Az egyetemes
keresztyénség történetében új távlatokat és korszakokat nyitó események
legjelentősebbjei közé sorolható a mediolanumi (milánói) ediktum kihirdetése.
2013 februárjában immár ezerhétszáz esztendeje ennek. A Constantinus császár
nevéhez (habár uralkodótársával, Liciniusszal együtt alkotta meg és hirdette
ki) fűződő rendelet korábban soha nem tapasztalt lehetőségeket nyitott meg a
közel háromszáz éve megalakult és elnyomás alatt küszködve virágzó
keresztyénségnek. 313-ban, a milániói ediktum révén megszűntek a
keresztyénüldözések az egész Római Birodalom területén; a hitük miatt
bebörtönzött hívőket szabadon bocsátották; az elkobzott javak visszakerültek
eredeti tulajdonosaikhoz; a Krisztus-követők jogot kaptak a társadalmi és
politikai életben való szerepvállalásra. Ettől kezdve szabadon lehetett
templomokat építeni, istentiszteletet tartani – és mindez nagyon kevéssel a
Diocletianus-féle, kegyetlen, sok véráldozatot követelő üldözések után! Fontos
megjegyezni, hogy itt még csak egyfajta türelmi rendelet életbelépéséről
beszélünk. A keresztyénség kizárólagos államvallássá tétele csak később,
Theodosius császár idején következett be, 380-ban. A Krisztus-követők ügyét
felkarolni látszó Constantinust vagy Nagy Konstantint a keleti egyházak ma
szentként tisztelik annak ellenére, hogy egyes források szerint ez a császár
csak élete legvégén keresztelkedett meg, és hogy 337-ben bekövetkezett haláláig
inkább bizonyult jó diplomatának és politikusnak, mint krisztusi lelkületű
tanítványnak.
A III-ik század közepétől
a rettegett, legyőzhetetlennek tűnő Római Birodalom alapjai inogni kezdtek. A
több irányból jövő idegen betörések, a polgárháború, az egyre csökkenő hadsereg
egyre növekvő igényei, az infláció, a császárok iránti bizalmatlanság (a
Diocletianus előtti ötven évben mintegy húsz császár uralkodott – többségük
katonai lázadás illetve orvgyilkosság áldozata lett) majdhogynem romba
döntötték a rendszert. A 284-ben trónra kerülő Diocletianus világosan látta,
hogy egyedül képtelen a rend helyreállítására és fenntartására, ezért egy
újfajta kormányzási módot vezetett be: maga mellett még egy társ-császárt
állított a birodalom szolgálatába – egyikük a birodalom keleti, másikuk pedig a
nyugati részét felügyelte és kormányozta, mindkettőjük munkáját pedig egy-egy
hadvezér segítette. Ezt a jól megfontolt szabályok szerinti kormányzást
nevezzük tetrarchiának, „négyek uralmának.” Diocletianus uralkodásának két
évtizede alatt (Kr. u. 284-305) visszaállni látszott a birodalom régi rendje,
stabilitása. Mindeközben egyre többen fordultak el az igencsak gyarló
embereknek bizonyuló császárok istenítésétől az egy igaz Isten imádatához, és
lettek keresztyénekké. A mártírok életpéldája és a végsőkig való kitartása is
sokakat késztetett megtérésre úgyannyira, hogy az üldöző rómaiak közül
állapította meg valaki: „A keresztyének
vére mag!”
Diocletianus
uralkodásból való visszavonulása után felborult a tetrarchia-rendszer: a trónok
és tisztségek várományosai egymás ellen fordultak, és olyanok is harcba
szálltak a hatalomért, akiknek nem lett volna joguk rá. Egyikük éppen a katonai
életben jelentős érdemeket szerzett Constantinus volt. Miután nyugati
augustusszá, vagyis császárrá kiáltották ki, és a tetrarchia egyik tagja,
Maximianus meghalt, a keleti augustusszal összefogva föllépett a harmadik,
Maxentius ellen. A Milvius-hídnál 312-ben lezajlott csata emlékéhez egy legenda
is fűződik: a harc előestéjén Constantinus meglátta az égen a kereszt jelét,
melyre ez volt írva: In hoc signo vinces (E
jelben győzni fogsz!)! Le is győzte
ellenfelét, és ettől kezdve nagy pártfogója lett a keresztyénségnek.
Habár sokan szeretnék
hinni, Constantinus állítólagos látomása nem idézett elő valódi megtérést.
Nyitottsága mögött az a tény rejlik, hogy jó diplomáciai érzékkel felismerte:
az egyre nagyobb teret hódító keresztyénség jelentős politikai tényezőt
jelenthet a birodalomban. Minden jó irányú törekvése és buzgósága mellett meg
kell állapítanunk, hogy ő maga egyféle szikretista (keverék) vallás híve volt –
ez nagyon sok bizonyítékkal alátámasztható, például a milánói ediktum
szövegével is: „Amikor én, Constantinus Augustus, és
én, Licinius Augustus, kedvező előjelektől kísérve Mediolanumba érkeztünk és
mindent fontolóra vettünk, ami a köz hasznára és javára szolgál, a többi dolog
közt, melyekről úgy tűnt, hogy mindenkinek hasznára válnak, úgy döntöttünk,
hogy mindenekelőtt és elsősorban olyan rendeleteket bocsátunk ki, amik
biztosítják az istenség iránti tiszteletet és imádást, azaz, hogy megadjuk a
keresztényeknek és mindenkinek azt a szabad választást, hogy azt a vallást
kövesse, amelyiket akarja, úgyhogy bármelyik istenség vagy mennyei hatalom
jóakarattal lehessen irántunk és mindenki iránt, aki hatalmunk alatt él.” Ez
nem egyértelmű állásfoglalás Krisztus mellett, a keresztyénség igazsága mellett,
de vitathatatlanul nagyjelentőségű rendelet.
Licinius
halála után Constantinus lett a birodalom egyeduralkodója. Nélküle talán
merőben másként alakult volna a keresztyénség története. Hatással volt a
dogmatörténetre is, hiszen ő hívta össze az Arius tanait elítélő első niceai
zsinatot (325-ben), amely állást foglalt az igaz keresztyén tanítás alapját
képező valóság, a Krisztus istenségéről szóló bibliai kinyilatkoztatás mellett.
Meg kell említenünk azt is, hogy a vasárnapot – nem minden előzmény nélkül –
Constantinus nyilvánította munkaszüneti nappá.
A
milánói ediktum, mint láttuk, nagyban hozzájárult a keresztyénség – mint tan és
mint intézmény – térhódításához, lehetőséget nyitott a misszióra. Később még
voltak ugyan üldözések a birodalom 476-ban bekövetkezett, végleges bukásáig, de
nemhogy megszüntetni: még visszaszorítani sem lehetett. Megfigyelhető, hogy az
elnyomás, a megszorítások kohójában hivatástudatának, szolgálatának,
lelkiségének szinte mindig magasabb fokán állt a keresztyénség, mint a hirtelen
reátörő szabadságban. Elég, ha csak az elmúlt két évtized szabadosságba hajló
és csapódó felfogásaira és mozgalmaira gondolunk. A milánói ediktumot, majd a
keresztyénség államvallássá történő „előléptetését” követően megindult egy
elvilágiasodási folyamat, amit majd csak a reformáció tudott lefékezni – közben
természetesen Isten folyamatosan gondoskodott tiszta evangéliumot hirdető és
igaz kegyességben szolgáló emberek és mozgalmak fellépéséről, mint ahogyan ma
is teszi a Biblia tanításától nagymértékben elrugaszkodott világunkban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése