A részrehajlástól mentes
pásztorlás
(DIÁK MUNKAFÜZET)
Alapige: 1Tim 5: 1-25
Központi bibliai igazság: Isten azt akarja, hogy a
Gyülekezetben, Krisztus Testében rend és krisztusi lekület uralkodjon, ezért
komoly elvárásai vannak a vezetéssel és pásztorlással megbízott személyek felé.
A biblikus rend megtartására és a krisztusi lelkület érvényesülésére azonban
minden egyes gyülekezeti tagnak törekednie kell.
Aranymondat: „Kérve kérlek, Istenre, Krisztus Jézusra
és a választott angyalokra, hogy tartsd meg ezeket előitélet nélkül, és semmit
se tégy részrehajlásból.” – 1Tim 5: 21
Egyszer egy skóciai pásztort megkérdeztek, hogy juhai
követik-e az idegen hangját. Ezt válaszolta: „Igen, amikor betegek, de sohasem,
amikor egészségesek. A beteg juh bárkit követ.” Krisztus nyájának, a
gyülekezetnek mindig abba az irányba kell haladnia, amerre Ő, a Gyülekezet Feje
és Pásztora terelgeti. A megváltott, szent közösség azonban csak akkor tud
egészségesen előre jutni, növekedni, feladatot teljesíteni, ha az azt alkotó
egyének külön-külön is a legfőbb Pásztorra figyelő, és Neki engedelmeskedő
emberek. Ha a gyülekezet tisztségviselői, megbízott szolgálattevői, a legifjabb
tagtól a legidősebbig felelősségük teljes tudatában, az igével összhangban élik
meg az Úrral és egymással való kapcsolatukat, akkor áldások kiáradásának helye
lesz a közösség. Ellenkező esetben csatározások színterévé, kínos
tehercipelések terepévé válik, vagy pedig a világi klubok és szervezetek jó
hangulatú, de Lélek nélküli csoportosulásává silányodik. A múlt alkalommal
többek között azzal foglalkoztunk, miként serkenti Pál apostol ifjú
szolgatársát a gyümölcsöző, egyre szilárduló, személyes lelki életre, hogy
szolgálatát betölthesse. Ma pedig azokat a tanácsokat fogjuk megvizsgálni,
amiket a gyülekezetben végzendő szolgálatok kihívásaival kapcsolatban ad a jó
rend és a krisztusi akarat érvényesülése érdekében – pontosítva: az intés, a
gondoskodás, a megbecsülés és az egyenesség megélésének és alkalmazásának
alapelveit.
Intés (1Tim 5: 1-2)
Az intés nem a
legkívántabb formája a testvérek felé végzett szolgálatnak. Mondhatni kényes
terület. Mégis nélkülözhetetlen, mert mind idősek, mind fiatalok időként
elhajolnak az igei mércétől, és megtagadják azt a lelkületet, ami Jézus
Krisztusban megvolt. Csak a szeretettel és isteni felhatalmazással felruházott
emberek végezhetik el helyesen ezt a szinte műtéti beavatkozást – olyan
emberek, akiknek az életük és módszerük teljes tisztaságról tanúskodik. Szem
előtt kell tartani azt az igazságot, hogy az intéskor alkalmazott és a
megintett személy elé állítandó mérce elsősorban soha nem a gyülekezeti jó rend
önmagában vagy az erkölcsösség, hanem mindig Isten igéje és az Úr Jézus
Krisztus példája.
A példás élet,
az illetékesség, a szeretet és gyöngédség mellé erő és bátorság is szükséges az
intéshez, ami Pál apostol szerint jó, ha nem kell dorgálásban megnyilvánulnia.
Korra, nemre, tekintélyre, vérségi kapcsolatra való tekintet nélkül tanácsolni,
szembesíteni a testvéreket – ez a pásztori küldetés egyik nagy kihívása, amely
mind az intőre, mind a megintettre formáló hatással van.
Volt-e
már olyan eset, amikor úgy intettél meg valakit, hogy a lelkületed nem felelt
meg a bibliai alapelveknek?
Gondoskodás (1Tim 5: 3-16)
Az ószövetségi
kinyilatkoztatásból is tudjuk, hogy Isten mindig az igazán gyámoltalanok,
rászorulók, kiszolgáltatottak mellé áll, és arra buzdítja az övéit, hogy ők is
ezt tegyék. Azonban világosan értésünkre adja – különösképpen a most terítékre
került igékben is – hogy nem szeretné, ha naiv jóhiszeműség áldozataivá
válnánk. Pál azt tanácsolja Timóteusnak, hogy készítsen egy pontos jegyzéket
azokról az özvegyasszonyokról, akik felé a gyülekezetnek kötelessége anyagi
javakkal is szolgálnia. Habár minden embert egyképpen, személyválogatás nélkül
szeretni kell, nem mindenki iránt tartozunk ugyanolyan felelősséggel. A
megkülönböztetett bánásmód helyes és újabb összeütközéseket elő nem idéző
gyakorlásához világos tanításra, ésszerű és alapos bibliai magyarázatra van
szükség a gyülekezetben. Ha az emberek megértik Isten akaratát, készek lesznek
örömmel, keserűség nélkül szolgálni mások felé, a kedvezettek pedig úgy
részesülnek a különféle javakban, hogy az önbecsülésük nem sérül. A gyülekezet
így válik a hála megnyilvánulásának boldog közegévé bölcs vezetés, Krisztus
uralma alatt.
Milyen
hatással volt lelkületedre, amikor testvérek révén gondoskodó szeretetben
részesültél?
Megbecsülés (1Tim 5: 17-20)
Amennyire fontos egy gyermek fejlődése
szempontjából a megbecsültség biztonságának érzése, az őszinte elismerés és
bátorítás, éppen annyira fontos a kiforrott felnőtt számára is. Az Úr Jézus
tudta ezt, és nem spórolt az elismerő szavakkal, a megbecsülést kifejező
gesztusokkal. A testvért megbecsülő, krisztusi lelkülettől távol áll a
hízelkedés, dicsőítése annak, ami emberi, mert Isten országának épülését tartja
szem előtt. A hívő ember mások iránti megbecsülésének minden megnyilvánulása
mindig ösztönző, serkentő hatású. Timóteusnak figyelmébe ajánlja Pál, hogy a gyülekezet
terheinek viselésében „bevált presbiterek kétszeres megbecsülést érdemelnek.”
Habár az elhívás és a megbízás kegyelemből van, a hűséges szolgálat érdemessé
teszi a hívőt a megbecsülésre. Az apostol Isten akaratát nyilvánítja ki, amikor
tiszteletadásra és méltányos anyagi juttatásra buzdítja a gyülekezet tagjait az
érettük fáradozó presbiterek iránt. Isten az alacsonyabb rendű teremtményeknek
(mint a növények és állatok) kijáró megbecsülést is elvárja az embertől, hát
még azok megbecsülését, akikért az Ő egyszülött Fia nem vonakodott vérével
áldozni! A megbecsülésnek abban is meg kell nyilvánulnia, hogy nem fogadunk el
első hallásra Isten szolgáit, gyermekeit érő, bizonyítékok nélküli vádakat.
Amennyiben a vádak igazaknak bizonyulnak, úgy az intés szolgálatának
kötelességével kell élni – némely esetekben nyilvánosság előtt is.
Milyen
módon érzékelteted testvéreiddel, hogy igazán megbecsülöd őket? Hogyan éled meg
azokat a helyzeteket, amikben úgy tapasztalod, hogy nem kapod meg a kellő
megbecsülést?
Egyenesség (1Tim 5: 21-25)
A mai lecke
aranymondásaként olvasott 21-ik igevers érzékelteti az igéből táplálkozó, és az
ige elvárásainak megfelelő, egyenes lelkület kibontakozásának értékét és
fontosságát. A gyülekezetben adódó sokféle kihívás bölcs kezeléséhez, a
küldetés betöltéséhez – amint már láttuk is a korábbiakban – ez a tisztaságot
őrző egyenesség nélkülözhetetlen. Timóteus annyira vigyázott erre, hogy
mellőzte még a borfogyasztást is, pedig gyakran gyengélkedett gyomorpanaszai
miatt. Az egyenes lelkület tette alkalmassá arra, hogy tanítson, hogy kényes
ügyeket intézzen, hogy alkalomadtán kézrátételes imádságban közvetítse a
kiválasztottak felé a gyülekezeti felhatalmazást. Habár mind Pál, mind pedig Timóteus életének
tanulmányozása az egyenes jellem példáját állítja elénk, legfőbb példaképünk az
Úr Jézus Krisztus, aki családtagjaihoz, barátaihoz, a megvetettekhez, a
kiváltságosakhoz – egyszóval minden emberhez – való viszonyulásában az Atya
akaratát teljesítette, betöltve minden igazságot.
Az új életből
fakadó, részrehajlás nélküli, egyenes jellem nem csupán a különleges
feladatokra elhívott hívők kiváltága és felelőssége, hanem minden egyes
megváltotté. Ezzel kell majd elszámolnunk azon a napon, amikor az ítélőszék elé
járulva egyeseket követni fognak bűneik. Hallgassunk mindig Jó Pásztorunk
szavára, hogy kiteljesedhessen bennünk és általunk az Ő munkája népe között és
a világban!
Mi a
különbség a megtéretlen valamint a hívő ember egyenessége között? Mik azok a
tényezők, amik a hívő ember egyenes jellemét gyülekezeti közösségben a
legkönnyebben megingathatják?
A részrehajlástól mentes
pásztorlás
(TANÍTÓI MUNKAFÜZET)
Alapige: 1Tim 5: 1-25
Központi bibliai igazság: Isten azt akarja, hogy a
Gyülekezetben, Krisztus Testében rend és krisztusi lekület uralkodjon, ezért
komoly elvárásai vannak a vezetéssel és pásztorlással megbízott személyek felé.
A biblikus rend megtartására és a krisztusi lelkület érvényesülésére azonban
minden egyes gyülekezeti tagnak törekednie kell.
Aranymondat: „Kérve kérlek, Istenre, Krisztus Jézusra
és a választott angyalokra, hogy tartsd meg ezeket előitélet nélkül, és semmit
se tégy részrehajlásból.” – 1Tim 5: 21
A lecke levezetése
Az érdeklődés felkeltése
A tanulmányozás
kezdetén a csoport tagjai „ízlelgessék” a részrehajlás
szót, lassan kibontakoztatva azt a negatív tartalmat, aminek érvényesülésétől
Pál apostolon keresztül a Szentlélek óvni szeretné Timóteus pásztori
szolgálatát, de a mi hívő életünk minden megnyilvánulását is. Külön-külön lehet
elmélkedni a rész és a hajlás szavakon, azok ellentétét is
megemlítve. Miért ítéli el Isten a részrehajlást? Miért nem részrehajlás a
megkülönböztető szeretet? A hívők gyülekezetének minden tagja a különféle
szolgálatokkal megbízott elöljárókat és a legfrissebb, tapasztalatok nélküli
megtértet is beleértve felelősséggel tartozik annak a jó rendnek az
érvényesüléséért, ami Krisztus Testéhez méltó. A vezető testvérektől, a
lelkipásztoroktól nem várja el Isten hangsúlyosabban az igei lelkiséget és
életvitelt, mint bárki mástól a gyülekezetben, mert Krisztushoz hasonlóvá válni
minden hívőnek ugyanúgy szent és komoly elköteleződése kell, hogy legyen.
Azonban a lelki munkára elhívott, megbízott emberek nagyobb hatást tudnak
gyakorolni a hívőkre a helyi közösség keretein kívül is, ezért fontos, hogy
feddhetetlenek, vezetésre elöl járni alkalmasak, egy szóval: példák legyenek.
Ifjú kora ellenére ilyen volt Timóteus is a hívők között. Mai igeszakaszunk
betekintést enged abba a sokrétű munkába, amiben Timóteusnak jelentős részt kellett
vállalnia a rábízott közösségben. Megfigyelhető, hogy Pál apostol legalább
annyi tanácsot ad a szolgálatra megfelelő lelkülettel kapcsolatosan, amennyit a
konkrét ügyek megfelelő intézésével kapcsolatosan ad.
Intés (1Tim 5: 1-2)
A gyülekezetben
is jelentkezhet túlkapás, rosszindulat, meggondolatlanság, könnyelműség és sok
más bűn, amik miatt a szeretet-légkör csorbát szenved, és a közösség
alkalmatlanná válhat kifelé és befelé irányuló feladatát betölteni. Nincsenek
tipikus fiatalkori vagy időskori bűnök – mindenik korosztályban egyként akar
hatalomra jutni a testi, az emberi, a világi, az ördögi tévelygés és fertő.
Ilyen veszedelemben lévő embertársakat, testvéreket kimenekíteni, féltőn megóvva
a közösséget is – emberfeletti kihívás. Krisztusi jellem, bölcsesség,
határozottság és bátorság kell hozzá, mindezek fölött pedig a mérhetetlen
kegyelem. Milyen párhuzam vonható a Tízparancsolat szülőtiszteletre vonatkozó
felszólítása és az 1Tim 5: 1-2 között? Mi a különbség a dorgálás és az intés
között? Mi szükséges ahhoz, hogy valaki alkalmas legyen az intés szolgálatára?
Alkalmazás:
Amikor jogosan kapunk intést, kell-e nagy jelentőséget tulajdonítanunk annak,
hogy az a személy, aki megintett, mennyire alkalmas és jogosult minket
meginteni? Volt-e olyan eset, amikor neked kellett intésben részesítened egyik
lelki testvéredet? Milyen érzések kavarogtak benned ekkor? Mi az intés fő célja?
Gondoskodás (1Tim 5: 3-16)
A gyülekezetben
minden tagnak meg van a saját helye és jelentősége, senki sem fölösleges.
Vannak testvéreink, akikkel többek között azért kerültünk kapcsolatba, hogy
rajtuk keresztül türelemre,
áldozathozatalra, szeretet általi szenvedésre tanítson Isten. Ha nyitottak
vagyunk észrevenni, minden egyes testvérünk által áldások rejtett forrásait
fedi föl a Gyülekezet Feje. A sokféleség szépségének leple alatt azonban olyan
terhek nehezedhetnek a gyülekezetre, amiket nem lenne kötelessége cipelnie. A
krisztusi szeretet-parancsnak való engedelmesség semmiképpen nem jelent naiv jóhiszeműséget,
korlátlan kihasználhatóságot. Lehet hallani olyan esetekről, hogy némelyek
azzal a téves reménységgel próbáltak a gyülekezethez csatlakozni, hogy mivel a
hívőknek kötelességszerűen segítik egymást, így nekik is megoldják anyagi
gondjaikat, és vesznek egy lakást, autót stb. Timóteus idejében a
gyülekezetekben kétféle özvegyasszony-csoport létezett: egyesek
hozzátartozókkal rendelkezve alkalmasak és készségesek voltak újabb
családalapításra, mások pedig teljesen egyedül maradva és egyedüllétben való
megmaradást fogadva az Úr szolgálatára szentelték életüket. Ez utóbbiak felől
rendelkezik úgy Pál apostol által a Lélek, hogy tisztességben szolgálva, más
anyagi forrásuk nem lévén a gyülekezet gondoskodását élvezzék.
Alkalmazás:
Minek alapján döntjük el, hogy alkalomszerűen vagy hosszabb távon anyagi
segítségben részesítünk valakit? Beszélj el egy olyan esetet, amikor Isten
csodálatos módon gondoskodott rólad lelki testvérek által!
Megbecsülés (1Tim 5: 17-20)
A résztvevők idézzenek olyan
igeverseket, amelyek mások megbecsülésére szólítanak fel! A megbecsülés és a
hízelgés nem tévesztendő össze egymással, mivel indítékaik egészen másak.
Szánjatok egy kis időt ennek az igazságnak a tisztázására! Az őszinte
megbecsülés, a szeretetteljes értékelés lelkülete kell, hogy a hívő emberek
egymással való kapcsolatát jellemezze. Ebben is az Úr Jézus a legfőbb
példaképünk, aki felemelte a megvetetteket. Igénk alapján a lelki vezetők, a
„jól forgolódó” presbiterek felé kimutatott megbecsülés kettős mértéke a róluk
szóló, alaptalan vagy bizonyítatlan rágalom határozott elutasítását és
fáradozásuk értékelésének méltányos anyagi juttatásban való kifejezését
jelenti. A vétkező és a vétekhez ragaszkodó elöljárót azonban nyilvánosan kell megfeddeni,
ha a gyülekezet érdeke ezt kívánja meg.
Alkalmazás:
Hogyan különbözteted meg a feléd irányuló megbecsülést a hízelgéstől vagy a
lekötelezési szándéktól? Miként szoktad kimutatni megbecsülésedet lelki
vezető(i)d irányába? Lehet-e egészséges közösségről beszélni, amelyben a tagok
nem mutatják ki egymás iránti megbecsülésüket?
Egyenesség (1Tim 5: 21-25)
Amikről idáig
beszéltünk (t.i. az intés, az anyagiak általi gondoskodás, a megbecsülés Isten
szerinti szolgálata a gyülekezetben), egyenességet, krisztusi jellemet
feltételeznek. Timóteus számára nem lehetett mindegy az sem, mikor, mit és
mennyit iszik – a parancs, hogy akár eszünk, akár iszunk, mindent Isten
dicsőségére cselekedjünk, ránk is ugyanúgy érvényes. A 23. vers és a diák
munkafüzetben olvasottak alapján alapján cáfold meg, hogy az ige az alkohol
használatára szabadítja fel a hívő embert! Timóteusnak jól meg kellett
fontolnia (és jól „megimátkoznia”), kire és hogyan veti avatólag, kirendelőleg
kezeit ünnepélyes keretek között. Minden tekintetben tisztának kellett lennie
(22v.), hogy a jó rend és krisztusi lelkület megőrzésének eszközeként
szolgálhasson a hívők között. Le kellett számolnia saját bűneivel ahhoz, hogy
betöltse feladatát vezetőként, és ahhoz, hogy bűnei ne hátul kövessék majd az
ítélőszék elé. Az egyenes lelkület távol tartja magától a részrehajlást, az
előítéletet, az önös érdeket – és szeretetteljes, ám határozott cselekedetekben nyilvánul meg, mert Jézus is
így élt ezen a földön.
Alkalmazás: A
farizeusok többségének feddhetetlensége nem volt ige szerinti egyenesség.
Miért? Mondj el egy megtapasztalásodat, amikor próbára lett téve
egyeneslelkűséged! Melyik nehezebb: a nyilvánosság előtt, vagy pedig ott lenni
egyenesnek, ahol nem látnak mások?
Összefoglalás:
-
az intés
nélkülözhetetlen a gyülekezetben, ezért arra kell törekedni, hogy megfelelően
fogadjuk és gyakoroljuk
-
az egymás
iránti gondoskodás Istentől kapott feladatunk, amit felelősségteljesen, józan
megfontolás alapján kell gyakorolnunk
-
Isten
elvárja, hogy a hívők megbecsüljék egy mást, és ezt ki is fejezzék, hiszen
Jézus is értékelte és megbecsülte az embereket
-
az
őszinteségben és tisztaságban megmutatkozó egyenes lelkület tesz alkalmassá
Krisztus szolgálatára mind az egyéni, mind pedig a közösségi életben
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése