Csapdából csapdába
(2009. febr. 29., Szilágysámson)
Filem 1-3; 10-18: Pál, Krisztus Jézusnak foglya, és
Timótheus, az atyafi, Filemonnak, a mi szeretett munkatársunknak, És Appiának,
a szeretettnek, és Arkhippusnak, a mi bajtársunknak, és a te házadnál való
gyülekezetnek: Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól, és az Úr
Jézus Krisztustól. (…)Kérlek téged az én fiamért, a kit fogságomban szűltem,
Onésimusért, A ki egykor tenéked haszontalan volt, most pedig mind néked, mind
nékem nagyon hasznos, Kit visszaküldöttem; te pedig őt, azaz az én szívemet,
fogadd magadhoz! Őt én magamnál akartam tartani, hogy te helyetted szolgáljon
nékem az evangyéliomért szenvedett fogságomban; De a te megkérdezésed nélkül
semmit sem akartam cselekedni, hogy jótéteményed ne kényszerítésből, hanem
szabad akaratból való legyen. Mert talán azért vált meg tőled ideig-óráig, hogy
őt, mint örökkévalót kapd vissza; Nem úgy immár mint szolgát, hanem szolgánál
nagyobbat, mint szeretett atyafit, kiváltképen nékem, mennyivel inkább pedig
néked, mind testben, mind az Úrban.
Azért, ha engem részestársadnak tartasz, úgy fogadd őt magadhoz, mint
engemet. Ha pedig valamit vétett ellened, avagy adós, ezt nekem róvd fel.
Úgy tudtam, és úgy
készültem, hogy itt ma ifjúsági evangélizáció lesz – s látom, hogy szinte annyian
vannak idősek jelen, mint fiatalok. Jó ez, mert az evangélium egyformán időseké
és fiataloké. Az igében azt láthattuk, hogy jól megvan egymás jelenlétében az
idős, tapasztalt Pál és a fiatal, szökött rabszolga, Onézimusz.
Gyakran mondogatják az
idősek: „Bezzeg, a mi időnkben sok minden nem így volt! A fiatalok másak most,
mit amilyenek mi voltunk valamikor.” Igaz, hogy sok minden másképpen volt, de
természet szerint a fiatalok ma cseppet sem másabbak a régi fiatalokhoz képest.
Lehet, hogy akik most ott ülnek a padsorok hátsó részében, nem sokat
Interneteztek annakidején, mikor ilyen korúak voltak, mint mi, és nem
szerkesztettek számukra olyan honlapokat, folyóiratokat, mint nekünk. Lehet,
hogy nem sokan gyötrődtek egyetemi könyvtárban vagy bentlakásokban – de nehogy
azt higgyék, kedves idősebbek, hogy természet szerint különbek voltak, mint
most mi vagyunk! Nagyapám bizonyságot tehet erről, a szüleim is, és azt hiszem,
hasonlóképpen minden fiatalé. A bűn akkor is bűn volt! Lehet, hogy nem volt
lehetősége annyi formában kibontakozni, mint manapság, de akkor is pusztított!
Annakidején ugyanúgy lelki beteggé, nyomorulttá tette a bűn a fiatalokat, mit
ahogyan azt ma teszi. Ugyanúgy vétkeztek, ugyanúgy beszennyezték magukat,
ugyanúgy távol voltak Istentől, mint ma is sokan. Ugyanúgy fájt a szívük a régi
fiataloknak is, mint a mostani fiataloknak fáj, mikor csalódás éri őket.
Ugyanúgy könnyeztek, mint könnyeznek ma is a nézeteltérések miatt. Emberi
természetük a régieknek nem volt különb, mint a maiaké.
A múlt hetekben konferenciát
tartottak Temesvárt lelkipásztorok, lelkimunkások számára, a Franklin
Graham-féle, nagy evangélizációt előkészítendő. Az egyik előadó nyolc pontban
vázolta fel, hogy milyen a mai ifjúság. Az első pont az volt, hogy a fiatalok
lázadók. Igaz ez! Ki ne lázadt volna soha szülei ellen? Ki nem lázadt soha az
iskola ellen? Ki nem lázadt még soha a társadalmi „rend” ellen? Az egyik idős
lelkipásztor, akinek van kellő tekintélye és joga ilyent mondani, azt mondta,
hogy „az idősek csak azért nem lázadók, mert már nincs energiájuk lázadni.”
Onézimusz is fellázadt, később látni fogjuk, hogy hogyan, és hogy miért. A
második pont az volt, hogy a fiatalok idegesek. Harmadik: kiegyensúlyozatlanok.
Negyedik: megterheltek. És igaz ez is. Nincs is kedvünk, ugye, mikor hazajövünk
az egyetemről egy kemény szesszió után, arról beszélni, mennyi feladat, mennyi
teher nehezedik ránk. Itthon meg el kell menni kapálni, vigyázni az öcsikére…
Van bajunk elég! Az ötödik pont az volt, hogy a fiatalok akadékoskodók.
Hatodik: öntörvényűek. Hetedik: féktelenek. Ez is igaz. Reánk nézve is igaz,
azokra nézve is, akik már ősz hajjal, remegő kezekkel ülnek a hátsó padokban.
A nyolcadik pont az volt,
hogy a mai fiatal korosztály megérett az aratásra! Annak ellenére, hogy
természetünknél fogva mind a hét jellemvonás illik ránk, megértünk az aratásra!
Nekünk már nem kell sokat magyarázza senki, hogy Jézus Krisztus ki is
tulajdonképpen, és hogy mit tett, és hogy mit akar tenni az életünkben. Nem
kell már a szánkba rágni, mit jelent a megtérés, mit jelent az újjászületés,
mert ez előttünk teljesen világos immár. Annakidején egy-egy településen
hetekig kellett várni, míg eljött a lelkész, és hallhattak végre egy igehirdetést.
Ha valakinek sikerült egy vallásos, építő kiadványt megszereznie, kézről-kézre
adta, míg szét nem rongyolódott teljesen. Régebben nem volt ilyen kicsi
készülék, mint ez is. Akkorácska sincs, mint egy gyufásdoboz, és igehirdetések
százai vannak rajta írott és hallgatható formában. Ma már a csapból is az
evangélium folyik. A mai fiataloknak már nem kell sokat magyarázni Jézusról,
hanem határozott döntés elé kell állítani őket: kell-e Jézus Krisztus? Kell-e a
kegyelem, vagy pedig nem kell? Van egy könyvem otthon, a XVIII-ik században
írta egy szerzetes. Két és fél oldalon át azt ecseteli, miként fúródott a szeg
a Megváltó kezébe. Nagyon szép és megható, fantáziadús leírás – de nekünk erre
nincs szükségünk a megtéréshez, mert jól tudjuk, hogyan, és hogy miért fúródott
a szeg Jézus kezébe. A kérdés az, hogy hajlandó vagy-é elismerni, hogy ez a
golgotai áldozat gyökeresen meg tudja változtatni az életedet?
A történelem folyamán
szinte mindig a fiatalok voltak azok, akik a változásokat előidézték, a nagy
dolgokat kezdeményezték, és működésben tartották. Nagy dolgot vállalt Luther
Márton, amikor fiatal szerzetesként megfogalmazta, és a wittenbergi vártemplom kapujára
kifüggesztette kilencvenöt tételét! Nem volt egyszerű szembeszállni a
pápasággal, a „bevett renddel” az ige nevében! Isten egy fiatalemberen
keresztül elindította a Reformációt, és felforgatta Németországot, Európát,
szinte az egész világot! Ott a másik nagy példa: Kálvin János, aki huszonhat
esztendős korában megírja a Keresztyén Vallás Rendszerét, és átalakítja az
egyházat, a társadalmat. Kik indították el 1848-ban a szabadságharcot? A
fiatalok: Petőfi, Jókai, Vasvári Pál és a többiek! 1956-ban kik mentek szembe a
szovjet tankokkal? A pesti srácok: a tizenévesek és az egyetemisták! A fiatalok kezébe sok ajándékot tett le
Isten. Vajon hogyan használjuk fel? Mire használjuk? Az a kérdés: odaadjuk-e
Jézusnak tehetségünket, időnket, energiánkat, vagy pedig nem adjuk oda?
Felsoroltam néhány példát az egyház és nemzetünk történetéből. Ezeknek a
fiataloknak volt céljuk, volt tervük, volt kellő tartásuk, elszántságuk és
hitük a megvalósításhoz. Egyesek annak ellenére is egyértelműen pozitív példák,
hogy nem vallották Jézust személyes Megváltójuknak. Már mondtam itt, Sámsonban,
hogy azok a régi szép idők most van! Érdemes az életünket teljes egészében
odatenni Isten oltárára! Érdemes tanulni a rossz példákból! Érdemes tanulni a
jó példákból! Ha lehet, ne csak majd, idős korban nyissuk meg a szívünket az Úr
előtt, amikor már reszketünk, amikor már hozni-vinni kell minket, hanem „most,
midőn az ifjúkorban minden örömre derít!”
A mai ifjúságra, és
nemcsak, nagyon jellemző az, amit Jánosházy György ma is élő, erdélyi költő
fogalmazott meg egyik szonettjében:
Véglények
Csökött véglények Isten
kémcsövében,
csillókoszorúsok, küllős
sugár-
állatkák, köpcös amőbák,
sudár
ostorosok, kanálnyi sürü
lében
ficánkolunk kövéren,
ösztövéren;
hasunk van csak, sem
karmunk, sem fogunk,
de éhes testünkkel
harácsolunk,
kalózkodunk, nincs bennünk
semmi szégyen,
tenyészünk és tömjük magunk:
egyetlen
papzsák-sejtjét hizlalja
telhetetlen
rabló-étvággyal ifjú és öreg
–
mert arról álmodik, hogy
egyre nőve,
parányból még gigász lehet
belőle,
és szétrepeszti ezt a
kémcsövet.
Így igaz ez: az ember még
a féregnél is alávalóbb Isten nélkül – csak enni és szaporodni tud, és azon
igyekezni, hogy a kémcsövet szétrepessze. Nincsen tartása Isten nélkül. És az a
csodálatos, hogy ezeket a „véglényeket”, akik lelki értelemben mi vagyunk, megrázza,
és megkérdezi: Kívánsz-e az én gyermekem lenni? Én éretted mindent odaadtam!
Lehetsz a Nagy Király gyermeke! Lehetsz Jézus Krisztus örököstársa a mennyben!
Lehetsz az, aki majd ott ül a Megváltó jobbján, az Ő dicsőséges országában!
Onézimusz is ilyen
véglényként élhette szegényes életét. Lelkileg sehol sem volt – csak növelte az
énjét, csak evett, keserűen végezte a mindennapi teendőket, és sokáig
céltalanul tengődött. Isten azonban beleszólt az életébe egy napon! A
felolvasott levélrészlet kerete egy kedves történet: élt Kolosséban egy
tehetős, keresztyén család, a Filemon családja. A rabszolgák között – mert az
akkori társadalomban természetes volt a rabszolgatartás, még a keresztyének
között is – ott volt Onézimusz is. Nem írja ezt le így a Biblia, de nem vétkezünk vele, ha
elképzeljük, hogy egyik alkalommal Filemon keresni kezdi Onézimuszt. A fiú nem
válaszol a kiáltásra. Keresi elől is, keresi hátul is, megnézi bent is, megnézi
kint is – nincsen! Kérdezi a többieket is sorra – nem látta senki, nem tud
semmiről senki. Mikor aztán kinyitja a széfet, vagy benéz oda, ahol a pénzt
szokták tartani, megdöbben: hiányzik a pénzből! Valaki csúnyán megdézsmálta!
Hamar kiderült, hogy Onézimusz a tettes. A fiatalember vette a kis batyuját –
ami nem is az övé volt, hanem a gazdájáé – és elindult világot látni.
Egyszercsak megértette, hogy: „Én is vagyok valaki! Nem egy véglény vagyok
csupán, hanem nekem lelkem van! Nem csak egy név vagyok a listán, hanem egyén
vagyok! Egyetlen, megismételhetetlen Onézimusz!” Onésiphoros tulajdonképpen,
ami azt jelenti: jövedelemhozó, hasznos. Úgy gondolkodott: „Elmegyek innét jó
messzire, nem leszek szolga többé! Megalapozom a jövőmet!”
Melyik fiatalnak nem
jutott még eszébe, hogy fel kéne kerekedni, és megnézni, mi van a nagyvilágban?
Meg kell a jövőt alapozni, szerencsét kell próbálni! Ha nem is nagyon messzire,
legalább Kolozsvárra kéne menni egy jó egyetemre – otthagyni a családot,
lelépni, és egy egészen új életet kezdeni, önállóan! Onézimusz is elindult, és
egyik csapdából a másik csapdába botorkált. Elindult anélkül, hogy Istent
bevonta volna a terveibe, és míg Teremtőjével, Megváltójával nem találkozott,
csalódások sorozatai érték. Lássuk, mi is ösztönözhette ezt a fiatalembert,
hogy gazdáját otthagyva messzire elkóboroljon!
I.
Az egyik vitathatatlan
válasz az, hogy szabadságra vágyott. Hát melyik szolga ne vágyna a szabadságra?
Onézimusz is szabad, független akart lenni. Azt kívánta, hogy neki ne
parancsolgasson senki; hogy saját életének maga legyen az ura. Most, e teremben
is vannak olyanok, akik valamikor elindultak, hogy a szabadságot, a
függetlenséget maguknak kivívják, megkeressék. Nyíltan megmondom: ez csapda! Ha
Isten nélkül indulunk el bármilyen nemes céllal, és bármilyen önzetlenül is,
csapdába esünk bizonyosan! Szomorú lesz a vége! Mert a szabadságot keresni
Isten nélkül csapda! Gondoljunk csak a Titanic esetére! Amikor a káprázatos
acélkolosszus kész volt az indulásra, elterjedt a szóbeszéd: ezt a hajót még az
Isten sem süllyeszti el! És elindult a nagy hajó Isten nélkül… a nyílt óceánon,
már akkor, az első útja alkalmával nekiütközött egy jéghegynek, és hogy mi
történt azután, mindenki tudja: Isten elsüllyesztette mégis! Ha az ember azt
gondolja, hogy a szabadság erejét meg lehet nyerni Őnélküle is, életét
menthetetlenül elveszti!
Öreg emberek mesélték,
hogy az első világháború idején, amikor a magyar katonák halálra szántan
rohantak szembe az ellenséggel, egyesek dölyfösen felkurjantottak: Isten, ne
segíts, csak csodálkozz! És Isten nem segített – de nem is csodálkozott.
Csodálkoztak ők, amikor egyik nap arra ébredtek, hogy egy teljesen idegen
ország állampolgárai lettek szülőföldjükön. Istennek lett volna ereje győzelmet
adni, és lett volna hatalma megakadályozni Trianont, de nem tette mégsem, mert
valamire nagyon fel akarta hívni a figyelmünket. Arra, hogy Nélküle hiába van
erőnk, hiába vannak nagy terveink, hiába a nagy elszántságunk, semmit sem
tehetünk. Hogy lélegzeni tudunk, az is az Ő kegyelméből van!
A múlt nap a kezembe akadt
az Internacionálé szövege, amit az idősebbek közül szinte mindenki ismer.
1944-ig ez volt a Szovjetunió himnusza, milliók és milliók énekelték. Felolvasok
egy részletet belőle:
Ott fönn nem hallják meg
szavunkat,
Nem óv sem Isten, sem vezér!
Munkások! Mentsük hát
magunkat,
S a közjó majd életre kél!
Ezt az ideológiát sulykolták bele idősbe és fiatalba, ezt énekelték
százezrek és milliók, ez volt a „nemzetközi imádság.” Nincs ott fent – mondták
– Isten, aki minket megsegítene, szavunkat hiába is emeljük fel. Szedjük össze
az erőnket, elvtársak, és a közjó érdekében keljünk fel a szabadságért! Arra
pedig már szinte mindannyian jól emlékszünk, hogy 1989-ben egyetlen egy
fegyverdörrenés nélkül a hatalmas, erős Szovjetunió úgy csuklott össze, mint
egy kártyavár – mert Isten nélkül építették fel. Az a szabadság, amit te akarsz
magadnak kivívni, nem fog sokáig tartani, és nem lesz örömöd benne. Ha Isten
nélkül indulsz a szabadságot, függetlenséget keresni, azt az igazit, amire
valóban szükséged van, nem fogod megtalálni! Isten mindenről tud, és Neki
mindenről van véleménye. Azt kérdezi a zsoltáríró: Orcád elől hová fussak? Ha a
magas hegyre, sőt, ha az égbe hágok fel, te ott vagy! Ha a föld alá vetek
ágyat, te jelen vagy ott is! Ha azt gondolnám, a sötétség bizonyosan elborít
engem, előtted még a sötétség is fénylik, mint a nappal! Ha a hajnal szárnyaira
kelnék, és tenger túlsó szélére szállanék, a te kezed ott is jelen volna! (139
Zsolt.) Isten elől nem lehet elmenekülni! Lehet szőni nagy terveket, lehet
diadalittasan háborúba indulni, lehet hajókat, városokat építeni, lehet
uralkodni sok ország fölött, de Isten nélkül sehol, semmiben meg nem
találhatjuk azt az igazi szabadságot, amire valóban oly nagy szükségünk van!
Onézimusz elindult a
szabadság keresésének útján: egyik helyről, egyik helyzetből a másik helyre,
másik helyzetbe került. Nem ott lelt szabadságra, ahol az kereste, és nem úgy,
ahogyan ő szerette volna. Csodálatosabbra kerekedett az ő története, amint azt
ő gondolta volna – mert Isten végigkísérte mindenütt, és egyszercsak
megállította.
II.
Nem csupán a szabadságot,
a függetlenséget óhajtotta Onézimusz, hanem ezzel együtt a boldogságot is.
Boldog akart lenni – és ez egy természetes, emberi vágy, mert minden ember
boldog akar lenni. Mióta vétkeztünk ősszüleinkben, mindannyiónkban ott van az a
titkos vagy egészen nyílt igény, hogy megelégedettek, boldogok legyünk.
Teremtőnk jelenlétének áldásait, arcának ránk ragyogó fényét veszítettük el az
Édenben, és azóta ez után epekedünk, ez után sóhajtozik bennünk a lélek. Nem is
olyan régen a Kék Nyíl nevű vonattal utaztam este későn Kolozsvár felé. Az
emberek bágyadtan ültek, a legtöbben aludtak a székeken, nem volt kedve, ereje
beszélgetni senkinek. Amint közeledünk Kolozsvárhoz, megszólalt a
hangosbemondó: „Kedves utasaink! Kolozsvár végállomás következik. Kérjük, itt
ne felejtsék csomagjaikat! Örülünk annak, hogy ezt a járatot választották, és
továbbra is állunk szíves rendelkezésükre! Jó éjszakát kívánunk mindenkinek!”
Azonnal felbolydult a tömeg! Akik az előbb unott, elgyötört arccal bóbiskoltak,
vagy bámultak maguk elé, csillogó szemmel néztek egymásra. Olyan szokatlan volt
nekik az a kedvesség! Jó éjszakát kívánnak, nekünk, figyelmeztetnek, hogy
vigyázzunk a csomagjainkra – hát ilyen is létezik a mai világban? Egy robot
beszélt – gondolom – de mégis olyan jól esett a figyelmesség mindenkinek. Amikor
valaki odajön hozzánk, és azt mondja, hogy gondol ránk, vagy hogy szeret, az
nagyon jó dolog. Természetes, hogy vágyunk erre! Onézimusz is kereste, hogy
boldog, megelégedett legyen – és ez nem volt rossz dolog. Az volt rossz dolog,
hogy nem jó helyen kereste! Egyedül indult, Isten nélkül indult, és nem lett
boldog, míg Vele nem találkozott. Lehet jó hangulatot gerjeszteni, lehet néhány
pillanatig jól éreznünk magunkat Isten nélkül is – de ez csapda! Nagyon
veszélyes csapda!
Ifjúságira mentem a
közelmúltban, és fél füllel meghallottam, amint két leányka beszélget az imaház
udvarán. „Itt vagyok – mondta egyik – mindjárt tizenhét éves, és még nincs
senkim!” Arra gondolt szegényke, hogy ha fiúkkal barátkozik, akkor lesz
valakije! Akkor meglesz a boldogság, öröm. Akkor elégedett lesz. Ott vannak a
tizenévesek, ott vannak a középkorúak, ott vannak az egészen idősek, akiknek
volt már barátjuk, barátnőjük, van már családjuk – vagy volt –, mégis kiégettek
lelkileg. Fiatalok, ugye, hallottatok már Britney Spiers-ről? Bár ne
hallottatok volna! Állítólag baptista ő is, de mi ezzel nem büszkélkedünk.
Fiatal még, de ott van kiégve, üresen, tönkremenve, pedig szinte az egész világ
ott hevert a lábai előtt. Rajongok milliói bálványozták, és mindent megkapott,
amit csak kívánt, annál még sokkal többet is – most pedig arról cikkeznek az újságok,
hogy züllik, tönkrement az élete. Ez történik, amikor Isten nélkül keressük a
boldogságot!
Volt egy lány, aki
mindenképpen el akart menni otthonról, megszabadulni a szülőktől, önálló életet
kezdeni. Tervezgetett: ha férjhez megyek, megoldódnak a gondjaim. A mama nem
szól majd bele, mit vegyek fel, a papa nem idegesít többet – lesz egy
csodálatos férjem, akivel úgy élek, mint hal a vízben. Férjhez ment – és jöttek
a bajok. A férje talán elkezdett inni, lehet, hogy még bántotta is,
elhanyagolta. „Vannak még férfiak a világon!” – gondolta szegény, és kikötött
egy másik férfi karjai között. Ezzel a másodikkal sem járt jobban. Űzte a bánata,
a vére a harmadikhoz. Aztán a negyedikhez. Aztán az ötödikhez. „Na, ez a
hatodik biztosan beválik!” – de nem vált be. Amire igazán szüksége volt ennek
az asszonynak, a férfiak nem tudták megadni. Kongott az ürességtől, míg valaki
meg nem szólította ott, a Jákób kútjánál: „Mindaz, a ki ebből a vízből iszik,
ismét megszomjúhozik: Valaki pedig abból a vízből iszik, a melyet én adok néki,
soha örökké meg nem szomjúhozik; hanem az a víz, a melyet én adok néki, örök
életre buzgó víznek kútfeje lesz ő benne.” (Jn 4: 13b-14) Amikor a samáriai
asszony hit által felismerte, hogy az élő Isten Fia beszél vele, és kinyílt a
szíve az ige előtt, beszaladt a városba, és elhíresztelte mindenkinek, hogy
„itt van ama próféta! Mindent megmondott rólam, Ő ismer engem! Tudta, hogy
kerestem a boldogságot, kerestem az örömet, ezért eljött, hogy megkeressen, és
megtartson engem!” Jézus nélkül lehet válogatni jobbnál-jobb dolgok között, de
igazából nem tesznek boldoggá soha – sőt, nehezednek a terheink, bűneink számát
gyarapítjuk csupán.
Biztosan emlékeztek
Vörösmarty Csongor és Tünde című
mesedrámájára. A kalmár azt mondja Csongornak, ott, a hármas útnál, hogy a pénzben
van a boldogság. A tudós azt mondja, hogy az ismeretben, a fejedelem pedig azt
állítja, hogy a hatalom teszi boldoggá az embert. Nem sok idő múlva mindhárman
jönnek visszafelé. Jön a tudós támolyogva, Csongor csodálkozik: eszét vesztette
a szerencsétlen! Bárhány egyetemi diplomája, doktori címe volt, nem lett tőlük
egyértelműen és végérvényesen boldog. Kitüntetéseitől, munkahelyi prémiumai nem
tudták megadni neki azt, amire a legnagyobb szüksége volt. Mi történt a
fejedelemmel? Trónját feldöntötték, magát elkergették, oda lett a hatalma.
Hasonlóképpen a kereskedő is: reszkető kézzel, koldus módjára jön, mint aki
csalódott a pénz boldogító erejében. A tolvajok elloptak tőle mindent, kincsei
a rozsda és a molyok martalékává lettek. Kedves jelenlevők, hol keressük,
honnan reméljük a boldogságot? Ha kapcsolatot létesítesz, minden helyrejön az
életedben? Ha lesz még egy diplomád, vajon akkor leszel igazán boldog? Ha tiéd
lesz az a drága ruha, vagy az a parfüm a katalógusból, megszűnik-é lelki
szomjúságod? Ha körülrajonganak a lányok vagy a fiúk, az jelenti számodra a
boldogságot? Csapda! Az ördög fájdalmas, jól álcázott csapdája! A boldogságnak,
a békességnek van egy Fejedelme, Akin kívül nincsen boldogság, és nincsen
békesség. Jézus Krisztus az!
III.
A harmadik dolog, ami az
eddig felsoroltak mellett arra késztethette Onézimuszt, hogy elszökjön, az az,
hogy kereste az igazi otthonát is, azt a lelki légkört, ahol ő felszabadultan,
igazán jól érezheti magát. Filemonnál nem érezte otthon magát, mert így
gondolkodott: „Ez nem az én saját házam! Nem én vagyok a tulajdonos, nem én
kezelem a kasszát, nem én ülök az asztalfőn – én itt nem vagyok otthon!” Nem
gondolom, hogy Onézimusszal rosszul bánt volna Filemon. Azt írja itt Pál
apostol, hogy „Filemonnak, a mi szeretett munkatársunknak, Appiának, a
szeretettnek (ez volt a Filemon felesége), Arkhippusnak, a mi bajtársunknak (ez
volt a fiúgyermekük) és a te házadnál lévő gyülekezetnek küldöm ezt a levelet.”
Abban az időben, a keresztyénség hajnalán nem voltak még templomok, a hívők
házaknál tartották meg rendszeres összejöveteleiket. Filemon házánál gyűltek
össze a kolossébeli hívők istentiszteletre – éneklésre, imádkozásra,
kenyér-megtörésre, a tanítás hallgatására. Úgy hiszem, néha Onézimusz is részt vett
ezeken az alkalmakon. Ő is kívülről fújta már az énekeket. Ismerte a
történeteket Jézusról. Mégsem érezte magát otthon a gyülekezetben! Mégis
elvágyott onnét! Neki egy külön otthon kellett, amit ő rendez be magának.
Elszakadni a gyülekezettől, hanyagolni a hívők közösségét ilyen vagy olyan
kifogásokkal – ez is csapdája az ördögnek. Nagy veszélyben van, aki nem érzi
jól magát a gyülekezetben, aki idegen ott, ahol Jézus Krisztus jelen van. Eljárogat,
mert így tettek a szülők is, a nagyszülők is, és nem kéne a nevükre szégyent
hozni… Eljárogat, mert szerepelni kell, ebben-abban részt venni, s közben nem
érzi magát otthon, s alig várja már, hogy vége legyen… – nyomorúságos állapot!
„Hogyan pottyantam én ide? – kérdezte az egyik fiatal – Én nem kértem, hogy megkereszteljenek,
és nem kértem, hogy keresztyén családba szülessek! Nyűg nekem ez az egész!”
Nagyon sokan, ebben a keresztyénnek nevezett országban, hajléktalannak érzi
magát sok idős és fiatal Isten házának falai között, a hívők társaságában.
Ha valaki Nagyváradon jár,
a Rulikowszki temetőben, Horváth Imre költő sírja szomszédságában megtalálja
azt a kopjafát, amire ez van felírva:
Jó lenne otthonról haza
menni végre.
De melyik otthonról? És hova
haza?
Megdöbbentett, amikor olvastam. Ó, de sokszor énekeltük már: „Mindenütt
Jézussal otthon vagyok én… Mindenütt csak Jézussal boldog a szívem!” Bárcsak
tudnánk olyan hangosan, és olyan lelki erővel énekelni, hogy a sötétben
tévelygők olthatatlan vágyat éreznének a mi Megváltónk iránt! Az a fiatalember,
akinek teste ott fekszik a Rulikowszki temetőben, sajnos nem értette meg, mit
is jelent a gyülekezet, a Krisztus Teste. Nyűg volt számára ott lenni, ha
egyáltalán elvitték, vagy elment a templomba. Nem volt otthon a hívők között.
Ha nem vagy megtérve még, és nem születtél újjá, nem vagy otthon te sem!
Filemon rabszolgája
csodálatos nevet kapott: Onézimusz, azaz jövedelmező, hasznos. Ült csak a
padban, hallgatta az igét, énekelt – és Isten szempontjából, az örök élet
szempontjából nem volt semmi haszna. Milyen fájdalmas állapot: üres szívvel
tátogni a padban, amikor a hívők énekelnek, dicsőítik az ő hatalmas Urukat és
Istenüket! Pál azt írja Filemonnak, hogy „aki neked egykor haszontalan volt,
most mind nekem, mind neked kiváltképpen hasznos!” Mert Onézimusz egy napon,
bolyongásai közepette összetalálkozott az ő személyes Megváltójával!
A világ szerint élők nem
értik meg, mit is jelent az egyház, a Krisztus Teste, még ha oda is tartoznak
papír szerint. Számukra nem otthonról van szó, hanem egy kulturális intézményről,
ami egyes szellemi igényeket kielégít úgy-ahogy. Pedig az élő Egyházhoz való
tartozás magát az életet jelenti számunkra Jézus vére által. „A világ lassan
túl lesz a keresztyénségen – mondta egyik igehirdetésében Nagyváradon Hegedűs
Lóránd püspök – anélkül, hogy valaha is
igazán keresztyénné lett volna!” Lassan kezdik elfelejteni, mi is az Egyház
tulajdonképpen – ezért a fiatalok egyre kevesebben járnak már templomba.
Karácsony és Újév között Genfben tartózkodtam, a Reformáció fővárosában. A Le
Bastion de Promenade-on hatalmas kőfal, mint egy eleven prédikáció hirdeti, mit
tett a mi Istenünk a történelemben az ő hűséges, hasznos szolgái által. Farel,
Béza, Kálvin, Knox egyenként öt méteres szobrai mellett más egyháztörténeti
hősök is felsorakoznak, köztük a mi Erdélyünk fejedelme, Bocskai István is.
Nemrég alpinisták, hegymászók szerveztek vetélkedőt ezen a kőfalon – azzal az
indoklással, hogy a Reformációt népszerűsítik. Ott kapaszkodtak, csüngtek,
lógtak a Reformáció Nemzetközi Emlékművén, ráültek a nagy igehirdetők fejére,
és úgy fényképeztették magukat – és senkit sem érdekelt, mit is tett Isten,
amikor a Reformáció fáklyáját fellobbantotta, és végighordozta Európán, majd
azon kívül is. Kálvin kezében ott van a megnyitott, szent Biblia, amely jóvá tesz
minden helyzetet, de őket csak a szórakozás és a szórakoztatás érdekelte, egy
nemes gondolat ürügyén ott éktelenkedtek a genfi kőfalon. És, ugye, nem lett
hívőbb tőle a világ?
Zalán öcsém, aki
annakidején itt is beszámolt arról, hogyan zajlik a cigányok közötti
missziómunka Kárpátalján, most Németországban van. Elmondta, hogy templomokkal
kereskedő cégek működnek ott, de Hollandiában is. Hatalmas katedrálisokat,
évszázados templomokat adnak-vesznek, hogy tornyaikon alpinisták szórakozzanak,
a templomhajókat pedig fitness-termekké, fodrász szalonokká alakítják át. Azzal
dicsekednek e szórakozóhelyek tulajdonosai, hogy mióta ők a főnökök, az emberek
templombajárók lettek! Ha az emberek tudnák, felmérnék, mit is valójában Isten
háza, erre nem kerülhetne sor. De hát nem tudják, ezért elmenekülnek onnan,
semmibe veszik. Ó, drága fiatalok, akik az Úréi vagytok itt, Sámsonban,
töltsétek meg az imaházat sok-sok szeretettel! Legyen mosolygó, bátorító
arcotok, amelyre öröm ránézni! Ha nem is mondasz semmit, egyetlen pillantással
erőt tudsz az elcsüggedtbe önteni, és megérzi, hogy értékes ő is. Megérzi, aki
üresen, ki tudja, hányadik parti után, ki tudja, hányadik abortusz után bejön
ide, hogy őt is szereti az Isten! Engedjétek, hogy Krisztus megtöltse a
szíveteket csordultig, és hagyjátok, hogy áradjon rajtatok keresztül a mennyei
szeretet! Ha így tesztek, megtapasztaljátok az Onézimuszok visszatértét!
Eszükbe jut majd a régi ének, eszükbe jut a rég megtanult aranymondás, eszükbe
jut a vasárnapi iskola – és hazahozza őket Isten minden értelmet felülhaladó,
túlcsorduló szeretete!
Jézus Krisztus jelen van
ezen a helyen, és én hiszem, hogy érzitek. Azt mondja Jézus Krisztus: Jaj,
mióta menekülsz már! Fogadd el végre, hogy csak én tudok szabadságot adni
neked! Én oltalak be Lelkem által az én Egyházamba, a világ teremtetése előtt
kiválasztott, megtartásra való, szent seregbe! Te nem egy véglény vagy! Neked
halhatatlan lelked van! Bándd meg bűneidet: lopásodat, szökésedet, egyéni
útjaidat, és jöjj hozzám! Vajon hány csapdán vagyunk már túl? Vajon milyen
utakat jártunk már be? Mennyi mindent kipróbáltunk már, és nem jött be ez sem,
az sem? Jézus nagyon jól tudja. Ma, ha az Ő szavát halljátok, ne keményítsétek
meg a ti szíveteket!
Onézimusz elindult félve
Filemon házától, s vitte a pénzecskét, amit ellopott – és nem veszi észre, hogy
az az út, amelyen elindult, már rég nem az ő útja csak, hanem Isten által
kijelölt út! Isten elébe adott egy olyan utat, ami őt Rómába vezette. Elébe
adott egy olyan utat, amely éppen abba az utcába, éppen abba a helyiségbe
vezette, amelyben Pál apostol tartózkodott. A Példabeszédek könyvének 16-ik
fejezetében azt olvassuk, hogy az ember választja meg az ő útját, de járását
Isten igazgatja! Jó, ha tudod, hogy Isten mindent felügyel, mindent az Ő uralma
alatt tart! Egy hajszál nem eshetik le a fejedről, hogy Ő azt ne tudná, ne
akarná! Ő mindent uralma alatt tart! Onézimusz útját is Ő maga igazgatta, éppen
oda vezette, ahol Pál apostol volt. Ez a találkozás nem véletlenül történt!
Vajon véletlen az, hogy a te utad épp ide vezetett ma este? A kíváncsiság
hozott el? Vagy az udvariasság, mert nem akartad a meghívást elutasítani?
Meglehet, de tudd meg, hogy e mögött ott van a győzedelmes, isteni terv!
–
Hát
te ki vagy? – kérdezhette az öreg Pál.
–
Onézimusz
vagyok. – válaszolhatott Onézimusz.
–
És
honnan jöttél?
–
Kolosséból.
–
Hát
az nagyszerű! És miért jöttél el onnét?
–
Én
egy rabszolga vagyok. Megszöktem.
–
És ki
a gazdád?
–
Filemon
nevű…
–
Hívő?
–
Az.
–
Náluk
gyűlnek össze a keresztyének istentiszteletre?
Onézimusznak torkában doboghatott a szíve: ez az ember ismeri a gazdámat! És
Pál elmondta Onézimusznak, hogy ő imádkozott Filemonnal, amikor az átadta magát
az Úrnak. Filemon néki lelki gyermeke. Pál elmondta Onézimusznak, hogy Jézus
meghalt őérette is, és hogy Ő minden kérdésére, minden szükségére az egyedüli
válasz és megoldás. Pál elmondta azt is, hogy valamikor menekült ő maga is, és
sok csapdába belesett. De ímé, új ember már, és a fogságban is teljesen szabad!
Onézimusz kitárta a
szívét, mert nem tudott ellenállani a kegyelemnek. Pál tudomására hozta neki,
hogy a régi dolgokat rendezni kell, és hogy vissza kell mennie Filemonhoz.
Gondolom, mennyire megrémült ez a szökött rabszolga! Az elfogott, szökött
rabszolgát nemcsak, hogy kegyetlenül megbüntették, de minden következmény
nélkül meg is ölhették.
– Ne félj, testvérem, mert írok én egy levelet gazdádnak – mondta Pál – és
beszámolok neki arról, hogy mi találkoztunk. Megírom neki, hogy te nem az a
haszontalan Onézimusz vagy többé, hanem egy teljesen más, egy igazán hasznos
szolga – a Krisztus szolgája. Megnyugtatom, hogy mindent, amivel te
megkárosítottad őt, személyesen én fogom visszafizetni! Menj vissza, és ne
félj, Onézimusz! Szolgáld a te gazdádat örömmel, szabadon, mint a Krisztus
titkainak jó sáfára!
E végtelen szeretet láttán
Onézimusznak megeredhettek a könnyei. Lepergett előtte, mint menekült a
szabadságért, mint keresgélte a boldogságot, mint szaladt a gyülekezet elől –
és csapdából csapdába esett. És ímé, most beleszaladt a megfeszített Krisztus
kitárt karjaiba! Beleszaladt az Ő szeretetének drága csapdájába, és ott is akar
maradni eztán mindörökre. Erre a csapdára az van ráírva: „Ne félj, mert
megváltottalak, neveden hívtalak téged, enyém vagy!” (Ézs 43:1b) Kedves
hallgató, te vajon melyik csapdában, milyen csapdában éled az életedet? Azért
vagy itt ma este, mert a legnagyobb kincset: a megváltást, az új életet, az
örök életet akarja neked felkínálni az Isten. Bárcsak elfogadnád!
Újjászületése után
Onézimusz visszament Filemonhoz, bevallotta az ő vétkét, és elkezdett járni
tanulni a hívő élet számára addig ismeretlen útján. Ötven esztendővel azután,
hogy Pál ezt a levelet Filemonnak megírta, Antiochiai Ignác egyházatya egyik
írásában megemlíti, hogy van Kolosséban egy komoly, felavatott diakónus – úgy
hívják: Onézimusz!
Aki beleesik Krisztus
csapdájába, és kiszabadul az ördög csapdájából, áldott lesz, hasznos lesz,
boldog lesz, maradandó kincsekben gazdag lesz – annak otthona lesz. Adja meg
ezt Isten a Krisztus által minden idősnek, minden fiatalnak, aki nyitott
szívvel hallgatta ma este az Ő üzenetét!
ÁMEN!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése