1.
Akkor azt mondtam: Ímé
jövök; a könyvtekercsben írva van felőlem, Hogy teljesítsem a te
akaratodat; ezt kedvelem, én Istenem, a te törvényed keblem közepette van.
(Zsolt 40: 8-9)
(Zsolt 40: 8-9)
Alef, bét, gimel, dálet és
társaik engedelmesen sorakoztak az irón, a véső alá. Szikrázó napfényben,
tömlöcök homályában, káprázatos palotákban, juhok akla mellett készült a Nagy
Mű hosszú-hosszú évszázadokon át. Pásztorok, királyok, költők, próféták adtak
hozzá egy-egy pótolhatatlan mondatot, fejezetet. Csontjukba rekesztett tűzzé,
elháríthatatlan ösztökévé lett az üzenet: jönni fog valaki, Aki uralkodni fog
az Izráelen, s Aki a pogányok megvilágosítója lészen. Ha oroszlán ordít, ki ne
remegne meg? Ha szól a Mindenható, ki ne prófétálna?
Egyikük előtt a júdeai
Betlehem távoli képe derengett föl. Másikuk látta a szamárcsikó vemhén ülőt.
Volt, aki a szőtt köntösön osztozókat látta, s volt, aki a vágóhídra menő, néma
Bárányt. Mózes elment, Dávid elment, Ézsaiás elment, és a többiek is mind, de
az apró mozaik-szemekből összeállt a kép, s a kiszáradt világ fölé borult az
Ígéret egének harmat-dús boltozatja: Eljön! Bizonnyal eljön, és uralmának soha
nem lesz vége!
Szétmálló kőtáblák,
sárguló tekercsek őrizték a titkot, de el nem veszhetett egy jóta, egy
pontocska sem. Inkább Babilon, inkább Asszíria, inkább Nagy Sándor, inkább Róma
minden ékszerével, minden hatalmával – mert az Írás – Tóra, nábim, kötubim –
nem e világból ered!
És eljött! Testté lett a
régiek reménysége. Itt élt köztünk, kínhalált szenvedett, és feltámadott az
Írások szerint. Visszavárjuk, mert eljön. Megígérte. Meg van írva – de nem
emberi bölcsesség megejtő beszédeivel, hanem próféták, apostolok, zsoltárírók,
evangélisták theopneustos szavával. Miénk az üdvösség!
Sola Scriptura! Solus
Christus!
Sola fide! Sola gratia!
Soli Deo gloria!
2.
Mert Ő benne teremtetett
minden, a mi van a mennyekben és a földön, láthatók és láthatatlanok, akár
királyi székek, akár uraságok, akár fejedelemségek, akár
hatalmasságok; mindenek Ő általa és Ő reá nézve teremttettek; És Ő előbb volt
mindennél, és minden Ő benne áll fenn.
(Kol 1: 16-17)
(Kol 1: 16-17)
„Teremtsünk eget – mondta
az Atya a Szentlélekkel egybe – hogy sejttetője legyen a kegyelem mélységének, annak
a végéremehetetlen szeretetnek, amelybe az idő teljességében belehal a Fiú!” És
lett ég.
„Teremtsünk vizet – mondta
az Atya a Szentlélekkel egybe. Ér buggyanjon, folyam hömpölyögjön, és terüljön
szét az óceán, mert szomjat olt, megtisztít és mérhetetlen áldás a Fiú!” És
megcsillant a víz.
„Teremtsünk hegyeket,
kősziklákat – mondta az Atya a Szentlélekkel egybe – mert erős, mozdíthatatlan,
biztos alap a Fiú!” És feltornyosultak a hegyek, kibomlottak a sziklák
kővirágai.
„Teremtsünk Napot – mondta
az Atya a Szentlélekkel egybe – mert hő és fény és életerő a Fiú!” És az égen
fellobbant a Nap teljes diadalban, s belövellte szikráit hullámok, kősziklák
közé.
„Teremtsünk fákat és
millió virágot – mondta az Atya a Szentlélekkel egybe – és teremtsünk
madarakat, és állatokat a maguk neme szerint, hogy nyílják, hogy bomolják, hogy
gyümölcsözzék, hogy csiripeljék, hogy nyüzsögjék, hogy rikoltsák, hogy
szépséges, hogy jó és szent és bölcs és csodálatos és erős és szelíd és drága a
Fiú!” És kisarjadtak a füvek, benépesült a Föld – és látta Isten, hogy jó, igen
jó, hogy életre kelt az ember is.
…és mégis: Annál, aki
által és akire nézve teremtettek mindenek, akiben élünk, mozgunk és vagyunk, nem
lett kirekesztettebb, nem lett hontalanabb, és nem lett távolibb senki, senki…
3.
…Őt tette mindeneknek
fölötte az anyaszentegyháznak fejévé, mely az Ő teste, teljessége
Ő néki, a ki mindeneket betölt mindenekkel.
Titeket is megelevenített, a kik holtak valátok a ti vétkeitek és bűneitek miatt.
(Ef 1: 22-2: 1)
Titeket is megelevenített, a kik holtak valátok a ti vétkeitek és bűneitek miatt.
(Ef 1: 22-2: 1)
Vannak halottak, akik – mint
az Ezékiel látomása-béli szétszórt, megszáradt csontok – ott hemzsegnek az
Isten-nélküliség kopár csataterein, és bár zászlót lobogtatnak, kopját
emelgetnek, örökös harcok örökös vesztesei. Ezek a kihunyt-szívű, nagyszájú
némák, akiknek a test az istenük, az ÉN a vezérük. Oly könnyedén hánykolódnak,
mint bőszült óceánon a megkorhadt lélekvesztő, s oly céltalanul, mint a szélgörgette
ördögszekér. Gondtalanok – vagyis önmagukra van gondjuk csupán. Gyűjtögetők – a
rozsda, a molyok és a tolvajok javára. Önmaguk írástudatlan orvosai, karneváli
díszben gyehennára menők.
Vannak halottak,
menyasszonyi ruhát öltött, púderezett arcú halottak, akik olyan, de olyan
szépek, mintha csak aludnának. Templompadok, búcsújáró helyek zsolozsmás
halottai, akiknek folyton növő jócselekedet-létrája, erény-létrája felkapaszkodik
a fellegekig, s tán még a csillagos égig is, de fel nem ér soha Isten
kegyelméhez. Mert oda efféle létrákkal felérni nem lehet! Felfelé igyekeznek, s
lefelé haladnak. De ők nem tudják ezt, mint ahogyan azt sem, hogy minden
evilági ember halva született.
A mennyei makulátlanságban
ott lebegett a Föld kísértet-képe, az istenképű holtaké, a fölfelé
kapaszkodóké, a lehorgasztott fejűeké, a szélmalomharcok vívóié, a bűnben
kárhozott, sötét világé, és az időnek teljességében megszólalt a Szeretet: „Ki
megyen el, és kit küldjek el nékünk? Ki lehel életet e megölöttekbe, hogy
megéledjenek?” „Ímhol vagyok én, küldj el engemet!” – felelt a Fiú, és
felnyitotta a hétpecsétes könyvet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése