptistái hálás szívvel emlékeznek vissza. Rottmayer János nem a
bőséges aratás, hanem a küzdelmes ugartörés és magvetés feladatát kapta
Istentől. Az ő munkássága nélkül talán egészen másként alakult volna a
Kárpát-medence különböző nemzetiségeinek baptista missziótörténete.
Édesapja,
Rottmayer György német, édesanyja, Vajda Klára pedig magyar származású volt. Az
újszülött Jánost egy római katolikus templomban keresztelték meg 1818. december
27-én, Pesten. Fiatal fiúként a zene, a szépművészetek iránti vonzalommal
tekintett az ígéretes jövőbe. Kissé csalódottnak érezhette magát, amikor
édesanyja a világi művészberkek hírhedt légkörétől féltve azt tanácsolta
fiának, hogy a Rottmayerek hagyományát folytatva asztalosságot tanuljon. Édesapja
mellett kitanulta hát a mesterséget, de
– egyelőre csak szakmai téren – mind többre vágyott. Művészi szinten akarta
művelni a faragást. Gyakran fitogtatta erejét, bátorságát, amíg egy téli
fürdőzés alkalmával csaknem a Duna jege alatt vesztette életét. Egy másik
jelentős esemény, ami családjával együtt nagyon megrázta őt, és ami szintén
mélyen elgondolkoztathatta az élet múlandósága felől, az 1838-as pesti árvíz
volt.
Pest-budai
szülői házából Bécsbe indult mesterséget, művészetet tanulni az ifjú Rottmayer.
Később Drezdában, Berlinben kötött ki. Az ifjú asztalosmester csak a pénzt,
csak a kenyérkereseti lehetőséget látta maga előtt, amikor az 1842-es hamburgi
tűzvész utáni újjáépítések alkalmával a városba megérkezett. Éppen abba a
városba, amelyben a kontinentális Európa egyetlen baptista gyülekezete működött
– méghozzá olyan gyülekezet, melynek vezető lelkipásztora, Johann Gerhard
Oncken töretlen meggyőződéssel vallotta, hogy „Minden újjászületett baptistának
misszionáriusnak kell lennie!” Az üldözések miatt korábban sokat szenvedett
baptista közösség akkor nyert általános elismerést Hamburgban, amikor a tűzvész
károsultjai számára segítséget nyújtott, sőt az imaházat is felajánlotta
átmeneti szálláshelyül. Egy Hinrichs nevű tanító, aki szintén kemény munkával
vállalt részt a város újjáépítésében, Bibliákat, keresztyén irodalmat
osztogatott a munkások között, és bizonyságot tett az Úr Jézus áldozatáról. Ő
hívta el többek között Rottmayert is a baptisták összejövetelére. Rottmayer
idővel megtapasztalta Isten átformáló erejét a baptista gyülekezetben, és a
Taufbuch 238.-as bejegyzése szerint 1844. május 4-én merítkezett alá Oncken
által az Elba folyóban. A gyülekezetben a lelki testvérek között honfitársakra
is talált. A magyarországi származású Marschall József, Vojka János és Hornung
Antal már az előző esztendőben, 1843. október 31.-én bemerítkeztek, a következő
évben pedig, 1845. június 4-én bemerítkezett Scharschmidt Károly is. Ezek az
emberek lettek később Rottmayer első, közvetlen munkatársai. Onckennek ugyanis
egyedi, elmélyült látása volt az európai kontinens baptista missziójával
kapcsolatosan, ezért a gyülekezetében megerősödött, idővel kiképzett tagokat
visszaküldte származási helyükre az ige hirdetésének, gyülekezetek alapításának
nagy feladatával. Így kerültek vissza Magyarországra, szülőföldjükre ezek a
mesteremberek, akik immár lelki munkásokként teljes erőbevetéssel a baptista
misszió szolgálatába álltak.
A
feljegyzések szerint Rottmayer 1846. május 20-án érkezett meg Pest-Budára.
Házuknál, a Perlhuhngasse 8. szám alatti asztalosműhelyben hamarosan baptista
gyülekezet alakult. Nemsokára a városba kerül Vojka János és Marschall József
is, ugyanis munkájukat a klérus, a hatóságok nagy mértékben akadályozták,
háborgatták. Rottmayer 1847. augusztus 6-án, Berlinben házasságot kötött a már
két esztendeje eljegyzett Emilie Friderika Stiebelerrel, aki hűséges
munkatársnak bizonyult a lelki szolgálatban. A kicsiny gyülekezet igyekezett
küldetésének megfelelni: evangélizációkat szerveztek, lelki irodalmat,
Bibliákat terjesztettek.
1848.
március 15-én Pesten kitört a szabadságharc. A történelmi fordulatokat hozó
események zűrzavarában folyamatosan gyengült, apadt a közösség, majd az 1849-es
fegyverletételt követő megtorlások idején teljesen felbomlott. A korábban
segítségül jövő Fritz Onckent, J.H. Lorderst és még néhány hamburgi testvért,
mint idegen állampolgárokat, kiutasítják az országból. Ebben az időben hal meg
Rottmayer édesanyja is szívbénulás következtében, amikoris a Gellérthegyről
Pestet lövő osztrákok ágyúgolyói a közelben csapódnak be. 1949. július 25-én
megszületik az ifjabb Rottmayer János (1849-1925), aki később a bécsi
bibliaraktár vezetője, majd a kolozsvári gyülekezet felavatott vénje lett.
A
közösségre vágyó, ifjú Rottmayer házaspár a pesti német református egyházzal
egyesült Skót Misszió összejöveteleit kezdi látogatni. A Bach belügyminiszter
nevével fémjelzett kínterhes korszak végén (1859) fellélegezhettek a magyarok,
a protestáns közösségek. 1860-tól kezdődően sikerül újra elindítani a baptista
missziót. „Vasárnaponként – olvashatjuk ifj. Rottmayer János visszaemlékezését
az 1948-ban megjelent Emléklapok 28-ik oldalán – édesatyám műhelyét imateremmé
alakították át, ahol az emberek hamarosan összejöttek az ige meghallgatására.”
Rottmayer szabad idejében a Skót Nemzeti Bibliatársulat besegítő munkatársaként
Bibliát árusít, a zsidók felé is nyitni próbál az evangéliummal.
Időközben
megszületett még három gyermek, megbetegedett a feleség, csődbe jutott az
asztalosipar. Rottmayer úgy gondolta, hogy családostól kivándorol Amerikába.
Ezt a tervet meghiúsította az édesanya hírtelen, tüdőgyulladás miatti halála. A
gyászszertartást végző Rudolf König – aki 1863-ban került a Skót Misszió élére
– szolgálati lehetőséget kínált fel a megtört Rottmayernek. A Skót Misszió
tehát hivatásos bibliaterjesztőként munkatársai közé fogadta a baptista
asztalost, és 1866-ban Erdélybe, Kolozsvárra küldte, hogy ott Biblia-lerakatot
létesítsen. Kéziszerszámainak árán, négy árvával indult el Rottmayer Erdélybe.
„Személyében érkezett Erdélybe – írja Bányai Jenő – az első baptista
missziómunkás.” Ismét ifj. Rottmayer Jánost idézzük: „Megint újból kellett
kezdenie az életet. Teljesen ismeretlen körülmények között. A román nyelv
tanulását kezdte, úgyszintén a keveset használt magyar nyelvet is kellett
gyakorolnia. Mint a Bibliatársulat megbízottjának, mindenütt a lelkészek és
tanítók szívességét kellett igénybe vennie, és ez igen örvendetes eredménnyel
járt. A lelkészek ajánlatára – aki a szószékről hirdetést eszközölt – sokan
jöttek az olvasni szeretők, és vásárolták az igen olcsó Bibliákat, valamint az
Újszövetségeket a gyermekeknek. Ilyenkor alkalom nyílt bizonyságot tenni
Krisztus Urunkról, s a Biblia olvasását is szorgalmazni.” Megbízatását,
miszerint a „kolportőrnek kötelessége a társulat által kijelölt területeken
házról-házra menni, minden válogatás nélkül
és mindenkinek felajánlani a Szentírást”, hűségesen teljesítette: már az
első esztendőben tízezer Bibliát eladott!
1867.
nyarán megnyitották a Böhmkenstrasse-i baptista kápolnát Hamburgban, ugyanakkor
szövetségi konferenciát is tartottak a németországi, dániai, oroszországi,
lengyelországi, ausztriai és magyarországi (azaz erdélyi) misszió kapcsán. Ezen
az eseményen Rottmayer is részt vett. Minden valószínűség szerint ekkor készült
az a közismert fényképfelvétel is, ami Marschall József és Vojka János
társaságában ábrázolja. „Édesapámnak eme hivatása gyakran távol tartotta
otthonról, a fiatal gyermekeknek pedig nevelés kellett – olvashatjuk tovább az ifjú
Rottmayer János visszaemlékezéseit –
Elhatározta, hogy másodszor is megnősül.” Útban visszafelé Marschall
Józseffel együtt felkeresték Basteczky Magdolnát Prágában. Rottmayer meg is
kérte a kezét, így már nem egyedül tért vissza Kolozsvárra. Basteczky Magdolnát
1865-ben merítette alá Lehmann prédikátor Pesten, a Dunában.
1869-ben
Oncken Romániába, Erdélybe és Magyarországra látogatott, amikoris új
gyülekezeteket alapított, a meglévőket pedig buzdította a kitartásra. Az önálló
bécsi gyülekezet ez év decemberének végétől számítja megalakulását. Korábban –
más országok baptistáihoz hasonlóan – Hamburghoz tartoztak. Az önállósulás
eseménye számunkra azért is fontos, mert Oncken ekkor vette nyilvántartásba a
Rottmayer-házaspárt Kolozsvárról, Novák Antalékat Gyomáról, a
Marschall-házaspárt Nagykanizsáról, Pest-Budáról pedig Hornung Antalt és
Istvánt. Őket is Hamburgban tartották nyilván a korábbi időkben. Mivel az első
bemerítés a Monarchia területén Bécsben történt (1847. okt. 28.), ezért ezt a
várost tették a dualista államban élő baptisták központjává. Ez az egyházjogi
helyzet akkor változott meg, miután Meyer Henrik (1842-1919) 1973-ban Pestre
költözött.
1872-ben
a Vasárnapi Iskolai Szövetség kiküldte Morse titkárt, hogy elsőként szervezze
meg a vasárnapi iskolákat Magyarországon. Kolozsváron nagy meglepetés érte: itt
már hosszú évek óta rendszeres vasárnapi iskolai oktatás zajlik németek,
magyarok és románok között! „A kolozsvári bibliaraktárban tartott vasárnapi
iskolák nem sajátos baptista missziói célzattal működtek – állapítja meg
Szebeni Olivér a Teológiai Szemle 1966. 1-2 számában – ennek ellenére a
baptista közösség idővel Rottmayer alapvető munkája nyomán sarjadt ki.” Az
1878-ból fennmaradt névjegyzékben 37, különböző nemzetiségű (magyar, német, zsidó
és cseh) vasárnapi iskolai tanulót találunk.
Miután
munkatársakat kapott (Szeben megyéből Fleischer György, Grommen János és
Grommen Mihály, Dobrudzsából Spies Fülöp, Budapestről Novák Antal és felesége,
valamint Barabás Gáspár) akik Erdély-szerte hordták-vitték a Bibliákat és az
evangéliumot, Rottmayernek a lakásában
létesített raktárra és a kolozsvári missziómunkára több ideje adódott. Ez a két
utcára néző sarokhelyiség Kolozsvár óvárosában, a Kandiastrasse (később Kinizsi
utca) 8.-as szám alatt volt. Habár Kolozsváron és környékén nem sok román élt
akkor – mint már írtuk – elkezdte a román nyelvet is megtanulni, hogy közöttük
is végezhesse a missziót. Miközben Bibliák tízezrei találtak gazdára, és a
szélsőségesen liberális prédikációkhoz szokott fülek a tiszta evangéliumot
hallgatták, készült, puhult a talaj Kornya Mihályék szolgálatai számára. Habár
Rottmayer köztudottan nem végzett „propagandát” a saját felekezete javára,
amint az a Bibliatársaság szigorú szabályzata előírta (innen is eredt nagy
népszerűsége a különböző felekezetű gyülekezeti tagok, sőt lelkészek, teológiai
professzorok között is) kezdettől fogva a baptista hitelvek elterjedését
kívánta egész Magyarországon. „Nagyon időszerű lenne – írta a Warheutszeuge
1884. augusztus 15.-i számában – ha kiküldhetnénk egy magyarul beszélő testvért
a hamburgi misszióiskolára, hogy végül egy képesített magyar testvér állhatna a
misszió szolgálatába. Nagyon sok a tennivaló! Meyer testvérnek bőségesen akad
tennivalója Pesten és annak környékén, az erdélyi misszió ugyanakkor
gondozatlan.” Ugyanekkor egy lelki folyóirat megalapítását is szorgalmazta, ám
arra csak több mint tíz esztendővel később került sor.
Fontos megemlítenünk azt is, hogy Rottmayer
János 1876-ban megszerkesztette, és kiadta az első magyar nyelvű, kimondottan
gyermekek számára készült, vallásos énekeskönyvet Énekek a keresztényi vasárnapi iskolák számára címmel. Az általunk
ismert legelső magyar énekeskönyv ez, amiben a Csendes éj is megjelent. Hogy honnan vette Rottmayer a magyar szöveget,
mindezidáig nem derült ki. A könyv harminckilenc éneket tartalmaz, nagy
többségük az Új Sion Hárfa című, nazarénus énekeskönyvből való.
Az
úttörő családjában a szolgálatok, lelki gyümölcstermések örömébe lassan üröm is
szivárog. Felesége ugyanis gyakran ellenkezik vele, munkáját nem becsüli, sőt a
gyermekekkel is kegyetlenül bánik. 1877 őszének egyik éjszakáján kénytelen
vonatra ültetni a mostohaanya kezei közül kiszabadított, tizenkét éves leányát,
Rottmayer Máriát, és a már a családos fiához küldeni Bécsbe. A két másik
gyermek, Rudolf és Vilmos már korábban otthagyta a sok háborúságot megélt
családot, és Amerikában telepedett meg. Az áldatlan állapot orvoslására Meyer
Henrik, aki akkor már a magyarországi baptisták országos vezetője, megpróbál segítséget
nyújtani. Az uralkodó természetű, lobbanékony Rottmayernét nem sikerül jobb
belátásra bírni. A prédikátort még ki is utasítja a házból. Ilyen nagymértékű
ellenkezést tapasztalva Meyer kénytelen kizárni őt a baptista közösségből.
Ennek megtorlásaként az asszony átmegy az adventista a közösségbe.
„Az
Advent-üzenet Magyarországra 1867-ben jutott el M. B. Czechowszky, volt lengyel
katolikus pap közvetítésével – olvashatjuk a Magyarország a XX. században című,
1996-2000 között Szekszárdon, a Babits Kiadónál megjelent könyvsorozat második
kötetében – Az adventista közösség magyarországi alapítója az akkor már
Kolozsvárott élő Rottmayer János, az első 19. századi baptisták egyike volt.”
Hasonló téves állítások Rottmayer kapcsán már másutt is megjelentek. Az tény,
hogy az idős Rottmayer egyes dolgokban, mint például a disznóhúsfogyasztás
mellőzése, a szombatnapi munkaszünet, kénytelen volt a békesség kedvéért
engedni feleségének. De a baptista közösségből soha nem lépett ki! Annak vezető
egyéniségeivel, mint Kornya Mihály vagy később Papp Károly, mindvégig testvéri
kapcsolatot tartott, hitvallásától eltérő tanokat nem vallott, és nem is
hirdetett.
1901.
március 26-án hunyt el a legelső magyarországi baptisták egyike, közöttük is a
legjelentősebb missziómunkás. A baptista közösségből kizárt második felesége
nem is értesítette erről lelki testvéreit. Száznegyvenöt évvel azután, hogy
Rottmayer János Kolozsvár felé elindult, Erdély több mint két és félszáz
településén van magyar baptista gyülekezet illetve misszióállomás. A szelíd
úttörő csontjai száztíz esztendeje porlanak a házsongárdi sírban – ha ugyan
megvannak még – a helyéből kimozdított emlékkő alatt, de annak, amit ő vetett,
a mai napig nem ért véget az aratása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése