Nem volt király Izráelben
(2004. augusztus 11., Sarmaság)
(2004. augusztus 11., Sarmaság)
Bírák 17: 6-13; 18: 1; 18-20: Ebben az időben nem volt király Izráelben, hanem kiki azt cselekedte, a mit
jónak látott. Vala pedig egy ifjú, Júdának Bethleheméből, a Júda nemzetségéből
való, ki Lévita vala, és ott tartózkodott vala. És elméne ez a férfiú Júdának
Bethlehem városából, hogy ott tartózkodjék, a hol helyet talál. Így jött az
Efraim hegyére, Míka házához, vándorlása közben. És monda néki Míka: Honnan
jössz? És monda: Lévita vagyok Júdának Bethleheméből, és járok s kelek, hogy
hol találnék helyet. És monda néki Míka: Maradj nálam, és légy nékem atyám és
papom, és én adok néked esztendőnként tíz ezüstpénzt és egy öltöző ruhát és
eledelt. És a Lévita beszegődött. És tetszék a Lévitának, hogy megmaradjon
annál a férfiúnál; és olyan lőn néki az az ifjú, mint egyik az ő fiai közül. És
felszentelte Míka a Lévitát; így lett papjává az ifjú, és maradt Míka házánál.
És monda Míka: Most tudom, hogy jól fog velem tenni az Úr, mert e Lévita lett
papom. (…) Ebben az időben nem volt király Izráelben, és ezekben a napokban
keresett a Dán nemzetsége magának örökséget, a hol lakjék, mert nem jutott néki
mind ez ideig az Izráel törzsei között osztályrész. (…) Mikor pedig ezek a Míka
házához bementek és elvették a faragott képet, az efódot, a teráfot és az
öntött bálványt, monda nékik a pap: Mit míveltek? Azok pedig mondának néki:
Hallgass, tedd kezed ajakadra, és jöjj el velünk, és légy nékünk atyánk és
papunk. Melyik jobb, hogy egy ember házának légy papja, vagy hogy Izráelben egy
nemzetségnek és háznépnek légy papja? És örvendett ezen a papnak szíve, és
elvitte az efódot és a teráfot és a faragott képet, és velök a nép közé ment.
A Bírák könyvének 17-21 részeit képező függelékszerű történetekben a szerző a
gyakori ismétlések révén kihangsúlyoz egy kijelentést: Ebben az időben nem volt király
Izraelben. Az Úr nevéről nevezett
nép szemei előtt nem volt látható tekintély, akit féltek és rettegtek volna,
habár Isten gondoskodott arról, hogy a bírák által az Ő elszomorodott, drága
arcának fénye – még ha vékony sugarakban is – felragyogjon a kor sötétjében.
Józsué már nem volt az élők között, hogy Izraelt választás elé állítsa. Dávid
még nem volt trónon, hogy hősies tettek által a Mindenhatóba vetett hit
erejének bizonyságtevője legyen. Voltak ugyan kísérletek a királyság
felállítására, de mivel az Úr jótetszése nem volt mögöttük, s az Ő szava e
törekvéseket nem hitelesítette, csődbe mentek mind. Mi történik ott, ahol nincs
felsőbb hatalmasság, vagy ha van is, annak tekintélye nem kap kellő hitelt?
Mindenki azt cselekszi, ami jónak látszik az ő szemei előtt. Ahol nincs látható
vezető, előbb-utóbb elvadul a nép. Isten nem jelenthette ki magát ez elfajult
nemzetségnek, hanem csak később, miután Sámuel tiszta, gyermeki szívet tárt
Elé: „Szólj, uram, mert hallja a Te szolgád!” (I. Sám 3: 21). Isten nem
ült királyként a szívek trónján, de nem is sok volt, aki ezt őszintén kívánta
volna. Ő nem is erőlteti rá magát senkire, nem kényszerít, hogy királyként
tisztelje Őt egyetlen ember is. De Ő mégis győztes Úr, Aki korlátlanul
uralkodik mindenek fölött, még ha alkalomadtán úgy tűnik is, hogy ez
örökérvényű igazságnak semmi alapja sincsen.
Mindenki azt cselekedte, ami jónak látszott az ő szemei előtt. Nem vették
észre, hogy vallásuk eredeti tartalmát elveszítette rég, s hogy hamis
istentiszteletté vált. Az Úrtól való békesség elnyerésének és megtartásának
megvannak a feltételei. De mivel a nép szívének nem sok köze volt az Ő lélekben
és igazságban való imádásához, múló hangulatokra, bizonyos maguk-alkotta
előírások előtti főhajtásokra fogták rá, hogy az a békesség. Orvul szerzett
javaikra, Isten általános kegyelmének kiáradásaira, amikben feltétel nélkül, az
Ő tetszése szerint részesít igazakat és gonoszokat egyaránt, azt mondták, hogy
az az áldások netovábbja, s hogy azok az ő jó lelkiállapotuk mennyekből való
visszaigazolásai. Hamis istentisztelet, hamis békesség, hamis áldások ragacsos
szövevényébe bonyolódik az az ember, akinek élete fölött nem az Ige az egyetlen
elismert hatalom. Önmagát csapja be az az ember, aki szájjal vallja ugyan, de szívében
megtagadja, hogy Isten a király.
Mi még nem látjuk a mi hatalmas Királyunk (aki magának elválasztott) és
szerelmes Vőlegényünk (aki minket az Ő drága vérével és Szentlelkével pecsételt
el mindörökre) teljes dicsőségét és szépségét, de tudjuk, hogy Övé minden
hatalom, és hogy minden tisztelet egyedül Őt illeti. Nincs még láthatóan jelen,
ezért úgy tűnik, mintha e gonosz világban minden és mindenki a maga útját
járná. És mivel látszólag e földnek nincs ura és kormányzója, a rajta lakók – közöttük
mi, keresztyének is – bátorkodnak úgy gondolkodni, úgy beszélni, és úgy
cselekedni, ahogyan jónak látszik az ő szemeik előtt. Szeretett testvéreim!
Ugye, egészen másként beszélnénk otthon, a munkahelyen, ha tudnánk, hogy az Úr
egy áldott szolgájának fülei állandóan nyitva vannak a közelünkben? Ugye,
másként mennénk végig az utcán, a piactereken, ha meghallanánk, hogy az Úr egy
áldott szolgájának léptei a nyomunkban kopognak? Ugye, másként töltenénk el
szabadidőnket, egyedüllétünk hamar illanó óráit, perceit, ha tudnánk, hogy az
Úr egy áldott szolgájának szemei rajtunk függenek? Ha egy hűséges hívőnek
akkora tekintélyt tulajdonítunk, hogy jelenléte életünk egész berendezkedését
látszólagosan megváltoztatja, akkor miért nem félünk maga az Úr előtt, aki a
szívek és vesék félrevezethetetlen vizsgálója, ismerője? Gyakran megtörténik,
hogy Istenre csak úgy gondolunk, ha gondolunk egyáltalán, mint aki messze,
magasan trónol, így hát nem hallatszanak fel Hozzá tisztátalan, meggondolatlan
szavaink, nem látszanak el odáig gyalázatunkra váló tetteink, lépéseink a
mellékutakon. Nem lehet-é, hogy a mi belső országunk, titkos kamránk hasonlóvá
lett a néhány ezer évvel ezelőtti állapotokhoz, amikor nem volt király
Izraelben?
Nagyon könnyen megtörténhet, hogy a jelenlévők közül is némelyek hamis
istenképet imádnak, hamis istentisztelet keretei között. Hamis az a nyugalom,
lelki jólét, amit békességnek neveznek. Sőt, még az is megtörténhet, hogy az
Istentől kapott általános kegyelmi ajándékokat úgy könyvelik el, mint lelki,
mennyei áldásokat, hűségük jutalmát, kézzel fogható bizonyítékait az Úrral való
személyes, élő kapcsolatuknak. Most hadd nézzük meg kissé közelebbről a Bírák
könyve 17-18 részeinek főszereplőjét, Míkát – hátha megadja az Úr, hogy a kellő
tanulságokat levonva felismerjük lelki életünk hiányosságait, és teljes szívvel
vágyakozunk igazi istentiszteletet tartani, valódi békességnek és valódi
áldásoknak örvendezni!
I.
Amikor a zsidó ember hallotta, vagy
kimondta a Míká nevet, szívének még hevesebben kellett dobognia az ő helyén. A
Míká egy beszédes név. Nem átlagos, hétköznapi név. Azt jelenti: ki olyan, mint
Jahve, az egyedüli Isten? E név arról vall, hogy viselőjének jogos
tulajdonosához, az Úrhoz, senki és semmi nem hasonló, sem fent az égben, sem
alant a földön, sem azok között, amik a föld alatt vannak. Amikor a kortársak
Míkával szóba álltak, lelkükben ott kellett lennie a megilletődött
tiszteletnek: „Ez az ember az élő Isten szolgája! Míká jelenlétében nem lehet
akárhogyan beszélni, nem lehet bármit tenni, hiszen ő a mindenség Urával van
személyes kapcsolatban – erről tesz bizonyságot még a neve is!” Megdöbbentő,
amit most mondani fogok: Míká, ez a csodálatos nevű ember, egy cseppet sem
különbözött azoktól, akik élettelen, bálvány istenekről kapták nevüket! Úgy
beolvadt a tömegbe, annyira átlagos, Isten ismeretétől távoli életet élt, hogy
a kortársaknak e név hallatán eszükbe sem jutott keresni az élő Istent. Míká –
ki olyan, mint Jahve; olyan könnyen kicsúszott az idegen istenképek imádatától
fertőzött ajkak közül e csodálatos név! Figyelmeztetése, intése nem terhelte
meg a szíveket, el sem jutott olyan mélyre. Miért történhetett ez meg? Mert
Míká élete, jelleme nem tükrözte azt a hatalmas igazságot, amiről neve
bizonyságot tett. Ugye, mennyire elszomorító, ugyanakkor felháborító is ez a
tény?
Egy csodálatos névre egyszer minden térd meghajol: mennyeieké, földieké és föld
alatt valóké. És minden nyelv megvallja majd, hogy Jézus Krisztus úr, az Atya
Isten dicsőségére (Fil 2: 9-11). Az Ő nevénél nincs nagyobb! Nem is adatott az
embereknek az ég alatt más név, amely által üdvözülhetnénk (ApCsel 4: 12).
Felfoghatatlan csoda, és nagy kiváltság Jézus nevéről neveztetni! Először
Antiókiában kezdték christianoinak,
keresztyéneknek, azaz krisztusiaknak nevezni a hívőket. „Ezek úgy beszélnek,
mint Krisztus! Ezek úgy viselkednek, mint Krisztus! Ezek tehát krisztusiak,
keresztyének!” Gúnyból adták nekik azt a nevet, amelyért ezrek és ezrek az
oroszlánok elé, máglyára, gályarabságra is hajlandók voltak menni. Életük sem
volt drága.
Míkának meg sem fordult a fejében, hogy nevet változtasson, annyira megszokta
már. Ez a neve, és kész! Elvégre mindenkinek van valamiféle neve. Mit számít
az, hogy nem méltó hozzá? Mit számít az, hogy életében minden előkelőbb helyet
kap Jahvénál? Naómi nem szenvedhette el, hogy sok kudarca után „az én
örömöm”-nek nevezzék. „Hívjatok engem Márának – kérte – mert nagy keserűséggel
illetett engem a Mindenható!” (Ruth 1: 20). Mit számít az, hogy nem sok közöm
van Krisztushoz? Mit számít az, hogy úgy cselekszem, ahogy jónak látszik az én
szemeim előtt? Keresztyén vagyok, és kész!
II.
Mai, keresztyénnek nevezett társadalmunk nem mondható szegény társadalomnak.
Sőt azt is megállapíthatjuk, hogy kétezer év alatt a magukat keresztyéneknek
nevezők sohasem éltek olyan jó anyagi körülmények között, mint napjainkban.
Megfigyelhető az is, hogy az életszínvonal növekedésével arányosan a lelki
dolgok iránti meghidegülés is növekszik. Azt a következtetést vonhatjuk le
ebből, hogy a jó anyagi körülmény a legtöbb esetben nem az Úrral való
szeretetkapcsolat következménye, mert ha az volna, sokkalta többen válnának
hívőkké a keresztyének Igét hirdető ajka és élete hatására.
Míkáék háza nem szenvedett hiányt anyagiakban. Azt olvastuk, hogy édesanyjának
ezeregyszáz ezüstpénze volt. Ez tizennyolc kilogrammot jelent! Ha azt nézzük,
hogy a lévita, akiről a felolvasott igében szó van, tíz ezüstért hajlandó volt
szolgálni egy teljes évig, akkor elképzelhetjük, mekkora összegről van szó! Ám
egy szép napon ennek a pénznek lába kélt. Az anya szörnyű átkot szórt az
ismeretlen tolvajra, erre Míká ijedtében bevallotta, hogy, ő volt a tettes. És monda az ő anyja: Légy megáldva,
fiam, az Úrtól! És visszaadta az ezerszáz ezüstpénzt az ő anyjának. És monda az
ő anyja: Szentelve szentelem e pénzt az Úrnak az én kezeimből fiaimért, hogy
egy faragott és öntött bálvány készíttessék abból, azért most visszaadom azt
tenéked. De ő megint visszaadá a pénzt anyjának, és vőn az ő anyja kétszáz
ezüstpénzt, és odaadá azt az ötvösnek, és az készített abból egy faragott és
öntött bálványt. Ez azután a Míka házában volt (17: 2b-4). Nem érdekes, hogy az „Úrnak szentelve
szentelt” pénzből csupán kétszáz tellett az Isten törvénnyel szembeni
kiábrázolására? Vagy a házi kultuszhely kialakítására és fenntartására szánták
a maradék kilencszázat? Nem tudom, de nem is lényeges ez. Míkáéknál minden
megvolt, ami egy testi ember számára szükséges lehetett. De egy valami, a
legfontosabb hiányzott: Isten jelenléte. Ebben a házban teljes volt a zűrzavar,
akárcsak azon lélek láthatatlan házában, amelynek nincsen élő Királya.
Figyeljük csak meg, hogyan keverték, és kavarták itt össze a lakók az édes és a
keserű vizet, a sötétséget és a világosságot! Először felütötte fejét az
alattomos kívánság, amit Isten a Tízparancsolatban határozottan megtiltott; a
kívánság lopást nemzett, ami átkot vont maga után; azután színre lépett a
félelem és a lelkiismeret furdalás, majd ennek hatására a bűn bevallása. De nem
fájdalmas, szégyenből fakadó bűnvallás volt az, nem az Isten előtt kedves,
bűnbánó és összetört szívből fakadt, hanem az önmagát féltő, sáros kis ember
kényszerű beismerése volt csupán. Erre válaszképpen a nemrég még átokszavakkal
ömledező asszonyi belsőből látszólag az Úr nevében való áldáskívánások forrása
buzogott fel. Mily’ átláthatatlan homály uralkodott, mennyi tekervényes, ember
által kikutathatatlan szellemi ösvény futott össze ebben a házban! A kegyelem
nagyságát még nem ismerő ember lelki háza volt az. Nagyszerű versében így írja
le ezt a szörnyű állapotot Reményik Sándor:
Először sírsz.
Azután átkozódsz.
Aztán imádkozol.
Aztán megfeszíted
Körömszakadtig maradék-erőd.
Akarsz, egetostromló akarattal –
S a lehetetlenség konok falán
Zúzod véresre koponyád.
Azután elalélsz.
S ha újra eszmélsz, mindent újra
kezdesz.
Utoljára is tompa kábulattal,
Szótalanul, gondolattalanul
Mondod magadnak: mindegy, mindhiába:
A bűn, a betegség, a nyomorúság,
A mindennapi szörnyű szükség
Tömlöcéből nincsen, nincsen menekvés! (Kegyelem)
És ebben a szellemi állhatatlansággal
ötvözött fejetlenségben, zűrzavarban láthatóan is testet öltött egy szörnyeteg:
egy undok bálvány, amire volt mersze azt mondani Míkának, hogy az az élő Isten,
akihez nincsen hasonlítható senki! Az egy olyan isten volt, akinek nem voltak
szemei meglátni a bűnt, nem voltak fülei meghallani az áldást és átkot, nem
volt szája, hogy önmagát tisztelői előtt kijelentette volna. Nem mondhatjuk
Míkára, hogy nem volt vallásos. Igenis vallásos volt! Csak az volt a hiba az ő
vallásosságával, hogy azt Isten nem kérte, vagy legalábbis nem úgy kérte.
A törvény, a parancsolatok szigorú tiltása ellenére ez
a férfi elkezdte imádni az emberi elme által kigondolt és emberi kéz által alkotott
istenképet. Azt a bátorságot is vette magának, hogy fiát pappá szentelte – nem
tudom, milyen jogon – és rendszeres istentiszteletet tartott saját házi
szentélyében, pedig az Úr által imádati helyül kijelölt Siló ott volt a
közelben. Milyen istenkép lehet egy olyan szívben, amelyben a Míkáék házában
látottakhoz hasonló undokságok tanyáznak? Milyen istenkép lehet egy olyan
szívben, amelyen felváltva lesz úrrá az átkozódás és az áldásmondás kényszere?
Milyen istenkép lehet egy olyan szívben, amely alkalomadtán nem fél az Igével
homlokegyenest ütköző dolgokért dobogni? Kétségtelen, hogy hamis istenkép!
Az élő Isten nem tűri meg a bűnt! Az élő Isten folyamatosan beszél az Ő
gyermekeivel. Az Isten látó, halló, mindent tudó, élő Isten, akihez senki sem
hasonlítható. Gyakran megtörténik, hogy Istenre csak úgy gondolunk, ha
gondolunk egyáltalán, mint aki messze, magasan trónol, így hát nem hallatszanak
fel Hozzá tisztátalan, meggondolatlan szavaink, nem látszanak el dicsőségének
székhelyéig a tettek, amik gyalázatunkra válnak, egyre magabiztosabb lépéseink
a mellékutakon. Gyakran megtörténik, hogy alkalomadtán igen elnézőnek, vagy
ellenkezőleg: igen szigorúnak képzeljük Istent, és nem olyan igazságosnak, de
nagykegyelműnek is, amilyennek a testté lett Ige által magát kijelentette. Nem
lehet-é, hogy a mi belső országunk, titkos kamránk hasonlóvá lett a néhány ezer
évvel ezelőtti állapotokhoz, amikor Izraelben nem volt király? Nem lehet-é,
hogy hamis istenképet imádunk, amikor megjelenünk itt, a mennyország kapujának
nevezett helyen?
III.
Hiába volt nagyszerű neve, hiába épített saját házába szentélyt, hiába
állította szolgálatba fiát, Míká mégsem volt nyugodt. Lelke mélységes és
láthatatlan zugainak falait megremegtette, ostromolta az igazságérzet miatti
félelem hűvös szele: valami nincs rendben! Hiába öltözök ünneplőbe, tudom, hogy
Isten szennyesnek látja ruhámat! Hiába mosolygok testvéreimre, nem mernék az Úr
színe előtt megjelenni! Hiába éneklek nagyszerűen és hangosan, lelkiismeretem annál
világosabban és hangosabban ismételgeti, hogy rendeznem kell kapcsolatomat az
élő Istennel!
A kóbor lévita feltűnése éppen kapóra jött Míkának: van megoldás! Meg kell
komolyodni! Vissza kell térni a régi rendhez! Úgy kell élni a kegyességi
életet, amint Mózes mondta! Vissza a régi szertartásokhoz: avassuk fel pappá a
lévitát, hiszen ő abból a nemzetségből való, amelyre az Úr az oltár körüli
szolgálatnak szent felelősségét és tisztségét bízta! És Míká elkezdett
reformálni. Most már tudom, hogy
jót fog tenni velem az Úr, mert lévita lett a papom (Bír 17: 13). Istenünk gyermekei között magam is
azon csoportba tartozom, akik vallják, hogy a Kősziklán a régiek, a hitelődök
által rakott alapokra kell építkezni. Azt látom mégis, hogy a világ mércéje
szerinti öltözködés, zenestílus és miegymás viszketegséget meg szembetegségeket
okozó köde a régi rendet képviselni próbálók óvintézkedései ellenére is
beszivárog az Úr népe közé. Minél magasabbra emeljük a nagy elődök
életvitelének emlékképeit, és minél hangosabban énekeljük az idők próbáját
kiállott lelki énekeket, annál erőteljesebben fordulnak sokan a számunkra
idegenszerűnek ható vidékek horizontja felé, és annál nagyobb előszeretettel
hallgatnak most-felbukkant tanokat, alkalmaznak beláthatatlan következményekkel
járó úgynevezett missziós módszereket.
Nagy figyelmeztetés ez a számomra is! Felfedi hiányosságaimat, és kezdi
beláttatni velem, hogy istentiszteletemmel, istenképemmel gyakorta baj van. A
régiek tiszta életvitelének éléséhez, a régiek jól bevált módszereinek
alkalmazásához a Lélek világosságának olyan mértékben való kiáradása
szükségeltetik, amilyen a régiekben is megvolt! Enélkül csak szájjal közeledünk
az Úrhoz, nem pedig szívünkkel – és csodálkozhatunk, miért fordulnak el olyan
sokan a személyes és közösségi istentisztelet általunk képviselt gyakorlatától.
Be kell látnunk, hogy visszatérni a régi szokásokhoz, törvényekhez nem
megoldás. Megtérni Jézus Krisztushoz a megoldás! Visszatérni Jézus Krisztushoz
a megoldás!
Elképzelései ellenére Míkát nem
áldotta meg Isten. Nem élvezte az élő Úr védelmét sem ő, sem szentélye, sem
istenképe, sem istentisztelete, mert a dánbeliek mindenétől megfosztották,
amiben reménykedett. Az undok bálványképről, a hamis istentiszteletről csak
egyetlen méltányolható dolgot mondhatok: azt, hogy felborítható,
megszüntethető! A hamis isten nem ordítozott, és nem rugdolózott azellen, hogy
helyéből kimozdítsák. Élettelen volt. A bűnt elnéző, megengedő, a szívbe be nem
látó, a gondolatokat nem ismerő isten halott isten. Nem érdemes, és nem is
szabad imádni! Kifelé a házból a hamis istenképpel és hamis istentisztelettel!
Megtérésre van szükség! Újjászületésre van szükség! Ha ezt átéltük már, akkor
újabb életodaszánásra, szemgyógyító írra van szükségünk – hogy meglássák testvéreink és ez a
világ, hogy mi nem akarunk úgy élni, mint a nép, amikor nem volt király
Izráelben! Nekünk van Királyunk! Mi nem akarunk mást szolgálni, egyedül Jézus
Krisztust! Ha keresztyénnek valljuk magunkat, legyünk krisztusiak igazán! Hadd
legyen látható életünkben Jézus Krisztus kegyelme, a mindenható Isten
szeretete, a Szentlélek minden értelmet felülhaladó, megszentelő munkája! ÁMEN!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése