Szeretteim,
ne rémüljetek meg attól a tűztől, a mely próbáltatás végett támadt köztetek,
mintha valami rémületes dolog történnék veletek; Sőt, a mennyiben részetek van
a Krisztus szenvedéseiben, örüljetek, hogy az ő dicsőségének megjelenésekor is
vígadozva örvendezhessetek. Boldogok vagytok, ha Krisztus nevéért gyaláznak
titeket; mert megnyugszik rajtatok a dicsőségnek és az Istennek Lelke, a mit amazok káromolnak ugyan, de ti dicsőítitek
azt. Mert senki se szenvedjen közületek mint gyilkos, vagy tolvaj, vagy
gonosztévő, vagy mint más dolgába avatkozó: Ha pedig mint keresztyén szenved,
ne szégyelje, sőt dicsőítse azért az Istent. Mert itt az ideje, hogy
elkezdődjék az ítélet az Istennek házán:
ha pedig először mi rajtunk kezdődik, mi lesz azoknak a végök, a kik nem
engedelmeskednek az Isten evangyéliomának?
És ha az igaz is alig tartatik meg, hová lesz az istentelen és bűnös?
Annakokáért a kik az Isten akaratából
szenvednek is, ajánlják néki lelköket mint hű teremtőnek, jót cselekedvén.
(I.Péter 4: 12-19)
Hóvirágok
fagy-marta gyökerében, apró tojás-világok véreres éjszakájában, óraművek
rozsdálló rugóinak jajongásában szüntelen ott zsibong, ott lüktet a nagybetűs
Fájdalom. Láthatatlan hajszálerei és eget ostromló vulkánjai át- meg átszövik a
földet, eltorzult arcát siratnivalóvá sebhelyezik. És mindez az ember vétke
miatt! Ott nyög az egész teremtett világ – mint egy roppant prés halálos
súlyától – az átok pecsétje alatt, és a nyomás nőttön nő, amint egyre haladunk
a történelem végkifejlete felé. Birodalmak emelkedtek fel és hanyatlottak alá,
országok hulltak darabokra, s közben megrepedt milliárd és milliárd emberszív.
Mert szívbeteg minden ember az ég alatt, és szívbeteg gyermekeknek adnak életet
az anyák – és e szívbetegség szörnyű terhe alól semmi jó szándékkal, semmi
erőfeszítéssel nincs menekvés.
A
bűnnek és fertőnek ebbe az áthatolhatatlan éjszakájába jött le Isten egyszülött
Fia, hogy aki hiszen Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Hozta a gyógyulást, hozta a
világosságot, hozta az életet. Lehozta a menny egy szeletét, hogy a hívő lélek
megízlelvén azt, mindennél jobban kívánkozzon oda, ahol nincs sötétség többé,
és nincs többé fájdalom. Ezért a vágyért, ezért a fényért – a Krisztusból rájuk
sugárzó fényért – gyűlöletesek az emberek előtt Isten megváltottai, és
szenvednek megannyi kínt és megpróbáltatást e jelenvaló világon. Ily nehéz
életúton, az üldöztetések kavargó örvényében egyetlen, mozdíthatatlan
világítótorony számukra a megtartó Isten örök igéje: „Szeretetteim, ne
rémüljetek meg attól a tűztől, mely megpróbáltatás végett támadt közöttetek,”
mert „nékem adatott minden hatalom mennyen és földön!” E bátorító, nagy
üzenetet hirdetem e mai napon, hogy országok és birodalmak fölött, a vészesen
múló másodpercek fölött, apró tojás-világok véreres éjszakái fölött,
észrevétlen lehulló hajszálak titkos útjai fölött ott uralkodik és kormányoz az
Isten! Nála az erő, a bölcsesség teljessége! Amiről Ő ne tudna, ami fölé ne
magasztosulna az Ő királyi ereje, meg nem történhetik.
Felolvasott
igeszakaszunk bemutatja tehát, kicsoda, és hogyan munkálkodik a mi Istenünk az
Ő népe javára. Négy helyen találjuk Nevét a 12-19 versekben, és mind a négy
helyen genitivusban, azaz birtokos esetben, mely kinyilatkoztatja számunkra, mi
az, ami Istené, mi az, ami Istenhez tartozik. E négy dologban, amint azok
összefüggését vizsgáljuk, kitárul előttünk hitünk igazságainak csodálatos
rendszere – az egész megváltástörténet dióhéjban. Belékapaszkodunk ez
igazságokba, és így nyerünk erőt a hitvallók szenvedésének tüzét bátran
kiállani.
I.
A
tizenkilencedik vers arról beszél, hogy Istennek
akarata van. Terve van, szándéka van, s Ő azt véghez is viszi
maradéktalanul. Minden akaratok fölött való akarat az Övé! Nem oly akarat, minő
a természeti világban sok helyen föllelhető. Minden jóra való, megcsorbult
akaratok ősforrása – Őbenne élünk, mozgunk és vagyunk. Az első őszi
fuvallatokban megborzongó fecskemadárnak is Ő ad vágyat messzire szállani, s az
Ő kegyelme tartja őket széllel szemben repülvén az óceánok fölött.
Egyik
reggel felébresztettek szüleim csodát látni. Alig pitymallott még. Ölében vitt
ki édesapám a ház elé. Vén diófánk ágain tollászkodó izgalommal fecskék százai
készítgették magukat és egymást a nagy útra. Áhítatosan néztük, és imádkoztunk
halkan, hogy a Jóisten vigyázzon reájuk, ha elindulnak. Egyszercsak, mintegy
varázsütésre, felrebbentek valamennyien, árván hagyva a diófát, és egy kicsit
gyermekszívemet is. Egyre zsugorodó felhőcskéjük eltűnt a Magura sötét bércei
mögött, és én azóta sem láttam délre induló, őszi fecskesereget. Ki helyezett
beléjük titkos iránytűt? Honnan ez emésztő, olthatatlan vágyuk? Róluk is Urunk
végtelen bölcsessége és jósága gondoskodik. Ámde mégsem nevezhető akaratnak ez
az állati vágy, hanem ösztönnek inkább. De még ez is nagy dolog, mert a
mindenség Uráról tesz bizonyságot őzek szökellése, darvak vonulása, s a jég
alól kiütköző hóvirág. Nem mondható tökéletes akaratnak a teremtés koronájáé,
az emberé sem, habár nagyon akar az ember, és nagyot akar! Csak az örök
üdvösséget nem akarja, csak az Istent nem akarja! Nincs, aki keresse, nincs,
aki értse Istennek akaratát, mert az Ő gondolatai nem a mi gondolataink, és az
Ő útjai nem a mi útjaink. Átok alá rekesztett akarattal sötétben tapogatózunk
mindaddig, míg fáklyát nem lobbant, s szárnyat nem ád az Isten kegyelme. És ha
már az övéi lettünk is, akaratunkat gyakorta tehetetlennek kell látnunk, mert
bár tudjuk, mi a jó, akarjuk is, de a véghezvitelt, jaj, nem találjuk! Nem azt
míveljük, amit akarunk, hanem amit gyűlölünk, azt cselekesszük. Ó, én nyomorult
ember, kicsoda szabadít meg engem e halálnak testéből? – kiáltunk fel Pál
apostollal, s szívünk az övével együtt megnyugszik, és vele együtt lélegzünk
fel, mikor eszünkbe juttatja a Szentlélek: „Nincsen immár semmi kárhoztatásuk
azoknak, akik Krisztus Jézusban vannak!” Egyedül a mi hatalmas Istenünké tehát
a tökéletesen szabad, mindig megvalósuló, mindenek fölött álló akarat.
Mi
hát az Istennek akarata ránk nézve? Elsősorban, hogy népe legyünk! Azért van
Egyház a földön, mert Isten akarta, hogy néki a bűn, a törvény és a halál átka
alól felszabadult, szent népe legyen. Ha nem akarta volna, ha nem döntött volna
mellettünk, ha nem adta volna áldozatul egyszülött Fiát örök időknek előtte,
nem lenne Gyülekezet. Minden ember kárhozatra jutott volna, ha Isten bölcs,
üdvözítő tervébe be nem vont volna kegyelmesen sok-sok bűnöst. Kiválasztott,
megváltott, fiakká fogadott, s meg is dicsőít annak idején.
Igénkben
azt látjuk, hogy Isten akaratából van a hívők szenvedése is e világban. Nem
csupán megengedi Isten, hogy az övéi megpróbáltassanak, hanem úgy rendeli, az Ő
kikutathatatlan bölcsessége szerint. Ő rendeli a megpróbáltatások, a
szenvedések idejét és eszközeit is, amit akarja. Ha visszalapozunk Bibliánkban,
a harmadik fejezet tizenhetedik versében is hasonló kijelentést olvasunk: „Mert
jobb, ha jót cselekedve szenvedtek, ha így akarja az Isten akarata…”
Elképzelhető-e, hogy amikor a Megváltó elküldte magától tanítványait, hogy
evezzenek át a túlsó partra, nem tudta, hogy hatalmas vihar fogja megrázni a
Tibériás tengert? Ó, dehogy nem tudta! Ha nem kényszerítette volna övéit, hogy
hajóba szálljanak nélküle, sohasem látták volna meg, milyen hatalmas a Mester,
mikor a vízen jár! Kényszerítette őket. Ámultak is később, s kérdezgették maguk
között: Kicsoda ez? Miért kell a hívőknek üldözéseket, s némelykor halált is
szenvedniük? Mert ilyenkor – inkább, mint a felhőtlen napokon – kiábrázolódik
bennük a Krisztus. Krisztus, aki szeretni tudta ellenségeit is, s aki így
imádkozott gyilkosaiért: „Atyám, bocsáss meg nékik, mert nem tudják, mit
cselekesznek!” Minden, krisztusi példát követve szenvedő keresztyén élete
egy-egy ablak a korszellem, a történelem nyirkos börtönfalán, min keresztül
beszivárog a mennyei dicsőség fénye a világba. Fénykedve élni, fényként halni
meg – hatalmas megtiszteltetés! Tudni, hogy minden javára van annak, aki hisz –
minden értelmet felülhaladó békesség. Méltó Isten, hogy dicsőítsük Őt fenséges,
reánk is kegyelmesen kiterjesztett akaratáért!
Azonban
nem csupán az Isten akarata, hogy népe legyünk, és hogy az igazságért való
szenvedéseinkben Őt dicsőítsük, hanem az is, hogy „az Ő dicsőségének
megjelenésekor is vigadozva örvendezzünk.” Örömteljes jövőt, örök örömöt
tervezett részünkre, melyhez minden eltelő nappal közelebb kerülünk, és amit
birtokba veszünk, ha ugyan mindvégig kitartunk. Áldott reménység, áldott
erőforrás: Istenünk akarata nélkül egy hajszál sem eshetik le a fejünkről, sőt
mindennek a mi javunkra és üdvösségünkre kell szolgálnia! Éppen ezért nagy
megtiszteltetésnek tartjuk, ha a világ egy parányit megláthat bennünk Krisztus
fényéből, s emiatt üldözést, szidalmat kell szenvednünk – és nem csüggedünk!
II.
A
tizenhetedik versben olvasunk Isten
evangéliumáról is. Arról az evangéliumról, melynél nagyobb és kedvesebb
örömhír nem kapott szárnyra soha, s amelynél soha nem is lesz drágább üzenet az
elbukott ember számára. Az tudósít minket Isten akaratáról. Az evangélium
hallásából jött létre az újszövetségi gyülekezet, a krisztusi só-ízt hordozók,
a krisztusi világosságot terjesztők győzedelmes közössége. Az evangélium miatt
gyűlölik a hívőket a sötétség fiai, az élő halottak, mert testestül, lelkestül
Isten akaratának érvényesülése ellen vannak. Ámde az evangélium igéje mindig
győz, mert Isten jó szerencséssé teszi ott, ahová küldötte – emitt új élet
fakasztásra, amott megkeményedésre. Arról szól az evangélium, hogy Isten
létezik. Nemcsak, hogy létezik, hanem szóba akar állni az emberrel. Nemcsak,
hogy létezik, és szóba akar állni teremtményével, az emberrel, hanem Jézus
érdeméért tulajdon gyermekeivé fogadja a hívőket, s majd megdicsőíti. Ez a
teljes evangélium.
A
mindenható Isten megmutatkozott az embernek, mint Teremtő – olvashatjuk a
tizenkilencedik versben. E részleges evangélium hirdetését értelem nélküli, sőt
élet nélküli teremtményeire bízta. Az, hogy Ő létezik, s hogy teremtőként és
fenntartóként mindenek fölött áll, alkotásainak értelmes vizsgálata révén
megtudható. Beszél az égboltozat, beszél a tenger és minden benne valók az Ő
nagyságáról. Nap napnak mond beszédet, éj éjnek ad jelentést. Kicsiny fűszálak,
óriási tölgyek, néma halak és dübörgő viharok mind-mind prédikálnak: Isten
alkotásai vagyunk! Fölöttünk Isten uralkodik! Nem lehet immár mentsége
senkinek, hogy erről nem tudott. Mindenki Isten gyermeke a teremtettség jogán,
de nem mindenki Isten gyermeke a megváltás jogán is!
Éppen
ezért Isten megmutatkozott az emberek számára úgy is, mint Megváltó, mint
Krisztus. Felolvasott igénk több helyen említi e csodálatos nevet. Az ige
testté lett, lakozott miközöttünk, és mi láttuk az Ő dicsőségét! Akire nézve
teremtetettek mindenek, szolgai formát vet föl, és a keresztfának haláláig
alázta meg magát, hogy megszabadítsa népét annak bűneiből. Nem kell az
üdvösségért fizetni, nem kell az üdvösséget megfeszített munkával kiizzadni,
mert nem is lehet! Kegyelemből van üdvösség, hit által – ez az evangélium.
Ennek az evangéliumnak állanak sokan ellene. Egy történet szerint a bagoly
üldözőbe vette a kicsiny szentjánosbogarat. Sötét erdőmélyen, tövises bokrokon át
száguldott utána. Mikor biztonságos helyre húzódott be a bogárka, hová nem
érhetett el a gyilkos csőr, a feléje meredő, kiélezett karmok, bátorkodott
megkérdezni: – Miért üldözöl te engem? – Mert világítasz! – válaszolta a
bagoly. A lelki éjszaka sűrű feketéjéhez szokott szemeket ma is zavarja az
evangélium világossága. Úgyannyira zavarja, hogy szentek százezreinek teste
hamvadt el a máglyákon, lett fenevadak táplálékává.
De
itt a történet nem ér véget! Az utolsó, nagy felvonásnál mindenki számára egyértelmű
dicsőséggel és hatalommal megmutatkozik a mindenható Isten. Mert lesz egy
ítélet: az igazságosztásnak örömteljes és rettenetes napja, melyen minden térd
meghajol majd a Krisztus nevére. Ez is része az evangéliumnak. Új eget és új
földet várunk, melyben békesség, igazság lakozik, melyben a fájdalom és sóhaj
nem találtatik többé. A boldog jövendő reménysége nélkül nincs evangélium. De,
jaj, mi lesz azoknak a végük, akik nem engedelmeskedtek az Isten
evangéliumának? És ha az igaz is alig tarttatik meg, hová lesz az istentelen és
bűnös? – kérdezi igénk. Ma még lehet megtérni, lehet új életet kezdeni az élet
és halál Urával, a mindenek fölött álló, teremtő, megváltó s egykor ítélő
Istennel! Ajánljuk néki lelkünket, ha nem tettük eddig, s kérjük, hogy örökölt
szívbetegségünkből gyógyítson ki kegyelmesen: új szívet adjon!
III.
Az
evangélium Istennek Lelke által lesz
elevenné és hatékonnyá. Lélek nélkül nincs hívő szív, csak vallásos szív. Lélek
nélkül nincs istenfélelem, csak erkölcs. Lélek nélkül nincs az élő Istennel
való élő kapcsolat, csak üres uram-uramozás. Mivel munkálkodik a Lélek,
testvéreim, erősen állunk a hitben, még ha szidalmaznak és üldöznek is. Amazok
– mondja a tizennegyedik vers – káromolják ezt a Lelket, de mi dicsőítjük azt.
Mit tesz velünk, bennünk ez a Lélek, aki által hit gerjedt szívünkben az
evangélium hallatán?
Boldoggá
tesz! E siralom völgyének élettelen dermedtségében, hol ezerféle rettentések
csont-karjai markolásznak felénk, arcunkon mosolyt, lábnyomunkban forrást
fakaszt. Boldogok vagyunk, ha méltat bennünket az Úr, hogy azért köpjenek
szembe, mert fölismerték arcunkban a Krisztus arcát. A mennyei Lélek
békességébe burkolózott emberi lélek énekelve megy a máglyára, és imádkozva
lépi át a halál küszöbét. „Amazok” lelke gyűlölettől forrongó katlan. „Amazok”
lelke a nyugtalanság undok denevéreitől hemzsegő jégbarlang. „Amazok” lelke
fájó, szaggatott. Krisztus tanítványait azonban boldoggá teszi Istennek Lelke.
Éppen ezért – mondja Péter apostol által a Lélek – ne rémüljetek meg a tűztől,
mely próbáltatás végett támad közöttetek! Boldogok vagytok, ha Krisztus nevéért
gyaláznak titeket.
Ez
a mennyei Lélek megnyugszik mirajtunk, mint annakidején Megváltónkon is
megnyugodott. Hangunk hangjává válik, kezünk kezévé válik, lábaink lábaivá
lesznek – egész testünk lesz néki temploma. Felölt magára minket ez a mennyei
Lélek, mint egy ruhát, ahogyan Gedeont is betöltötte, azaz felöltötte magára.
Ó-emberünk fertőző bűzét élet-fuvallatával elhessegeti, s vele együtt reszketeg
gondolatainkat, gúnyolóink előtti szégyenérzetünket diadalmasan szétoszlatja.
Ezért nem fogjuk szégyellni, ha keresztyénekként szenvedünk, sőt, dicsőítjük
azért az Istent.
Ez
a mennyei Lélek távol tart a bűntől. Érzékennyé tesz Isten akaratára, ráhangol
Atyánk örök időknek előtte megfogant tervére. Éppen ezért nem úgy szenvedünk,
mint gyilkosok, vagy tolvajok, vagy gonosztevők, vagy mint más dolgába
avatkozók, hanem azért, mert az élet igéjét adjuk tovább; mert szétosztjuk a
kegyelem nékünk adott drága ajándékait; mert jótevői: krisztusi só-ízt,
krisztusi világosságot árasztói vagyunk a világnak; mert rámutatunk a gyógyulás
egyetlen forrására, a keresztre, rozzant életek gennyes sebeiben nem
vájkálódván. Istennek Lelke fölé emel minden ideigvalónak, mert Ő maga nem ideigvaló
– ezért a sírnál mélyebbre látunk, ezért magasabbra látunk az egeknél is. Míg
birodalmak és eszmék sátrat vernek, emelnek márványvárakat, hogy recsegve,
ropogva összedűlvén a következők helyéről elkotródjanak, addig Istennek népe, a
fehérruhás sereg fenséges nyugalommal, Krisztus győzedelmes zászlaját magasra
tartva vonul át a történelem cifra-nyomorúságos korszakain – a mennyei Lélek vezetése alatt.
IV.
Istennek háza vagyunk – mondja a
tizenhetedik vers – Istennek megváltott népe. Tulajdona. Felettünk Ő
rendelkezik. Ő akarta, hogy néki háza legyünk testestől, lelkestől külön-külön,
s úgy is, mint egyetemes Anyaszentegyház. Küldte az evangéliumot, hogy ezt az
akaratát megtudjuk. Küldte a Szentlelket, hogy ezt az akaratát hit által
megértsük. Úgy kell tehát élnünk, úgy kell tehát járnunk, mint akik az Ő háza
lettek külön-külön is, s mint egyetemes Anyaszentegyház is. Fel kell mutatnunk
a kereszt győzelmét életünk árán is: azt, hogy a halálos súlyával e bukott
világra nehezedő, roppant prés alól van szabadulás! A bűn, a halál és a törvény
pecsétjét feltámadásával szétroppantotta a diadalmas Krisztus! Újat kezdett e
nagybetűs Fájdalommal átszőtt, tehetetlen világban a kegyelem, és – íme! – most
épül, egyre szilárdul és magasodik a ház, Istennek háza!
E
háznak Isten a tervezője. Senki nem adott néki tanácsot. Ugyan ki is adhatott
volna? Ő, az időtelen, gyönyörűséges tervét elhelyezte az időben, elhelyezte a
térben – mert Őbenne állnak össze mindezek – és munkához látott.
Kinyilatkoztatta a Törvényt, prófétákat hívott el, buzgó Nehémiásokat, s mikor
eljött az időnek teljessége, utoljára kibocsátotta az Ő Egyszülöttjét. Jézusban
nyert értelmet az Ószövetség szentjeinek hite, az ünnepek és áldozatok
jelrendszere. Az ígéretek Őbenne lettek ámenné. Földi síkon és korszakokon
átívelőn rakattatnak egybe szép renddel az élő kövek, hogy legyenek lelki ház.
Szegeletkövünk az emberek által megvetett, de Isten előtt becses kő, a
megütközés köve, a botránkozás kősziklája: Krisztus. E ház nem fog összedűlni
sosem. E háznak sziklán vetett a Tervező alapot: Krisztuson.
Istennek
háza megpróbált ház. Folyamatos próbáknak kitett ház, mert itt az ideje, hogy
rajta kezdődjék el az ítélet. Belekapnak a szelek, bőszült tornádók; rengetné
hullám, sötét áradat; villámok cikáznak körülötte lobbantván vérző lángokat –
mégis áll, mert kősziklára épült. Habár néha borzadály szalad végig a téglák
között, nem rendül meg, mert alapja a megtartó kegyelem, a mindent bölcsen
végző, isteni akarat. Péter apostol idejében is zúgott az orkán, csapdostak a
mélység felszökő vizei. De minden moraj és csattogás, minden jajszó és rettenet
üvöltése fölött ott csilingelt az a szelíd, csendes hang, a Léleké:
„Dicsőítsétek azért az Istent!” Akinek van füle, hallja!
Istennek
háza már most dicsőséggel betelt ház, mivelhogy megnyugszik rajta a dicsőségnek
Lelke. Múlhatatlan dicsőségnek boldog várományosa is ugyanakkor – mint fentebb
láthattuk – mert Isten, a nagy Tervező és Tulajdonos megjelenésekor vigadozva
örvendezik örökkön örökké. Idő többé nem lészen, sem könny, sem félelem.
Fájdalmak árnyéka sem kísért többé, mert minden újjá lesz, és Krisztus lesz
minden mindenekben. Megéri tehát kitartani alázatban, türelmesen. A mi
pillanatnyi, könnyű szenvedésünk – habár lehet, hogy földi életnyi: eltart
hetven, nyolcvan esztendőt – igen-igen nagy dicsőséget szerez minékünk!
Isten
mindenek fölött Úr és Király – nyilvánvalóvá lesz ez egy dicsőséges és
rettenetes napon. Addig is mélyüljünk el szentséges hitünk igazságaiban, és
gyönyörködjünk Őbenne, akinek tetszett örök időknek előtte kegyelmesen reánk
gondolni! Gyönyörködjünk Őbenne, aki a testté lett Ige, az evangélium által
kijelentette nékünk akaratát! Dicsőítsük Őt, akinek Lelke győzedelmesen
munkálkodik bennünk! Dicsőítsük Őt, kinek háza lettünk, s aki – ha a kiszabott
idők letelnek – házába fogad, a nagybetűs Örömbe, Krisztus érdeméért!
(2013. V. 12.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése