Az
anabaptisták helyzete Bethlen Gábor erdélyi fejedelem korában és azt követően
(A Kispesti Baptista Gyülekezetben, 2013. október 19-én
elhangzott előadás írott változata)
Szeretettel köszöntöm az egybegyűlteket
ezen a ünnepnapon, amikor arról emlékezünk meg, miként munkálkodott megtartó
Istenünk több évszázadon át e Kárpátoktól övezett, szép hazában.
Felbecsülhetetlen nagy ajándék számomra Istennek az a döntése, hogy erdélyi
magyarként szülessek meg – nem, mintha az emberségben ez valamiféle többletet
jelentene, hanem inkább egy mérhetetlen mélységekkel és lelki gazdagságokkal
járó, más minőséget. Arról a földről jöttem tehát, melyen egykor nagy
fejedelmünk, Bethlen Gábor élt, és amelyen alvinci anabaptista hitelődeink
csodálatosan szép, ugyanakkor megpróbáltatásokkal is tűzdelt időszakot éltek
meg. Örülök, hogy többek között a Nagyvárad-belvárosi gyülekezet
ének-zenekarának tagjaival lehetek együtt itt – mert akinek van szeme, az naponta
láthatja Bethlen Gábor kezei nyomát Nagyváradon éppúgy, mint Szamosújváron,
Déván, Gyulafehérváron és Erdélyszerte. És akinek van szeme, nem úgy látja,
mint történelmi emlékeket, hanem, mint akit Bethlen Gábor szellemi öröksége
meghatározó módon kötelez egy mérhetetlen mélységekkel és lelki gazdagságokkal
járó, minőségi életre. Bethlen Gábor nem olyan személyiség, akit csak úgy,
egyszerűen történelemkönyvek lapjai közé lehetne zárni. Nem olyan személyiség,
akinek neve jól megfér a többi, sok ezer, szürke név között, és akinek szobra
vagy emléktáblája mellett elhaladva könnyedén tovalépdel az erdélyi – vagy
egyáltalán a magyar – ember, hanem olyan személyiség, akinek az életpéldája ma
is hat, akinek a szellemisége ma is elevenen él. Mielőtt a tárgyunkra térnék,
szeretném hangsúlyozni, hogy hiába járt volna Erdély földjén olyan kiváló
férfi, mint Bethlen Gábor nagyfejedelem, és olyan evangéliumi közösség, mint az
általa pártfogolt anabaptisták gyülekezete, ha lehajló szeretetével, felemelő
alázatával nem járt volna itt maga Jézus Krisztus. Ő gyűjtött ma össze
bennünket, és a múlt áldott személyiségeit magunk elé idézve tulajdonképpen Őt
ünnepeljük.
Ez alkalommal vázlatosan szeretném
ismertetni az anabaptisták helyzetét Bethlen Gábor erdélyi fejedelem korában és
azt követően. Ki is volt tulajdonképpen ez a Bethlen Gábor? Akit részletesebben
érdekel, belepillanthat a wikipédiába, vagy fellapozhatja a könyveket, mert
Bethlen Gábor életének és munkásságának hatalmas szakirodalma van. Most csak
azokat az alapvető jellemvonásokat és eseményeket idézem fel, amik tárgyunk
jobb megértéséhez feltétlenül szükségesek. Bethlen Gábor 1580-ban született
Marosillyén, egy olyan korszakban, amelyben a függetlenségét megóvni kívánó
Erdélyi fejedelemség a nyugat felől fenyegető Habsburg és a dél-kelet felől
nyomuló török hatalomvágy szorításában sínylődött. Báthori Gábor (1589-1613)
uralkodásának dicstelen végnapjaiban a kolozsvári országgyűlés 1613-ban fejedelemmé
választja Bethlent. Szerdán lesz pontosan négyszáz esztendeje annak. Jó
tudnunk, hogy történelmünkben október 23 nem csupán az 1956-os forradalommal
köthető össze, hanem ez az a nap, amelyen Bethlen Gábor Erdély fejedelmi
székébe ült.
Alakjának körvonalait megrajzolva
először is személyes kegyességét szeretném hangsúlyozni. Bethlen Gábor imádkozó
ember volt. Kortársai és a történetírók is feljegyzik róla, hogy időt szánt az
Istennel való kapcsolat-ápolásra személyes imádságban. Szilárdan hitt abban,
hogy Isten akarata juttatta ilyen magas tisztségre és tisztességre, valamint
abban, hogy felelősséggel mindenekelőtt Istennek tartozik cselekedeteiért.
Kálvinista hitét a Biblia gyakori olvasásával is erősítette. Többször
végigolvasta a Szentírást, akárcsak utódja, I. Rákóczi György (1593-1648).
Feljegyezték róla – Rákócziról – hogy a súlyos, roppant vastag Bibliát
könyveire szedette szét, hogy lovaglás közben is olvashassa. A fejedelemséggel
járó mindenféle kihívás, diplomáciai munka, utazások, gyűlések mellett gondja
volt az igeolvasásra – harmincszor olvasta el elejétől a végéig a Könyvek
Könyvét! Milyen jó volna, ha Erdély élén, a magyarság élén, a világ élén ma is
olyan vezetők állnának, akiknek az imaélet és a Biblia annyira fontos lenne,
mint ezeknek a fejedelmeknek! Kortársak leírásában azt is megtudjuk Bethlen
Gáborról, hogy önfegyelmet gyakorló ember volt, aki túlzott borivásban nem
jeleskedett, tivornyás mulatságokból nem vette ki a részét, habár igen szerette
az életet. Megjelenése tekintélyt parancsoló, beszéde megfontolt volt. Mély
istenhite halálos ágyán is megnyilvánult, amikor 1629. november 15-én – éppen a
49-ik születésnapján! – már beszélni sem tudott, csak intett hűséges emberének,
Kemény Jánosnak, hogy papirost és írószert hozzon. Két héttel korábban már
megírta végrendeletét, s most utolsó üzenetként ezt a hitvallást vetette
papírra: „Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk? Senki. Bizonyára senki nincsen!”
Szívében békességgel, élő hittel, Isten személye körül forgó gondolatokkal
hagyta itt ezt az árnyékvilágot.
Bethlen Gábor a szellemi fejlődés,
gyarapodás embere volt. Mikor fejedelemmé lett, Erdély egy visszamaradott,
legyengült, jelentéktelennek tűnő zuga volt Európának. Uralkodásának alig több
mint másfél évtizedes időszaka alatt azonban messze földön híres tündérkert
lett belőle, egy szellemiekben, anyagiakban megerősödött, csodálatos ország.
Most csak egy néhány mozzanatát említem meg e hatalmas munkásságnak, mely
elhozta Erdély ma is sóhajtozva emlegetett, sok irodalmi alkotás által
felidézett aranykorát. 1622-ben iskolát alapított a fejedelemség fővárosában, Gyulafehérváron,
hogy a magyar diákoknak ne kelljen tovább külföldre – főképpen Heidelbergbe – zarándokolniuk,
ha ismeretet akarnak szerezni különféle tudományokban. Neves professzorokat
hívatott Gyulafehérvárra, akik készségesen álltak a protestáns teológia és
művelődés terjesztésének szolgálatában. A virágzó főiskola nagy hasznára
hivatkozva írta Milotai Nyilas István, a fejedelem udvari lelkipásztora, hogy
„Alig vagyon Erdélynek oly szurdékja, melyet Fölséged tudós emberekkel meg ne
rakatott volna.” Ezt az iskolát menekítette később Apafi Mihály (1632-1690) fejedelem
Nagyenyedre, ahol mind a mai napig működik, és erős védőbástyája az erdélyi
magyar szellemi értékeknek. Falai között olyan személyek tanítottak és
diákoskodtak, akiknek nevei arany betűkkel vannak feljegyezve a magyar
tudományosság, irodalom, művészetek, egyszóval szellemi életünk történetének
nagykönyvébe. Mert vannak elit-iskolák korszerű berendezésekkel, nagy
lehetőségeket igérők, melyekből a maguk boldogulását hajhászó, a közösség javát
nem kereső generációk rajzanak ki – Csiha Kálmán szavaival élve: értelmiségi
bérmunkások. És vannak iskolák, melyeknek talán már saját épületük sincsen, és
talán kölcsönkapottak a padjaik is, de amelyekben megtanítják az ifjú embert a
keresztyén és nemzeti értékek vigyázására, a munka becsületére, a szülőföld
szeretetére, az elnyomottak pártfogására. Ilyen intézmények az évszázados,
egyházi iskolák, és Böjte Csaba testvér intézményei, melyekben az imént
említett bethlengábori lelkiség és értékrend elevenen él és hat. Ugyanebben az
esztendőben, 1622-ben Bethlen Gábor nagynak számító könyvszállítmányt hoz
Gyulafehérvárra Felső-Magyarországról. Két szekér, tíz ökör és három
iskolamester működött közre a szállításban. Nem úgy volt akkor, mint most, hogy
mindenféle témában, mindenféle nyelven különbnél különb könyveket szerezhetünk
be bármikor. A könyvnek hatalmas értéke volt, és nehezen lehetett beszerezni.
Bethlen könyvtárának csodájára jártak a kor külföldi tudósai, diplomatái,
politikusai – mára viszont mindössze két kötet maradt meg belőle. Ezen felül nyomdát
alapított, számos, jelentős mű megjelenését támogatta, többek között Kálvin
János (1509-1564) korszakalkotó művének, az Institutionak a zsoltárfordítóként
ismert Szenczi Molnár Albert (1574-1639) által magyarított kiadását. Itt
megjegyzem, hogy román nyelven csupán alig tíz esztendeje jelent meg az
Institutio, Iosif Ţon, egykori nagyváradi baptista lelkipásztor fordításában. Külön
konferenciát lehetne szervezni annak felvázolására, hogy építkezéseivel,
korábbi építmények helyreállításával, bővítésével miként emelte Erdély sok-sok
városát a kor szépségükben és jelentőségükben kiváló városai sorába.
Harmadsorban azt is kihangsúlyozzuk,
hogy Bethlen Gábor a tolerancia embere volt. Vezetője lenni egy olyan
országnak, melyben több nép, több nyelv, több kultúra él, legtöbbször
farkasszemet nézve egymásra, nem lehetett valami leányálom. Ma sem az. De a
nagy fejedelem előtt kikristályosodott a transzszilván eszme – évszázadokkal ezelőtt,
hogy ezt a szót legelőször kiejtették volna – és mérvadó volt a szentistváni
intelem. Így volt képes Erdély nemzetiségeinek tisztelt uralkodójává válni, és minden
szempontból erőssé tenni az országot. Habár református volt, becsülte a más
felekezeteknél fellelhető értékeket, és felmérte azok jelentőségét Erdély
szellemi életének befolyásolására nézve. A korábban elűzött jezsuitákat
1615-ben visszatelepíttette a kolozsmonostori apátságba, s lelkes támogatója
volt Káldi György () ma is népszerű bibliafordításának. Lefordíttatta a Bibliát
román nyelvre is, emellett hitvallásos iratokat is adott a görög katolikus,
elenyésző számú románság kezébe. Uralkodásának ideje alatt békességes korszakot
éltek meg az erdélyi „zsidózók”, vagyis a szombatosok, és ami bennünket
leginkább érdekel most, behozatta az országba hitelődeinket, a hutteri
testvéreket, ismertebb nevükön a habánokat.
Az anabaptisták első megjelenése
Erdélyben nem Bethlen Gábor korára tehető, hiszen már 1552-ből fennmaradt egy
lista, a radnai bányászok névsora, amelyen Morvaországból származó
„újkeresztyének” nevei is szerepelnek. Arról is vannak adataink, hogy Bocskai
István (1557-1606) idejében – ez a nagyváradi testvéreket érdekelni fogja –
anabaptisták telepedtek le Biharon, Szentjobbon és Érszalacson. Habsburg-ellenes
hadjártai során több alkalommal is alkalma volt Bethlennek a morvaországi
anabaptistákkal találkozni. A hutteri testvérek számottevő élelemmel,
ruházattal támogatták Bethlen hadseregét. A fejedelem már ekkor felmérhette,
milyen nagy jelentőségű gazdasági tényezőt jelenthetnek a mintegy harminc
különféle mesterséget űző habánok. Az 1620. november 8-i fehérhegyi csatát
követően (amikoris a katolikus Habsburgok győzedelmeskedtek a protestánsok
fölött) a morvaországi anabaptistákat újabb üldözési hullám érte, talán minden
eddigieknél erőteljesebb. Legádázabb ellenségük Franz Dietrichchstein herceg,
olmützi püspök, császári titkos tanácsos és bíboros volt, aki négy hetet adott
az anabaptistáknak az ország elhagyására. Legelőször Dietrichstein moskowitzi
és alexovitzi birtokairól távoztak el a habánok, és kelet felé vonultak,
Felső-Magyarországra. Innen (Csejtéről, Szobotisztból stb.) hozatta be aztán
őket Bethlen Gábor Erdélybe. Az első csapat 1621. augusztusában érkezett meg
Alvincre – 85 fő, 18 szekérrel és 70 katona kíséretében. Később természetesen
mások is követték őket, nagyobb számban. Krónikásuk, Werner Jakab úgy fogalmaz,
hogy „amint Izráelt kivezette Isten Egyiptomból, úgy vezetett ki minket
Morvaországból.” 1620-ban még 43 anabaptista udvar létezett Morvaországban,
egy-egy udvarnál kb. 4000 személynek főztek a szakácsok naponta. Miért éppen
Alvincre telepítette le Bethlen a habánokat? Mint említettem, a fejedelem a
gazdasági élet felvirágzásának lehetőségét látta az anabaptista kézművesekben
(voltak köztük kiváló orvosok is, akiket maga Dietrichstein is elismert és
alkalmazott), és azt akarta, hogy a fejedelmi udvar közelében legyenek. Alvinc
Gyulafehérvártól délre, mintegy 14 km-re található, a Maros bal partján.
Túloldalt szelíd, szőlőtermesztésre alkalmas dombok, emitt lapály. Itt voltak
földjei és kastélya Martinuzzi Fráter Györgynek () is, itt, Alvincen lelte
borzasztó halálát.
1622. július 4-én a fejedelem kiváltságlevelet fogalmaz
meg: „Mi Bethlen Gábor stb. azon czélra
törekedve, hogy közelebb múlt időkben szerfelett megrongált és elpusztult
országunkat korábbi virágzó állapotjába visszahelyezhessük, a műipart és kézi
mesterségeket melyek nélkül egy ország
is fényét fenn nem tarthatja, országunkban meghonosíthassuk, elhatároztuk, hogy
azon morva atyafiakat, (Fratres Moravicos) kiket lakhelyökből a háború iszonyai
kiszorítottak, Erdélyben egybegyűjtvén, hogy az ide s tova vándorlás által
saját javukban és az országéban is kárt és romlást ne tegyenek, egy bizonyos és
állandó helyen megtelepítsük. E végre nekik és örököseiknek adjuk és
ajándékozzuk örökösen Alviriczen azon házat és nemesi udvartelket, melynek
szomszédjai keletről Literati Péter és Szabó István, délről Pap Imre, Fejérdi
István…” stb. A kiváltságlevél részletesen
közli az anabaptistáknak átadott jelentős alvinci birtokok helyét, számát,
terjedelmét, ugyanakkor a fejedelem azon elvárását is, miszerint „…az egész
gazdaság adózik, mint ahogyan a szőlőskertben termelt bor tizedét is nekünk,
illetve utódainknak tartozik adni minden évben. Másodszor, hogy minden olyan
dolgot (…) amit a kézművesek készítenek, nekünk és utódainknak féláron
kötelesek eladni. Harmadszor, hogy amikor és amilyen gyakran nekünk és
utódainknak a szokásos kétkezi munkájukra szükségünk van (…), az egészet fele
fizetségért kötelesek mindenkor elvégezni.” Egy árjegyzék szerint Alvincen az
anabaptisták a bognár, cipész, fazekas, kalapos, késes, kovács, lakatos, szabó,
szíjgyártó, takács és tímár mesterséget gyakorolták. Mivel több helyről és több
hullámban érkeztek a testvérek a fejedelmi székvároshoz közeli Alvincre,
létszámuk 1623-ra 1087 főre növekedett. Szalárdi János (1601-1666) nevezetes
műve, a Siralmas Magyar Krónika is felidézi az anabaptisták letelepítését.
Talán érdemes ebbe is beleolvasni: „A fejedelem
Magyarországról új keresztényeket majd kétszázig valót (ha nem többeket)
mindenféle mesterembereket feleségekkel és gyerekekkel behozatván, azokat
Alvinczen a Maros fordulásában igen alkalmatos kis helyre nagy
privilégiumokkal, szabadságokkal megtelepítette, a hol a hegyek közt igen nagy
kősziklatetőn, nagy erős helyen egy puszta várat is adott nekik, s azt is
idővel megépítették, alatt is az említett helyen oly igen nagy kiterjedt
udvart, mindenféle mesterembereknek való különféle mű-helyeket, lakó-házakat,
sok szép szőlőket, különbféle majorkodáshoz való kerteket építvén. Minemű
hasznára voltak ezek a fejedelemnek és országnak megtelepedésöktől fogva, a
mindennapi próba mutatja.”
Bethlen Gábor 1625. augusztus 24-én egy újabb rendeletet
bocsátott ki, amelyben az anabaptistákat mentesítette az adókötelezettség
terhétől: „Az anabaptisták, akik a morvai őrgrófságból kiűzettek, és a mi
erdélyi királyságunkba átköltöztek, találkozzanak itt a mi tényleges jóakaratunkkal,
és élvezzék különös vendégszeretetünket. Iparaikkal, melyekhez jól értenek, a
lakosságnak igen értékes szolgálatot nyújtanak. Hogy a királyság hasznára
legyenek, szabad és nyugalmas otthonra leljenek királyságunkban; feloldjuk őket
az adók fizetésétől. Tetszésük szerint bárhova nyugodtan vándorolhatnak, hogy
minden nehézség nélkül a saját érdekeik és céljaik szerint éljenek. Befogadjuk
őket a mi biztos jólétünk körébe, és biztonságukat szintén a Ti védelmetekbe
ajánljuk. Az anabaptisták mindenhova szabadon jöhetnek, mehetnek, és
kötelességetek tanyáikra és minden dolgukra vigyázni, őket minden erőszakosság
ellen megvédeni, törvényellenes támadások, rongálók és felbujtók ellen.”
Talán nem tudják némelyek, hogy a „habán” elnevezés
honnan eredeztethető. A hutteri testvérek, miként már említettük, úgynevezett
udvarok köré tömörülve, az első gyülekezetek példája alapján
vagyonközösségben éltek. Ezeket az
udvarokat nevezték „haushaben”-nek, háztartásoknak, házbirtokoknak. Ez a
lakóközösség a szláv nyelvben „habensky dvór” (háben-udvar) lett, s a kifejezés
első tagjából önállósult a magyarban a „habán” alak. A tiroli nyelvjárásban
beszélő habánokat puritán öltözetük miatt „fekete németeknek” is nevezték
Erdélyben. Közösségüket a két ülnökből, egy jegyzőből és egy bíróból álló
vezetőbizottság irányította. A habánok nem vállaltak semmiféle tisztséget a
közösségen kívül. Habár több mesterségben voltak járatosak, hírnevüket mégis a
fazekas portékáik hozták meg – nem túlzunk, ha azt mondjuk, hogy – világszerte.
Habán kerámiát birtokolni, ajándékba adni előkelő dolognak számított. Tányérok,
hatoldalú vázák, ónfedeles ivóedények, gyertyatartók, tálak stb. kerültek ki az
alvinci műhelyekből, s szépségükkel elkápráztatták még a világutazó törököt is,
aki azt nyilatkozta, hogy a habán kerámia szépsége vetekszik a kínai porcelánokéval.
A Nyugat-Európában (főként Hollandiában) drága, kékmázas edényeknek Erdélyben
nem volt olyan nagy értékük, mivel a kobaltban gazdag erdélyi föld temérdek
kékmázas edény legyártását tette lehetővé. Így történt, hogy a fehérmázas
edényeknek Erdélyben nagyobb értékük volt, mint nyugaton. A kobalt-technika
alkalmazása mellett az erdélyi habán kerámiagyártásnak másik jellegzetessége és
egyben értéke, hogy továbbörökítette a reneszánsz kor stilizált
virágmotívumait. A habánok nem tartottak maguknál pénzt, a bejövetelt közösen,
a szükségeknek megfelelően használták el. Feljegyzik róluk azt is, hogy rendkívül
szorgalmasan, nagy sietséggel dolgoztak, akkor is, amikor már nem kapták meg
munkájuk reális árát. Úgy dolgoztak, ahogy a Szentírás kéri: „mint aki Istennek
teszi.”
Az erdélyi habán közösségek elszánt üldözője, s végül
végleges felszámolója, Ioannes Theophil Delphini (később nyitrai kanonok) azt
írja, hogy hitelveikért az alvinci újkeresztyének „fejek vételére is késznek
mondják magukat.” Az ő feljegyzéseiből tudjuk, mik voltak azok a teológiai
tételek, amiket a négy különböző helyen lakó anabaptisták egyként képviseltek:
„1.) A Sacramentumokról a Szent-írásban nem olvastak;
üdvét nem azok, de Krisztus által nyerhetni. 2.) Isten nem parancsolja a
gyermekek megkeresztelését Ezt akkor kell tenni — ugy vélik ők — mikor a
keresztény anyaszentegyház tagjai leszünk. Szükség esetében minden keresztény
keresztelhet. 3.) Krisztus teste az úrvacsoránál nincs a kenyérben vagy
ostyában, mert ő mennybe ment, az csak emlékjel s az üdvesség külső eszköze.
4.) A gyónás nem Isten parancsolatja, a bűnt csak Isten bocsáthatja meg. 5.) A vasárnap
és ünnepek megülését nem parancsolja a szentírás és Isten.” A felsorolás
folytatódik, ám ennyiből is látható a mai, úgynevezett modern baptista hitelvek
és a hutteriták hitelvei közötti hasonlóság. Jakab Eleket idézem a Keresztény
Magvető 1876-os, első számából: „Valóban az anabaptistákat a keresztény
társadalomban és így hazánkban is gyűlöltekké nem tanaik soha ki nem mutatott
veszélyessége tette, hanem (…) azon tény, hogy ők a már tekintéllyel bíró
elismert felekezetektől eltértek, és gyűlöltekké tette az attól való félelem,
hogy tanaik terjedése az egy akol és egy pásztor ábrándos eszméjén újabb
csorbát üt, megfogyasztva egyfelől a többi felekezetek hivőinek számát s a
papság jövedelmét, másfelől újabb meg újabb szakadásra rossz példát adva.”
A
Morvaországból elüldözött habánok alig másfélszáz évnyi erdélyi tartózkodása
minden jog és kiváltság ellenére nem volt felhőtelen. A szászok a kezdetektől
fogva konkurenciát láttak bennük, s voltak nemes urak is, akik sokallták a
nekik juttatott kedvezményeket. Bethlen Gábor korában békében élhettek. Kölcsönös
látogatások révén gyümölcsöző kapcsolatot tartottak fenn hollandiai és más
nyugat-európai hittestvérekkel. I. Rákóczi György 1631. január 17-ki levelében megerősíti
a Bethlen által korábban megfogalmazottakat, majd 1633. augusztus 20-án, Gyulafehérváron,
egy Kisfalud községben levő ház, udvartelek és a hozzá tartozó szántók és
kaszálók kapcsán kelt újabb adományozási levelében ezeket találjuk: „a háború
iszonyai által Morvaországból kiüldözött, s idetova elszórt kéziparos és gépész
mestereket – artium mechanicarum et manuariarum apprime notos artifices – az
egész Magyarországon összekerestettük és gyüjtettük családaikkal együtt,
behozattuk Erdélyországunkba, hogy ők ott mind maguknak, mind országunknak
hasznos és szükséges szokott mesterségüket kényelmesebben és biztosan
folytathassák, úgy alattvalóinknak, mint a közjónak előmenetelére, s ne
legyenek kényszerítve házi vagyonuk és javaik kockáztatásával s romlásával
bizonytalan helyeken tartozkodni és bújdosódni.” Ám a szászok részéről érkező
reklamációk következtében I.Rákóczi György idejében megtiltják nekik, hogy
szász vidékeken árusítsanak. Ennek ellenére tudomásunk van arról, hogy ebben az
időszakban szász kereskedők habán kerámiát árusítottak – nyilván bőséges
haszonnal. Az évek teltével az alvinci anabaptisták helyzete fokozatosan
romlott. II. Rákóczi György alatt aránytalanul nagy adót róttak ki rájuk.
Hangsúlyossá lett az a tény is, hogy a vallásszabadság kihirdetésekor a négy
bevett relígió között (kálvinista, lutheránus, unitárius, római katolikus) nem
szerepelt az anabaptistáké. Mindezen körülmények közrejátszottak abban, hogy
lassan megfogyatkozzon a habánok száma. Úgyannyira megfogyatkozott, hogy
1744-ben már csak 22 család él Alvincen. Az irántuk való méltatlan, féltékeny
gyűlölet Mária Terézia (1717-1780) korában hágott a tetőpontra, amikor 1763-ban
elrendeli a rekatolizációt, a protestáns felekezetek felszámolását. Ehhez nagy
segítségre talál a már említett Delphini püspökben, aki Gyulafehérvárról
intézkedve, majd gyakori kiszállásaival lassan elérte célját: az alvinci
habán-telep végleges felszámolását. Ismervén a bibliai mgállapítást, miszerint „vezető
nélkül elbukik a nép,” előszöris elfogatja, és a nagyenyedi börtönbe záratja a
közösség vezetőit. Azután elkobozza az anabaptista kódexeket, könyveket, a
lelkiségi irodalmat, szám szerint 52-t. Ennél természetesen jóval több kódex
létezett, és van ma is különféle levéltárakban Európa-szerte. Delphini eljárt
misézni Alvincre, amiken mindenkinek kötelező módon részt kellett vennie. Nagy
felháborodást váltott ki, amikor a gyermekeket összeszedette, hogy erőszakkal
megkeresztelje őket. Később kitalálta azt is, hogy vékony sávokra ossza az
addig közösen megművelt földterületeket, és betiltotta a közös művelést –
egyszóval ellehetetlenítette az életet. 1768-ban örömmel számol be arról, hogy
Alvincen az anabaptisták gyülekezete nincs már többé. Voltak némelyek, akik
belefáradva a sok megpróbáltatásba felvették a katolikus vallást (tehát nem
rekatolizáltak!), a többség pedig kivándorolt Oroszországba, Amerikába.
Három
napja lehetőségem volt Alvincen járni. Jelentem, hogy a Maros most is csendesen
kanyarog. Ugyanúgy csobog benne a víz, mint Bethlen Gábor és a habánok idejében.
A folyón túli dombok most is szelídek, kizöldültek az idén is ugyanúgy. Nem
hallszik az anabaptisták éneke, sóhaja, sőt még magyar szó sem. Elment Bethlen
Gábor, elmentek hutteri testvéreink, de milyen jó, hogy Jézus Krisztus maradt!
Jézus Krisztus maradt, és gondoskodott arról, hogy az evangélium igazsága, úgy,
ahogyan azt hitelődeink megértették, más úton terjedjen el. Ma Romániában több
mint 150.000 bemerített baptista testvérünk él!
Végül
pedig a Rómaiakhoz írt levél 8-ik fejezetőből idézek. Abból a fejezetből,
melynek üzenetén elmélkedve lépett át az
örökkévalóságba nagy fejedelmünk, Bethlen Gábor is: Mit mondunk azért ezekre? Ha az Isten velünk, kicsoda
ellenünk? A ki az ő tulajdon Fiának nem kedvezett, hanem őt mindnyájunkért
odaadta, mimódon ne ajándékozna vele együtt mindent minékünk? (...) Kicsoda
szakaszt el minket a Krisztus szerelmétől? nyomorúság vagy szorongattatás, vagy
üldözés, vagy éhség, vagy meztelenség, vagy veszedelem, vagy fegyver-é? A mint
megvan írva, hogy: Te éretted gyilkoltatunk minden napon; olybá tekintenek mint
vágó juhokat. De mindezekben felettébb diadalmaskodunk, Az által, a ki minket
szeretett, mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet, sem angyalok,
sem fejedelemségek, sem hatalmasságok, sem jelenvalók, sem következendők, sem
magasság, sem mélység, sem semmi más teremtmény nem szakaszthat el minket az
Istennek szerelmétől, mely vagyon a mi Urunk Jézus Krisztusban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése