17.
Ami testtől született, test
az; és ami Lélektől született, lélek az.
Ne csodáld, hogy azt mondám
néked: Szükség néktek újonnan születnetek. A szél fú, a hová akar, és annak
zúgását hallod, de nem tudod honnan jő
és hová megy: így van
mindenki, aki Lélektől született.
(Jn 3: 6-8)
Holdvilágos éjszakán úgy
kapkodta a lábait Nikodémus, mint akinek sarkában kígyók falkája sziszeg.
Félelmek és nyugtalanság titkos mérgét érezte belsejében felszívódni, s minél
inkább erőtlenedett, annál inkább igyekezett a felemeltetett csoda-pózna
gyógyító látására. Verejtékesen, fuldoklón telepedett le a fiatal Rabbival
szemközt, mert úgy hallotta, hogy tud valamit ez a Názáreti, amit farizeustársak
és írástudók délceg serege meg sem sejthet, s meg nem ragadhat, ha meg is
sejtené. Méltóságának üres edényét felfedte, tudásának színes kavicsait
kiteregette az ács fia előtt. Kérdőn nézett Rá: most vajon mit fog mondani?
És a fiatal Rabbi beszélni
kezdett az éjszaka langyos szellőjének hangján – új törvényről, új erőről, új
életről. Lénye úgy sugárzott, mint a réz. A város fölött foszladoztak a
fellegek, gátját szakította a csillagóceán. És beszélt a fiatal Rabbi, halkan
magyarázott – szava édesebb volt, mint a méz. Az utcákon kígyók tekeregtek
repedésekbe, meglazult macskakövek alá, s Nikodémus kényelembe helyezte magát.
És beszélt a fiatal Rabbi bölcsen és hatalmasan, feléje fordultak mind a
csillagok. Szavaiból béke áradt, fennkölt nyugalom. „Te Izráel tanítója vagy,
és nem tudod ezeket?”
Nikodémus nem tudta mostanig.
Mosolyogva csukta be szemét, s míg beszélt hozzá a fiatal Rabbi, érezte, hogy
úgy veszi körül a mindenható Isten szeretete, mint a meleg, óvó anyaméh.
18.
Ha pedig tudnátok, mi ez:
Irgalmasságot akarok és nem áldozatot,
nem kárhoztattátok volna az
ártatlanokat.
Mert a szombatnak is Ura az
embernek Fia.
(Mt 12: 7-8)
A nyugalomról nevezett napon
– nyugalom nélkül, békétlen téblábolni, s számolgatni a lépéseket; az élő, egy
Úrral való kapcsolatápolás különleges napján – az Ő kedves hangja, jelenlétének
áldásai nélkül, hangoskodón; a beteljesedés napján – testileg éhesen, kalászok
után epekedve, üresen kongani lelkileg is; a közösség napján – nem örülni az
örülőkkel: ilyen volt a Törvény szombatja Jézus nélkül. De Jézus eljött! Jézus
eljött, és határtalan szeretetével betöltötte a szombat Törvényét – mert nem az
ember van a szombatért, hanem a szombat az emberért. A meggörnyedt asszonynak,
a sorvadt kezű embernek, a Bethesda béna betegének sem volt igazi szombatja,
míg Jézus meg nem érkezett. De Jézus megérkezett, és vele, és benne, és általa
a felegyenesedés!
„Hat napon át
gyógyíttassátok magatokat – védte a szombatot a zsinagógafő – mert a hetedik
nap az Úrnak napja!” Micsoda vakság, micsoda görcsös „kegyesség!” „Ha meghaltál
volna – mondta valaki egy frissen megtértnek – nem sajnálnálak úgy, mint így,
hogy hívővé lettél!” Micsoda rest szív, micsoda oktalanság! A Törvény, a napok,
a hagyomány, a szokás, az illem mind-mind üres, tartalmatlan váz Jézus nélkül.
De Jézus itt van, és vele a gyógyulás van itt. Jézus itt van, és vele itt van
az élet. Jézus itt van, és vele a nyugalom hétfőn is, kedden is, szerdán is,
csütörtökön is, pénteken is, szombaton is, vasárnap is – a világ végezetéig.
Elég Ő nekünk, teljesen
elég a nyugalomhoz!
19.
…tanuljátok meg tőlem, hogy
én szelíd és alázatos szívű vagyok:
és nyugalmat találtok a ti lelkeiteknek.
Mt 11: 29b
Az alázat szelídség nélkül:
ravasz meghunyászkodás. A szelídség alázat nélkül: a szív-érintkezések meghitt
pillanatainak káprázatos húsevővirága – sem ebben, sem abban nincs igazi öröm,
csak metsző fájdalom és vérehullás. Az emberi alázat és emberi szelídség
embertelenség önmagában; jó gyümölcsöt hozni meddő akarat; az ÉN erőfeszítése a
túlélésre. De nem lesz túlélés, ahol nincs szeretet, mert valódi alázat
nincsen, ahol szeretet nincsen, és valódi szelídség sincsen, ahol szeretet
nincsen. Egyetlen esélye van tehát a túlélésre mindenkinek: halálosan bemerülni
az egyetlen, igaz agapéba, aki maga Jézus Krisztus! Benne nincs alázat
szelídség nélkül, és nincs szelídség alázat nélkül – mert Őbenne semmi nincs
szeretet nélkül. Átszegzett kezével is Ő maga a tökéletesség!
Jézus útja farkasok közt
vezet át, a halál árnyékának tetemes-völgyében. Zord szél süvít szembe véle, tövis-kacsok
kapnak ruhája után. „Aki én utánam akar jönni, tagadja meg magát…!” És mennek
nyomában az alázatos szívűek, a szelíd bukdácsolók – mert járatlan út ez,
isteni út – mind mélyebbre és mélyebbre, folyton növő szeretetben. Mert Aki
elől megy, tudja, mit akar. Mert Aki elől megy, legyőzte a világot! Lejjebb és
lejjebb, fokról fokra biztosabban, lépésről lépésre növekvő örömben, növekvő
világosságban – így haladnak ifjulón a föld örökösei. Követik a Mester
mozdulatait, figyelik beszédét, mely örök életre buzgó víznek kútfeje lett az ő
belsejükben. Nem fordítják el arcukat a köpködők elől, kezüket nem kényszeríti
ökölbe a farkasmarás, mert övék az imitatio Christi kegyelme, övék az el nem múló
szeretet országa.
20.
Jeruzsálem, Jeruzsálem! Ki
megölöd a prófétákat és megkövezed azokat, akik te hozzád küldettek, hányszor
akartam egybegyűjteni a te fiaidat, miképpen a tyúk egybegyűjti kis csirkéit
szárnya alá;
és te nem akartad.
Ímé, pusztán hagyatik néktek
a ti házatok.
(Mt 23: 37-38)
Sudár falak napsütötte
oldalain zarándokok tekintete pásztázott végig ámulón és elégedetten. Bástyák,
tornyok árnyékvetülése, íves kapuk visszhang-kondulása a távolból is roggyanni
késztette a térdeket s a szíveket. Néhány mélységes lélegzetvétel után az
ifjabbak hallelujázva előreszaladtak, ágakat tördeltek az útszéli pálmafákról.
A Templom felől bárányok bégetése erősödött, terjengett a kesernyés füst, s
közeledvén a kapuk felé, bomladozni kezdtek a tarka, hosszú karavánsorok.
Jézus megállt, s könnyek
peregtek le az arcán. Fátylas tekintetével átölelte Jeruzsálemet, s emelte
volna fel, fel, hogy szívéhez szorítsa… de némán lehanyatlott, mint a
gyümölcsérlelő nap. Sötét lett mindenütt. Kutyavonyításos sötét. A tanítványok
vállat vontak – látták ők már a Mestert sírni máskor is. A város fölött
villámok cikáztak az égen, alatta fortyogtak feneketlen katlanok, körötte
roppant harapófogó acélköre szűkült. Zarándokok tódultak be nevetve a kapukon,
botladozó báránykákat, súlyos tulkokat terelgettek. Élesen lármázott ezernyi
veréb- és kelmeárus.
A Messiás lábai alatt
próféták vérétől volt vizenyős a föld – borzongva lépkedett a virágok között. Járt
itt Ő már máskor is: igazság és kegyelem kitárt szárnyaival, ígéretes szókkal,
figyelmeztetéssel. Járt Ő itt már máskor is a századok során. Akkor sem
kellett, most sem fog kelleni. „Mester! Nézd, milyen kövek, és milyen
épületek!” – ujjongtak a tanítványok. Jézus rájuk nézett újra, s könnyek peregtek le az arcán.
Szemének égető fátylán át látta, miként vonogatják vállukat – hiszen látták ők
már a Mestert sírni máskor is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése