„Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk?”
(emlékezés Bethlen Gábor fejedelemmé választásának
400-ik
és az anabaptisták első, magyarországi
megjelenésének 490-ik évfordulóján)
Az idén négyszáz
esztendeje annak, hogy a kolozsvári országgyűlésen Erdély fejedelmévé
választották Bethlen Gábort (1580-1629). Sok vihar és árvíz hömpölygött át azóta
e „térkép mögé kényszerült Nagyfejedelemségen, amelyet oly sokszor jártunk be
közösen az emberi igazság, méltányosság, a félelem és megaláztatás nélküli élet
vágyának, az emlékezés örök jogának álomfogatán” (Sütő András) – mert e föld nem tudta elfeledni, hogy volt
neki egy rövid ideig tartó aranykora, amikor a sokféle bajban háborgó Európának
szívet-szemet gyönyörködtető „tündérkertje” volt.
Bethlen Gáborra most
nemcsak megválasztása kapcsán emlékezünk, hanem az alkalomból is, hogy 1523-ban, négyszázkilencven évvel ezelőtt jelentek meg
Felső-Magyarországon (a mai Szlovákia területén) az első anabaptista
igehirdetők, és – mint jól tudjuk – a reformáció kálvini ágához tartozó fejedelem
jótékony cselekedeteivel beleírta magát az anabaptisták történelmébe is.
Háborúkkal, oszmán fenyegetettséggel,
belső viszályokkal terhelt időszak ez, amikor nyugat felől a Habsburg
sanyargatja az országot, dél-keleten a török uralkodik a magyar területeken.
Egyedül Erdélynek van valamelyest önállósága a két oldalról fenyegető, emésztő
tűz között. A fejedelemnek jó diplomáciai érzékkel kell rendelkeznie, hogy
megőrizze ezt a függetlenséget, és hogy valódi, biztonságos otthonná tegye e
kis földdarabkát az itt élők számára. A törökök már 1603-ban felkínálták a
harcokban edzett, kiváló képességekkel rendelkező ifjú Bethlennek a fejedelmi
széket, de ő szerényen visszautasítva Bocskai Istvánt győzte meg, hogy azt
elfogadja. Később Rákóczi Zsigmond, majd Báthory Gábor lett a fejedelem, akiket
hűségesen támogatott Bethlen. Azonban amikor Báthory Gábor kicsapongó életmódja
és rossz politikája miatt veszélybe sodorta Erdélyt, Bethlen Gábor erélyesen
föllépett ellene. Az 1613-as országgyűlés őt nevezte ki fejedelemnek, s ezzel
megkezdődött egy olyan korszak, ami után évszázadok elteltével is sóhajtozva
vágyakozik az erdélyi ember.
Bethlen Gábor Európában
egyedülálló módon kormányozta a fennhatósága alá tartozó területeket
úgyannyira, hogy Erdélyben a gazdaság mellett felvirágzott a kultúra, a
tudomány, és győzedelmeskedni tudott a népek és felekezetek közötti kölcsönös
megbecsülés – a transzszilván eszme. Somogyi Imre baptista egyházelnök így ír
erről a korszakról a Kürt 1940. szeptember 15-i számában: „Európa szerte
tomboltak a vallásháborúk, mikor Erdély (…) a vallásszabadság és a lelkiismereti
szabadság földje volt. Hol volt még az általános népoktatás nagy, demokratikus
vívmánya, amikor Bethlen Gábor megnyitotta az iskolákat a jobbágyfiak előtt!
Vagy hol volt a szerencsétlen népszövetség, a maga «szellemi
együttműködéseivel», amikor az erdélyi főiskolákon minden kulturnemzet tanárai
találkoztak; hol volt még a «kisebbségek kulturális jogvédelmének» modern
formulája, amikor Bethlen Gábor román nyelvre fordíttatja a Bibliát!”
A fejedelem támogatásával
sok tehetséges ifjú tanulhatott a külföldi egyetemeken – főként Heidelbergben
–, majd a Gyulafehérváron alapított főiskola szolgálta a protestáns teológia és
művelődés kibontakozását. Bethlen udvari lelkipásztora, Milotai Nyilas István
írta: „…Alig vagyon Erdélynek oly szurdékja, melyet Fölséged tudós emberekkel
meg nem rakott volna.” Székvárosában nyomdát is felállíttatott, melyben
Sziléziából érkezett, képzett betűszedő dolgozott. A könyvekről hadjáratai
idején sem feledkezett meg: 1622-ben
olyan nagy könyvrakományt hozott Felső-Magyarországról, hogy Kolozsvárról három
iskolamestert, két szekeret és tíz ökröt kért az elszállításukra. Tekintélyes
gyűjteményéből – mit korának számos uralkodója, tudósa, diplomatája is
megcsodált – mára csupán két darab maradt meg! Bethlen Gábor emberi nagyságát
mutatja többek mellett az a tény, hogy szabadságot és előjogokat biztosított
más, korábban üldözött felekezeteknek – ami előtt elismeréssel adózott a
legnevesebb magyar ellenreformátor, a jezsuita Pázmány Péter is. Igyekezett
felismerni és Erdély javára kamatoztatni a szellemi értékeket, mert tudta, hogy
ezáltal egy anyagiakban is erős ország jön létre.
Az anabaptistákkal a
morvaországi, Habsburg-ellenes hadjáratok alkalmával volt lehetősége személyesen
is találkoznia a nagy fejedelemnek, amikoris a hittestvérek a több tízezres
hadsereg ellátásához, a katonák gyógyításához jelentős mértékben hozzájárultak.
Ugyanakkor láthatta azt is, hogy ezek a becsületes, minőségi munkát végző
emberek mennyi szenvedésnek, megpróbáltatásnak vannak kitéve mind a protestáns,
mind a katolikus hatalmasságok vallási türelmetlensége miatt.
1533-ban a
Nyugat-Európában zajló üldözések elől Jakob Hutter (?-1536) egy népes
anabaptista csoportot vezetett Morvaországba (Csehország), ahol – az első
esztendőket leszámítva – sokáig nem volt jelentősebb bántódásuk. Körülbelül
nyolcvan anabaptista (hutterita) „udvar” létesült szerte az országban, mintegy
negyvenezer főnyi lakóval. Ezekhez az udvarokhoz iskolák, pékségek, kórházak is
tartoztak. A történészek szerint
Morvaország 180 településén a Svájcból betelepedett és a hutterita testvéreken
kívül még hat anabaptista irányzat képviselői éltek 1526 és 1620 között. A
katolikus Habsburg uralkodó évtizedeken át nyomást gyakorolt a morvaországi
rendekre az anabaptisták eltűrése miatt, míg elérte, hogy az országgyűlés
1567-ben rendeletet adjon ki a morva-testvérek ellen.
Magyarország területén, a
Felvidéken (Eperjes városában) kissé korábban, már 1523-ban megjelentek az első
anabaptista igehirdetők, akik közül a Schröter Kristóf nevét ismerjük. Luther
elküldte Kisszebeni Jánost, hogy vitázzon az anabaptistákkal, és cáfolja meg
tanaikat, de 1526-ban bemerítkezett ő maga is. A kassai főpap fellépésével
megkezdődtek az üldözések, s 1528-ban Pozsonyban két anabaptistát égettek meg
máglyán.
Bethlen Gábor (mintegy
száz esztendővel később) felmérve az anabaptista közösségek tarthatatlan
helyzetét, elhatározta, hogy jelentős létszámú közösséget telepít le Erdélyben.
„Tehát Isten kegyelméből adta meg nekünk – írja Werner Jakab – hogy 1621.
augusztus 31-én Alvincre kerültünk, ahol örömmel összejöttünk, és ezért hálás
szívvel mondunk köszönetet Neki.” 1622. július 4-én kelt levelében a fejedelem
részletesen közli az anabaptistáknak átadott jelentős alvinci birtokok helyét,
számát, terjedelmét, ugyanakkor azt az elvárását is, miszerint „…az egész
gazdaság adózik, mint ahogyan a szőlőskertben termelt bor tizedét is nekünk,
illetve utódainknak tartozik adni minden évben. Másodszor, hogy minden olyan
dolgot (…) amit a kézművesek készítenek, nekünk és utódainknak féláron
kötelesek eladni. Harmadszor, hogy amikor és amilyen gyakran nekünk és
utódainknak a szokásos kétkezi munkájukra szükségünk van (…), az egészet fele
fizetségért kötelesek mindenkor elvégezni.” Egy árjegyzék szerint Alvincen az
anabaptisták a bognár, cipész, fazekas, kalapos, késes, kovács, lakatos, szabó,
szíjgyártó, takács és tímár mesterséget gyakorolták. Mivel több helyről és több
hullámban érkeztek a testvérek a fejedelmi szákvároshoz közeli Alvincre,
létszámuk hamarosan az ezer főt is meghaladta. Bethlen Gábor 1625. augusztus
24-én egy újabb rendeletet bocsátott ki, amelyben az anabaptistákat
mentesítette az adókötelezettség terhétől: „Az anabaptisták, akik a morvai
őrgrófságból kiűzettek, és a mi erdélyi királyságunkba átköltöztek,
találkozzanak itt a mi tényleges jóakaratunkkal, és élvezzék különös vendégszeretetünket.
Iparaikkal, melyekhez jól értenek, a lakosságnak igen értékes szolgálatot
nyújtanak. Hogy a királyság hasznára legyenek, szabad és nyugalmas otthonra
leljenek királyságunkban; feloldjuk őket az adók fizetésétől. Tetszésük szerint
bárhova nyugodtan vándorolhatnak, hogy minden nehézség nélkül a saját érdekeik
és céljaik szerint éljenek. Befogadjuk őket a mi biztos jólétünk körébe, és
biztonságukat szintén a Ti védelmetekbe ajánljuk. Az anabaptisták mindenhova
szabadon jöhetnek, mehetnek, és kötelességetek tanyáikra és minden dolgukra
vigyázni, őket minden erőszakosság ellen megvédeni, törvényellenes támadások,
rongálók és felbujtók ellen.”
Nemsokára azonban véget
ért Erdély aranykora, és a „tündérkert” újbóli csatározások, üldözések
színhelyévé változott. Felszámolódott az alvinci anabaptista telep, és az
ország egy értékes közösséggel lett szegényebb. Az 1990-es években három
bánsági lelkipásztor (Kiss László, Tőtős János és Bálint Pál) felkeresett egy
idős házaspárt Alvincen, akik az anabaptisták leszármazottainak tudták magukat.
A férfi felfeszegette a járdába öntött köszörűkő-darabokat, az anabaptistáktól
fennmaradt egyetlen tárgyi emléket. Az volt a terv, hogy az épülendő baptista
teológia falába építik majd be, emlékeztetőül a múltra, Bethlen Gábor fejedelem
pártfogolt gyülekezetére. Az idő telt, az idős házaspár elhunyt, a köszörűkő
darabjait is maga alá temette az alvinci föld.
Erdély nagy fejedelme
1629. november 15-én haldoklott Gyulafehérváron. Negyvenkilenc esztendős volt
mindössze. Végrendeletét már papírra vetette két héttel korábban. Élete utolsó
órájában hűséges emberétől, Kemény Jánostól tollat kért, és ezt írta (mivel
beszélni képtelen volt): „Ha Isten velünk, kicsoda ellenünk? Senki. Bizonyára
senki nincsen!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése