A rest embernek mezejénél elmenék
2008. július 10., Ráma Tábor (ONT), Kanada
Példabeszédek 24:30-34: A rest embernek mezejénél elmenék, és az
esztelennek szőleje mellett. És ímé, mindenütt felverte a tövis, és színét
elfedte a gyom; és kőgyepüje elromlott vala. Melyet én látván gondolkodám, és
nézvén, ezt a tanulságot vevém abból: Egy kis
álom, egy kis szunynyadás, egy kis kézösszetevés az alvásra, És így jő
el, mint az útonjáró, a te szegénységed,
és a te szükséged, mint a paizsos férfiú.
Amint a könyv teljességéből
kitetszik, a Példabeszédek írója igen bölcs ember volt, és hasznos időtöltései
közé tartozott a sétálás is. Járt-kelt a mezőkön, figyelve az állatok és
növények csodálatos, titokzatos világát. Városok utcáin, kertek mellet, emberek
között bandukolt – de nem a lazítás céltalanságával, könnyelműségével, hanem
nyitott szemmel és nyitott füllel. Figyelt, hogy mit lehet látni, hallani
valami tanulságost és épületest. Vannak bölcs emberek, akik az Istentől kapott
rövid időt okulással és tanulással töltik még levegőzés közben is; és vannak
bölcstelen emberek, akik végigsétálnak az életen anélkül, hogy fejlődnének, tanulnának
valami maradandót. Amikor az író elhaladt a nevezett kert mellett, amelyről
tudta, hogy az valamikor jó gyümölcsöket termett, és most íme, mindenütt
felverte a gyom, a gaz, és kerítése a végsőkig leromlott, megállapította: aki
ennek a területnek a gazdája, az egy bitang, lusta, meggondolatlan, hanyag
ember. Nem is volt olyan nehéz ezt a következtetést levonnia. Nem kell nekünk a
gazdát személyesen, sőt hírből sem ismernünk ahhoz, hogy kertjére nézve
megállapíthassuk, hogy milyen jellem. Azt is kijelenti a Példabeszédek írója,
hogy ennek az elvadult kertnek a tulajdonosa esztelen, bolond ember is. Jaj
annak, aki felől Isten mondja ki a végső megállapítást: bolond! Aki elpazarolja
a kapott örökséget, a meglévő birtokot, és nem gondozza ahhoz illő módon, hogy
fennmaradjon és gyarapodjék, az mai igénk szerint bolond ember. Esztelen.
Mi jellemzi az ilyen
embert? Egyrészt az, hogy nem képes, és nem is akar a múlt jó és rossz
példáiból tanulni. Nem törődik azokkal a dolgokkal, amik régen történtek, és
nem képes, és nem is akar azokból következtetéseket levonni. Nem érdekli
egyáltalán a történelem – a saját eddigi életének történelme sem, a saját
családjáé sem, a saját gyülekezetéé sem, a saját nemzetéé sem. Állítólag csak a
mának él, mert – ugye – az a fontos, ami most van. Csakhogy elpazarolja a mát
is, és észre sem veszi, miként folyik ki ujjai között a nagybetűs Idő, és
estére nem lesz több, nem lesz emberebb, mint reggel volt. Azt mondta nekem
valaki egyszer: „Én ugyan nem értek semmihez, nem tanultam soha semmit, mégis
milyen jól megvagyok!” Az effélékre mondja az ige, hogy balgatag, felelőtlen,
esztelen emberek. Ha nem vagyunk képesek a történelemből tanulni, ugyanazokat a
hibákat követhetjük majd el, amit elődeink elkövettek annakidején. Könnyen
meglehet, hogy e nevezetes lusta ember édesapjának is voltak gazzal felvert,
lerontott kerítésű kertjei. De nem emlékezett vissza mégsem, hogy amikor
elhanyagolták a földet, abban az esztendőben nem volt szüret, és nem volt
aratás. Úgy hagyta, gondozatlanul a saját földjét is.
A lusta, esztelen embert
nem érdekli igazán az sem, hogy most, a jelenben mi van. Nem látja meg a jelen
szükségeit. Ott volt kertjében az elburjánzott gaz, körötte a kidőlt-bedőlt
kerítés, de ő ezzel nem foglalkozott. Nem fogta fel: most, ma kell itt valamit
kezdeni! Azt állítják egyesek, hogy a mai ifjúság már nem olyan, mint a régi
volt. Vannak olyan helyek, ahol effélékét is lehet hallani: Ha így haladunk
tovább, néhány év múlva bezárhatjuk az imaházat. De mi az – kérdem én – amit mi,
régi, tapasztalt hívők tudunk adni, és adunk is a fiataloknak? Mit teszünk mi
azért most, a sopánkodáson kívül, hogy egy szép jövőkép táruljon eléjük, és
elénk is? Mi az, amit nekünk most kell tennünk a fiatalokért? Mi az, amit nekem
most kell átadnom, most, mielőtt meghalok? Mielőtt az Úr eljön, mi az, amit én
személyesen most kell, hogy megtegyek a gyülekezetért, hogy jobban összetartsanak
a testvérek, az idősek és a fiatalok? A bolond ember ilyen gondolatokkal nem
foglalkozik, hanem hagyja másra és máskorra a munkát. Nem terheli magát azzal a
tudattal, hogy reá is bízott tennivalókat az Isten.
Az ilyen esztelen ember
azzal sem számol, hogy a jövőben mivel kényszerül majd szembenézni. Egy kis
álom, egy kis szunynyadás, egy kis kézösszetevés az alvásra, És így jő
el, mint az útonjáró, a te szegénységed,
és a te szükséged, mint a paizsos férfiú. Tudja meg minden lusta ember, aki
akár lelki, akár fizikai, vagy mindkét területen lusta, hogy előbb-utóbb eljön
a nagy szembesülés napja, amikor késő lesz felismerni, hogy hiába telt el az
élet; hogy jobb lett volna másként kihasználni; hogy jobb lett volna dolgozni –
de akkor, a számadás nagy napján késő lesz a megbánás.
Örültem annak, hogy a
tegnap milyen fegyelmezetten zajlott a Niagarához való kirándulás. Habár sokan
voltunk, nem kellet keresgélni senkit, nem kellett várni senkire, mindenki
időben, pontosan ott volt, ahol lenni kellett. Megdöbbentet az a felismerés,
hogy a kanadai és az amerikai nép milyen ötletes. Milyen jól ki tudják
használni azt a lehetőséget, amit a Niagarával együtt a Jóistentől kaptak! Ő
maga alkotta meg ezt a csodálatos látványosságot. Valaki felfedezte, később az
amerikaiaknak és a kanadaiaknak felcsillant a szemük: mennyi pénzt lehetne a
Niagarából kihalászni! Magatok is láthattátok, hogy hemzsegett a sok turista a
világ minden részéből! Volt is lehetőségük a sokféle programból válogatni!
Lehet nézni a vízesést terített asztal mellett a Skylon magasából. Ha pénzed és
kedved és bátorságod van, helikopterek állnak rendelkezésedre, hogy egy életre
szóló élménnyel, egyedi látvánnyal gazdagodj. Lehet hajóról is, egész közelről
látni az alázúduló víztömeget – bevisznek szinte az örvénylő, porzó zuhatag
alá. Aztán alagutat is fúrtak, hogy be lehessen menni a vízesés mögé, és onnan
hallgatni a dübörgő morajt, és onnan látni, karnyújtásnyira a sodró áradatot.
Nem tudom, megfigyeltétek-e, hol kötöttünk ki, amikor kijöttünk az alagútból?
Nem ott, ahol bementünk, hanem egy hatalmas ajándékboltban. Ha netalán nem
vásároltál semmit, az ajtóban, mielőtt kiléptél volna a helyiségből,
megállított egy kis kínai néni, és megkérdezte: „Nem akarsz valami emléket
magaddal vinni? Otthon nem tudsz vásárolni, amit itt, és sehol máshol a
világon!” Van is forgalom éjjel-nappal a Niagara körül! Mondtam is Dánielnek,
milyen jó lenne nekünk is egy ilyen vízesés a kertünk aljába! Tudjátok, mit
válaszolt? „Ha Romániában lenne a Niagara, nem tudnánk jól kihasználni! Lehet,
hogy már rég tönkrement volna!” Igazat kellett, hogy adjak neki, mert amint
visszatekintünk a történelemre, nagyon sok példát látunk arra, hogyan lettek
prédává felbecsülhetetlen értékek, mert nem tudták őket jól kihasználni. 1920.
június 4-én aláírtak valamit ott Trianonban, és Románia ölébe pottyant egy
gyönyörűséges tündérkert: Erdély. De mi van ma a mesébe illő szépségű
kastélyokkal, palotákkal, várakkal? Egészséges, tiszta vizű folyókat kapott ez
a számunkra addig idegen ország, termékeny dombvidékeket, vadregényes hegyeket,
és jaj, még mennyi minden mást is! Nem tudja kihasználni. Ezért tartunk ma ott,
ahol tartunk. A Niagarát nem egy amerikai tervezőmérnök alkotta meg, és tette
oda, ahol van, de még egy kanadai sem. Maga Isten adta azt ajándékba az itt élő
embereknek. Az emberen áll, mit kezd ezzel a különleges, egyedi ajándékkal –
hogy kihasználja-e jól, hogy hasznot hajtson, vagy pedig tönkremenni hagyja,
sőt elpusztítja.
Emlékezzünk csak arra,
hogy a Jóisten a mi ősszüleinknek, Ádámnak és Évának is adott egy kertet. Miért
is adta azt nekik, és rajtuk keresztül az egész emberiségnek? Azért, hogy benne
megmutassa önmagát – az Ő kikutathatatlan bölcsességét. Azért bízta az emberre
a kertet, hogy annak munkája révén meglátszódjék az Ő gondoskodó szeretete,
ámulatba ejtő hatalma. Az akarta Isten, hogy az Édenben rend legyen. Azt akarta
Isten, hogy abban a kertben tisztaság legyen. Azt akarta Isten, hogy abban a
kertben jó gyümölcsök teremjenek. Azért adta azt a kertet, hogy aki a kerítésen
belül van, tökéletesen otthon érezze magát, és ne vágyjon elmenni onnét. Isten
minden személynek külön-külön adott egy-egy kertet. És akár hiszed, akár nem,
akár idős vagy már, akár még fiatal, felelős vagy ezért a kertért! Ádám és Éva
jól tudta, mit kell ezzel a kerttel kezdeni, mégis rájátszotta egy idegen
hatalom kezére. Azóta terem a gyom, azóta van pusztulás, azóta vannak
gyűlölködések, elválások és háborúk. Azóta egyetlen ember sem tudja, mit kell,
és mit lehetne az ő személyre szabott kertjével kezdeni. Hadd tegye fel
Istennek Lelke ma este a személyes kérdést: Mi a helyzet a te kerteddel, ami reád
bízatott őrzésre, gondozásra? Isten azt akarta, hogy a kertnek legyen egy
kerítése, egy határa, amely választóvonalat képez közte és a kinti világ
között. Kerítése, amely megvédi a területet, és annak áldásait a rossz szándékú
betolakodóktól. A hívő ember számára az ige a kerítés, a zsinórmérték. Isten
egyedivé teremtett minden egyes embert. Olyan tulajdonságokkal bírunk, amikkel
így együttvéve egyetlen más ember sem bír ezen a földön. Nem is volt, nem is
lesz soha senki pontosan olyan, mint te. Életünkön végignézve láthatjuk, hogy
gyakran volt olyan a kerítésünk, gyakran volt olyan az értékes, egyedi terület,
mint amilyent a Példabeszédek írója látott. Azt mondja az egyik kicsi ének,
hogy Nem véletlen, hogy megszülettél, Nem
véletlen szeszélye, Teljesen mindegy az, hogy milyen a hajad, szemed színe, Te
az Istennek egy csodálatos alkotása vagy! Akár hívő vagy már, akár még nem,
tudjál róla, hogy velem együtt a mindenható Istennek eltorzult képmása vagy! Ő
meg akar dicsőülni benned és általad! A te szíveden keresztül, a te jellemeden
keresztül, ez egyedi, reádbízott, drága kert által akarja megmutatni az Ő
szépségét, az Ő bölcsességét.
Meg kell állnunk őszintén
a tükör előtt, és szembesülnünk kell a felelettel: ki vagyok én? Miért vagyok
én ilyen, amilyen vagyok? Hogyan jutottam el idáig? Mi, protestánsok általában ritkán szakítunk időt arra, hogy
csendben legyünk, és elmélkedjünk mélyen. Néha szinte irigylem a katolikusoktól
azt a szabadságot, hogy a templomban letérdelhetnek, amikor csak szükségét érzik,
és magukba szállhatnak – és némelyek magukba is szállnak – hosszú órákon át
imádkozva. Pedig nagyon fontos lenne nekünk is Isten jelenlétében foglalkoznunk
magunkkal, a kertünkkel. Hittel, de ésszerűen kell munkához látni! Az egyik
faluban, ahol legációra voltam beosztva néhány évvel ezelőtt, mindig ugyanannál
a családnál szálltam meg. Hamar feltűnt, hogy a szomszéd ki-be szaladgál a háza
ajtaján, kezében vederrel és meszelővel. Nagyon szorgalmas, buzgó munkásnak
látszott. A házigazda már kíváncsi lett, mit csinálhat az az ember olyan
elszántan heteken át a vederrel és a meszelővel. Ledöbbent, amikor benézett a
házba: a szoba a plafontól a padlóig fekete fáradt olajjal volt lemázolva
vastagon. Hiába volt a buzgóság, hiába volt a sok munka, ha nem volt ész. Így
van ez a lelki síkon is! Balgaság a mozgás, balgaság a sok tevékenység az Úr
házában, és hiábavaló a keresztyén név, ha nem állunk szívvel és értelemmel
Isten igéjének tükre elé. Ez a drága ige kell, hogy megmondja, most éppen mire
van szükség. Nem érdemes olyankor izzadva, buzgósággal foltozni a
„tündérköntöst”, amikor teljesen újra van szükség!
I.
Milyen kertet kaptunk
tehát a Jóistentől, amit gondoznunk, ápolnunk, őriznünk, fejlesztenünk kell? Mi
is tehát az a kert, amire nagyon rá kell dolgozni, hogy helyreálljon, ha kerítése
elromlott, és ha ellepte a gyom? Elsősorban nem más ez a kert, mint a mi
tulajdon szívünk, a saját lelkünk. Isten e világba parancsolt téged: szüless
meg! A születésünk idejét és helyét is meghatározta. Szüless meg fiúként,
szüless meg lányként Kanadában, az Egyesült Államokban, Ausztráliában,
Erdélyben, Magyarországon, a Felvidéken, Kárpátalján, Bácskában. Isten úgy
döntött, hogy ne valami állatként jöjj világra, és ne is valamely növényként
hajts ki a földből, hanem legyél ember! Tessék, itt van minden lehetőség, hogy
azzá légy, aki lenned kell!Tessék, itt az életnek lelke! Halhatatlan lélek ez! Itt
van – ápold, őrizd, műveld meg! hadd teremjen benne jó gyümölcs! Ki akarom
nyilvánítani az én bölcsességemet ebben a te kertedben, a te életedben! Benned
kívánom megmutatni, hogy én nagy és szent vagyok! Benned akarom felragyogtatni
az én hatalmamat! Ezt a drága feladatot minden ember külön-külön megkapta, még
azok is, akik elkárhoznak. Vajon hogy néz ki a kertünk? Elmondom azt is, hogy
ha ebben a kertben nem áll ott középütt, nem virágzott ki, és gyümölcsöt nem
termett a Krisztus véres keresztfája, hiábavaló és kárhozatos minden más virág
és minden más gyümölcs! Hiába az, hogy templomba jársz, hiába az, hogy az
énekkarban tag vagy te is – mert minden kár és szemét Krisztuson kívül. A
megtérés azt jelenti, hogy kegyelem által felkiáltasz: Uram! Itt a kertem, én
nem tudtam vigyázni rá! Itt a kertem, tönkretettem egészen! Nem vagyok jó
gondozója! Jöjj, és hajtsd uralmad alá ezt az én tehetetlenségemet, egész
életemet! Drága Jézus! Te érettem, miattam haltál meg – az én képtelenségem,
felületességem és lustaságom miatt. Jöjj, légy úrrá szívemben! És ha ezt
őszintén elmondod, megtörténik az újjászületés csodája, ami nélkül senki sem
láthatja meg Istennek országát. Bárcsak egyre többen megtapasztalnák itt,
Kanadában és az egész világon mindenütt, milyen csodálatos az, amikor életük
középpontjában ott áll, ott magaslik a Krisztus keresztje!
Az újjászületett ember
szívének kertjében is elburjánozhatnak a nagyravágyás mélygyökerű gyomjai. A
közelmúlt történelméből tudjuk, hogy a legnagyobb, legvéreskezűbb diktátorok
alacsony, kicsinyke emberek voltak. Sztálint is például, ha fényképeken nézzük,
szinte mindig hosszú katonakabátban láthatjuk. Hosszú ruhákban ugyanis az ember
magasabbnak, szálasabbnak látszik, mint amilyen valójában. Kivétel nélkül
mindannyiónkban bennünk van a vágy, hogy még fizikailag is többnek láttassunk;
hogy kedvezőbb alakúnak és ábrázatúnak tűnjünk, mint amilyenek valójában
vagyunk. Vigyázni akarunk magunkra minden áron, de a saját erőnknél és
képességünknél fogva. Közben nem vesszük észre, hogy ha Isten nélkül teszünk
akár jó dolgokat is, előbb-utóbb mindent elrontunk, és felnövi szívünket a
tövis, a gaz.
A hatalom és a kitűnés
iránti vágy mellett ott van az ember szívében, még a hívőében is gyakran, a
pénzéhség, az anyagiak után való sóvárgás. A sok hajszától, a rohanástól sok
embernek olyanná lett az élete, mint a robotoké, ami nem is élet már
tulajdonképpen, csak mozgás. Többen mondták közületek, de gondolom, nemsokára
nekem is alkalmam lesz látni, hogy itt Kanadában a tízsávos autópályákon a
hajnali órákban csak lépésben lehet haladni. Reggel ötkor már úton vannak az
emberek a munkába, és sötét este van, mire hazaérnek. Érdekes volt nekem látni
azokat a gyorsétkezdéket, amik hiszem, hogy rövidesen nálunk is megjelennek.
Tudjátok jól, hogy az autók megkerülik az épületet, míg a pénztárhoz jutnak – a
falban levő mikrofonokba be kell mondani a rendelést, és mire az autóval a
kicsi ablakhoz érsz, már kész is van a menü. Láttam, amint egyesek zacskóban
kapták meg a levest, és vezetés közben azt szopogatták reggeliképpen.
Elgondolkodtam rajta: vajon hogyan olvastak ezek az emberek igét ma reggel, ha
így reggeliznek? Összegyűjtötték-e családjuk tagjait, és beszélgettek-é együtt
Jézusról? És amikor eljön az este, hazatérve dicsőítik-e Istent, aki
megtartotta őket, vagy pedig hulla fáradtan a tévé elé, az agyba dőlnek?
Robotokká válunk, ha felvesszük a világ-diktálta tempót. Nem kell nekünk az
óceánon túlra szállanunk, becsaphat a világ minket otthon is. Azt gondolhatom,
hogy úgy helyes, ha én a gyermekeimért, családomért éjt nappallá teszek, és
közben nem veszem észre, hogy valakinek mellettem a szívemből, a szeretetemből,
az odafigyelésemből kellene egy kevés, mert az anyagiak nem pótolhatnak engem,
nem pótolhatják az én jelenlétemet.
Ha én kellek valakinek, és én csak
sok és drága valamit adok, otthagyom őt meglopva, gondozatlanul. Jaj, sok
gyermek nő fel így! Sokan, a baptista családokban is úgy nőttek fel, hogy a
szüleikkel egyszer sem imádkoztak a „Jövel, Jézus, légy vendégünk”-ön kívül. Be
vagyunk hálózva mi, fiatalok is! Nagyszüleink még élnek, görnyedt háttal még
végigcsoszognak az udvaron, de nincs idő, hogy beléjük karoljunk. Fáradtan
hazajövünk az egyetemről, aztán találunk és kapunk mi tennivalót eleget – nincs
idő őket meglátogatni, segíteni nekik valamiben. Nincs idő, mert mindig rohanunk
– közben a kertünket növi fel a gaz, a gyom, és kőgyepűje egyre omladozik már.
Mi van a kerteddel? –
kérdezi Isten Lelke. Mi van a jellemeddel? Kérdezem én, fiatalok, mi van a
számítógépetekkel? Tiszta-e a számítógépetek? Amikor valahová vendégségbe
hívnak a testvérek, általában meg szoktam kérni a fiatalokat, hogy néhány
percig Internetezhessek. Aztán megnyitom a Historyt, ami megmutatja szépen,
hogy milyen oldalakat néztek az adott gépen napokkal azelőtt is. Higgyétek el,
hogy mindenütt, ahol nem törölték ki az adatokat a Historyból, azt láttam, hogy
szennyes, erkölcstelen, pornográf oldalakat néztek! Egyetlen egy tiszta
számítógépre nem bukkantam még – és baptista fiatalokról van szó! Így
rombolódik egyre a kerítés! Nálunk is régóta bent vannak a kábeltévék rengeteg
csatornával. Az idősek nem nagyon értenek hozzá, a fiatalok annál inkább.
Ajánlom minden szülőnek, hogy szánjon rá egy fél napot, ha ennyire van szükség,
és nézze végig az összes csatornát az egyestől a hatszázadikig – meg fognak
lepődni! Lehet, hogy fél napba kerül, míg rábukkan egy förtelmes csatornára,
amit a gyermek egyetlen gombnyomással megnyit, és szájtátva néz, és amit le
kell kódoltatni. Ez a való világ! Valamikor el sem lehetett képzelni, hogy egy
fiú egy lánnyal idejekorán szórakozni kezdjen. El sem lehetett képzelni, hogy
az imaházból hazakísérje, míg nem jött el az ideje – de most már lehet
udvarolni, flörtölni ezer kilométerekről is. Itt van a zsebben a kicsi telefon,
ott van a korlátlan Internet – na ezt akadályozza meg valaki, ha tudja! Nagyon
sokféle trükk van manapság. Meg voltak a régieknek is a maguk trükkjei. Mi van
a kertedben, kedves testvérem, amit azért adott az Isten, hogy benne rend
legyen? Mi van a kerteddel, amit azért adott az Isten, hogy rajta az Ő
bölcsessége, szeretete tükröződjék? Eljő
a te veszedelmed, ha lusta vagy a kertedet gondozni, őrizni! Eljő a te
veszedelmed, ha a szívedet, a lelkedet elhanyagolod a munka ürügyén! Bizonyosan
eljő a romlás, a pusztulás! Gyönyörűséges kertet szánt nekünk az Isten. Azt
akarja, hogy legyünk olyan fiatalok, akikre rábízhatja az eljövendő dicsőség
illatos virágait! Legyünk olyan emberek, akikben semmi fogyatkozás nincsen –
ezt akarja a mindenség hatalmas Királya! Menjünk oda Jézus keresztjéhez, és
kérjük: Ó, Uram, tisztíts meg engem! Látod, az idegen hajtás már kezd kibújni a
kertemben. Jöjj hát, és metssz, gyomlálj, tisztogass, újíts meg! A te Lelkedet
ne vond meg tőlem! Vannak itt olyanok, akiknek nem helyreállásra, hanem
teljesen új szívre van szükségük. Ezeknek mondom: ha még mindig az ördög
gazdálkodik a kertedben, még ma este kérd Jézust, hogy költözzön be oda!
II.
Az Istentől kapott
kertünknek van egy másik vetülete is, mondhatom úgy, hogy egy másik sarka: a
családunk. Isten úgy tervezte el a családot, hogy abban legyen összhang,
egyetértés, jókedv és ének. Amint az Atya, a Fiú és a Szentlélek a
különbözőségek mellett tökéletesen egy tud lenni, lényegileg egy, örökkévaló,
igaz Isten, hasonlóképpen a férj, a feleség, a gyermekek egyek kéne, hogy
legyenek a családon belül, ezt az isteni bölcsességet és egységet kiábrázolva.
Gyönyörűséges kert kéne, hogy legyen a család, ahová az édesapa, a férj vágyjon
hazamenni a fáradsággal telt, hosszú nap után; ahol örömmel és nagy-nagy
szeretettel várják haza; amire a gyermek, ha elsodorja messzire az élet,
szívesen, sóvárogva emlékezik vissza. Az ördög megirigyelte ezt, és pusztító
karmaival belemarkolt a család szentséges intézményébe – mert mi szabad
akaratunknál fogva megengedtük ezt neki az Édenben. Azóta nincs tökéletesen
szabad akaratunk sem, mert emberi természetünknél fogva mindig csak a rosszat
tudjuk választani és tenni, még ha a jót szeretnénk is. Ez az igazság! Szeretném
én látni, hogy hány tökéletesen egészséges, Isten szerint élő, hívő család van
gyülekezeteinkben?! Hány olyan család van közösségeinkben, amikről Isten maga
tud bizonyságot tenni, hogy „Igen, ez szívem szerint való! Ez az igazi
házasság! Ez az igazi gyermeknevelés! Igen, ilyent képzeltem el! Ez a feltétel
nélküli tiszteletadás! Ez a ragaszkodó szeretet!” Ó, hány van ilyen
gyülekezeteinkben? Nagy felelősséggel ruházta fel az Úr a férjet, a feleséget,
minket, gyermekeket is – mindannyiónktól nagymértékben függ, milyen az élet a
családunkban.
Természetesen a szülőkre
hárul elsősorban a legnagyobb felelősség, akik ajándékba kaptak egy kisleányt,
egy kisfiút. A gyermek jellemének alakulása nagymértékben a szülők hozzáállásán
alapul. Sohasem tudom elfelejteni azt az időt, amikor édesapám és édesanyám jól
állt lelkileg nagyon – én legalábbis úgy vettem észre – és esténként a Biblia köré ültünk. Édesapám
egyszer elővett egy nagy fej vöröshagymát, és azt mondta: „Itt van Góliát!”
Vett egy fej fokhagymát, cikkeire bontotta, katonás rendbe állította: „Ez a
filiszteusok tábora, ez itt pedig az izraelitáké. Itt, ez a kicsike, Dávid!” –
és gyermeki szemeim előtt kibontakozott a gyönyörűséges történet. Sohasem tudom
elfelejteni! Olyan jó lelki alapot kaptam én azidőben! Olyan éhessé váltam az
Ige után, és olyan fogékony lettem az Isten dolgaira! De eljött az az idő is,
amikor a szüleim lelkileg megrokkantak, elmaradtak az áhítatok, a történetek,
helyükbe berontott a vihar. Eközben megszülettek a kistestvéreim, és már szinte
semmit nem éreztek meg a családi együttlétek hajdani melegéből. Meg is látszik
rajtuk, mert elmennek ugyan az imaházba, meg hazajönnek, de lelki dolgokról
sajnos egyáltalán nem lehet velük beszélgetni – egyelőre. Más a lelki hátterük,
mint az enyém volt, ezért megközelíthetetlenebbek. Számít, sokat számít, mit
adunk tovább a gyermekeknek; hogyan emlékszik majd vissza az együttöltött
időkre! Mi van a családunk kertjével? Az Ige kérdezi ezt tőlem is. Egyik
testvérnő gyakran úgy imádkozott: „Látod, Uram, hogy ahol én lakom, ott a Sátán
zsinagógája van! Rettenetes a férjem mellett élni!” Amikor szóba elegyedtem
vele, mindig a férjére panaszkodott a néni, hogy az milyen istentelen, mennyit
kell miatta szenvednie, milyen ördögi lélek lakja. Amikor félelmek között
elmentem hozzájuk, egy mosolygós kis bácsi jött ki a házból. Megölelt, és ő
volt az, aki a Bibliát elővette, hogy olvassak belőle. Nagyon elgondolkoztam.
Nagyon elgondolkoztam! Beszélgetés közben világosan éreztem, melyikőjük a nyíltszívűbb,
az őszintébb. A bácsi nem volt ugyan megtérve még, de tisztább lelkületű volt,
sokkal emberebb.
Amikor a családban
felcserélődnek a szerepek, és a feleség lép a férfi helyébe, mert „ez semmire
sem képes”, megtörténhet, hogy a férfi beül a fotelbe, és előveszi az itókát,
és már nem is akar felállni többé. Amint ellustulunk családunk kertjének
gondozásában, könnyen észrevehetjük, hogy egyre rohamosabban nő a gyom, a gaz,
a tövis, és omladozik, mállik a kerítés.
Jövőre lesz ötszáz
esztendeje, hogy világra jött Kálvin János. Fontos őrá is emlékezni, mert magyar
népünkre nagy hatása volt ennek az embernek. A reformáció korszakában, ahol
fellobbant a lelki ébredés fáklyája a magyarság körében is, minden kicsi
szalmatetős házból zsoltáréneklés hangja szűrődött ki esténként. Ha
végigmentünk volna egy-egy falu sötét utcáin, hallhattuk volna, hogy itt is
imádkoznak, ott is énekelnek, itt is dicsérik az Istent, ott is pislákol a
mécses a Biblia mellett. Ma már ilyent nem lehet tapasztalni. Most már a
képernyők villognak, és röpködnek az indulatos szavak, meg a hortyogás… Ma nem
ugyanaz-e a Biblia, mint a reformáció idején? Ma nincsenek szülők, akik
gyermekeiket taníthatnák énekre-imára? Vagy ma a kicsiny gyermekek nem
szomjúhozzák a családi együttléteket, az Igét? Jaj, dehogy nem! De mi történt
azóta? Mi történt azóta, hogy mostanában olyan ritkán lehet – még a hívő
családokban is – közös elcsendesedést látni? Ellustultunk! Egy bitang
társadalommá lettünk! Olyan társadalommá, amelynek tagjai legkevésbé a saját
lelkükkel és saját családjukkal törődnek. Ha törődnek is valamennyire, hagyják,
hogy a vasárnap szintjén merüljön ki a hívőségük. Kevés, nagyon kevés ma a
szorgalmas, felelősségteljes, eszes ember! Ó, bárcsak Isten mélyen beleszólana
a dolgainkba, és élesen belemetszene a gyomjaink gyökerébe!
III.
Ez Istentől kapott drága
területhez hozzátartozik az a fontos rész is, ami a gyülekezetünket jelenti. Az
a közösség, amelybe Isten megszületni rendelt fizikailag, aztán lelkileg. Hadd
mondjam el azt, hogy egy látható, helyi gyülekezethez való tartozás nem
feltétlenül jelent Isten választott népéhez való tartozást is. Attól, hogy
baptistának, reformátusnak, katolikusnak vagy bármi másnak születtél, nem
biztos, hogy hívő vagy! Test szerint nem lehet hívőnek születni, csakis Lélek
szerint, és aki újjá nem születik víztől és Lélektől, nem láthatja meg Istennek
országát! Azt is kérdezi az Ige, hogy mi van, mi lesz a kertnek ezzel a
sarkával, a gyülekezetünkkel? Hogy vigyázunk rá? Hogyan értékeljük? Isten
beplántált egy közösségbe, hogy ott táplálkozzunk, és hogy ott másokat tápláljunk.
Meglátjuk-e a tennivalónkat? E kérdést megelőzi egy másik: Krisztus Testének
tagja vagy már? Végig lehet színészkedni egy egész életet. Júdásnak is sikerült
több mint három éven át Jézus közelében lenni, feladatokat vállalni,
szolgálatokat végezni – de kiderült, hogy nem tartozott a tanítványok közé.
Jézus már korábban kijelentette, hogy „egy közületek ördög.” Rólad mi fog
kiderülni, mikor eljön az ítélet napja? Ha Krisztus Testének tagja vagy már,
másoknak, a testvéreknek mi hasznuk van belőle? Mi hasznuk van másoknak abból,
hogy te ehhez a közösséghez tartozol? El lehet hanyagolni a gyülekezeti
életünket – és lassan felnövi a gyom azt is, kerítésén ki-bejárhatnak a vadak.
Az a kérdés, hogy lusta, hanyag, felelőtlen gyülekezeti tag vagy, vagy pedig
szorgalmas és bölcs gyülekezeti tag vagy? Az értelmes, felelősségteljes ember
áron is megveszi az alkalmakat, és szolgál, és jó gyümölcsöt hoz.
Spurgeonhöz jött egyszer
valaki, aki nagyon sok gyülekezetnek tagja volt korábban, de mindeniket
otthagyta: „Testvér, én keresem a tökéletes gyülekezetet. Azt gondolom, hogy az
önök közössége a tökéletes gyülekezet, itt szeretnék tag lenni!” „Ha ön ide jön
– válaszolta a prédikátorok fejedelme – már nem lesz tökéletes gyülekezet!” Tökéletes
gyülekezet nincs ezen a földön, hiába is keresnénk, de vannak őszinte, szolgáló
testvérek, akikben gyönyörködik az Úr. Hozzájuk kell csatlakoznunk! Ne
hanyagoljuk el a gyülekezetünket, tennivalóinkat!
IV.
Röviden szólanék a kert
negyedik szegletéről is: a nemzetben való helytállásról. Igen, a nemzetben való
helytállásról, mert az is része a kert szépségének, gazdagságának, áldásainak.
Isten határozta meg mindenkinek, mikor, hova szülessen. Adott nyelvet is, amin
olyan édes megszólalni, és amit olyan édes hallani, ha idegen közegben vagyunk.
Kérdezzétek csak meg szüleiteket, akik valamilyen oknál fogva kijöttek ide az
Óhazából: mit éreztek, amikor először pillantották meg a nemzeti színű zászlót!
És ti már azt mondjátok – tisztelet a kivételnek – hogy magyarnak lenni itt már
semmit nem jelent, és semmit sem ér. Szomorú voltam, amikor a tegnap azt mondta
valaki nekem, hogy Bethlen Gábor, Bocskay István, Rákóczi Ferenc nevét tőlem
hallotta először – mert nincs is itt semmi szükség rá. Nézzetek csak nyugodtan
utána, miért tartotta fontosnak Cserepka testvér, hogy az Észak-Amerikai magyar
baptistáknak saját táboruk legyen itt, Rámában? Azért is, hogy még nagyon
sokáig lehessen énekelni: „Nagy vagy, te Isten, nagy a te hatalmad,
Világteremtő a te szózatod!” És ez nem undok magyarkodás volt! Isten
magyarokkal is ékesíteni akarja az Ő országát, és tetszik neki, hogy bennünket
minden néptől megkülönböztetett, mint ahogyan minden népet megkülönböztetett
tőlünk. A lehető legteljesebben megélni azt, amik vagyunk nemzeti szinten is
kötelességünk, feladatunk. Inkább dicsőítjük így az Urat, mint ezzel a
területtel nem törődve, ennek a területnek gyümölcseit, áldásait visszafojtva.
Mert meg lehet fojtani a gyümölcsöt és az áldást, és hívőies buzgósággal meg kényelmes
felelőtlenséggel visszautasítani a feladatot: ápold, őrizd, műveld! Számon lesz
majd kérve ez is! Szívvel-lélekkel az Úr jelenlétében, a családban, a lelki
közösségben, bárhol a világon megélve a nemzeti mivoltot is – ezt jelenti
teljes embernek lenni! Másként omladozott a kőgyepű, konkolyos a búza, silány a
szőlő.
Végezetül arról szeretnék
néhány összefoglaló szót szólni, miért fontos, hogy az Istentől kapott kertünk,
amit négy sarka – a szívünk, a családunk, a gyülekezetünk és a nemzetünk – egy,
gyönyörűséges, egész területté foglal össze, rendben legyen (mert el lehet
lustálkodnunk az életet annak ellenére, hogy majd’ belepusztulunk a sok
munkába).
Ha egy földterület
elhanyagolódik, nem azt a termést hozza, amire eredetileg szánva volt. Az
igében a lusta ember kertjébe valamikor szőlőt ültettek gazdag, ízletes
gyümölcs, vidám szüret reményében. Valamikor ez a kert a szem gyönyörűsége volt
– de most csupa tövis, csupa gyom, szánalmas, lehangoló látvány. Nem az terem
benne, és nem úgy, ami, és ahogyan az eredeti elképzelés volt. Mit terem a
szíved? Mit terem a családi életed? Mit terem a gyülekezethez való
hozzáállásod? Mi terem a nemzetedhez való hozzáállásod? Azt, ami eredetileg az isteni tervben benne
volt? Vagy pedig valami mást…
Az a föld, amit
elhanyagolnak, vagy amit úgy hagynak parlagon, előbb-utóbb veszít az értékéből.
Egy szőlőért például, ami le van pusztulva, mert nem volt megkapálva, nem volt
megmetszve, nem volt megpermetezve régen, nem olyan összeget adnak, ha eladásra
kerülne a sor, mint egy jól karbantartott, gondozott ültetvényért. Jóval
kevesebbet kap érette a gazda. Ugyanígy van a szíveddel is, a családi életeddel
is, a gyülekezetben való forgolódásoddal is, a nemzetért való szolgálatoddal
is: ha nem minőségi, ha nem ige szerinti, kevesebbet ér, mint amennyit ki
lehetne hozni belőle. Isten előtt az elveszett, a meglankadt, az ellaposodott
lelkületű ember is ugyanolyan drága, de nem mindegy, hogy másokkal
megkívántatjuk-e a jó példát, vagy reánk nézve fanyalogni kényszerülnek.
Amíg az elhanyagolt
földterület helyreáll, sok időbe és kemény munkába kerül. Sok verejtékbe, sok
könnyhullatásba, sok kapacsengésbe, sok pénzbe, sok sóhajtásba. Ha valamikor
túl fáradt voltál imádkozni, túl hanyag voltál Jézusról beszélni, túl „hívő”
voltál a nemzeted sorsát felmérni, és tenni érte, az valamikor kiburjánzik a
lelkedben, és valamikor, észrevétlenül, rossz maggal hinti be gyermeked szívét.
És meglátod, hogy miután öntudatossá vált a gyermek, és már egyedül mérlegel,
milyen nehéz lesz majd a Bibliához édesgetned! Lehet, hogy Isten megadja azt a
kegyelmet, hogy hosszú évek keserves munkája nyomán gyermeked, testvéred
először tárja ki előtted a szívét és gondolatait. De az is lehet, hogy sohasem
tudod bepótolni majd a mulasztást! Ha nem értékeled édes anyanyelvedet,
unokáiddal talán idegen nyelven kell majd értekezned úgy-ahogy, és bánkódni
fogsz, hogy nem adtad át neki a drága örökséget: őseink példáját. Kár lenne.
Igen nagy kár!
Vedd nagyon komolyan, ami
rád van bízva! Hadd mondja rólad ragyogó arccal az elmenő: A szorgalmas embernek mezejénél elmenék, és a
bölcsnek szőleje mellett. És ímé, mindenütt megdolgozva szépen, és színét elborította
az áldás; és kőgyepűje, mint a megerősített vár. Tündöklik benne a Krisztus! ÁMEN!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése