2013. október 10., csütörtök

Beszélgetés Szilágyi Dezső testvérrel

„A német gyülekezetek szűkölködtek prédikátor nélkül”
Szilágyi Dezsőre emlékezik fia, ifj. Szilágyi Dezső
(2011. július 5., Kolozsvár)
- az interjú nyersanyaga -

          A kalotaszegi kerület anyakönyve 1928 év. I. hótól című megsárgult, szakadozott kéziratköteg 50-ik oldalán, a 491-es bekezdés alatt bukkantam rá az alábbi adatokra: Szilágyi Dezső, született: 1899. március 4-én, Nagyszebenben. Szülei: Szilágyi Sándor és Szűcs Erzsébet. Bemerítkezett: Brezoiu (Vîlcea megye) – Románia,  1914. július 20-án, Guist György által. A 492-es szám alatt Szilágyi Dezsőné szerepel: Farkas Paula, született 1900. augusztus 11-én, Miskolcon. Szülei:  Farkas Péter és Schuller Anna. Bemerítkezett: Nagyszeben, 1915. június 20-án Gromen János[1] által. Különösen örültem ezeknek az elveszettnek hitt adatoknak, hiszen Szilágyi Dezső lelkipásztor életrajzát mindezidáig senki nem írta meg, munkássága szinte teljesen feledésbe merült. Fia, ifj. Szilágyi Dezső már hosszú idő óta nem tud imaházba menni idős kora és betegségei miatt. Kolozsvári lakásán kerestem fel, hogy édesapjáról többet megtudjak.
         
          A korabeli erdélyi magyar baptista sajtótermékeket fellapozva gyakran olvashatjuk Szilágyi Dezső nevét. Tudjuk, hogy a Kalotaszegen szolgált, majd pedig a Szilágyságban. Azonban arra, hogy ki is volt ő tulajdonképpen – honnan származott, milyen háttérből jött, hogyan állt be a lelkipásztorok sorába – kevesen emlékeznek már. Megkérem Szilágyi testvért, hogy beszéljen édesapja családjáról, származásáról, valamint arról, hogyan került kapcsolatba a baptistákkal! 
          Édesapám szülei reformátusok voltak, Nagyszeben mellett, Vízaknán éltek. Édesapám elmesélte, hogy az ő szülei át-átmentek a Regátba, az ottaniak meg ide – mert Románia közel volt. Időnként összejött a rokonság, és megünnepelték a jelentősebb családi események évfordulóit. Egyszer nagyapám és a rokonságból egy néhányan elmentek a vonatállomásra. A vonat még nem érkezett meg. Az állomásfőnök behívta őket az irodájába. Italt vittek magukkal, s mindjárt meg is akarták kínálni az állomásfőnököt. „Kérem, én semmiféle italt nem fogadok el. Nem iszom.” – mondta. Nem volt ő baptista, de hívő ember volt. Abban az időben Nagyszebenben munkálkodtak az úgynevezett kékkeresztesek – ez a lutheránus egyház kebelén belüli ébredési mozgalom volt. Ők külön összegyűltek közösségápolásra, és tudtommal, akik hozzájuk csatlakozni akartak, az ital használatával is teljesen szakítottak. Akkor nagyot néztek a rokonok, hogy miféle ember lehet ez az állomásfőnök? Beszélgetésük nyomán el is döntötték, hogy leszoknak az italról ők is – és hogy ezt a fogadalmat megerősítsék, ittak rá egyet.
          Nagyapám is nagyon szerette az italt. Elég népes családja volt: tizenegy gyermeke született. Édesapám elmondta, hogy sokszor a kocsmából kellett hazahoznia nagyapámat, mert ottmaradt egész későig. Tehát az a gondolat, hogy „többet nem iszom”, már korábban felvetődött a családban. Nagyapám cipészkedéssel foglalkozott, ugyanakkor fűrészmester is volt. Bekerült a nagyszebeni fűrészgyárba, s onnan is ment aztán majd nyugdíjba.
          Egy időben, amikor a mezőn dolgoztak, egy román asszony is náluk dolgozott. Amikor evésre került a sor, ő először imádkozott – ez nagyon megragadta nagyapámat, hogy, kérem, ez az asszony egy krumplit meg nem eszik anélkül, hogy hálát ne adna érte a Jóistennek. Akkor még nem volt olyan probléma, mint a háború után, hogy nem lehetett egyik országból a másikba menni. Nagyanyám családjába is kerültek románok – ő, ugye, a Szűcs családból való volt. Mindezek az előzményei voltak annak, hogy a családunk később hívővé váljon. Azt nem tudnám most megmondani, miként kerültek ők a német baptisták közé – mert ők sokáig a szebeni német baptista gyülekezethez tartoztak, ott merítkeztek be. Legelőbb a nagyanyám tért meg, aztán a bátyja, aki korán meghalt, majd az öccse is. Nagyanyám nagyon imádkozott, hogy Isten munkálkodjon az övéi szívében. Nagyapám aztán évek múlva felavatott diakónusa is lett a gyülekezetnek.
          Tehát először a szülők lettek baptista hívőkké, aztán megtért Szilágyi Dezső is. Mit tud ennek körülményeiről? Hogyan következett be életében a változás?
          Édesapám elmondta, hogy tizenhét éves korában, mint önkéntes, beállott katonának az első világháború idején. Egyszer olyan nehéz helyzetbe került, hogy behúzódott az egyik bokor tövébe, s leborult imádkozni. A golyózáporban hallott egy hangot: „Ne félj, édesanyád imádkozik érted!” Ez az élmény benne mindvégig megmaradt. Fogságba is került, majd két év elteltével hazajött. A német gyülekezetben megismerkedett édesanyámmal. Volt nekik bizonyos számításuk már korábban – így nem maradt Olaszországban. Miután hazakerült, be is merítkezett Nagyszebenben, a német gyülekezetben.
           Tehát a nagyszebeni német gyülekezetben lelt arra a lelki otthonra, amelyben a szolgálatra való elhívását felismerte. 
          Bemerítésétől kezdve szorgalmasan munkálkodott a közösségben: szeretett zenélni, aztán karmester lett. Amikor szabad ideje volt – Szebenben, ugye, sok székely volt, mert oda jöttek dolgozni – felült a biciklijére, és látogatni kezdte ezeket  székely családokat. Sokszor felültetett engem is maga mellé, és vitt a biciklijén. Ezek a családok nem baptista családok voltak, de fogadták a látogatásait, és amikor elment hozzájuk, a szomszédokat is összehívták, és édesapám beszélt az igéből nekik. A családlátogatásra mindig nagy hangsúlyt fektetett.
          Ezek szerint nem csupán a német közösségben szolgált, hanem próbált a magyarok felé is nyitni, és hirdetni az evangéliumot közöttük is. 
          Amikor megszaporodtak a magyarok a német gyülekezetben, édesapámban felmerült annak gondolata, hogy külön magyar missziót kellene kezdeni a városban. Sikerült is egy kicsi magyar közösséget létrehozni: egy körülbelül harminctagú  gyülekezet alakult meg. A hívő katonákat, mint jövevényeket édesapám felkereste, s kapcsolatba hozta a gyülekezetünkkel. Úgy voltak nálunk, mint családtagok. Jaskó testvér Szebenben katonáskodott, s később meglátogattam őt Györgyfalván, ahol aztán rátaláltam arra a lányra, aki majd házastársam lett.
          Mit tud Szilágyi testvér az édesapja lelkipásztorrá való felavatásáról? Mikor és hol került sor erre?
          Édesapámat Nagyváradon, a Szövetség központjában avatták prédikátornak, azt hiszem, 1931-ben. Az avatóbizottságban Darabont Gyula, Bordás István, a székelyföldi Sándor Illés és Tordai Dénes vett részt.
          Ezek szerint Szilágyi Dezső közvetlenül az előtt állt szolgálatba, hogy a magyar diákok legelső generációja megkezdte volna teológiai tanulmányait a bukaresti szemináriumban.  Habár a ’20-as évek heves üldözési hullámai lecsendesedtek, a ’30-as évek elején is, majd a háború kitörése előtt még inkább fokozott figyelemmel kísérték  a baptisták – főleg a magyar baptisták – működését  Romániában. Édesapjára mennyire volt hatással ez az ellenséges hangulat? 
          Elég sok problémája volt, mert őt a titkosszolgálat állandóan figyelte, habár volt egy bizonyos kedvezményünk. Ugyanis innen, Kolozsvárról kikerült Szebenbe az egyik testvérnő, akinek a férje nem volt hívő. Ezzel az asszonnyal, aki egyébként zongoratanárnő volt, felvette a kapcsolatot édesapám. Ennek a testvérnőnek a férje az úgynevezett gázszerelési vállalatnál dolgozott, és kapcsolata volt valamilyen szinten a város vezetőségével. Az ő közbenjárására minket Szebenben sokáig nem zaklattak.
          A háború ideje alatt a gyülekezeteket, mint köztudott, felszámolták. Őt behívták katonának. Volt egy felettese, aki nagyon ragaszkodott hozzá, de szabadságra nem nagyon engedte el. Édesanyám egyedül maradt otthon az öcsémmel. Mi négyen voltunk testvérek: hárman, fiúk, átjöttünk ide, Magyarországra, Kolozsvárra. Mivel a közösséget feloszlatták, az imaházat bezáratták, missziómunkát végezni nem lehetett, édesapám elment a reformátusokhoz, és egy jó darabig a református templomba járt. Mindenáron presbitert akartak belőle csinálni, de ezt a tisztséget ő nem vállalta el. A református egyházzal nekünk jó kapcsolatunk volt, a szebeni református iskola növendékei voltunk annakidején.
          Egy idő után azonban visszatért a baptista közösségbe, hiszen még sok évig szolgált lelkipásztorként.
          Miután a háborúnak vége lett, a magyar közösség már nem tudott újraszerveződni, és édesapám visszatért a német gyülekezetbe. Sokat kellett győzködjem, hogy ezt a lépést megtegye, annyira megterhelte a sok üldözés, zaklatás. Állandóan figyelték. Zaklatták édesanyámat is sokat. Lelkileg össze volt törve nagyon. Bíztatásomra felvette a kapcsolatot Dénes Ferenc és Bokor Barnabás testvérrel, majd rövid időn belül a kalotaszegi gyülekezetektől kapott meghívást a lelkipásztori szolgálatra. Ezen a vidéken kb. hat éven át munkálkodott, 1951-ig. A szüleim el is költöztek Bánffyhunyadra – én már akkor házas ember voltam, itt laktam, Kolozsváron. Édesapámra hárult az egész vidék missziójának terhe Bánffyhunyadtól kezdve Györgyfalváig, Bodrogig. Faluról falura járt, szinte mindig úton volt.
          Tud-e valamit abból, hogyan végezte a munkát, milyen módszerrel tudott kapcsolatokat létesíteni az emberekkel?
          Szeretett zenélni: mandolinozni, furulyázni tudott. Amikor megérkezett egy faluba, leült egy padra, és elkezdett furulyázni. Köréje gyűltek a gyermekek hamar, s megjelentek az idősebbek is, és már lehetett is hirdetni az igét. Azt hiszem, még mindig vannak a Kalotaszegen, kik jól emlékeznek reá.
          Szilágyi testvér részt vett-e valamilyen szinten édesapja szolgálatában?
          Kikerültem a munkahelyről, ahol dolgoztam, mivel a kis üzletet lefoglalták az oroszok – én a kereskedelemben dolgoztam – és édesapámhoz ki-kimentem a vidékre. Elkísértem őt a misszióutakra, együtt szolgáltunk. Akkor nem volt autó meg ilyesmi, édesapám gyalog meg kerékpárral járta az egész vidéket.    
          Édesapám énekeket is írt, amik közül sokat ma is ismernek, csak nem tudják, ki írta. Ezeket az énekeket tanította a fiataloknak, a testvériségnek. A nagyváradi Gyülekezeti Énekeskönyvben is találtam az ő énekei közül. Édesapám írta azt az éneket például, hogy Moábnak mezején oly forrón süt a nap. Sok éneke, sajnos, elkallódott, nincsenek már meg a kéziratok sem. Sokat fordított is más nyelvekből, németből főleg. Akkoriban, amik népszerű, új éneknek számítottak, nagyobbrészt az ő énekei közül kerültek ki.
          A Kalotaszegen töltött szolgálati esztendők után egy más tájegységen zajló lelki munkába kapcsolódott be… 
          Kalotaszegről 1951-ben a Szilágyságba került, Zilahra. Hat esztendeig szolgált itt is, mint lelkipásztor. Ott is elég sok gyülekezete volt, sokat kellett gyalogolnia. Szilágyballa, Szilágysámson, Görcsöny, azt hiszem, Sarmaság is hozzá tartozott…
          E hat esztendő után mintha szem elől vesztettük volna Szilágyi Dezsőt. A gyülekezeti krónikákban nem olvasunk róla, az idősebb lelkipásztorok sem tudják, mi történt vele. Mit tud mondani édesapjának további életéről?  
          Abban az időben a német gyülekezetek szűkölködtek prédikátor nélkül. A német testvérek állandóan kérték, hogy ha lehetséges, vállalja el a szolgálatot közöttük. Legelőször Temesvár környékére került, Zsombolyára, onnan aztán visszakerült Szeben megyébe, ugyancsak egy német községbe, nem tudom, mennyi idő múlva. Ezen a településen voltak elég szép számmal baptista hívők, de nem volt, aki prédikáljon, hát édesapámat hívták a szükséget betölteni.
          Pályafutását úgy fejezte be, mint német lelkipásztor. Állandóan voltak nehézségei a politikai helyzet miatt: bezáratták, ugye, az imaházakat, aztán ismét katonai szolgálat, lelki csüggedés, aztán a románok csinálták megint ezt a nagy kavarodást, hogy a magyar gyülekezeteket a román Unióba kebelezték be. Az ő német körzetét is román körzethez csatolták. Abban az időben próbáltam beszélni az akkori egyházi vezetőséggel, hogy helyezzék nyugdíjba édesapámat, de nem találtak semmiféle lehetőséget erre. Mivel korábban sokat dolgozott, mint kertész és mint raktárnok – a lelkipásztori szolgálat mellet is – végül államilag nyugdíjazták.
          1979 karácsonyán meghalt édesanyám, s a következő esztendőben meghalt édesapám is. Egy évre rá. Temesváron temettük el. A két kisebbik öcsém Temesváron lakott, s amikor édesanyám annyira megbetegedett, hogy gondozásra szorult, levitték magukhoz őket. Amikor Temesvárra került, sajnos nem lehetett minden holmiját elvinni a pásztori lakásból, csak a legszükségesebbeket. Írásainak, könyveinek jó része ott maradt. Amikor néha elmehettem hozzá, még abba a német községbe, mindig kérdezte, hogy mire van szükségem az ő felhalmozott, értékes anyagaiból. Mindig elhoztam ezt-azt, de hát mindent, ugye, nem lehetett.
          Visszanézve hogyan látja most az édesapját, mint lelkipásztort, és mint embert?
          Az ember az életben sok hibát követ el, hibáztam én is, édesapám is hibázott. De pontos ember volt nagyon. Mindig feljegyezte, hol munkálkodott, merre járt, kivel beszélt, melyik igéből prédikált, még a megtett kilométereket is. Tehetséges ember volt. Sokat írt a Szeretetbe, az Üdv Üzenetébe, Az Igazság tanujába. Fordított olaszból, németből cikkeket, verseket. Mivel két évig volt olasz hadifogságban az első világháború után, megtanult olaszul is. Itthon is gyakorolta az olasz nyelvet. Sikerült egy olasz családdal felvennie a kapcsolatot: Szeben mellett, Talmácson volt egy fűrésztelep. Olasz érdekeltségű vállalkozás volt, olasz munkásokat is foglalkoztatott. Édesapám révén az egyik családból egy személy meg is tért. Amikor az illető hazatért Olaszországba, még leveleket is írt az édesapámnak. Jók voltak az igehirdetései, érződött rajtuk, hogy a Bibliát mindenek fölött szereti, és sokat tanulmányozza. Nem volt ő teológiailag képzett, nem volt felsőfokú iskolája, de mindig fejlesztette magát, olvasott, tanult állandóan.
          És milyen volt szülőként, édesapaként?
           Mi, gyermekei, szerettük nagyon édesapánkat. Nem volt erős fizikumú ember, de amennyire tőle kitelhetett, megkaptunk tőle minden jót fizikailag is, lelkileg is.
          Amikor az édesapja tudomására jutott, hogy Szilágyi testvér is a lelkipásztori pálya elé néz, hogyan viszonyult ehhez a kérdéshez?        
          Amikor édesapám megtudta, hogy a Szemináriumba készülök, kissé meg volt ütközve, mert neki is voltak olyan tapasztalatai prédikátorsága idején, amik nehézzé tették az életét.
*
           



[1] Gromen János egyike annak a hat bibliaárusnak, akiket Rottmayer János (1818-1901) szervezett be a missziós szolgálatba az 1870-es években. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése