Elhívatásunk, hogy várjuk a mi Urunk
visszajövetelét
DIÁK FÜZET
Alapige: 2Pét 3. 1-18
Központi bibliai igazság: Jézus bizonyosan visszajön, és azt
akarja, hogy várakozási időnk az Ő akaratának való engedelmességben töltött,
minőségi idő legyen.
Aranymondat: „Ezért tehát, szeretteim, minthogy ezeket
várjátok, igyekezzetek, hogy ő tisztának és feddhetetlennek találjon benneteket
békességben.” – 2Pét 3: 14
Az idős suszterhez látogatók
érkeztek. Látták, hogy buzgón munkálkodik, de azért megkérdezték tőle: „Mit csinál,
bácsi?” Nyugodt hangon, mosolygó szemmel válaszolta: „Várom az Úr Jézust, és
közben megfoltozok egy-egy cipőt.” Válaszában a hívő ember életprogramját
fogalmazta meg. Elsődleges dolgunk ugyanis az, hogy Isten és emberek előtt való
tiszta, szabad lelkiismerettel várjuk vissza a mi Megváltónkat, s közben
végezzük mindennapi munkánkat azzal a hozzáállással, ami Őt megdicsőíti. Péter
apostol második levelének harmadik fejezetében emlékezteti a testvéreket az Úr
visszajövetelére vonatkozó ígéretekre, és kitartásra, türelmes várakozásra
bátorítja őket. Folyamatos adventről beszél, az élet minden területét
meghatározó készenlétről, amely egyik fő jellemvonása kell, hogy legyen a hívő
embernek. Mai igénk három kérdést válaszol meg az eljövendő dolgokkal és azok
várásával kapcsolatosan. Fontos tudnunk, mi az pontosan, amit várunk, mi az,
aminek a jövőben mi is bizonyosan részesei leszünk. Fontos tudnunk azt is, hogy
miért kell nekünk tudatosan a jövőbe tekintenünk úgy, hogy általa egész
jelenünket ennek a reménységnek és bizonyosságnak fényében éljük meg.
Várakozásunk tárgya és oka mellett elengedhetetlenül fontos tudnunk azt is,
hogy milyen módon töltsük a kiszabott időt ahhoz, hogy az a nap ne tolvaj módra
lepjen majd meg bennünket.
Mit várunk? (2Pét 3:
1-13)
A felelet nagyon egyszerű: Jézus Krisztus dicsőséges,
második eljövetelét, hatalma és uralma egyértelművé válását mennyeiek, földiek
és föld alatt valók előtt. Azonban, amíg ezt várjuk, számítanunk kell a
gúnyolódó hitetlenek csípős megjegyzéseire és fellengzős kérdéseire is. Ezek a
megnyilvánulások az éretlen, gyenge hívőt megrémíthetik, elhallgattathatják,
sőt elgondolkodtathatják: „Lehet benne valami. Csakugyan úgy van az, hogy mióta
az atyák elhunytak, minden úgy maradt, amint a teremtés kezdetétől fogva van.” Péter által figyelmeztet a
Szentlélek, hogy a Krisztust váróknak a támadásokra is számítaniuk kell. Éppen
az a tény is, hogy a gúnyolódók száma egyre nő, bizonyítja azt, hogy közel az
ítélet napja. Amint a Nóé idejében sem vettek észre az emberek semmit, úgy az
Úr eljövetele előtt is megkeményednek, és „szándékosan meg is feledkeznek
róla”, hogy egyszer már volt egy rettenetes, víz általi ítélet a föld lakosai
fölött. Számítunk tehát a megvetésre, a csúfolkodók hadának támadásaira, és ez
csak javunkra és megerősödésünkre szolgál.
Várjuk a látható világ teljes pusztulását. Ezt a pusztulást
már sokan megsejtették és hirdetik a Biblia kijelentéseit komolyan nem vevők
között is. Ám nem természeti katasztrófa lesz az, ami végigsöpör majd a földön,
nem is egy törvényszerűség megszűnésének következménye az űrben, hanem az anyag
elemeinek megolvadása, felbomlása és teljes pusztulása az Úr parancsszavára.
Péter apostol által már közel két évezrede az atommaghasadás lehetőségének
felfedezése előtt nyilvánvalóvá tette Isten, hogy tűz által miképpen semmisül
majd meg ez az átok alá rekesztett föld, és a látható, anyagi világ egésze.
Várjuk az új ég és új föld megjelenését, mert Isten
megígérte, hogy mindent újjá tesz. Az igazság fog uralkodni ebben az új
világban, és semmi sem lesz, ami az igazság, a szentség tökéletességét a
legkisebb mértékben is megzavarhatná. Hittel megragadható, emberi képzelőerővel
meg sem közelíthető, dicsőséges állapot várományosai vagyunk.
Milyen téves elgondolásokkal találkoztál
már a „világ végével” kapcsolatban? Milyen válaszok fogalmazódtak meg benned?
Miért várjuk? (2Pét
3: 14-16)
Azért várjuk az Úr Jézus eljövetelét, és azért számítunk rá
bármelyik pillanatban, mert tudjuk, hogy az Ő igazságával való szembesülést
egyetlen ember sem kerülheti ki. Ez a tudat és igaz hit határozza meg
gondolkodásmódunkat, életvitelünket, testi-lelki mivoltunkat. Várjuk Őt, mert
megtapasztaltuk, milyen a tisztátalanság, az elveszettség állapotában lenni –
és habár új életet nyertünk vére árán, képtelenek vagyunk tökéletesen tiszták
és feddhetetlenek lenni. Az Ő kegyelme
által tekint Isten szenteknek már most, de amikor Jézus visszatér, teljesen
megszabadulunk majd mindentől, ami e létben teher, bűn, törvényszegés,
igazságtalanság volt bennünk. A tökéletesség állapotát fogjuk teljes örömében
és dicsőségében megélni. Azért várjuk az Urat folyamatosan tisztulásra és szent
életre törekedve, mert óhajtjuk a tökéletlent tökéletesre felcserélni; mert nem
csupán részlegesen és töredékesen kívánjuk dicsőíteni Megváltónkat, hanem
mennyei kiteljesedésben.
A 13-ik versben olvastuk, és a következőkből is
egyértelművé válik, hogy az új világban igazság fog uralkodni. Várjuk ezt, mert
az igazságtalanság és a hamisság világában élünk; abban a közegben, amelyben
erős támadásoknak és kísértéseknek vagyunk kitéve pillanatról pillanatra. A
lelki, nemes harc idejét éljük újjászületésünk pillanatától, és sok sebet
kapunk, gyakran kimerülünk. Az igazság országában megszűnünk minden
fáradalmunktól, és a győztesek örömét éljük majd szüntelen.
Várjuk, mert – valljuk be – sokszor kényelmesek és
megkeseredettek vagyunk, és szabadulni szeretnénk végre. De Krisztus
eljövetelének látszólagos késlekedése az Ő hosszútűréséről beszél, és ezt
kiváltságnak, üdvös dolognak kell tartani. Kiváltság ez a várakozási időszak,
mert bizonyságtételünkkel eszközök lehetünk mások hitre jutásában, lelki
növekedésében. Habár a magunk részéről siettetnénk az Úr Jézus eljövetelét,
mégis hálásak vagyunk, hogy ez nem következett még be, mert még sokan
tévelyegnek szeretteink, barátaink, ismerőseink közül. A mi várakozásunknak
aktív várakozásnak kell lennie, melyben minden munkánk és megnyilvánulásunk
tudatosan és élő reménységgel az Ő akaratának való engedelmességre
összpontosít. Ez a békességes készenlét távolról sem a bűntelenség és
tökéletesség állapotát jelenti, hanem a minden érdem nélkül való
örökbefogadottság kegyelmi állapotát.
Lehet-e bűn e földi életből való
elköltözés vagy az Úr eljövetele utáni sóvárgás? Ha igen, milyen esetekben?
Hogyan várjuk? (2Pét 3: 17-18)
Péter beszél a várakozás
mikéntjéről is mind fizikai, mind pedig lelki vonatkozásban. Korábban olvastuk,
hogy „szentül és kegyesen kell” (11v.) élnünk. A várakozás idejét abban a
tudatban és meggyőződéssel töltjük, hogy Urunk ígéretei mind igazak, és
beteljesednek maradéktalanul. Akkor is, ha ennek sok minden és sok mindenki
ellentmondani látszik. Úgy várjuk az Ő eljövetelét, hogy ráállunk a megértett
igazságokra, és azokhoz szabjuk magunkat, még ha ez a világ szemében
bolondságnak látszik is. Minél inkább összpontosítunk az igére és annak
gyakorlatba ültetésére, várakozásunk ideje annál inkább tartalmas és minőségi
idő itt, az igazságtalanság és romlottság földjén.
Úgy várjuk az Urat, hogy
vigyázunk, hogy „az elvetemültek tévelygései el ne sodorjanak.” A helyünkön
vagyunk, ébren vagyunk, figyelünk és mozgósítunk – mint az őr a bástyán. Míg
ilyen lelkülettel szolgálunk, folyamatosan növekszünk a kegyelemben, az
ismeretben.
A kegyelemben való növekedés
ebben az esetben a lelki élet egyre magasabbra szárnyalását, egyre minőségibb
voltát jelenti. Hogy növekszünk-e ebben a kegyelemben – ami nem az ingyen
kapott, üdvözítő kegyelem – tőlünk is nagymértékben függ. Ezért szólít fel az
ige a növekedésre. Összegezve: teljes meggyőződéssel, vigyázva, növekedve az
ismeretben és a kegyelemben várjuk mi dicsőséges Urunkat.
Az elmúlt hét
során mennyire összpontosítottál Jézus eljövetelének várására?
Elhívatásunk, hogy várjuk a mi Urunk
visszajövetelét
TANÍTÓ FÜZET
Alapige: 2Pét 3. 1-18
Központi bibliai igazság: Jézus bizonyosan visszajön, és azt
akarja, hogy várakozási időnk az Ő akaratának való engedelmességben töltött,
minőségi idő legyen.
Aranymondat: „Ezért tehát, szeretteim, minthogy ezeket
várjátok, igyekezzetek, hogy ő tisztának és feddhetetlennek találjon benneteket
békességben.” – 2Pét 3: 14
A tanítás célja: A résztvevők egyre tudatosabban,
állandó készenlétben várják az Úr Jézus Krisztus dicsőséges megjelenését, hogy
a hátralévő időt tartalmasan, maradandó kincseket gyűjtve töltsék el.
A lecke levezetése
Érdeklődés felkeltése
Az apokalipszis
szóval rendszerint a végítéletet és a vele kapcsolatos rettenetes események
sorozatát szokták illetni, pedig elsődleges jelentése a függöny lehullása révén
feltáruló látványra, megjelenésre utal. Ilyen apokalipszis volt például az elfüggönyözött erkély magasában a
császár láthatóvá tétele a feszülten és izgalommal várakozó tömeg előtt. Vagy
gondolhatunk a színpadot a közönség elől eltakaró függönyök széthúzására is.
Jézus Krisztus visszajövetele is ilyen apokalipszis
lesz, amikor minden szem meglátja Őt, azokéi is, akik átalszegezték (Jel 1: 7).
Péter apostol úgy nevezi ezt a napot, hogy „az ítéletnek és az istentelen
emberek pusztulásának napja” (7v.), „az Úr napja” (10v.), „az Isten napja”
(12v.). Az ószövetségi próféták már rég kilátásba helyezték annak a napnak
eljövetelét, amelyen Isten ítélete lesújt az Ő ellenségeire. Péter utal is
erre, amikor a hitetlenségben megátalkodottak szavát idézi: „Hol van az ő
eljövetelének ígérete? Mert mióta az atyák elhunytak, minden úgy maradt, amint
a teremtés kezdetétől fogva van” (4v.). Az apostol által a Szentlélek
feleleveníti a régi próféciákat, de azzal a többlettel, hogy az apokalipszis a
Krisztus Jézus megjelenésének napja lesz, aki küriosz (Úr) és Theosz
(Isten). A „világ vége” tehát nem csupán egy kozmikus katasztrófa következménye
lesz, hanem egy minden részletében megtervezett ítéletnap, ugyanakkor kezdete
egy új világ létezésének, „amelyben igazság lakik” (13v.). A mostani alkalomra
kijelölt igeszakaszunk alapján arra a kérdésre keressük a választ a
továbbiakban, hogy pontosan mi az, aminek elébe nézünk; másodsorban, hogy miért
várjuk azt, ami be fog következni, harmadsorban pedig, hogy hogyan kell nekünk
töltenünk a várakozás kegyelmi idejét.
Bibliatanulmány és alkalmazás
Mit várunk? (2Pét 3:
1-13)
Az Újszövetség számos helyen beszél Úr eljövendő napjának
rettenetességéről, ugyanakkor csodálatos voltáról. E kijelentések ismeretének
fényében válik teljesebbé előttünk a Péter által felvázolt kép, de önmagában
ennyi is elég volna, hogy a hívő szív boldogan gondoljon reá. „A mi Urunk,
üdvözítő Jézus Krisztusunkkal” való szeretetkapcsolatunk kiteljesedésének és
elhívásunk beteljesedésének napja lesz az! Az apostol a lényegre összpontosít:
Jézus megjelenik, hogy ítéletet tartson, a látható, anyagi világ megsemmisül,
és létrejön egy teljesen új. Ezt várjuk. Érdemes megfigyelni, hogy közben Isten
is vár: azt várja, hogy az emberek megtérjenek. Éppen ezért, míg e nagy napra
való várakozásunk közben számítunk az „elvetemültek” (17v.), a „csúfolók” (3v.)
egyre erőteljesebbé váló támadásaira, az emberek megtéréshez vezetésével
„siettetjük az Isten napjának eljövetelét” (12v.).
Alkalmazás: A tanulmányozásban részt vevők jelenlegi
lelkiállapotára lehet következtetni azon kérdésre adott válaszukból, hogy az Úr
eljövendő napja kapcsán mi az első gondolat, ami eszükbe jut. Egy még nem hívő
embernek elmondott bizonyságtétel során az üdvbizonyosság örömének, vagy pedig
az elrettentés hangsúlyával ajánlatosabb beszélni az Úr eljövendő napjáról?
Egy-egy mondatban fogalmazzák meg néhányan, mi volt a célja a Szentléleknek,
amikor Péter által újra feltárta az Úr eljövendő napjának alapvető mozzanatait!
Miért várjuk? (2Pét
3: 14-16)
A fenti alkalmazás utolsó kérdésére adott válaszok révén
talán már körvonalazódott, miért is várjuk vissza az Úr Jézust. Most csupán
azokra a gondolatokra összpontosítunk, amelyek a 14-16 versek kapcsán
fogalmazódnak meg bennünk. Péter apostol beszél a tisztaságra és a
feddhetetlenségre való törekvésről. Habár jogilag tiszták és feddhetetlenek
vagyunk az Atya előtt a Krisztus áldozatának érdeméért, e földi létben állandó
harcot vívunk a test kívánságai, a világ csábításai ellen. Ez az elszánt
küzdelem megszűnik majd akkor, ha e romlandó test romolhatatlanságot ölt magára
(1Kor 15: 53). Várjuk a megpihenés és a halandóság állapotából való
felszabadulás időtlenségének áldott megtapasztalását és a koronát, mert hisszük
és tudjuk, hogy nem késlekedik az Úr az üdvösség kegyelemből adott ajándéka
mellett a hűség és a jócselekedetek alapján történő megjutalmazásról tett ígéretéről sem. A békességre való törekvésünk során vágyakozva gondolunk arra
az országra, melyben a Békesség Fejedelme uralkodik a nyugalom és a szeretet mindent
átitató tökéletességében. Hívő várakozásunk és vágyakozásunk azonban nem
irányulhat elsősorban a terheink végleges felszámolására, harcaink végleges
megszűnésére, de még a dicsőséges, örök jutalomra sem: nekünk mindenek fölött a
Krisztus dicsőségét kell szem előtt tartanunk. Ezért van meg bennünk az
igyekezet; ezért tartjuk üdvösségnek, kiváltságnak az Ő késlekedésnek látszó
hosszútűrését; ezért törekszünk igéjét helyesen megérteni, és vigyázunk arra,
hogy ki ne forgassuk a magunk vesztére (16v.). Hisszük, hogy ott, Nála, töredékes ismeretünk is teljessé válik, és hódoló
ámulattal gyönyörködünk majd az Ő szépségének és bölcsességének felfedett
titkaiban.
Alkalmazás: Mik a Krisztus eljövetele várásának helytelen
indítékai? Mit tudunk meg Péternek Pál apostolhoz való viszonyulásáról a 15-16
versek alapján?
Hogyan várjuk? (2Pét 3: 17-18)
A végső és az eljövendő dolgokról való
ismeret állandó vigyázásra és hitbeli növekedésre kötelezi a hívőket.
Vigyázásra, mert az elvetemültek tévelygéseinek sodró ereje van úgyannyira, hogy
a biztos meggyőződést el is lehet veszíteni (17v.). Növekedésre, mert az egyre
erősebbekké váló kihívásokra és próbatételekre csakis a Krisztus egyre mélyebb
megismerésére összpontosító lelkülettel lehetséges győzedelmesen válaszolni. Az
ily módon kötelezettségét vállaló hívő ember magatartása is megnyerő
bizonyságtétel lehet. Ezt az adventi hozzáállást, szellemiséget a Károli
fordítás szent életnek és kegyességnek nevezi a 14-ik igeversben. Gyakorlatban
megmutatkozó, hiteles keresztyén életre buzdítja tehát az ige a Krisztus-várók
gyülekezetét, mert csak így válhat tartalmassá és áldottá a bűn pusztító erejét
sínylő földön eltöltendő időnk.
Péter levele doxológiával, magasztalással
fejeződik be. Az igazságok kinyilatkoztatása, a hívők felé intézett ígéretek és
rendelkezések mind-mind a teljességet jelentő egyetlen pontra összpontosítanak:
„Övé a dicsőség most és az örökkévalóságban!”
Alkalmazás: Miben mutatkozik meg leginkább
a gyakorlatban, hogy várod az Úr Jézus visszajövetelét? E levél alapján
vázoljátok fel, hogyan mutatkozott meg Péter életében az Úr napjának várása!
Mit jelent az, hogy „növekedjetek a kegyelemben?”
Összefoglalás:
-
az ige
világosan elénk tárja az eljövendő dolgok leglényegesebb mozzanatait, amik a
következők: Jézus visszajövetele és az azt követő ítélet, a látható világ tűz
általi megsemmisülése, igazság-uralta új ég és új föld megjelenése. Egyre
többen kételkednek az Úr eljövendő napjáról szóló próféciákban – ez a tény is
jelzi, hogy e nap megjelenése nagyon közel van
-
a hívő
emberek várják az Úr napját, hogy terheik és harcaik végleg megszűnjenek, de
főképpen azért, hogy Krisztus dicsősége teljes mértékben érvényesüljön mindenek
fölött
-
a
várakozás idejét a Krisztus akaratának való engedelmesség jegyében kell a
hívőknek eltölteniük, mely engedelmesség vigyázásban és lelki növekedésben
mutatkozik meg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése